Wystawy

dekoracja
  • Co: wystawy
  • Gdzie: poziom 1 
  • Kiedy:
    • 11 października, godz. 20.30 – 23.00  
    • 12 października, godz. 11.00 – 22.00   
    • 13 października, godz. 11.00 – 20.00 

Tegoroczne Przemiany to wielogłosowa, różnorodna platforma dyskusji nad zrównoważonym projektowaniem, innowacjami materiałowymi, rzemiosłem i relacją człowieka ze światem przyrody. Wszystko to znajdzie swoje odbicie na wystawach, przygotowanych przez naszych partnerów (Ars Electronica Futurelab, Jan van Eyck Academie, Wydział Projektowania Uniwersytetu SWPS, Wydział Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej, Instytut Adama Mickiewicza) oraz zaproszonych twórców (CENTRALA, Alicja Bielawska, Nienke Hoogvliet).  

Podczas całego festiwalu, w określonych godzinach, będziecie mogli porozmawiać z autorami poszczególnych prac oraz poeksperymentować przy stacjach doświadczalnych. 

Planujemy także dwa wydarzenia specjalne: spotkanie z twórcami Future Materials Bank oraz spotkanie z Matthew Gardinerem, połączone z performance muzycznym. 

Future Materials Bank 

Bank Materiałów Przyszłości to kolekcja ekologicznych, nietoksycznych materiałów, powstających w oparciu o różnorodne praktyki twórcze, czerpiące zarówno z nowych technologii, jak i tradycyjnego rzemiosła. Gromadząc informacje i próbki od twórców z całego świata, archiwum ma na celu inspirowanie badań i rozpowszechnianie wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju oraz społecznej i środowiskowej odpowiedzialności za globalny obieg materiałów. 

Obecnie kolekcja obejmuje 428 projektów i stale się powiększa. Na Festiwalu Przemiany zobaczycie jej fragment – materiały wykonane z grzybów, alg, gleby, skorupek jaj, soli, korzeni drzew czy ludzkich włosów. Historię i najciekawsze nabytki Banku będzie można poznać na spotkaniu z jego projektantem, Jaapem Knevelem oraz polskimi artystkami z Slow Painting Studio (Olą Ignasiak i Karoliną Gębką), których naturalne farby z czerwonej kapusty znalazły się w kolekcji. Spotkanie odbędzie w sobotę 12 października, o godz. 15.30. 

Bank Materiałów Przyszłości jest częścią szerszego programu demokratyzacji wiedzy na temat materiałów przyszłości, realizowanego przez Jan van Eyck Academie – holenderską akademię sztuk pięknych, dizajnu i teorii sztuki. Więcej informacji o programie na stronie archiwum. 

Partner Festiwalu: Jan van Eyck Academie 

Koordynatorka: Giulia Bellinetti 

Kuratorka: Pleun van Dijk 

Projektant: Jaap Knevel 

Współpracownicy: Yasmine Ostendorf-Rodríguez, Jesse Adler and Dorieke Schreurs, Julie Bildet and Rhett Leinster, Sophie Huckfield

Produkcja materiałów wideo: Ymeja Klopman, Hamid Soleymani, Retebottega 

Twórcy: Merle Bergers, Rosie Broadhead, Eline ten Busschen, Maria Roy Deulofeu, Maria Pita Guerreiro, Zena Holloway, Tahiya Hossain, Coline Le Quenven, Human Material Loop, Sinae Kim, Mari Koppanen, Sofía Perales, Lucie Ponard, Aastha Poddar, Carolina Puppe, Estúdio Rain, Sutherlin Santo, Studio Sarmīte, Slow Painting Studio, Basse Stittgen, Studiograma, Lee Sun, The Sustainable Darkroom, Seung Bin Yang 

Future Materials Bank powstał we współpracy z: MA Material Futures at UAL Central Saint Martin, Green Art Lab Alliance, Brightlands Chemelot Campus, Chemelot Innovation and Learning Labs 

Oribotics

Dr Matthew Gardiner, artysta i główny badacz w Ars Electronica Futurelab w Linzu, zajmuje się origami i robotyką. Ukuł termin Oribot 折りボト, a następnie stworzył Oribotics, czyli dziedzinę badań artystyczno-naukowych, rozwijanych w oparciu o estetyczne, biomechaniczne i morfologiczne powiązania między naturą, origami i robotyką. Jego prace są wynikiem rozważań nad złożonymi formami, ich właściwościami kinetycznymi oraz elektromechanicznymi metodami uruchamiania, wykrywania, interakcji i wyświetlania światła. Na wystawie zobaczycie m.in. instalację robotycznych kwiatów, instrument muzyczny, generujący dźwięk za pomocą choreograficznych ścieżek składania i geometrycznych gestów oraz model rzeźby pt. “Geometria Wszechświata”, stworzonej w ramach autorskich badań Gardinera nad metodami mapowania fałd.  

