Inicjatywy oceniały dwie kapituły ekspertów.
Kapituła honorowa
Przewodniczący: Robert Firmhofer, Centrum Nauki Kopernik
Historyk filozofii. Założyciel i dyrektor naczelny Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Współtwórca i organizator Pikniku Naukowego – największej w Europie plenerowej imprezy poświęconej komunikacji naukowej. Prezes zarządu ECSITE – Europejskiej Sieci Centrów i Muzeów Nauki (2011–2013). Członek Rady Dyrektorów ASTC – Amerykańskiego Stowarzyszenia Centrów Nauki i Technologii (od 2017). Członek zarządu Stowarzyszenia Społeczeństwo i Nauka SPiN. Ekspert Komisji Europejskiej. Członek Rady Komunikacji Naukowej PAN, CERN Science Gateway Advisory Committee, Deutsches Museum Kuratorium, Ciencia Viva Advisory Council, a także wielu innych rad organizacji międzynarodowych. Od lat zajmuje się komunikacją naukową. Laureat prestiżowej Nagrody im. Hugona Steinhausa za wybitne osiągnięcia w tej dziedzinie (1998). Odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2012), Medalem Stulecia Odzyskanej Niepodległości Polonia Rediviva (2022) oraz francuskim Narodowym Orderem Zasługi (2014).
Agnieszka Graclik, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Zoolożka, edukatorka, popularyzatorka nauki. Pasjami kolekcjonuje ciekawostki biologiczne, nieustannie zdumiona niezwykłością świata przyrody.
Od blisko 3 lat publikuje naukowe ciekawostki w mediach społecznościowych jako pani z pszyry. Autorka książki Dziki poradnik przetrwania. Megaporcja wiedzy o zwierzętach.
Sławomir Kasprzak, ZS Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie
Inżynier mechanik (Politechnika Częstochowska). Dyrektor Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie (w tym najlepszego technikum w kraju wedle rankingu „Perspektywy” 2019–2021 i 2023). Kształci zawodowo w oparciu o nowe techniki i technologie. Szkoleniowiec oświatowej kadry kierowniczej i dyrektorów szkół, konsultant merytoryczny, ekspert kształcenia modułowego. „Promotor zmian” – współodpowiedzialny za wdrożenie reformy kształcenia zawodowego w woj. mazowieckim. Ekspert metodologiczny w projekcie „B2.2: Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez pracodawców” (Program Operacyjny Kapitał Ludzki). Zdobywca Nagrody „Zasłużony dla Warszawy” (2015) oraz tytułu „Złotego Inżyniera 155-lecia «Przeglądu Technicznego»” (2020).
Prof. zw. dr hab. Dorota Klus-Stańska,
Uniwersytet Gdański
Kierownik Zakładu Badań nad Dzieciństwem i Szkołą na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Zainteresowania badawcze: konstruktywizm edukacyjny, teoria kształcenia, pedagogika wczesnej edukacji, szkolne bariery rozwoju uczniów. W latach 1994 – 2002 założyła i prowadziła eksperymentalną Autorską Szkołę Podstawową „Żak” w Olsztynie. Twórczyni i redaktorka naczelna czasopisma „Problemy Wczesnej Edukacji”. Wieloletnia członkini Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Wyróżniona m.in. Złotym Krzyżem Zasługi za osiągnięcia naukowe i dydaktyczne, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, statuetką Skrzydła Wyobraźni za szczególne osiągnięcia innowacyjne w dziedzinie edukacji, Medalem Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Za książkę „Konstruowanie wiedzy w szkole” zdobyła Nagrodę Indywidualną Ministra Edukacji i Sportu oraz Nagrodę im. Władysława Spasowskiego Wydziału I Nauk Społecznych PAN. Jej inne publikacje to: „Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej” (z M. Nowicką), „Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń”, „Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce”.
Jacek Łęgiewicz, Samsung
Dyrektor ds. korporacyjnych w Samsung Polska. Koordynuje działania firmy w obszarach PA, PR, ESG, CSR i PPP. Pełni również funkcję lidera branżowego w stowarzyszeniach: jako Członek Zarządu Związku Cyfrowa Polska oraz Wiceprzewodniczący Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Ukończył politologię (Uniwersytet Warszawski) oraz podyplomowe studia biznesowe (MIT i Boston University). Uwielbia eksplorować planetę jako kapitan morski, alpinista i zaawansowany nurek wód otwartych.
Joanna Rajkowska, artystka
Współczesna artystka znana przede wszystkim z instalacji tworzonych w przestrzeni publicznej. Wynikiem jej pracy są zarówno osie urbanistyczne i projekty architektoniczne, jak i geologiczne fantazje, odkrywki archeologiczne czy rzeźby podwodne. Produkuje także filmy, fotografie i modele. W swoich dziełach wykorzystuje realnie istniejące miejsca, energie, organizmy i materiały. Od-swajanie, od-człowieczanie i budowanie relacji to metody, które stosuje najczęściej. Swoje projekty traktuje jak organizmy, skupiając się na życiu materii, cyklach życiowych, wzroście i starzeniu się. Często zestawia ze sobą konteksty historyczne i socjopolityczne z życiem innych gatunków. Jej twórczość wizualizuje i kwestionuje dychotomię natury i kultury.
Michał Senk, Centrum Myśli Jana Pawła II
Dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II (od 2017). Absolwent politologii oraz MBA. Ukończył także Instytut Tertio Millennio oraz 30. Szkołę Liderów Politycznych wraz z seminarium szkoleniowym w Instytucie Yad Vashem w Jerozolimie. Wieloletni instruktor harcerski. Członek Rady Programowej Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu oraz Rady Fundacji Partnerstwo dla Edukacji. Trener w Letniej Akademii Talentów organizowanej przez Związek Dużych Rodzin „Trzy Plus”, gdzie realizuje pasję do wspierania rozwoju młodych ludzi i ukierunkowywania ich talentów. Nadzoruje Stypendia m.st. Warszawy im. Jana Pawła II. Jako trener umiejętności liderskich szkolił zespoły ratowników medycznych w Kijowie, Lwowie i Iwano-Frankowsku.
Dr Jędrzej Witkowski, Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO)
Prezes zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej (od 2018) – największej polskiej organizacji pozarządowej działającej w obszarze edukacji – z którą związany jest od 2005 roku. Ekspert edukacyjny, z wykształcenia doktor socjologii i politolog. Zajmuje się m.in. strategiami wprowadzania oddolnych zmian w szkołach, rozwojem kompetencji przyszłości oraz edukacją obywatelską i polityczną. Autor publikacji, programów i materiałów edukacyjnych.
Kapituła wewnętrzna
Kapitułę wewnętrzną tworzyć będą pracowniczki i pracownicy Centrum Nauki Kopernik.
Przewodnicząca: dr Katarzyna Młynek, Centrum Nauki Kopernik
Zastępczyni dyrektor programowej ds. edukacji i komunikacji naukowej Centrum Nauki Kopernik. Filozofka i psycholożka, facylitatorka dialogu, autorka tekstów, moderatorka i uczestniczka debat oraz konferencji naukowych. Doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii (KUL) oraz absolwentka psychologii (UMCS). Zajmuje się filozofią komunikacji, psychologią społeczną oraz badaniem trendów. Do września 2021 roku dyrektor programowa ośrodka THINKTANK oraz redaktor prowadząca magazynu „THINKTANK”.
Dr Kamil Deresz
Astrofizyk. W Centrum Nauki Kopernik kieruje obecnie Działem Laboratoriów. Jego pasje to popularyzacja nauki i kreowanie procesów wspierających skuteczne kierowanie zespołami kreatywnymi. Swoje bogate doświadczenie w dziedzinie astrofizyki wykorzystuje nie tylko do doskonalenia procesów badawczych w Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego, ale także do tworzenia inspirującej atmosfery pracy sprzyjającej innowacjom.
Dr Ilona Iłowiecka-Tańska
Zastępczyni dyrektor programowej ds. innowacji. Antropolożka kultury (UW). Interesują ją relacje między kulturą, nauką i edukacją. W swojej pracy skupia się na dwóch obszarach: budowie partnerstw między naukowcami i edukatorami, które inspirują rozwój innowacyjnych narzędzi edukacyjnych, oraz badaniach nad kulturowym i pedagogicznym znaczeniem eksponatów, wystaw i pomocy naukowych. Publikuje prace naukowe i popularnonaukowe związane z obu tymi zagadnieniami. Razem z zespołem opracowała koncepcję Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego – centrum badawczo-rozwojowego w obszarze edukacji, otwartego przy Centrum Nauki Kopernik w 2023 roku. Stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej na Uniwersytecie Kalifornijskim Berkeley w Embodied Design Research Laboratory (2022). Kieruje grupą roboczą ds. badań i ewaluacji przy ECSITE.
