Nauka
Opieramy się na autorytecie nauki wynikającym ze sposobu osiągania konsensusu naukowego.
Angażujemy naukowców w nasze działania i ułatwiamy im dialog społeczny.
Doskonalimy się poprzez ciągłe uczenie i procesy badawczo-rozwojowe.
Wspieramy uczących się w ich rozwoju.
Podejmujemy decyzje przy użyciu najlepszych dostępnych dowodów i zachęcamy do tego innych.
Prototypujemy, testujemy, eksplorujemy nowe i nieznane.
Wizja, misja, wartości i cele strategiczne
Ludzie kształtują świat przyjazny dla siebie i natury, rozwijając i stosując naukę.
Inspirujemy do doświadczania, rozumienia świata i odpowiedzialnego działania.
Cenimy naukę, uczciwość, otwartość, współpracę i dbałość o środowisko.
Uczciwość
W naszym postępowaniu kierujemy się głoszonymi przez nas wartościami.
Zapewniamy przejrzystość podejmowanych decyzji.
Wypełniamy nasze obowiązki z najwyższą starannością.
Dbamy o wysoką jakość i rzetelność naukową i wartość społeczną naszych działań i eksponatów.
Kultywujemy i zachęcamy do szczerej komunikacji.
Dotrzymujemy obietnic, przyznajemy się do błędów oraz niewiedzy.
Otwartość
Stwarzamy okazję do dialogu w poczuciu bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku.
Kierujemy się otwartością na różnorodne idee, potrzebami różnych grup społecznych oraz wiarygodnością naukową.
Dążymy do wyrównywania szans w dostępie do naszej oferty.
Podejmując decyzje, bierzemy pod uwagę wrażliwość i potrzeby ludzi oraz innych istot żywych.
Tworzymy program z myślą o społeczeństwie w całym jego zróżnicowaniu.
Jesteśmy życzliwi wobec naszych współpracowników, zwiedzających, uczestników działań i partnerów.
Współpraca
Rozwijamy krajowe i międzynarodowe sieci współpracy.
Wspieramy współdziałanie oparte na zaufaniu, wierze w dobrą wolę i odpowiedzialność członków zespołu oraz partnerów.
Doceniamy wartość wnoszoną przez członków zespołu, partnerów oraz odbiorców.
Bierzemy odpowiedzialność za realizację wspólnych celów.
Zgłaszamy konstruktywne zastrzeżenia i uwagi, jesteśmy otwarci na krytykę.
Dbałość o środowisko
W naszej codziennej pracy i programach promujemy zachowania sprzyjające ochronie środowiska przyrodniczego.
Dbamy o różnorodność biologiczną naszych przestrzeni zielonych.
Rozsądnie gospodarujemy zasobami, ograniczając zakupy, redukując ilość śmieci, wielokrotnie używając rzeczy oraz oszczędzając prąd i wodę.
Dążymy do zminimalizowania emisji CO2 we wszystkich naszych działaniach.
Nasze cele strategiczne
Od momentu, kiedy powitaliśmy pierwszych zwiedzających, Kopernik niezmiennie jest miejscem, gdzie każdy, kierując się własną ciekawością, może poznawać świat i siebie poprzez osobiste doświadczenie. Interaktywne stacje doświadczalne, obiekty, pokazy, sztuka, warsztaty oraz osobiste interakcje z ekspertami, animatorami i zwiedzającymi pozwalają w wybrany przez siebie sposób odkrywać, badać, budować i tworzyć, a niekiedy także mylić się i błądzić. Kopernik nie uczy, tylko pomaga poszukiwać, nie tłumaczy, tylko pomaga zrozumieć, nie wie lepiej, tylko pomaga zobaczyć różne perspektywy. I to każdemu - bez względu na wiek, płeć, zainteresowania czy wykształcenie. Siłą Kopernika jest prawdziwość doświadczeń, jakość eksponatów, ciągłe dążenie do doskonalenia i poszukiwanie nowych rozwiązań. Tym cechom zawdzięczamy silną markę, która czyni nas instytucją znaną i cenioną w całej Polsce i poza jej granicami.
Będziemy dążyć do tego, żeby Kopernik nadal oferował niezapomniane doświadczenie ponad milionowi zwiedzających rocznie w Warszawie i lokalnym społecznościom w całej Polsce. Zadbamy o obecność na wystawach ważnych społecznie tematów. Będziemy zaciekawiać, inspirować, pobudzać wyobraźnię, zachwycać i skłaniać do refleksji. Siłę marki zamierzamy budować dbając o najwyższą jakość wystaw i pokazów, o komfort wizyty oraz efektywną i przyjazną komunikację. Program będziemy rozwijać z myślą o głównych grupach celowych: rodzinach i grupach szkolnych, a także młodzieży i seniorach.
T1 Zapewnić zwiedzającym komfort wizyty, najwyższej jakości eksponaty, ciekawe pokazy w zaawansowanym technologicznie planetarium i angażujące aktywności.
Zadbamy o wysoką jakość „Strefy Eksperymentowania”, zmniejszając liczbę źle działających i niedziałających eksponatów. Będziemy ją uzupełniać nowymi eksponatami i wzbogacimy o sztukę, zwłaszcza interaktywną sztuką cyfrową. Odnowimy wystawę dla najmłodszych. Będziemy stale uaktualniać wystawę „Przyszłość jest dziś”, stawiając zwiedzających przed nowymi wyzwaniami. Nowe eksponaty będziemy tworzyć w procesie badawczo-rozwojowym oraz zamawiać u artystów i najlepszych wykonawców. Wyposażymy Planetarium w nową aparaturę i system projekcyjny. Poprawimy warunki w przestrzeniach Kopernika: zmodernizujemy wentylację i klimatyzację, zmienimy oświetlenie wystawiennicze i zwiększymy przepustowość szatni. Poprzez aktywności na wystawach będziemy umożliwiać bliższy kontakt z nauką i zachęcać naszych gości do społecznych interakcji.
T2 Dotrzeć z wystawami i pokazami Kopernika do lokalnych społeczności w całym kraju.
Dzięki współpracy z 32 ośrodkami partnerskimi Inicjatywy SOWA zapewnimy mieszkańcom małych i średnich miast dostęp do wystaw i aktywności Kopernika. Będziemy dążyć do rozszerzenia Inicjatywy o nowych partnerów i zapewnienia obecnym nowych eksponatów. Zamierzamy kontynuować program Nauka dla Ciebie w formie wyjazdów wystaw objazdowych i mobilnego planetarium do małych ośrodków. Oba programy będziemy realizować we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki i samorządami oraz ew. przy wsparciu partnerów komercyjnych.
W świecie wypełnionym ogromną ilością prawdziwych i fałszywych informacji i sprzecznych narracji, gdzie użytkownicy mediów społecznościowych zamykają się w środowisku ludzi podobnie myślących i przestają być otwarci na argumenty, coraz większą wartością dla każdego indywidualnie i dla społeczeństw staje się zdolność do samodzielnego dociekania, zdobywania i analizy informacji, wyciągania wniosków i rozwiązywania problemów. Samodzielność myślenia nie oznacza jednak samotności. Przeciwnie – współdziałanie jest świetną metodą uczenia się i sposobem wypracowywania lepszych rozwiązań. Żeby skutecznie odpowiadać na wyzwania będziemy wspierać samodzielność poznawczą i umiejętność współdziałania, tworząc nowe rozwiązania edukacyjne, rozwijając sieci i społeczności uczących się oraz angażując w dialog różnie myślących ludzi. Źródłem najpewniejszej wiedzy pozostanie dla nas nauka.
T1 Animować dialog o wyzwaniach na styku nauki i społeczeństwa z udziałem różnorodnych uczestników.
W raporcie o celach zrównoważonego rozwoju za 2022 r. ONZ alarmuje, że nasilające się kryzysy o charakterze globalnym stanowią zagrożenie dla ludzkości. Nauka pomaga znaleźć rozwiązania trapiących ludzkość problemów. Jednak to nie nauka rozwiązuje problemy tylko obywatele: myślący samodzielnie i działający wspólnie. W programie Kopernika będziemy koncentrować się na angażowaniu różnych grup społecznych w dialog, jak zmierzyć się z wyzwaniami, korzystając z osiągnięć nauki i techniki.
Główne wyzwania, na których będzie koncentrować się program Kopernika, to globalne ocieplenie i degradacja środowiska, zagrożenia dla zdrowia publicznego oraz społeczne aspekty rozwoju nowych technologii, zwłaszcza sztucznej inteligencji i biotechnologii. Będziemy zapraszać bardzo zróżnicowanych uczestników, dbając o wzajemny szacunek i pomagając przezwyciężać podziały wynikające z polaryzacji społecznej oraz zachęcając do działania, opartego na wiedzy naukowej. Na Pikniku Naukowym, Festiwalu Przemiany oraz innych wydarzeniach będziemy tworzyli bezpieczną przestrzeń do rozmowy, konsultacji z ekspertami i wspólnego poszukiwania rozwiązań. Zadbamy, żeby wyważony głos Kopernika, jako instytucji naukowej, a przy tym szanującej różne wrażliwości, był obecny w debacie publicznej.
T2 Tworzyć i upowszechniać rozwiązania, które zmieniają edukację.
Naszą ambicją jest wykorzystanie potencjału Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego do tworzenia rozwiązań, które pomogą zmienić edukację. Prowadząc interdyscyplinarne prace badawczo-rozwojowe będziemy tworzyć scenariusze zajęć, treści i pomoce dydaktyczne, które wesprą uczniów w rozwijaniu kompetencji 21. wieku, zwłaszcza samodzielności poznawczej, i podniosą ich kapitał społeczny. Będziemy koncentrować się na ważnych społecznie tematach, które są dla szkoły wyzwaniem: np. zmianie klimatycznej, sztucznej inteligencji czy biotechnologii. Zaprosimy do współpracy partnerów badawczych, edukacyjnych oraz konsorcjantów i innych partnerów biznesowych, aby razem z nimi tworzyć wiedzę i praktyczne rozwiązania i upowszechniać je przez sektor publiczny, społeczny i rynek. Nowe rozwiązania będziemy doskonalić podczas zajęć w laboratoriach Kopernika, oferując jednocześnie wartościowe programy edukacyjne. Największe planowane przedsięwzięcie to „Planeta w Centrum”, projekt dla ponad 12.000 uczniów oraz ich nauczycieli, realizowany w Warszawie i sąsiednich gminach w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).
T3 Rozwijać sieci społeczności uczących się.
O jakości edukacji w największym stopniu decydują kompetentni i zaangażowani edukatorzy. Ich możliwości rosną, kiedy łączą się w większe społeczności i mogą wykorzystać sieci do wymiany
doświadczeń i współpracy. Wspierając rozwój takich sieci przyczynimy się do tworzenia całego ekosystemu nowoczesnej edukacji, którego uczestnikami i beneficjentami będą uczniowie, nauczyciele i edukatorzy, organizacje pozarządowe, ośrodki doskonalenia nauczycieli, instytucje kultury i samorządy. Rozwiniemy sieć Klubów Młodego Odkrywcy. Zwiększymy dostępność społeczności KMO dla uczniów i nauczycieli, powiększając sieć klubów we wszystkich regionach Polski i w kolejnych krajach. Dzięki programowi ESERO wykorzystamy zasoby Europejskiej Agencji Kosmicznej do angażowania i rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli oraz tworzenia dla nich zasobów. Poprzez sieć SOWA zapewnimy lokalnym społecznościom dostęp do programów edukacyjnych Kopernika i wspólnie stworzymy nowe. Będziemy dbać, aby edukatorzy mieli warunki do podnoszenia swoich kompetencji, mieli dostęp do wartościowych zasobów oraz mogli korzystać z całego potencjału partnerstw i różnych programów Kopernika
CNK jest instytucją, której oferta jest szczególnie atrakcyjna dla dwóch głównych grup celowych: rodzin i grup szkolnych. Dbałość o spełnienie oczekiwań naszych wiernych odbiorców pozostanie naszych priorytetem. Naszą ambicją jest jednak dotarcie także do innych osób i zaoferowanie im wartościowego doświadczenia. Będziemy starali się znaleźć sposób, aby stworzyć ofertę dobrze przyjmowaną przez starszą młodzież i młodych dorosłych. Obserwując trendy demograficzne i proces starzenia się społeczeństwa będziemy prowadzić aktywności z myślą o seniorach i rodzicach, których dorosłe dzieci wyprowadziły się z domu, często dotkniętych syndromem pustego gniazda. Będziemy tworzyć przestrzeń do spotkania i wspólnych doświadczeń dla osób z różnych grup społeczno-demograficznych.
Szczególny nacisk położymy na włączenie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
T1 Usuwać bariery i włączać w działania programowe osoby zagrożone wykluczeniem społecznym.
Będziemy konsekwentnie usuwać bariery, utrudniające korzystanie z oferty Kopernika osobom ze szczególnymi potrzebami. Zadbamy o ekonomiczną dostępność biletów dla każdego. Będziemy dążyć do włączenia grup zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz osób o niższym kapitale społecznym i naukowym w działania edukacyjne w obszarze STEAM, obniżając próg wejścia, dostosowując programy, komunikację lub poszukując nieakademickich form edukacji jako metody włączenia. W działaniach angażujących w naukę będziemy dbali o udział osób i grup, których głos jest rzadko obecny w debacie publicznej. Skuteczność tych starań będzie jedną z miar sukcesu.
T2 Budować inkluzywną kulturę organizacyjną.
Źródłem kompetencji i motywacji do skutecznego działania na rzecz tworzenia programu dla zróżnicowanej grupy odbiorców i włączania osób zagrożonych wykluczeniem jest kultura organizacyjna, zorientowana na różnorodność i włączanie pracowników. W procesie rekrutacji będziemy aktywnie dążyć do zwiększenia różnorodności zespołu. Chcemy, żeby Kopernik jako pracodawca zapewniał równość szans, budował szacunek do każdego pracownika, doceniał pracowników indywidualnie i jednocześnie budował wspólnotę, motywował do zabierania głosu i dzielenia się pomysłami. Będziemy pielęgnować różnorodność pracowników i perspektyw, które wnoszą.
Dbając o spójność działań z wartościami stworzymy i wprowadzimy w życie plan zmniejszania negatywnego wpływu działalności CNK na środowisko. Naszą długofalową perspektywą będzie osiągnięcie neutralności klimatycznej, a ambicją – bycie zielonym liderem wśród dużych instytucji kultury. Zmiany obejmą całe spektrum naszego działania. Pozyskamy partnerów i fundusze na niezbędne inwestycje. Będziemy stosować ekologiczne zamówienia publiczne. Wyłonimy wśród pracowników grupę liderów zielonej zmiany i zadbamy o promocję dobrych praktyk w zespole i komunikację z publicznością.
T1 Zmniejszyć ślad węglowy działalności.
Przeprowadzimy audyt energetyczny i będziemy sukcesywnie wprowadzać w życie rozwiązania, zmniejszające zużycie energii. Zamontujemy instalacje OZE. Zoptymalizujemy wyjazdy programowe, żeby zmniejszyć liczbę pokonywanych kilometrów. Ograniczymy podróże samolotami. Wprowadzimy pomiar śladu węglowego i będziemy monitorować jego obniżanie. Będziemy prowadzić transparentną prośrodowiskową politykę współpracy partnerskiej i sponsorskiej.
T2 Wprowadzić w życie zasadę 3U.
W naszych aktywnościach, w procesie tworzenia wystaw i pracy biurowej wprowadzimy zasadę 3U: Unikaj kupowania zbędnych rzeczy, Użyj ponownie, Utylizuj. Wyeliminujemy plastik jednorazowego użytku. Będziemy oszczędnie gospodarować wodą i innymi zasobami. Zadbamy o komunikację dobrych praktyk.
T3 Stworzyć park różnorodności biologicznej i zazielenić otoczenie.
Zwiększymy ilość zieleni na terenie CNK z myślą o jej korzystnym wpływie na jakość powietrza oraz temperaturę i wilgotność. Dawny Park Odkrywców przy bulwarach wiślanych zastąpimy ogrodem różnorodności biologicznej, gdzie stworzymy warunki do rozwoju ekosystemu w warunkach miejskich. Ogród stanie się nową, żywą wystawą Kopernika, a wyniki eksperymentów biologicznych będzie można obserwować na żywo, na wystawach i przez Internet. Będziemy dzielić się doświadczeniami i promować zakładanie ogrodów bioróżnorodności w warunkach miejskich, zwłaszcza wokół szkół.
Przychody CNK są w całości przeznaczane na działalność statutową. Ich podstawowym źródłem jest dotacja podmiotowa Organizatorów. Ta jednak pokrywa tylko mniej niż połowę kosztów funkcjonowania instytucji. Dlatego prowadzenie działalności bieżącej i inwestycje rozwojowe wymagają pozyskiwania finansowania z innych źródeł: przychodów z biletów, ze sprzedaży produktów i usług, z fundraisingu oraz z dotacji celowych. Przychody ze sprzedaży biletów, które są jednym z dwóch głównych źródeł przychodów, podlegają wahaniom, częściowo niezależnym od CNK.
Celem jest długoterminowa stabilność finansowa, która pozwoli zmniejszyć zależność od poszczególnych źródeł finansowania i zapewnić prowadzenie normalnej działalności programowej, wynagrodzenia na rynkowym poziomie, utrzymanie dobrego standardu całej infrastruktury i inwestycje w rozwój, przy pozytywnym wyniku finansowym. W praktyce wymaga to długoterminowego planowania, oszczędnego gospodarowania, zróżnicowania źródeł finansowania i takiego dostosowania modelu biznesowego, które pozwoli na szybsze reagowanie na potrzeby rynku.
Wpływ społeczny i jakość działania CNK wzrosną dzięki partnerstwom nastawionym na osiąganie wspólnych celów.
T1 Pozyskać przychody na działalność i rozwój
Będziemy dążyć do zdobywania środków finansowych ze zróżnicowanych źródeł na działalność i rozwój CNK. Podstawowym źródłem przychodów pozostanie sprzedaż biletów, przy zachowaniu dostępności cenowej i jakości zwiedzania. Przychody ze sprzedaży produktów zwiększymy dzięki komercjalizacji produktów PPK. Będziemy realizować ambitny plan wzrostu przychodów od sponsorów i darczyńców. Na konkretne cele związane z programami i infrastrukturą pozyskamy dotacje.
T2 Budować partnerstwa, które przyczyniają się do realizacji wizji CNK
Będziemy budować partnerstwa służące realizacji wspólnych celów. W oparciu o uzupełniające się kompetencje, zasoby, zaangażowanie i wzajemne zaufanie stron będziemy dążyć do bardziej efektywnego osiągania celów prowadzących do realizacji wizji CNK. Partnerstwa będą dotyczyć różnych obszarów: badań, edukacji, angażowania społeczeństwa w naukę, włączenia społecznego i troski o środowisko.
Ambitne cele wymagają zaangażowanego zespołu, czyli takiego, który rozumie i podziela misję Kopernika, zna zobowiązania, wynikające z publicznego charakteru instytucji, dysponuje dobrymi warunkami i narzędziami, żeby efektywnie pracować, ma wpływ na swoją pracę i odczuwa z niej satysfakcję. CNK musi stać się organizacją bardziej otwartą na głos i potrzeby pracowników i ewoluującą wspólnie z nimi, żeby sprawniej działać i osiągać swoje cele.
Chcemy, żeby Kopernik w ciągu najbliższych lat stał się instytucją sprawniejszą i bardziej przyjazną, a pracownicy byli jego największymi ambasadorami.
T1 Usprawnić działania i zapewnić lepszą współpracę wewnętrzną.