O pionierskich poszukiwaniach i twórczości Matthew Gardinera posłuchacie podczas spotkania z artystą, połączonego z performance muzycznym, w sobotę 12 października o godz. 18.30. 

Partner Festiwalu: Ars Electronica Futurelab 

Twórca: Matthew Gardiner 

W klimacie zmian

Osiedlowy schron klimatyczny, mobilne schronienie dla zwierząt domowych, ostoje dla roślin i owadów, obiekty użytkowe z recyklingu, artystyczne ingerencje w przestrzeni Półwyspu Helskiego, zagrożonego podwyższającym się stanem wody.  

Dla młodego pokolenia projektantów widmo nadciągającej katastrofy klimatycznej nie jest abstrakcją, umiejscowioną w nieokreślonej przyszłości. Zmiany klimatu i ich konsekwencje stanowią główny punkt odniesienia, determinujący narrację i codzienne wybory twórcze. Zaprezentowane na Przemianach prace absolwentów Wydziału Projektowania Uniwersytetu SWPS to obiekty naznaczone empatią i refleksją. Mają charakter użytkowy, ale służą także opowiadaniu ważnych historii na temat świata opartego na relacjach. Jak choćby w przypadku biżuterii, inspirowanej symbiozą drzew i porostów czy drewnianych wałków, których teksturę stworzyły korniki. Emanujące z prac młodych twórców kreatywność i empatia dają nadzieję na realną zmianę w podejściu do budowania przyszłości.    

Partner Festiwalu: Wydział Projektowania Uniwersytetu SWPS 

Twórcy: Wit Bojar, Bartosz Brylewski, Dobromiła Grabiec, Adrianna Gruszka, Zuzanna Hofman, Julia Karnaś, István Lázár, Aleksandra Linkiewicz, Sergey Moskalev, Justyna Parjaszewska, Zofia Zdanowicz

Dom wielomateriałowy 

Dom wielomateriałowy, autorstwa kolektywu CENTRALA to inicjatywa budowy pawilonu, który nie tylko prezentowałby różnorodne, zrównoważone techniki budownicze, ale również testował nasze poczucie domowego komfortu. Projekt zakłada, że każdy z pokoi zostanie wykonany z innego naturalnego materiału: kamienia, gleby, gliny, ceramiki, drewna, słomy i lnu. W ciągu tygodnia będzie można spędzić jedną noc w każdym z siedmiu pomieszczeń i doświadczyć, w jaki sposób wykorzystane materiały wpływają na mikroklimat. Zróżnicowanie pokoi pod względem właściwości termicznych pozwoli docenić efektywność cieplną, czyli zestrajanie się architektury z dobowym cyklem otoczenia. Dom wielomateriałowy uwidacznia również wpływ materiałów na cyrkulację powietrza, wilgotność, akustykę czy zapach. 

Projekt zachęca do postrzegania wszystkich sensorycznych komponentów przestrzeni domowej, z uwzględnieniem zjawisk gnicia i rozkładu. Nawiązuje w tym do staropolskiej tradycji „ogacania” – izolowania domów, stodół, obór i uli na zimę poprzez owijanie ich warstwą sosnowych igieł, mchu i obornika, które w okresie zimowym wydzielały ciepło, ulegając rozkładowi. 

Twórcy: CENTRALA (Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis) 

Instalacja artystyczna, inspirowana pokojem lnianym: Alicja Bielawska 

Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni

Projekt pokazuje, w jaki sposób tkaniny wykorzystywane w domowych wnętrzach uwrażliwiały mieszkańców na cykliczność przyrody. 

Przed upowszechnieniem elektryczności, w Polsce stosowano tekstylia jako sezonowe odzienie architektury. Tkaniny pomagały dostosować domowe przestrzenie do pór roku, charakterystycznych dla środkowoeuropejskiej strefy klimatycznej. Ich regularne pojawianie się we wnętrzach pomagało świadomie przeżywać upływ czasu czy cykliczność dnia i nocy. Tak pomyślany „dom odziany” działał jak pudło rezonansowe – wzmacniał doświadczanie rytmu otaczającego świata. 

Dziś, gdy spędzamy większość czasu w mieszkaniach z centralnym ogrzewaniem i w klimatyzowanych biurach, rytm pór dnia i nocy czy niuanse związane ze zmieniającymi się porami roku są dla nas mniej czytelne. Przypomnienie dawnych domowych rytuałów może nam pomóc na nowo się do nich dostroić – pielęgnować relację z otoczeniem, a w konsekwencji uważniej reagować na zachodzące w nim zmiany. 

