Zwycięzcy konkursu otrzymają nagrody rzeczowe – zestawy składające się z tabletu i telefonu. Dodatkowo zaprosimy ich do współtworzenia nowego zestawu edukacyjnego, wykorzystującego potencjał urządzeń mobilnych. Częścią procesu prototypowania będzie Hackathon organizowany w Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego.
Jury konkursu postanowiło nagrodzić autorów 10 najlepszych prac. Oto oni:
- Justyna Dudzik, Dobczyce
- Katarzyna Jaworska, Kluszkowce
- Aneta Kołton-Janiga, Sosnowiec
- Anna Krygier, Toruń
- Mariusz Łubik, Warszawa
- Justyna Sadowska, Wierzchowiny
- Anna Sośniak, Krzepice
- Celina Świebocka, Kadcza
- Agnieszka Terebus-Wieczorkiewicz, Marki
- Paulina Wieczorek, Nowy Dwór Mazowiecki
Dodatkowo jury zdecydowało o przyznaniu dwóch wyróżnień, które wiążą się z zaproszeniem do prototypowania zestawu edukacyjnego. Autorkami wyróżnionych prac są:
- Weronika Łubisz, Łódź
- Marta Szczepaniak, Wysocko Wielkie
Newsletter
Zapraszamy do zapisywania się na nasz newsletter i śledzenia naszego FB – dzięki nim dowiecie się, jakie są wyniki tego konkursu. Poznacie też dalsze kroki prowadzące do stworzenia nowego zestawu edukacyjnego z użyciem tabletów i telefonów. Tam znajdziecie także informacje o wszystkich innych projektach Centrum Nauki Kopernik.
Tablety i telefony – jak mądrze ich używać w szkole?
Przenośne laboratoria i pomoce edukacyjne dostępne w każdej szkole? Oczywiście! Zwykle tak o nich nie myślimy, ale tym właśnie są tablety i smartfony uczniów. To urządzenia średnio około tysiąc razy szybsze i z pamięcią około milion razy większą niż komputer, z którego korzystali astronauci podczas misji Apollo! Żyroskop, wykrywacz metalu, kompas, decybelomierz, kamera poklatkowa, barometr, wysokościomierz – te i wiele innych narzędzi może zastąpić przeciętny dzisiejszy telefon. Wbudowane różnego rodzaju czujniki i aplikacje umożliwiają prowadzenie wciągających lekcji – nie tylko fizyki, biologii czy geografii, ale także języka polskiego czy historii.
Według najnowszego raportu NASK pt. Nastolatki 3.0 aktualnie w niewielkim stopniu korzysta się w szkołach z urządzeń mobilnych jako pomocy naukowych podczas niektórych lekcji (deklaruje tak jedynie 12,6 % uczniów). Większość młodzieży twierdzi, że w ich szkołach nie jest to w ogóle możliwe (31 %) lub że urządzeń tych używa się tylko podczas przerw (29 %). Z kolei z raportu z badania Urządzenia mobilne w uczeniu się i nauczaniu, zrealizowanego w szkołach przez Centrum Nauki Kopernik w 2023 roku, wynika, że tablety/smartfony najczęściej służą do oglądania i odsłuchiwania różnych materiałów, wyszukiwania informacji, czytania, pisania.
Rozwijaj z nami edukację przyszłości
Edukacja przyszłości nie jest przecież prostym zastępowaniem książek czy zeszytów ekranami, ale rozszerzaniem form uczenia o możliwości rozwijającej się technologii. Do takiego rozszerzenia będziemy dążyć w ramach projektu „Szkoła z technologią”, który rozpoczynamy konkursem dla nauczycieli. Urządzenia mobilne to dla dzisiejszych uczniów naturalne środowisko. Jeśli umożliwiają samodzielne doświadczanie i eksperymentowanie, warto to wykorzystać w edukacji.
Aby doprowadzić do zmiany, chcemy opracować zestaw edukacyjny wykorzystujący potencjał urządzeń mobilnych w uczeniu się i nauczaniu. W projekcie powstaną gotowe scenariusze zajęć i materiały metodyczne. Zadbamy o to, by osadzone były w realiach szkolnej codzienności.
Prototyp zestawu edukacyjnego wraz ze scenariuszami zajęć opracujemy wspólnie z laureatami konkursu. Na dalszym etapie projektu do współpracy zaprosimy także uczniów, ekspertów technologicznych firmy Samsung oraz badaczy zajmujących się nauczaniem i uczeniem się. Działanie wypracowanego prototypu sprawdzimy podczas lekcji. Gotowy zestaw wraz z scenariuszami zajęć i pakietem szkoleń trafi do szkół w Polsce.
Projekt „Szkoła z technologią” jest realizowany wspólnie z firmą Samsung. W Koperniku za część badawczą oraz proces tworzenia zestawu edukacyjnego odpowiada zespół Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego – centrum badawczo-rozwojowego specjalizującego się w edukacji.
Patroni medialni: