Otwarcie Festiwalu Przemiany - prezentacje i wernisaż wystaw

dekoracja

11 października

poziom 0 (sala audytoryjna)
migające dłonieWydarzenie będzie tłumaczone na Polski Język Migowy (PJM) oraz na język angielski.

godz. 19.00 – 20.30
prezentacje

poziom 0

godz. 20.30 – 23.00
premiera instalacji „Przepływy”

poziom 1

godz. 20.30 – 23.00
wernisaż wystaw festiwalowych
godz. 21.00 – 23.00
set dj-ski (Bartosz Weber)

Do budowy zdrowszej i stabilniejszej przyszłości potrzebujemy nie tylko innowacyjnych materiałów, ale także opowieści, które nas zainspirują, wyzwolą od konwencjonalnego myślenia i zagrzeją do działania.

Jak co roku, Festiwal Przemiany rozpoczynamy od spotkania z wyjątkowymi gośćmi, reprezentującymi świat nauki, dizajnu i sztuki. W krótkich, piętnastominutowych prezentacjach opowiedzą nam o swoich badaniach i praktykach twórczych. 

W drugiej części wieczoru zapraszamy na wernisaż wystaw festiwalowych, premierę instalacji „Przepływy” i do kawiarni, gdzie z autorskim setem dj-skim wystąpi Bartosz Weber.

Prezentacje i dyskusja z publicznością

Jak zaprojektować innowację? - Karol Murlak

„Projektowanie, które do niedawna kojarzyło się głównie ze stosowaniem sprawdzonych już materiałów, coraz częściej materiały tworzy, modyfikuje i znajduje dla nich nowe zastosowania. Na otwarciu Festiwalu opowiem o procesie powstawania dwóch ekologicznych materiałów. Pierwszym z nich jest hydrożel z alg morskich, drugim – drewniana ażurowa kratownica, która pod względem wytrzymałości zbliżona jest do litej deski, ale w przeciwieństwie do niej wymaga znacznie mniejszej ilości surowca”.

Karol MurlakKarol Murlak - projektant, badacz i wykładowca. Profesor Uniwersytetu SWPS oraz dziekan wydziału projektowania w Uniwersytecie Teksańskim w Austin. Ukończył projektowanie przestrzeni w Falmouth College of Art w Wielkiej Brytanii. Jest też absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uzyskał tytuły magistra i doktora. 
Łączy projektowanie z nauką, a praktykę z teorią.  Zajmuje się rolą materialności w projektowaniu i życiu codziennym. Interesuje go tworzenie materiałów, szukanie dla nich nowych zastosowań i procesów produkcyjnych, a także badanie wielozmysłowych interakcji człowieka z materiałami oraz roli fizycznych prototypów w projektowaniu i edukacji projektowej. Jest autorem opatentowanej technologii rozszerzania drewna oraz współtwórcą roślinnego hydrożelu.
Autor projektów mebli, oświetlenia, wystaw, aranżacji wnętrz oraz instalacji artystycznych. Pracował dla europejskich i amerykańskich uczelni, instytucji i firm takich jak Deutsche Bank, Boston Consulting Group, Martinelli Luce czy biuro gubernatora stanu Nowy Jork. Jego projekty były prezentowane na wielu wystawach w Polsce i na całym świecie. Publikował w czasopismach takich jak „Craft Research”, „European Journal of Wood and Wood Products” i „Formy”.  

Nanowłókna – od medycyny po pozyskiwanie wody i energii - Urszula Stachewicz

„Przedstawię jedną z najbardziej popularnych i szeroko stosowanych metod produkcji włókien polimerowych – elektroprzędzenie. Opowiem o sposobach wytwarzania włókien, membran, a także rusztowań, wykorzystywanych w inżynierii tkankowej. Takie rusztowania działają podobnie jak szkielet w naszych ciałach – pomagają komórkom rosnąć, tworząc konkretną formę. Inżynieria materiałowa często inspiruje się naturą. Nanowłókna są porowate, podobnie jak włosy niedźwiedzia polarnego i pióra pingwina”. 

Urszula StachewiczUrszula Stachewicz - profesor inżynierii materiałowej na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, gdzie kieruje grupą Electrospun Fibers Group na Wydziale Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej.
Praca nad doktoratem w dziedzinie elektrohydrodynamiki cieczy na Delft University of Technology umożliwiła jej prowadzenie badań nad zastosowaniem elektrorozpylania jako metody osadzania na żądanie w Philips Research Laboratories w Eindhoven w Holandii. Odbyła staż podoktorski na Queen Mary, University of London i pracowała w firmie Nanoforce Technology Ltd., gdzie zajmowała się elektroprzędzeniem polimerowych włókien.  W 2015 r. otrzymała stypendium naukowe Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców, a w 2016 r. – nagrodę naukową Polityki. W 2018 r. była stypendystką wizytującą na Uniwersytecie w Cambridge.
Jej działalność badawcza koncentruje się na właściwościach elektroprzędzonych włókien, stosowanych w biomedycynie oraz do pozyskiwania wody i energii. Pomysły na badania czerpie z natury. Jest autorką przeszło 100 publikacji naukowych w prestiżowych międzynarodowych czasopismach naukowych. W 2020 r. otrzymała grant ERC, BioCom4SavEn, a w 2024 była przewodniczącą międzynarodowej cyklicznej konferencji Electrospin2024.

Wodorosty z sensem - Julia Lohmann

„Organizmy morskie są moją muzą, materiałem i metodą, by zachęcić wszystkich do działania z nastawieniem konstruktywnym, empatycznym i wielogatunkowym. Moja twórczość pokazuje, że wodorosty mogą łączyć sztukę i naukę, a praca z nimi wspiera i pogłębia badania nad stanem naszych mórz i oceanów. Na festiwalu chciałabym porozmawiać o budowaniu aktywnych społeczności ponad podziałami i znaczeniu łączenia wiedzy z troską i działaniem”.

zdjęcie Julii LohmannJulia Lohmann - artystka, projektantka i profesor współczesnych praktyk projektowych na Uniwersytecie Aalto w Finlandii. Wykorzystuje naturalne materiały z flory i fauny do badania naszych etycznych i materialnych systemów wartości. Opowiada się za regeneracyjnym sposobem myślenia, opartym o złożone, współzależne relacje istot innych niż ludzie i ludzi w ekosystemie Ziemi. 
Od 2007 r. Julia Lohmann tworzy wielkoformatowe rzeźby i prace artystyczne z wodorostów, które stały się dla niej materiałem, metodą i muzą. Jako projektantka rezydująca w V&A, w 2013 r. założyła Department of Seaweed – interdyscyplinarną społeczność praktyków badających zrównoważony rozwój wodorostów jako materiału projektowego. Prace Julii Lohmann znajdują się w najważniejszych kolekcjach publicznych i prywatnych na całym świecie.