Barbara Malinowska-Pohoryles
Absolwentka wydziału Architektura i Urbanistyka (Politechnika Warszawska) oraz studiów podyplomowych Design Management (Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu). Architektka i projektantka z kilkuletnim doświadczeniem pracy w międzynarodowych biurach projektowych. Od 12 lat związana z Centrum Nauki Kopernik, gdzie w dziale Wystaw – odpowiedzialnym za tworzenie nowych eksponatów i wystaw – pełniła różne role. Od 2019 roku koordynowała powstanie najnowszej wystawy stałej „Przyszłość jest dziś”.
Michał Romański
Projektant graficzny i twórca komiksów. Absolwent Wydziału Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie. W Centrum Nauki Kopernik tworzy identyfikacje wizualne. Pracuje także przy projektach eksponatów (m.in. layouty do eksponatów do wystawy „Przyszłość jest dziś”, razem z Działem Wystaw) i rozwiązaniach edukacyjnych (m.in. zestaw edukacyjny „Cztery pory roku” stworzony dla grup przedszkolnych i wczesnoszkolnych, razem z Działem Rozwiązań Edukacyjnych).
Anna Skrzypek-Duda
Absolwentka historii sztuki i podyplomowych studiów dla menedżerów kultury. Kuratorka i exhibit developer. Od 2008 roku pracuje w Centrum Nauki Kopernik, gdzie zajmuje się tworzeniem eksponatów i wystaw. Współorganizowała program działań kulturalnych Centrum Nauki Kopernik. Kuratorka dwóch wystaw poświęconych szansom i wyzwaniom związanym z rozwojem sztucznej inteligencji i technologii cyfrowych: Machina Sapiens w ramach Festiwalu Przemiany w 2018 roku oraz wystawy stałej Przyszłość jest dziś, udostępnionej częściowo w 2021 roku. Obecnie pracuje nad kolejnymi eksponatami do tej wystawy. W wolnym czasie współtworzy Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie, gdzie od 2016 roku przygotowuje wystawy malarstwa, fotografii, rysunków i ilustracji.
Agnieszka Wichrowska
Specjalistka ds. edukacji w Centrum Nauki Kopernik. Organizowała liczne wydarzenia edukacyjne dla młodzieży i nauczycieli, również we współpracy z organizacjami krajowymi i zagranicznymi. Koordynowała konferencje młodzieżowe i była mentorką aktywistów młodzieżowych. Z wykształcenia socjolożka, od lat zaangażowana w edukację nieformalną.
Piotr Wróbel
W Centrum Nauki Kopernik pracuje od 2010 roku, obecnie jako kierownik Działu Społeczności Uczących się. W poprzednich latach zajmował się tworzeniem i koordynacją działań programowych, m.in jako kierownik Działu Inspiracji Edukacyjnych i Naukowych. Z wykształcenia pedagog, animator i menedżer kultury. Od 2017 roku prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Pedagogicznym UW dla przyszłych animatorów kultury oraz nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ukończył studia doktoranckie na UW i jest w trakcie przygotowania dysertacji dotyczącej ojcostwa. Członek Rady Dydaktycznej Wydziału Pedagogicznego UW (2020–2023) oraz Rady Naukowej Dyscypliny Pedagogiki na UW (2021–2023).
Kacper Zabielski
Animator, młodszy specjalista ds. doświadczenia zwiedzającego. Na co dzień pracuje na „pierwszej linii frontu”, mając bezpośrednią styczność z osobami odwiedzającymi Centrum Nauki Kopernik. W ramach prowadzonych przez siebie warsztatów oraz zajęć w Majsterni tworzy bezpieczną przestrzeń uczenia się, zachęcając uczestników (szczególnie osoby najmłodsze) do odkrywania i pogłębiania wiedzy o otaczającym świecie. Ważne są dla niego otwartość oraz pozbawiona oceny interakcja z odbiorczyniami i odbiorcami działań edukacyjnych, a także inkluzywność na poziomie instytucji i realizowanych projektów.