Czy korporacje wykradają twoją prywatność, czy oddajesz ją sam? Za co jesteś gotów przehandlować wiedzę o sobie: za wygodę, poczucie bezpieczeństwa, darmowe aplikacje, akceptację społeczną, aplauz wirtualnych przyjaciół? Ile jesteś skłonny poświęcić, by zachować anonimowość?
Festiwal Przemiany 2014
Dokumenty interaktywne to formy z pogranicza filmu dokumentalnego i nowych mediów. Wykorzystują aktywność i potrzebę dzielenia się przeżyciami współczesnego widza. Pozwalają mu współtworzyć własny, prywatny seans filmowy. Odbiorca nie decyduje tu o następstwie zdarzeń, ale wybiera bohaterów, których losy chce śledzić albo kolejność fragmentów opowiadania. To niepowtarzalne, indywidualne doświadczenie – każdy oglądający zobaczy swoją własną historię.
Niezliczone bazy danych, kamery monitoringu, Internet pełen cyfrowych śladów, informacje z kart płatniczych, statusy na portalach społecznościowych, inteligentne domy, telefony pamiętające nasze kroki. Niemal każdy ruch to nowe dane, zapisywane, wymieniane i kojarzone ze sobą.
Ginie prywatność – coraz rzadsze zjawisko, które staje się równocześnie nową „modą” technologiczną. Rodzi się nadzór - możliwość przewidywania naszych decyzji i kontrolowania zachowań, ale też szansa na lepsze dopasowanie usług i zdobycie wiedzy sprzyjającej lepszemu planowaniu usług społecznych. Coraz częściej mówi się o wojnie o prywatność. Tegoroczny festiwal Przemiany będzie okazją do tego, by o prywatności nie tylko publicznie rozmawiać, ale również by jej doświadczyć i prototypować jej nowe formy.
Każda dzielnica ma pewną warstwę ukrytą pod powierzchnią. Nie widać jej na pierwszy rzut oka. Wiedzą o niej tylko ludzie, którzy tu mieszkają. Mają swoje szlaki i swoje miejsca, ale też swoje wspomnienia i marzenia o ich okolicy.
Na fali dźwięku to przegląd najciekawszych zjawisk sceny elektronicznej łączący field recording, easy listening oraz minimal z tanecznymi rytmami.
Przez całą niedzielę w Parku Odkrywców przy Centrum Nauki Kopernik trwa leniwe śniadanie. Swoje specjały w przystępnych cenach udostępniają Mistrzowie Kuchni, dla których gotowanie to pasja. Oprócz posiłków zaoferują prywatne przepisy, największe skarby każdego smakosza.
Każdy uczestnik imprezy, dzięki bezprzewodowym słuchawkom, słucha muzyki indywidualnie. Umożliwia to zarazem kolektywny, jak i bardzo intymny odbiór granych na żywo setów. Obserwatorzy nie mający słuchawek nie słyszą muzyki; wydaje im się, że uczestnicy bawią się w ciszy.
Instalacja audiowizualna „Przechwycenie / Interception” konfrontuje widzów z technologią, która każdego dnia z rosnącą precyzją rejestruje naszą aktywność. Praca podejmuje problematykę panoptyzmu, skłaniając do refleksji nad zasadnością nieustającej obserwacji, jakiej jesteśmy poddani w miejskim środowisku.
Zastanówmy się, czy warto bronić prywatności, czy jest ona tylko reliktem przeszłości, na który nie ma miejsca w cyfrowym świecie. Podyskutujmy, jak wiele znaczy dla nas anonimowość, co w niej cenimy, co obawiamy się stracić, udostępniając dane. W końcu: czy coś się stanie, jeśli ujawnisz swoją grupę krwi, albo kiedy wszyscy dowiedzą się, co jadłeś wczoraj na obiad? Sprawdźmy, jak wiele inni wiedzą o nas i jak wiele z tej wiedzy krąży w cyfrowych chmurach, które nigdy niczego nie wymazują z pamięci. Spotkajmy ludzi, którzy doskonalą sztukę znikania z sieci i ukrywania się przed wyszukiwarką.
Zapraszamy na wystawy, akcje społeczne, filmy, warsztaty i dyskusje podczas czwartej edycji Festiwalu Przemiany organizowanego przez Centrum Nauki Kopernik w dniach 4-7 września br.
organizator: Centrum Nauki Kopernik
koordynacja festiwalu: Anna Piekarska, zespół: Paulina Butlewska, Paweł Kolanowski, Rafał Kosewski, Joanna Kowalik, Jakub Puzyna, Anna Skrzypek, Anna Stempska, Łukasz Strzelczyk
program festiwalu: Centrum Nauki Kopernik, Stowarzyszenie ArtAnimacje
kurator: Stowarzyszenie ArtAnimacje
kuratorzy projektów festiwalu:
Katarzyna Boratyn
Joanna Kowalik
Jan Mencwel
Fundacja Panoptykon
Łukasz Strzelczyk
Krzysztof Żwirblis
oprawa graficzna festiwalu: Piotr Chuchla, Jakub Jezierski
scenografia: Natalia Buczkowska, Matylda Sałajewska, Anna Wójcik
koordynacja komunikacji: Jakub Puzyna
pr: Paulina Butlewska
kreacje graficzne: Piotr Chuchla, Jakub Jezierski
realizacja spotów: Papaya Films
sesja zdjęciowa: Marta Pruska
wizerunku do sesji zdjęciowej użyczyli: Wiktor Gajewski, Marta Koźbiał, Anna Woda
dokumentacja fotograficzna: Bartek Warzecha
tłumaczenie: Julia Potocka
dyrekcja CNK: Jolanta Brzywczy, Irena Cieślińska, Robert Firmhofer, Przemysław Wielowiejski
kierownictwo działu PR: Jolanta Zieleniewska, Katarzyna Modrak
obsługa techniczna festiwalu: B&G Technology, Łukasz Wiech, Rafał Zarzeka
obsługa prawna: Szymon Haniewicz, Aneta Łęcka, Agnieszka Sawicka, Michał Stańczyk, Magdalena Wójcicka
obsługa finansów i księgowości: Kinga Firmhofer, Barbara Juszczak, Kinga Skałecka, Mariusz Stanny
Oraz pozostali pracownicy Centrum Nauki Kopernik

Wystawy
Muzeum Społeczne
Wystawa
Nie żyjemy samotnie. Wokół nas są ludzie, z którymi dzielimy przestrzeń. Razem tworzymy wspólnotę, która ma szansę rozwijać się i dawać jej członkom poczucie bezpieczeństwa, swojskości, tożsamości lokalnej. Jednak aby te wartości mogły się realizować, ludzie muszą się na siebie otworzyć, dać sobie coś nawzajem, podzielić się czymś. Tak rodzi się życzliwość i wzajemna tolerancja.
Do dzielenia się z innymi swoją prywatnością zachęca twórca Muzeum Społecznego Krzysztof Żwirblis. Przez kilkanaście dni Autor będzie poznawał Powiśle oraz jego mieszkańców. Będzie ich namawiał do udziału w filmie dokumentalnym, którego tematem są ich małe, osobiste historie, kreatywność oraz pasje nadające sens ich życiu; będzie też zachęcał do zaprezentowania osobistych przedmiotów, cennych, bo związanych z istotnymi wydarzeniami w ich życiu.
Dokument oraz kolekcja wypożyczonych przedmiotów stworzą Muzeum Społeczne.
Kiedy i gdzie?
