Czy tablet lub telefon może być pomocą naukową?
Przenośne laboratoria i pomoce edukacyjne dostępne w każdej szkole? Oczywiście! Zwykle tak o nich nie myślimy, ale tym właśnie są tablety i smartfony uczniów. To urządzenia średnio około tysiąc razy szybsze i z pamięcią około milion razy większą niż komputer, z którego korzystali astronauci podczas misji Apollo!
Żyroskop, wykrywacz metalu, kompas, decybelomierz, kamera poklatkowa, barometr, wysokościomierz – te i wiele innych narzędzi może zastąpić dzisiejszy telefon. Czujniki i aplikacje, w które jest wyposażony, umożliwiają prowadzenie wciągających lekcji – nie tylko fizyki, biologii czy geografii, ale także języka polskiego czy historii. W Centrum Nauki Kopernik we współpracy z firmą Samsung prowadzimy projekt badawczo-rozwojowy, dzięki któremu powstaje zestaw edukacyjny wykorzystujący potencjał urządzeń mobilnych w edukacji.
Najpierw przeprowadziliśmy badanie. Poznaliśmy dotychczasowe praktyki edukacyjne uczniów i nauczycieli. Zobaczyliśmy jak nauczyciele, którzy już wprowadzili technologię do swoich lekcji radzą sobie z problemami i na jakie bariery natrafiają.
Następnie zaprosiliśmy nauczycieli do współpracy. W ogólnopolskim konkursie wzięło udział ponad 230 osób. Wybraliśmy 12 nauczycieli, którzy wzięli udział w tworzeniu rozwiązań.
Testowanie gotowych scenariuszy lekcji odbywało się zarówno w Koperniku, jak i w szkołach. W testach wzięło udział około 500 uczniów oraz 30 nauczycieli. Nasi eksperci dodatkowo postawili wyzwanie: wszystkie doświadczenia wspierają rozwój kompetencji współpracy, a technologie nie są tylko dodatkiem, ale użyte zostały tylko wtedy, gdy były niezbędne. W ten sposób powstał zestaw scenariuszy lekcji, który dotyczy niemal wszystkich przedmiotów szkolnych, a doświadczenia są interdyscyplinarne.
W marcu 2025 rozpocznie się rekrutacja szkół, które otrzymają zestawy zawierający urządzenia mobilne firmy Samsung, scenariusze lekcji oraz wsparcie w ich wdrożeniu
Zobacz więcej: https://youtu.be/rADusTh0A6g
Podkasty
O wyzwaniach, dobrych praktykach i scenariuszach wykorzystania smartfonów w szkołach w podkaście Tygodnika Polityka „Nasza szkoła” Joanna Cieśla rozmawia z dr Iloną Iłowiecką-Tańską, Dyrektor Innowacji Centrum Nauki Kopernik.
Laboratorium w kieszeni czyli jak nowoczesne technologie wpływają na nasze dzieci i jaki my mamy na to wpływ? W podkaście Tygodnika Powszechnego, prowadzonym przez Wojciecha Brzezińskiego, wyjaśniają: Katarzyna Potęga vel Żabik, szefowa Działu Badań nad Kompetencjami Przyszłości oraz Kamil Wachol koordynator projektów badawczo-rozwojowych. Jak nowoczesne technologie wpływają na naukę naszych dzieci? | Tygodnik Powszechny
Posłuchaj:
https://www.tygodnikpowszechny.pl/jak-nowoczesne-technologie-wplywaja-na-nauke-naszych-dzieci-189349
Czy można wykorzystać urządzenia mobilne jako pomoc naukową w podkaście dziennika Rzeczpospolita „Szkoła na nowo” Joanna Ćwiek-Świdecka rozmawia z dr Iloną Iłowiecką-Tańską, Dyrektor Innowacji Centrum Nauki Kopernik
Posłuchaj:
https://youtu.be/mF1yRXpKa04?feature=shared
Newsletter
Zapraszamy do zapisywania się na nasz newsletter i śledzenia naszego FB – dzięki nim dowiecie się, jakie są wyniki tego konkursu. Poznacie też dalsze kroki prowadzące do stworzenia nowego zestawu edukacyjnego z użyciem tabletów i telefonów. Tam znajdziecie także informacje o wszystkich innych projektach Centrum Nauki Kopernik.
Projekt „Szkoła z technologią” jest realizowany wspólnie z firmą Samsung. W Koperniku za część badawczą oraz proces tworzenia zestawu edukacyjnego odpowiada zespół Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego – centrum badawczo-rozwojowego specjalizującego się w edukacji.
Patroni medialni: