Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach: reklamowych, statystycznych i w celu dostosowania naszej strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o naszej polityce cookies.
Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego (PPK), zainicjowana przez Centrum Nauki Kopernik (CNK), jest pierwszym w Polsce ośrodkiem badawczo-rozwojowym, w którym przedmiotem prac naukowców i badaczy jest uczenie się, rozwój kompetencji XXI wieku w edukacji STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) oraz społeczne zaangażowanie w naukę.
Projekty badawczo-rozwojowe stanowią kluczowy element współczesnego rozwoju nauki i technologii. Są to strukturalne i strategiczne inicjatywy, których celem jest prowadzenie interdyscyplinarnych badań, rozwijanie nowych technologii, tworzenie innowacji i odkrywanie nowych informacji w celu rozwiązywania istniejących problemów społecznych, ekonomicznych i naukowych.
PPK to interdyscyplinarna przestrzeń eksploracji naukowej i edukacji, łącząca rozwój wiedzy z praktyką i przedsiębiorczością. W Pracowni naukowcy z różnych dziedzin badają relacje między metodami nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych a procesami uczenia się i rozwoju kompetencji. Prace badawczo-rozwojowe PPK obejmują zdobywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie aktualnej wiedzy i umiejętności do planowania oraz tworzenia i projektowania nowych produktów i usług edukacyjnych.
Projekty:
DigiPatch bada zależności między potrzebami psychologicznymi ludzi a korzystaniem przez nich z mediów cyfrowych w sferze społecznej oraz procesami kształtowania i ochrony tożsamości.
Główne cele projektu to:
zbadanie, w jaki sposób media cyfrowe tworzą warunki dla zmian kulturowych i społecznych – przechodzenia od tradycyjnego społeczeństwa sieciowego do sztywnego modelu „patchworkowego”;
ustalenie przyczyn tego zjawiska, z naciskiem na czynniki kulturowe oraz społeczno-poznawcze procesy jednostek;
przedstawienie potencjalnych społecznych konsekwencji tych procesów.
DigiPatch jest częścią CHANSE (Współpraca nauk humanistycznych i społecznych w Europie), wspólnej inicjatywy 27 organizacji finansujących badania z 24 krajów. Główny cel CHANSE to uruchomienie międzynarodowego konkursu na projekty współpracy dotyczące tematyki transformacji, a zwłaszcza społecznych i kulturowych dynamik w erze cyfrowej.
Centrum Nauki Kopernik jest członkiem zespołu projektowego 𝗗𝗶𝗴𝗶𝗣𝗮𝘁𝗰𝗵, w którym odpowiada za realizację komponentu Knowledge Exchange (Wymiana wiedzy). W ramach działań Centrum Nauki Kopernik odpowiada za:
We współpracy z Niemieckim Instytutem Badań nad Radykalizacją i Deradykalizacją (𝗚𝗜𝗥𝗗𝗦) w 𝗣𝗿𝗮𝗰𝗼𝘄𝗻𝗶 𝗣𝗿𝘇𝗲𝘄𝗿𝗼𝘁𝘂 𝗞𝗼𝗽𝗲𝗿𝗻𝗶𝗸𝗮𝗻́𝘀𝗸𝗶𝗲𝗴𝗼 organizację międzynarodowych warsztatów prototypowania scenariusza rozwiązań odnoszących się do mechanizmów związanych z funkcjonowaniem i izolacją wąskich grup społecznych w internecie. W wyniku warsztatów powstanie scenariusz interwencji mającej zapewniać zwiększenie otwartości członków radykalizujących się grup na kontakty, relacje i współpracę z innymi. Uczestnikami warsztatów będą przedstawiciele interesariuszy społecznych projektu: edukatorzy, artyści, badacze i działacze społeczni z Polski, Niemiec, Szwecji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.
Opracujemy mapę wiedzy projektu razem z naukowcami i przedstawicielami edukacji nieformalnej z Polski, Niemiec, Szwecji i Hiszpanii.
W LivingLabie zaprojektujemy stację badawczą, która na Wystawach Centrum Nauki Kopernik będzie zbierała dane odnoszące się do jednego z obszarów badań projektu.
Wyniki projektu będziemy popularyzować w ramach konferencji naukowych w Polsce i za granicą.
Koordynator projektu ze strony Centrum Nauki Kopernik: Szymon Filipowicz.
Więcej o projekcie znajdziecie na stronie: digipatch.eu
Upowszechnianie wyników projektu w środowisku naukowym:
Budowanie mostu między badaniami humanistycznymi a społeczeństwem
(Wystąpienie podczas konferencji ECSITE 1-4.06.2024 w Ljublianie)
Autor:
Szymon Filipowicz
Abstrakt
Podczas wystąpienia poruszona została koncepcja mapy trasnferu wiedzy, którą Centrum Nauki Kopernik przygotowuje w ramach projektu DigiPatch, która uwzględnia wieloaspektowe potrzeby interesariuszy z pięciu krajów UE (Wielka Brytania, Hiszpania, Szwecja, Niemcy i Polska), oferując badaczom kompas do poruszania się po złożonym ekosystemie oczekiwań publicznych.
Badania na wystawach w muzeach i centrach nauki
(Wystąpienie podczas konferencji ECSITE (01-04.06.2024) w Ljublianie)
Autorzy:
Katarzyna Potęga vel Żabik (Copernicus Science Centre)
Szymon Filipowicz (Copernicus Science Centre)
Prof. Małgorzata Kossowska (Center for Social Cognitive Studies, Jagiellonian University)
Dr. Maartje Raimajkers (Nemo Science Museum)
Dr. Rooske Franse (Nemo Science Museum)
Abstrakt
Współczesne muzeum nauki znajduje się na styku zaangażowania publicznego, edukacji i badań akademickich. Celem tej sesji było głębsze zbadanie wykonalności wykorzystania tych unikalnych przestrzeni jako platform do przeprowadzania badań społecznych i psychologicznych. Sesja została zaprojektowana, aby promować trójstronny dialog między centrami nauki, odwiedzającymi a badaczami akademickimi, i dąży do stworzenia środowiska, w którym badania naukowe i ciekawość publiczności spotykają się. Z jednej strony muzeum oferuje żyzną przestrzeń do angażowania zróżnicowanej demografii, jednocześnie przekazując aktualne metody naukowe i wyniki szerokiemu odbiorowi. Ta podwójna rola nie tylko pomaga zawęzić gapę między dyskursem naukowym a społecznym zrozumieniem, ale także wzbogaca współczesny krajobraz akademicki. Z drugiej strony, złożoność muzealnego środowiska stawia przed badaczami specyficzne wyzwania związane z kontrolą eksperymentalną, wymagając od nich przemyślanej nawigacji.
Przeciwdziałanie radykalizmom: badania DigiPatch i ich wykorzystanie w edukacji. Prowadzący: prof. dr hab. Anna Siewierska, dr Marta Sałkowska, Szymon Filipowicz
(Warsztat interwencyjny podczas konferencji Pokazać-Przekazać (22-23.08.2024) w Centrum Nauki Kopernik )
Warsztaty poświęcone były (mikro)grupom oraz procesom radykalizacji. Z uczestnikami warsztatów zastanawialiśmy się, jak w praktyce edukacyjnej korzystać z wiedzy naukowej dotyczącej tej problematyki.
Warsztaty składały się z dwóch części. W pierwszej prof. dr hab. Anna Siewierska opowiedziała o wynikach badań realizowanych w ramach projektu „DigiPatch”. W drugiej wspólnie poszukiwaliśmy odpowiedzi na poniższe (i inne) pytania:
W jakich sytuacjach edukacyjnych warto korzystać z danych naukowych?
Jak można wykorzystać przedstawione dane w edukacji?
Kiedy wyniki badań naukowych wspierają proces uczenia się?
Jakie korzyści daje korzystanie z badań naukowych w sytuacjach edukacyjnych?
Co może pomóc w korzystaniu z wiedzy i danych naukowych w praktyce edukacyjnej?
Na podstawie wypracowanych materiałów i zgromadzonych informacji zaprojektowaliśmy scenariusz warsztatów edukacyjnych.
Badania w centrum nauki, czyli trójstronny dialog pomiędzy centrum nauki, badaczami a społeczeństwem
(Wystąpienia podczas konferencji Integracja-Interakcja (12-14.11.2024) w Hydropolis)
Autorzy:
Szymon Filipowicz: Dział Badań w Laboratorium Rewolucji Kopernikańskiej (Centrum Nauki Kopernik)
Prof. dr hab. Aneta Krzewińska: Kierownik Katedry Metod i Technik Badań Społecznych, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny (Uniwersytet Łódzki)
Michał Kędzierski: Kierownik Działu Doświadczeń Klienta w Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi
Abstrakt:
Współczesne centra nauki znajdują się na styku zaangażowania publicznego, edukacji i badań akademickich. Ta sesja ma na celu głębsze zbadanie możliwości wykorzystania tych unikalnych miejsc jako platform do prowadzenia badań społecznych i psychologicznych oraz przedstawi, w jaki sposób współpraca ze środowiskiem naukowym wspiera rozwój oferty programowej. Pomysł ma na celu promowanie trójstronnego dialogu między centrami nauki, społeczeństwem a badaczami i badaczkami akademickimi.