04-07.09.2014
Centrum Nauki Kopernik, piętro 1
Wstęp wolny
Premiera filmu i wernisaż wystawy
04.09.2014,
godz. 21.00
Centrum Nauki Kopernik, parter
Kurator
Krzysztof Żwirblis
Opowiedz to sam
Wystawa interaktywnych form opowiadania
Dokumenty interaktywne to formy z pogranicza filmu dokumentalnego i nowych mediów. Wykorzystują aktywność i potrzebę dzielenia się przeżyciami współczesnego widza. Pozwalają mu współtworzyć własny, prywatny seans filmowy. Odbiorca nie decyduje tu o następstwie zdarzeń, ale wybiera bohaterów, których losy chce śledzić albo kolejność fragmentów opowiadania. To niepowtarzalne, indywidualne doświadczenie – każdy oglądający zobaczy swoją własną historię.
Prezentowane w CNK dokumenty interaktywne:
reż. Lena Thiele, prod. Filmtank, Niemcy 2014
Wystarczy kilkuminutowa przerwa w dostawie prądu, żeby życie metropolii stanęło. Potem następują głód, grabieże i rozruchy. Żeby spowodować katastrofę, nie potrzeba już bomb. Wystarczy zwykły komputer. Cyfrowa wojna to nie cyberpunkowe mrzonki ani teorie spiskowe rodem z brukowców. Właśnie się toczy i dotyczy nas wszystkich – nie tylko niefrasobliwych użytkowników komputerów i smartfonów. Narrator netwars to cyniczny sprzedawca cyber-oręża, który pokaże ci, jak ty i twój komputer stajecie się częścią cyfrowej wojny.
Netwars / out of CTRL to projekt transmedialny, na który – oprócz prezentowanego w ramach festiwalu Przemiany dokumentu interaktywnego – składa się telewizyjny serial dokumentalny, komiks (aplikacja), powieść (e-book i audiobook). Każda z tych platform oferuje zupełnie inne potraktowanie tematu i doświadczenie całej historii.
Wykład będzie publiczną prezentacją fragmentów webdoka na dużym ekranie. Lena Thiele opowie też o kulisach powstawania netwars, ekspertach, biorących udział w realizacji, a także atakach hakerskich na stronę projektu.
06.09.2014, 15.00–16.30, Centrum Nauki Kopernik, parter
reż. Katherina Cizek, prod. National Film Board, Kanada 2010
Bez względu na to, czy jesteś mieszkańcem Warszawy, Toronto, Phnom Penh czy Johanseburga, najprawdopodobniej twoim domem jest jedno z mieszkań w wielopiętrowym budynku. Większość ludzi na ziemi mieszka w wysokościowcach. Dokument Katheriny Cizek to opowieści kilkunastu mieszkańców bloków na całym świecie, którzy zapraszają do swoich mieszkań i pokazują nam swoją prywatną przestrzeń i widok z okna. Bohaterowie tego dokumentu są równocześnie jego współtworcami – fotografie, które oglądamy wykonali sami według instrukcji reżyserki. To pierwszy dokument 360° i prawdopodobnie również jeden z niewielu utworów w dużym stopniu reżyserowanych przez skajpa.
reż. Leanne Allison i Jeremy Mendes, prod. National Film Board, Kanada 2012
Immersyjny dokument przyrodniczy, w którym widz ma możliwość poczuć się jak niedźwiedzica grizzly, zamieszkująca największy park narodowy Kanady. Opatrzona nadajnikiem GPS i nieustannie obserwowana przez kamery monitoringu niedźwiedzica zmuszona jest nieustannie dostosowywać się do obecności człowieka i jego pełnej zagrożeń cywilizacji. Rezerwaty przyrody okazują się rozwiązaniem tylko pozornie pozostawiającym ją samej sobie. Faktycznie służą w większym stopniu człowiekowi, niż zwierzętom. Twórcy zadają pytania o granice technologicznej inwigilacji, cel i sens gromadzenia niezliczonej ilości danych i dążenia człowieka do pełnej kontroli nad otoczeniem.
reż. Natalia Riojas, USA 2013
Na Facebooku jest ponad miliard profili, które w aplikacji Natalii Riojas tworzą bajeczną mozaikę kolorowych pikseli. Wystarczy powiększyć obraz, by twarze stały się rozpoznawalne: starych, młodych i dzieci, Europejczyków, Azjatów i Afrykanów… To jednak nie mapa świata, ale katalog stereotypów: macho, szczęśliwej pary na tle choinki czy turysty zadowolonego z zaliczenia kolejnej atrakcji. Na Facebooku jesteśmy tymi, którymi chcielibyśmy być, a Natalia Riojas daje możliwość zatopienia się w ten katalog wymarzonych tożsamości i profili w większości niezabezpieczonych ustawieniami prywatności.
Dream Homes Property Consultants
reż. Alexandra Handal, Holandia 2013
Dokument Aleksandry Handal wygląda na stronę internetową agencji pośrednictwa handlu nieruchomościami w Jerozolimie. Przy bliższym zapoznaniu się z treścią i odkryciu kolejnych warstw okazuje się jednak, że oferty „domów w stylu arabskim” kryją fascynujące historie, zamieszkujących je niegdyś ludzi. Autorka sięga do wspomnień 28 Palestyńczyków, którzy w 1948 roku zostali zmuszeni do opuszczenia swoich domów. Intymne, słodko-gorzkie historie nagłych pożegnań, niespodziewanych spotkań, porzuconych marzeń, odtwarzane z pamięci plany mieszkań i mapy okolicy, krzyżują się wzajemnie w tym labiryncie, będącym próbą przywrócenia pamięci o świecie, którego już nie ma.
Wykłady i spotkania
Niezliczone bazy danych, kamery monitoringu, Internet pełen cyfrowych śladów, informacje z kart płatniczych, statusy na portalach społecznościowych, inteligentne domy, telefony pamiętające nasze kroki. Niemal każdy ruch to nowe dane, zapisywane, wymieniane i kojarzone ze sobą.
Tak ginie prywatność – coraz rzadsze zjawisko, które staje się równocześnie nową „modą” technologiczną. Tak rodzi się nadzór - możliwość przewidywania naszych decyzji i kontrolowania zachowań, ale też szansa na lepsze dopasowanie usług i zdobycie wiedzy sprzyjającej lepszemu planowaniu usług społecznych. Coraz częściej mówi się o wojnie o prywatność. Tegoroczny festiwal Przemiany będzie okazją do tego, by o prywatności nie tylko publicznie rozmawiać, ale również by jej doświadczyć i prototypować jej nowe formy.
Przepisy i regulacje zaprojektowane dla dwudziestowiecznego społeczeństwa nie przystają do realiów XXI wieku. Dostęp do informacji, choć niezbędny w codziennym życiu, ciągle jest niemożliwy dla miliardów ludzi na świecie. Społeczeństwo, które ustaliło normy i mechanizmy ochrony praw człowieka, musi nauczyć się chronić i rozszerzać prawa informacyjne w nowych warunkach. W przeciwnym razie technologie, wymyślane z taką szybkością, spowodują erozję prywatności, a nie poprawę jego kondycji.
Andrew Rasiej
Przedsiębiorca i strateg technologii. Założyciel Personal Democracy Media skupiającego się na zagadnieniach łączących technologię i politykę. Doradca w Sunlight Foundation - waszyngtońskiej organizacji wykorzystującej technologię do zwiększania transparentności działań rządu.
Kiedy i gdzie?
04.09.2014
godz. 19.00–20.30
Centrum Nauki Kopernik, parter
Wstęp wolny
Kurator i partner merytoryczny
Fundacja Panoptykon
Wykład dostępny w ramach inauguracji festiwalu w dniu 4 września o 19.00
Na czym polega prywatność i jaki sens ma jej ochrona w codziennym życiu? Czy faktycznie „nie mamy nic do ukrycia”? Zapraszamy na dyskusję popartą praktycznymi przykładami i osobistymi historiami. Podczas wykładu Marek Tuszyński omówi chroniące prywatność alternatywne modele zachowań w internecie.