Zadbamy o wspólne rozumienie misji, wizji, wartości i celów Kopernika oraz wewnętrzną spójność organizacji. Wprowadzimy praktyki ułatwiające współpracę między działami. Będziemy tworzyć warunki, żeby pracownicy mogli się lepiej poznać. Zdecentralizujemy część decyzji i wprowadzimy w życie praktyki partycypacyjnego zarządzania. Będziemy poprawiać procesy, procedury i narzędzia, zwiększając ich efektywność i przyjazność. Będziemy promować postawy odpowiedzialności, rzetelności i kreatywności.
T2 Zapewnić satysfakcję zespołu z pracy.
Będziemy budować wspierającą kulturę organizacyjną, zapewniającą bezpieczną przestrzeń do twórczego dialogu. Szczera i konstruktywna informacja zwrotna będzie metodą doskonalenia pracy. Poprawimy proces wdrażania nowych pracowników i w sposób transparentny zdefiniujemy ścieżki rozwoju, zapewniające równe szanse. Rozszerzymy stosowanie oceny 180⁰. Zadbamy, żeby głos pracowników był brany pod uwagę oraz żeby pracownicy czuli się doceniani i potrzebni. Poprawimy komunikację wewnętrzną, aby dzielić się sukcesami i porażkami oraz uzasadniać podejmowane decyzje.
Regularnie przeprowadzane badanie satysfakcji będzie inspiracją do zmian, które pomogą poprawić satysfakcję zespołu z pracy.
Cele strategiczne (S) i taktyczne (T)
Od momentu, kiedy powitaliśmy pierwszych zwiedzających, Kopernik niezmiennie jest miejscem, gdzie każdy, kierując się własną ciekawością, może poznawać świat i siebie poprzez osobiste doświadczenie. Interaktywne stacje doświadczalne, obiekty, pokazy, sztuka, warsztaty oraz osobiste interakcje z ekspertami, animatorami i zwiedzającymi pozwalają w wybrany przez siebie sposób odkrywać, badać, budować i tworzyć, a niekiedy także mylić się i błądzić. Kopernik nie uczy, tylko pomaga poszukiwać, nie tłumaczy, tylko pomaga zrozumieć, nie wie lepiej, tylko pomaga zobaczyć różne perspektywy. I to każdemu - bez względu na wiek, płeć, zainteresowania czy wykształcenie. Siłą Kopernika jest prawdziwość doświadczeń, jakość eksponatów, ciągłe dążenie do doskonalenia i poszukiwanie nowych rozwiązań. Tym cechom zawdzięczamy silną markę, która czyni nas instytucją znaną i cenioną w całej Polsce i poza jej granicami.
Będziemy dążyć do tego, żeby Kopernik nadal oferował niezapomniane doświadczenie ponad milionowi zwiedzających rocznie w Warszawie i lokalnym społecznościom w całej Polsce. Zadbamy o obecność na wystawach ważnych społecznie tematów. Będziemy zaciekawiać, inspirować, pobudzać wyobraźnię, zachwycać i skłaniać do refleksji. Siłę marki zamierzamy budować dbając o najwyższą jakość wystaw i pokazów, o komfort wizyty oraz efektywną i przyjazną komunikację. Program będziemy rozwijać z myślą o głównych grupach celowych: rodzinach i grupach szkolnych, a także młodzieży i seniorach.
T1 Zapewnić zwiedzającym komfort wizyty, najwyższej jakości eksponaty, ciekawe pokazy w zaawansowanym technologicznie planetarium i angażujące aktywności.
Zadbamy o wysoką jakość „Strefy Eksperymentowania”, zmniejszając liczbę źle działających i niedziałających eksponatów. Będziemy ją uzupełniać nowymi eksponatami i wzbogacimy o sztukę, zwłaszcza interaktywną sztuką cyfrową. Odnowimy wystawę dla najmłodszych. Będziemy stale uaktualniać wystawę „Przyszłość jest dziś”, stawiając zwiedzających przed nowymi wyzwaniami. Nowe eksponaty będziemy tworzyć w procesie badawczo-rozwojowym oraz zamawiać u artystów i najlepszych wykonawców. Wyposażymy Planetarium w nową aparaturę i system projekcyjny. Poprawimy warunki w przestrzeniach Kopernika: zmodernizujemy wentylację i klimatyzację, zmienimy oświetlenie wystawiennicze i zwiększymy przepustowość szatni. Poprzez aktywności na wystawach będziemy umożliwiać bliższy kontakt z nauką i zachęcać naszych gości do społecznych interakcji.
T2 Dotrzeć z wystawami i pokazami Kopernika do lokalnych społeczności w całym kraju.