Podczas sesji na przykładzie projektu DigiPatch omawiane zostały różnorodne formy, w jaki sposób centrum nauki może wspierać popularyzację badań humanistycznych i społecznych. Między innymi poprzez tworzenie mapy wiedzy czy procedur badawczych w LivingLab.
Jak popularyzować nauki humanistyczne?
(Wystąpienia podczas konferencji Integracja-Interakcja (12-14.11.2024) w Hydropolis)
Autorzy:
Izabela Rosińska: Cultural animator at the The Centre of Modern Times "Młyn Wiedzy."
Michał Młotek: Historian popularizer, local government official, councilor, and community activist.
Szymon Filipowicz: Research Department at the Copernican Revolution Lab (Copernicus Science Centre)
Michał Ślubowski: Science specialist at Hevelianum.
Karolina Perrin: Deputy Director for Programs at the Małopolska Science Centre Cogiteon.
Abstrakt:
W przeciwieństwie do nauk ścisłych, rola szeroko rozumianej humanistyki jest niedoszacowana, jej dokonaniom nie nadaje się dużego znaczenia, czasami nie utożsamia jej się z nauką w ogóle. Jednocześnie humanistyka oparta jest przede wszystkim na słowie, co stanowi niezwykłe wyzwanie dla popularyzatorów, aby jej treści przedstawiać w sposób inny niż tekstowy i atrakcyjny. W trakcie dyskusji paneliści i panelistki opowiedzą o swoich doświadczeniach z popularyzacją nauk humanistycznych i społecznych. W dyskusji poruszymy także temat zwiększenia partycypacji młodzieży w takich „humanistycznych” działaniach.
Podczas sesji na przykładzie projektu DigiPatch został opisany przykład warsztatów, które miały na celu wypracowanie scenariusza warsztatu edukacyjnego w tematyce przeciwdziałania tworzeniu się (mikro)grup oraz procesom radykalizacji.
Głównym celem konsorcjum Road-STEAMer w ramach sieci Ecsite – European network of science centres and museums (Europejska Sieć Centrów i Muzeów Nauki) jest praca nad rekomendacjami dotyczącymi skutecznych sposobów wprowadzania rozwiązań STEAM-owych w edukacji w krajach Unii Europejskiej. W ramach programu „Horyzont Europa” konsorcjum Road-STEAMer stawia sobie za cel próbę opracowania „mapy drogowej” dla wdrożeń rozwiązań opartych na podejściu STEAM w edukacji we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Zadaniem Centrum Nauki Kopernik jest zorganizowanie dwóch sesji dialogowych, podczas których eksperci z różnych dziedzin związanych z edukacją będą mogli wymienić się doświadczeniami. Będziemy zbierać i opracowywać informacje dotyczące polityki edukacyjnej opartej na metodzie STEAM oraz analizować dostępne na polskim rynku oddolne STEAM-owe rozwiązania.
Rzeczywista liczba biletów może być inna. W wersji na telefonie podajemy jedynie informację o Wystawach, bilety do Planetarium sprawdzisz przez komputer lub na bilety.kopernik.org.pl. Bilety udostępniamy na kilka tygodni w przód i wszystkie sprzedajemy przez internet – więc po ich wyprzedaniu nie ma ich również w kasach.
W dniu wizyty dostępność Majsterni, Bzzz!, Teatru Wysokich Napięć, Teatru Robotycznego i laboratoriów może się zmieniać. Aktualną informację znajdziesz na stronie „Dziś w Koperniku”.
Użyj strzałek do przechodzenia między zakładkami
Kalendarium na miesiąc:
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
dostępność
Dostępność biletów na w dniu
dostępność:
brak
mała
średnia
duża
godzina[hour]
[name]
liczba dostępnych biletów:[label]
Wszystkie bilety na ten dzień są już sprzedane (online i w kasach).
Bilety na wybrany dzień są niedostępne w sprzedaży.