Marek Tuszyński
Inicjator wielu kreatywnych społecznych interwencji. Zainteresowany aktywizmem, innowacją i kreatywnymi działaniami. Interesują go głosy płynące z marginesu. Jeden z założycieli Tactical Tech oraz Tactial Studios. Pracuje obecnie nad drugim sezonem dokumentu Exposing the Invisible.
Kiedy i gdzie?
06.09.2014
godz. 17.00–18.30
Centrum Nauki Kopernik, parter
Wstęp wolny
Kurator i partner merytoryczny
Fundacja Panoptykon
Rewelacje Snowdena na temat śledzenia obywateli przez zachodnie rządy sprawiły, że relacje międzynarodowe oraz relacje władz z ich elektoratem pogorszyły się. Przez działania rządów ich wiarygodność spadła do zera. Sposobem na odzyskanie zaufania jest pozbycie się narzędzi wywiadu wojskowego, których nie da się zauważyć gołym okiem, działających bez żadnych ograniczeń, których wszystkich sposobów wykorzystania nawet nie znamy. Jak działa nadzór totalny i co możemy zrobić, aby wyeliminować masową inwigilację prowadzoną przez współczesne rządy?
Smari McCarthy
Innowator i aktywista. Członek zarządu International Modern Media Institute, współzałożyciel Icelandic Digital Freedom Society. Członek założyciel Islandzkiej Partii Piratów. Rzecznik i jeden z organizatorów Icelandic Modern Media Initiative. Interesuje się bezpośrednią lub elektroniczną demokracją, wolnością prasy, krytyką industrializacji oraz kulturą internetu.
Kiedy i gdzie?
06.09.2014
godz. 18.30-20.00
Centrum Nauki Kopernik, parter
Wstęp wolny
Kurator i partner merytoryczny
Fundacja Panoptykon
Prywatność jaką znaliśmy dotąd bezpowrotnie umarła. Konieczna jest nowa definicja na poziomie społecznym i indywidualnym. Masowe przetwarzanie wielkich, aktualizowanych zbiorów danych o zachowaniach ludzi i obiektów w świecie Internetu Rzeczy może być źródłem nieocenionej wiedzy, która będzie służyć planowaniu społecznemu, ochronie zdrowia, demografii, zarządzaniu aglomeracjami, edukacji, prewencji zagrożeń oraz tworzeniu i dostarczaniu klientom produktów i usług lepiej dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb.
Piotr Płoszajski
Kierownik Katedry Teorii Zarządzania w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W swojej pracy zajmuje się Nową Gospodarką: wpływem technologii na strategie i modele biznesowe, internetem obiektów, Big Data, CSR 2.0 i prosumpcją. Współautor szeregu badań międzynarodowych nt. m.in.: nowej przedsiębiorczości, zarządzania wiedzą, innowacyjności, społecznej odpowiedzialności firm i tacit knowledge.
Kiedy i gdzie?
07.09.2014
godz. 17.00-18.30
Centrum Nauki Kopernik, parter
Wstęp wolny
Kurator i partner merytoryczny
Fundacja Panoptykon
Spotkanie z Leną Thiele, autorką web-doka i konsultantką do strategii transmedialnej projektu
Netwars / out of CTRL to projekt transmedialny, na który – oprócz prezentowanego w ramach festiwalu Przemiany pięcioodcinkowego dokumentu interaktywnego – składa się telewizyjny serial dokumentalny, komiks (aplikacja), e-book i audiobook. Każda z tych platform oferuje zupełnie inne potraktowanie tematu i doświadczenie całej historii.
Wystarczy kilkuminutowa przerwa w dostawie prądu, żeby życie metropolii stanęło. Potem następują głód, grabieże i rozruchy. Żeby spowodować katastrofę, nie potrzeba już bomb. Wystarczy zwykły komputer. Cyfrowa wojna to nie cyberpunkowe mrzonki ani teorie spiskowe rodem z brukowców. Właśnie się toczy i dotyczy nas wszystkich – nie tylko niefrasobliwych użytkowników komputerów i smartfonów. Narrator netwars to cyniczny sprzedawca cyber-oręża, który pokaże ci, jak ty i twój komputer stajecie się częścią cyfrowej wojny.