Dzięki współpracy z 32 ośrodkami partnerskimi Inicjatywy SOWA zapewnimy mieszkańcom małych i średnich miast dostęp do wystaw i aktywności Kopernika. Będziemy dążyć do rozszerzenia Inicjatywy o nowych partnerów i zapewnienia obecnym nowych eksponatów. Zamierzamy kontynuować program Nauka dla Ciebie w formie wyjazdów wystaw objazdowych i mobilnego planetarium do małych ośrodków. Oba programy będziemy realizować we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki i samorządami oraz ew. przy wsparciu partnerów komercyjnych
W świecie wypełnionym ogromną ilością prawdziwych i fałszywych informacji i sprzecznych narracji, gdzie użytkownicy mediów społecznościowych zamykają się w środowisku ludzi podobnie myślących i przestają być otwarci na argumenty, coraz większą wartością dla każdego indywidualnie i dla społeczeństw staje się zdolność do samodzielnego dociekania, zdobywania i analizy informacji, wyciągania wniosków i rozwiązywania problemów. Samodzielność myślenia nie oznacza jednak samotności. Przeciwnie – współdziałanie jest świetną metodą uczenia się i sposobem wypracowywania lepszych rozwiązań. Żeby skutecznie odpowiadać na wyzwania będziemy wspierać samodzielność poznawczą i umiejętność współdziałania, tworząc nowe rozwiązania edukacyjne, rozwijając sieci i społeczności uczących się oraz angażując w dialog różnie myślących ludzi. Źródłem najpewniejszej wiedzy pozostanie dla nas nauka.
T1 Animować dialog o wyzwaniach na styku nauki i społeczeństwa z udziałem różnorodnych uczestników.
W raporcie o celach zrównoważonego rozwoju za 2022 r. ONZ alarmuje, że nasilające się kryzysy o charakterze globalnym stanowią zagrożenie dla ludzkości. Nauka pomaga znaleźć rozwiązania trapiących ludzkość problemów. Jednak to nie nauka rozwiązuje problemy tylko obywatele: myślący samodzielnie i działający wspólnie. W programie Kopernika będziemy koncentrować się na angażowaniu różnych grup społecznych w dialog, jak zmierzyć się z wyzwaniami, korzystając z osiągnięć nauki i techniki.
Główne wyzwania, na których będzie koncentrować się program Kopernika, to globalne ocieplenie i degradacja środowiska, zagrożenia dla zdrowia publicznego oraz społeczne aspekty rozwoju nowych technologii, zwłaszcza sztucznej inteligencji i biotechnologii. Będziemy zapraszać bardzo zróżnicowanych uczestników, dbając o wzajemny szacunek i pomagając przezwyciężać podziały wynikające z polaryzacji społecznej oraz zachęcając do działania, opartego na wiedzy naukowej. Na Pikniku Naukowym, Festiwalu Przemiany oraz innych wydarzeniach będziemy tworzyli bezpieczną przestrzeń do rozmowy, konsultacji z ekspertami i wspólnego poszukiwania rozwiązań. Zadbamy, żeby wyważony głos Kopernika, jako instytucji naukowej, a przy tym szanującej różne wrażliwości, był obecny w debacie publicznej.
T2 Tworzyć i upowszechniać rozwiązania, które zmieniają edukację.
Naszą ambicją jest wykorzystanie potencjału Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego do tworzenia rozwiązań, które pomogą zmienić edukację. Prowadząc interdyscyplinarne prace badawczo-rozwojowe będziemy tworzyć scenariusze zajęć, treści i pomoce dydaktyczne, które wesprą uczniów w rozwijaniu kompetencji 21. wieku, zwłaszcza samodzielności poznawczej, i podniosą ich kapitał społeczny. Będziemy koncentrować się na ważnych społecznie tematach, które są dla szkoły wyzwaniem: np. zmianie klimatycznej, sztucznej inteligencji czy biotechnologii. Zaprosimy do współpracy partnerów badawczych, edukacyjnych oraz konsorcjantów i innych partnerów biznesowych, aby razem z nimi tworzyć wiedzę i praktyczne rozwiązania i upowszechniać je przez sektor publiczny, społeczny i rynek. Nowe rozwiązania będziemy doskonalić podczas zajęć w laboratoriach Kopernika, oferując jednocześnie wartościowe programy edukacyjne. Największe planowane przedsięwzięcie to „Planeta w Centrum”, projekt dla ponad 12.000 uczniów oraz ich nauczycieli, realizowany w Warszawie i sąsiednich gminach w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).
T3 Rozwijać sieci społeczności uczących się.