Wystawa „Dom odziany”, zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza, była pokazywana w pawilonie polskim na London Design Biennale 2021, a następnie (w całości lub fragmentach): w Muzeum Narodowym w Krakowie, podczas Triennale Architektury w Lizbonie, BIO – Biennale Designu w Lublanie, Vilnius Gallery Weekend, festiwalu „Warszawa w budowie” oraz Gdynia Design Days. Na festiwalu Przemiany zobaczycie część projektu. 

Organizator: Instytut Adama Mickiewicza 

Koncepcja wystawy: CENTRALA (Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis) 

Artystka: Alicja Bielawska 

Kuratorka: Aleksandra Kędziorek 

Projekt wystawy: CENTRALA (Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis) 

Film: Michał Matejko 

Choreografia: Marysia Stokłosa 

Z holenderskiego morza i gleby

Nienke Hoogvliet dorastała na wybrzeżu Morza Północnego. Codzienne obserwacje przyrody pozwoliły jej poznać specyfikę nadmorskiego ekosystemu, jego wrażliwość na zanieczyszczenia przemysłowe i wywołane przez człowieka zmiany klimatu. Jako projektantka szybko zdała sobie sprawę, że jej prawdziwą pasją jest łączenie tradycyjnego rzemiosła i innowacji technologicznych w celu opowiadania historii, inspirujących do działania lub zmiany szkodliwych nawyków. Zmiany w postrzeganiu zarówno systemów produkcji, jak i cyklu życia obiektów użytkowych, którymi się na co dzień otaczamy. Współpracując z naukowcami, technologami oraz lokalnymi wytwórcami, Hoogvliet stworzyła własną metodykę ekologicznego aktywizmu, opartą na języku i narzędziach współczesnego dizajnu – zaczyna od problemu, który porusza jej wyobraźnię, przeprowadza szeroko zakrojone badania, a następnie tworzy przedmioty, instalacje lub książki. W taki sposób powstały: taboret z rybiej skóry, kimono uszyte z materiału pozyskanego ze ścieków oraz kurtka barwiona lokalnie wyprodukowanymi barwnikami z wodorostów. Prezentowane prace zachwycają nie tylko pięknem wykonania, ale też siłą swojego przekazu. Zrodzone z holenderskiego morza i gleby opowiadają o możliwości życia w równowadze, a także o naszej odpowiedzialności za przetrwanie ekosystemów, których są materialnym świadectwem. 

Twórcy: Studio Nienke Hoogvliet, Zeefier 

Wystawa powstała przy wsparciu Ambasady Królestwa Niderlandów, partnera XIV edycji Festiwalu Przemiany. 

Biblioteka materiałowa

Biblioteka Wise Habit of Sustainable Materials to kolekcja zrównoważonych, innowacyjnych, regeneratywnych i ekologicznych materiałów. Są one starannie selekcjonowane i opisywane, ze szczególnym uwzględnieniem pochodzenia, cyklu życia, biodegradowalności i potencjału recyklingowego.  

Na wystawie festiwalowej znajdują się materiały ponad 20 wiodących europejskich marek. Zobaczycie zarówno materiały budowlane, jak i te do wykończenia wnętrz oraz produkcji mebli. Surowce, z których są wykonane, w większości pochodzą z recyklingu (materiały z rozbiórek, odpady z przemysłu spożywczego) bądź są pochodzenia biologicznego (np. grzybnia). 

Partner Festiwalu: Wise Habit 

Kuratorka: Karolina Ferenc 

Stacje doświadczalne

Znaczną część przestrzeni wystawowej przeznaczamy na eksperymentowanie, zadawanie pytań oraz spotkania z naukowcami i projektantami. W tym roku możliwe jest to dzięki współpracy z Wydziałem Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej, który przygotował dla Was prezentacje projektów naukowych, innowacje technologiczne oraz nowoczesny sprzęt badawczy. Zapoznacie się z budową polimerów, właściwościami różnego typu stopów metali i kompozytów, a także zasadami nanotechnologii. Obejrzycie pod mikroskopem mikrostruktury różnych materiałów i dowiecie się o nowościach w technologii druku 3D. 

Program uzupełnią dwa stanowiska, przygotowane przez Laboratoria Centrum Nauki Kopernik, poświęcone bioplastikowi oraz kombuchy. 

Partner Festiwalu: Wydział Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej 

Laboratoria Centrum Nauki Kopernik: Marta Kodura, Elżbieta Turek 

Specjalne podziękowania za pomoc w przygotowaniu programu dla: dr. inż. Rafała Wróblewskiego, prof. Joanny Zdunek, Joanny Kwiatkowskiej oraz dr inż. Magdaleny Płocińskiej.