Lena Thiele
Reżyserka i autorka scenariuszy, pracuje w branży nowych mediów, filmu, internetu, aplikacji mobilnych i gier. Autorka dokumentów interaktywnych "Farewell Comrades" i „netwars / out of CTRL”.
Kiedy i gdzie?
06.09.2014
godz. 15.00–16.30
Centrum Nauki Kopernik, parter
Kuratorka
Katarzyna Boratyn
Przechwycenie
Instalacja audiowizualna
Instalacja audiowizualna „Przechwycenie / Interception” konfrontuje widzów z technologią, która każdego dnia z rosnącą precyzją rejestruje naszą aktywność. Praca podejmuje problematykę panoptyzmu, skłaniając do refleksji nad zasadnością nieustającej obserwacji, jakiej jesteśmy poddani w miejskim środowisku.
Prezentacja składa się z dwóch równoczesnych projekcji oraz kamer monitoringu umieszczonych w przestrzeni wystawy. Na pierwszym z ekranów prezentowana jest dokumentacja hacktywistycznych działań, w wyniku których przechwycone zostały nadzorujące przestrzeń publiczną kamery. Działania te polegały na przejęciach sprzętu i interwencji w oprogramowanie, a ich celem było odebranie mechanizmom nadzoru statusu naturalnych elementów architektury.
Druga część instalacji to tworzona w czasie rzeczywistym kompilacja obrazów, transmitowanych przez kamery, pochodzące z udokumentowanych akcji. Obrazy zazwyczaj niedostępne dla zwykłego człowieka zostają upublicznione, a widz przejmuje na chwilę rolę obserwującego. Obraz prezentowany na ekranie nie jest jednak perfekcyjnym odzwierciedleniem rzeczywistości. Na skutek interwencji w oprogramowanie obsługujące ten niewielki system monitoringu, nie sposób rozpoznać pojawiających się na ekranie postaci. Tym samym zarówno kamery jak i oprogramowanie, zamiast służyć nadzorowi, robią coś zupełnie przeciwnego. Misternie skonstruowany system staje się bezużyteczny, a inwigilacja, jakiej widz jest poddany – bezprzedmiotowa.
Roch Forowicz w swojej praktyce artystycznej interesuje się problemem miejskiej inwigilacji – nieustającej obserwacji przez systemy monitoringu i przetwarzania danych. Jego działalność jest radykalna, często określana mianem nielegalnych „hacktywistycznych” interwencji, opierających się na przechwyceniu i wykorzystywaniu urządzeń służących inwigilacji wbrew woli ich twórców.
Kiedy i gdzie?
04-07.09.2014
Centrum Nauki Kopernik, piętro 1
Wstęp wolny
Artysta
Roch Forowicz
Kuratorka
Katarzyna Boratyn
Warsztaty
Niezliczone bazy danych, kamery monitoringu, Internet pełen cyfrowych śladów, informacje z kart płatniczych, statusy na portalach społecznościowych, inteligentne domy, telefony pamiętające nasze kroki. Niemal każdy ruch to nowe dane, zapisywane, wymieniane i kojarzone ze sobą.
Tak ginie prywatność – coraz rzadsze zjawisko, które staje się równocześnie nową „modą” technologiczną. Tak rodzi się nadzór – możliwość przewidywania naszych decyzji i kontrolowania zachowań, ale też szansa na lepsze dopasowanie usług i zdobycie wiedzy sprzyjającej lepszemu planowaniu usług społecznych. Coraz częściej mówi się o wojnie o prywatność. Tegoroczny festiwal Przemiany będzie okazją do tego, by o prywatności nie tylko publicznie rozmawiać, ale również by jej doświadczyć i prototypować jej nowe formy.