O jakości edukacji w największym stopniu decydują kompetentni i zaangażowani edukatorzy. Ich możliwości rosną, kiedy łączą się w większe społeczności i mogą wykorzystać sieci do wymiany
doświadczeń i współpracy. Wspierając rozwój takich sieci przyczynimy się do tworzenia całego ekosystemu nowoczesnej edukacji, którego uczestnikami i beneficjentami będą uczniowie, nauczyciele i edukatorzy, organizacje pozarządowe, ośrodki doskonalenia nauczycieli, instytucje kultury i samorządy. Rozwiniemy sieć Klubów Młodego Odkrywcy. Zwiększymy dostępność społeczności KMO dla uczniów i nauczycieli, powiększając sieć klubów we wszystkich regionach Polski i w kolejnych krajach. Dzięki programowi ESERO wykorzystamy zasoby Europejskiej Agencji Kosmicznej do angażowania i rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli oraz tworzenia dla nich zasobów. Poprzez sieć SOWA zapewnimy lokalnym społecznościom dostęp do programów edukacyjnych Kopernika i wspólnie stworzymy nowe. Będziemy dbać, aby edukatorzy mieli warunki do podnoszenia swoich kompetencji, mieli dostęp do wartościowych zasobów oraz mogli korzystać z całego potencjału partnerstw i różnych programów Kopernika
CNK jest instytucją, której oferta jest szczególnie atrakcyjna dla dwóch głównych grup celowych: rodzin i grup szkolnych. Dbałość o spełnienie oczekiwań naszych wiernych odbiorców pozostanie naszych priorytetem. Naszą ambicją jest jednak dotarcie także do innych osób i zaoferowanie im wartościowego doświadczenia. Będziemy starali się znaleźć sposób, aby stworzyć ofertę dobrze przyjmowaną przez starszą młodzież i młodych dorosłych. Obserwując trendy demograficzne i proces starzenia się społeczeństwa będziemy prowadzić aktywności z myślą o seniorach i rodzicach, których dorosłe dzieci wyprowadziły się z domu, często dotkniętych syndromem pustego gniazda. Będziemy tworzyć przestrzeń do spotkania i wspólnych doświadczeń dla osób z różnych grup społeczno-demograficznych.
Szczególny nacisk położymy na włączenie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
T1 Usuwać bariery i włączać w działania programowe osoby zagrożone wykluczeniem społecznym.
Będziemy konsekwentnie usuwać bariery, utrudniające korzystanie z oferty Kopernika osobom ze szczególnymi potrzebami. Zadbamy o ekonomiczną dostępność biletów dla każdego. Będziemy dążyć do włączenia grup zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz osób o niższym kapitale społecznym i naukowym w działania edukacyjne w obszarze STEAM, obniżając próg wejścia, dostosowując programy, komunikację lub poszukując nieakademickich form edukacji jako metody włączenia. W działaniach angażujących w naukę będziemy dbali o udział osób i grup, których głos jest rzadko obecny w debacie publicznej. Skuteczność tych starań będzie jedną z miar sukcesu.
T2 Budować inkluzywną kulturę organizacyjną.
Źródłem kompetencji i motywacji do skutecznego działania na rzecz tworzenia programu dla zróżnicowanej grupy odbiorców i włączania osób zagrożonych wykluczeniem jest kultura organizacyjna, zorientowana na różnorodność i włączanie pracowników. W procesie rekrutacji będziemy aktywnie dążyć do zwiększenia różnorodności zespołu. Chcemy, żeby Kopernik jako pracodawca zapewniał równość szans, budował szacunek do każdego pracownika, doceniał pracowników indywidualnie i jednocześnie budował wspólnotę, motywował do zabierania głosu i dzielenia się pomysłami. Będziemy pielęgnować różnorodność pracowników i perspektyw, które wnoszą.
Dbając o spójność działań z wartościami stworzymy i wprowadzimy w życie plan zmniejszania negatywnego wpływu działalności CNK na środowisko. Naszą długofalową perspektywą będzie osiągnięcie neutralności klimatycznej, a ambicją – bycie zielonym liderem wśród dużych instytucji kultury. Zmiany obejmą całe spektrum naszego działania. Pozyskamy partnerów i fundusze na niezbędne inwestycje. Będziemy stosować ekologiczne zamówienia publiczne. Wyłonimy wśród pracowników grupę liderów zielonej zmiany i zadbamy o promocję dobrych praktyk w zespole i komunikację z publicznością.
T1 Zmniejszyć ślad węglowy działalności.
Przeprowadzimy audyt energetyczny i będziemy sukcesywnie wprowadzać w życie rozwiązania, zmniejszające zużycie energii. Zamontujemy instalacje OZE. Zoptymalizujemy wyjazdy programowe, żeby zmniejszyć liczbę pokonywanych kilometrów. Ograniczymy podróże samolotami. Wprowadzimy pomiar śladu węglowego i będziemy monitorować jego obniżanie. Będziemy prowadzić transparentną prośrodowiskową politykę współpracy partnerskiej i sponsorskiej.
T2 Wprowadzić w życie zasadę 3U.
W naszych aktywnościach, w procesie tworzenia wystaw i pracy biurowej wprowadzimy zasadę 3U: Unikaj kupowania zbędnych rzeczy, Użyj ponownie, Utylizuj. Wyeliminujemy plastik jednorazowego użytku. Będziemy oszczędnie gospodarować wodą i innymi zasobami. Zadbamy o komunikację dobrych praktyk.
T3 Stworzyć park różnorodności biologicznej i zazielenić otoczenie.
Zwiększymy ilość zieleni na terenie CNK z myślą o jej korzystnym wpływie na jakość powietrza oraz temperaturę i wilgotność. Dawny Park Odkrywców przy bulwarach wiślanych zastąpimy ogrodem różnorodności biologicznej, gdzie stworzymy warunki do rozwoju ekosystemu w warunkach miejskich. Ogród stanie się nową, żywą wystawą Kopernika, a wyniki eksperymentów biologicznych będzie można obserwować na żywo, na wystawach i przez Internet. Będziemy dzielić się doświadczeniami i promować zakładanie ogrodów bioróżnorodności w warunkach miejskich, zwłaszcza wokół szkół.