Ważna jest nie tylko wiedza o tym, gdzie kliknąć, aby skasować swoje konto, ale również o tym jak poradzić sobie później. Jak uciec z mediów społecznościowych to pytanie również o to, jak je zastąpić w życiu codziennym (np. skąd brać informacje o naszych bliskich). Warsztat będzie próbą wypracowania zasad życia bez mediów społecznościowych i przetestowania ich wspólnie z uczestnikami.
Prowadzenie: Karolina Szczepaniak, Kamil Śliwowski
Kiedy i gdzie?
05.09.2014
godz. 17.00-19.00
Centrum Nauki Kopernik, piętro 1
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona
Kurator i partner merytoryczny
Fundacja Panoptykon
Podczas spotkania uczestnicy:
- poznają najczęstsze metody i cele śledzenia ich ruchów w sieci (przez różne podmioty od przemysłu reklamowego po służby bezpieczeństwa);
- naucza się obchodzić i blokować najczęstsze sposoby śledzenia w sieci;
- nauczą się podstaw szyfrowania swojej komunikacji (np. poczty);
- poznają podstawowe prawa, jakie przysługują im do ochrony ich prywatności.
Prowadzenie: Kamil Śliwowski, Michał "czesiek" Czyżewski
Kiedy i gdzie?
06.09.2014
godz. 11.00-15.00
07.09.2014
godz. 10.00-14.00
Centrum Nauki Kopernik, piętro 1
Wstęp wolny
Obowiązkowa rejestracja.
Rejestracja na to wydarzenia została zakończona
Kurator i partner merytoryczny
Fundacja Panoptykon
Internet powstał jako zdecentralizowana sieć, ale w miarę rosnącej popularności stał się przede wszystkim komercyjną platformą, w której główną rolę odgrywają wielcy pośrednicy i dostawcy usług. To oczywiście wygodne dla większości z nas, ale niesie za sobą ogromne ryzyko utraty kontroli nad tym co prywatne, nad tym co osobiste, a czasem nad tym co tajne. Jak infrastruktura technologiczna sieci wpływa na ideę prywatności, na nasze zachowania i na nasze bezpieczeństwo? Zapraszamy na warsztaty na temat możliwości alternatywnego rozwoju sieci internetowej.
Prowadzenie: Michał „rysiek" Woźniak, Hackerspace Warszawa
Kiedy i gdzie?
06.09.2014
godz. 12.00-14.00
Centrum Nauki Kopernik, kawiarnia, piętro 1
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona
Kurator i partner merytoryczny
Fundacja Panoptykon
Warsztat praktyczny o trudnej relacji każdego z nas z osobistym, wiecznie podłączonym do internetu komputerem, jaki jest nasz smartphone. Jakie dane zbiera? Komu je przesyła? Czego można dzięki temu się o nas dowiedzieć?
Prowadzenie: Kamil Śliwowski
Kiedy i gdzie?
07.09.2014
godz. 15.00-17.00
Centrum Nauki Kopernik, piętro 1
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.
Kurator i partner merytoryczny
Fundacja Panoptykon
Czym jest prywatność dla każdego z nas? Jakie są jej granice i jak możemy je rozpoznać oraz jak możemy ich bronić przed naruszeniami? W ramach warsztatu postaramy się unaocznić uczestnikom istnienie granic prywatności w każdym z nas oraz przedstawimy metody jej ochrony, w tym podstawy wiedzy prawnej.
Prowadzenie: Katarzyna Szymielewicz, Wojtek Klicki
Kiedy i gdzie?
07.09.2014
godz. 12.00-14.00
Centrum Nauki Kopernik, kawiarnia, piętro 1
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.
Kurator i partner merytoryczny
Fundacja Panoptykon
Myślę Powiśle
Każda dzielnica ma pewną warstwę ukrytą pod powierzchnią. Nie widać jej na pierwszy rzut oka. Wiedzą o niej tylko ludzie, którzy tu mieszkają. Mają swoje szlaki i swoje miejsca, ale też swoje wspomnienia i marzenia o ich okolicy.