Przychody CNK są w całości przeznaczane na działalność statutową. Ich podstawowym źródłem jest dotacja podmiotowa Organizatorów. Ta jednak pokrywa tylko mniej niż połowę kosztów funkcjonowania instytucji. Dlatego prowadzenie działalności bieżącej i inwestycje rozwojowe wymagają pozyskiwania finansowania z innych źródeł: przychodów z biletów, ze sprzedaży produktów i usług, z fundraisingu oraz z dotacji celowych. Przychody ze sprzedaży biletów, które są jednym z dwóch głównych źródeł przychodów, podlegają wahaniom, częściowo niezależnym od CNK.
Celem jest długoterminowa stabilność finansowa, która pozwoli zmniejszyć zależność od poszczególnych źródeł finansowania i zapewnić prowadzenie normalnej działalności programowej, wynagrodzenia na rynkowym poziomie, utrzymanie dobrego standardu całej infrastruktury i inwestycje w rozwój, przy pozytywnym wyniku finansowym. W praktyce wymaga to długoterminowego planowania, oszczędnego gospodarowania, zróżnicowania źródeł finansowania i takiego dostosowania modelu biznesowego, które pozwoli na szybsze reagowanie na potrzeby rynku.
Wpływ społeczny i jakość działania CNK wzrosną dzięki partnerstwom nastawionym na osiąganie wspólnych celów.
T1 Pozyskać przychody na działalność i rozwój
Będziemy dążyć do zdobywania środków finansowych ze zróżnicowanych źródeł na działalność i rozwój CNK. Podstawowym źródłem przychodów pozostanie sprzedaż biletów, przy zachowaniu dostępności cenowej i jakości zwiedzania. Przychody ze sprzedaży produktów zwiększymy dzięki komercjalizacji produktów PPK. Będziemy realizować ambitny plan wzrostu przychodów od sponsorów i darczyńców. Na konkretne cele związane z programami i infrastrukturą pozyskamy dotacje.
T2 Budować partnerstwa, które przyczyniają się do realizacji wizji CNK
Będziemy budować partnerstwa służące realizacji wspólnych celów. W oparciu o uzupełniające się kompetencje, zasoby, zaangażowanie i wzajemne zaufanie stron będziemy dążyć do bardziej efektywnego osiągania celów prowadzących do realizacji wizji CNK. Partnerstwa będą dotyczyć różnych obszarów: badań, edukacji, angażowania społeczeństwa w naukę, włączenia społecznego i troski o środowisko.
Ambitne cele wymagają zaangażowanego zespołu, czyli takiego, który rozumie i podziela misję Kopernika, zna zobowiązania, wynikające z publicznego charakteru instytucji, dysponuje dobrymi warunkami i narzędziami, żeby efektywnie pracować, ma wpływ na swoją pracę i odczuwa z niej satysfakcję. CNK musi stać się organizacją bardziej otwartą na głos i potrzeby pracowników i ewoluującą wspólnie z nimi, żeby sprawniej działać i osiągać swoje cele.
Chcemy, żeby Kopernik w ciągu najbliższych lat stał się instytucją sprawniejszą i bardziej przyjazną, a pracownicy byli jego największymi ambasadorami.
T1 Usprawnić działania i zapewnić lepszą współpracę wewnętrzną.
Zadbamy o wspólne rozumienie misji, wizji, wartości i celów Kopernika oraz wewnętrzną spójność organizacji. Wprowadzimy praktyki ułatwiające współpracę między działami. Będziemy tworzyć warunki, żeby pracownicy mogli się lepiej poznać. Zdecentralizujemy część decyzji i wprowadzimy w życie praktyki partycypacyjnego zarządzania. Będziemy poprawiać procesy, procedury i narzędzia, zwiększając ich efektywność i przyjazność. Będziemy promować postawy odpowiedzialności, rzetelności i kreatywności.
T2 Zapewnić satysfakcję zespołu z pracy.
Będziemy budować wspierającą kulturę organizacyjną, zapewniającą bezpieczną przestrzeń do twórczego dialogu. Szczera i konstruktywna informacja zwrotna będzie metodą doskonalenia pracy. Poprawimy proces wdrażania nowych pracowników i w sposób transparentny zdefiniujemy ścieżki rozwoju, zapewniające równe szanse. Rozszerzymy stosowanie oceny 180⁰. Zadbamy, żeby głos pracowników był brany pod uwagę oraz żeby pracownicy czuli się doceniani i potrzebni. Poprawimy komunikację wewnętrzną, aby dzielić się sukcesami i porażkami oraz uzasadniać podejmowane decyzje.
Regularnie przeprowadzane badanie satysfakcji będzie inspiracją do zmian, które pomogą poprawić satysfakcję zespołu z pracy.