W ramach projektu mieszkańcy Powiśla stworzą kolekcję „znaków ulicznych”, wskazujących ważne dla nich miejsca w dzielnicy. Znaki będą opisywać zarówno miejsca istniejące, jak i takie, które zniknęły, ale ciągle budzą żywe wspomnienia. Oddzielna kategoria oznaczeń poświęcona będzie przyszłości i marzeniom lub obawom mieszkańców dotyczących ich okolicy.
W trakcie festiwalu każdy będzie mógł przejść po Powiślu szlakiem prywatnych znaków mieszkańców i poznać ich wspomnienia, marzenia i nadzieje. W ten sposób przestrzeń ta przestanie być niczyja, stanie się wspólna.
Produkcja i prowadzenie spotkań z mieszkańcami: Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”
Kiedy i gdzie?
04-07.09.2014
Powiśle
Kurator
Jan Mencwel
Na Fali Dźwięku
Na fali dźwięku to przegląd najciekawszych zjawisk sceny elektronicznej łączący field recording, easy listening oraz minimal z tanecznymi rytmami. W piątkowy wieczór wystąpią:
- Mika Vainio
Jeden z najważniejszych muzyków eksperymentalnych. Założycieli legendarnego duetu Pan Sonic. Związany ze sceną industrialną i noise’ową. Znany z mieszania analogowego ciepła z elektroniczną surowością.
- Jan Jelinek
Producent i kompozytor. Jego twórczość zaliczana jest do minimal techno, glitch bądź microhouse. Łączy elektronikę z muzyką taneczną, często sięgając do jazzowych motywów z lat 60. i 70.
- Thomas Köner
Pionier sztuki multimedialnej, eksperymentujący z łączeniem doświadczeń słuchowych i wizualnych. Laureat wielu nagród m.in. Ars Electronica, Transmediale Award, Best Young Artist at ARCO.
- Jacek Sienkiewicz
Legenda polskiej muzyki elektronicznej. Od lat stanowi muzyczną wizytówkę naszego kraju na świecie. Podczas występów prezentuje energetyczne techno, stroniące od komercji i imprezowych hitów.
- We will fail
Projekt Aleksandry Grünholz, w którym nagrania terenowe, sample z taśm, szumy i elektroniczna perkusja składają się na całość odwołującą się do estetyki techno.
Kiedy i gdzie?
05.09.2014
godz. 20.00–02.00
Scena Letnia Centrum Nauki Kopernik
Wstęp wolny
Obowiązkowa rejestracja. Rejestracja na to wydarzenie jest już zakończona.
Kurator
Łukasz Strzelczyk
Śniadanie nad rzeką
Przez całą niedzielę w Parku Odkrywców przy Centrum Nauki Kopernik trwa leniwe śniadanie. Swoje specjały w przystępnych cenach udostępniają Mistrzowie Kuchni, dla których gotowanie to pasja. Oprócz posiłków zaoferują prywatne przepisy, największe skarby każdego smakosza.
Dla wszystkich, którzy chcą się dzielić swoimi pysznościami powstanie specjalna Strefa Wymiany, gdzie przynosząc coś od siebie, można skosztować dań innych osób. Podczas Śniadania nad Rzeką odbędą się także otwarte spotkania z ekspertkami żywieniowymi:
Czego nie wiemy o jedzeniu?
Czy na pewno wiemy, co jest dla naszego organizmu zdrowe, a co niekoniecznie? Co to w ogóle znaczy? Podczas spotkania z Alicją Kalińską z firmy Setpoint można będzie się dowiedzieć o składnikach często spożywanych produktów, które niekoniecznie dobrze wpływają na nasz organizm, a jednak nie mówi się o tym zbyt często i zbyt wiele. Zapraszamy do rozmowy, zadawania pytań i rozwiewania wątpliwości.
godz. 12.00 i 14.00
Alicja Kalińska, SetPoint doradztwo żywieniowe – ekspert od odżywiania, wie co jeść i co z czym łączyć, by cieszyć się pełnią życia. Jako doradca żywieniowy z 14-letnią praktyką, kieruje się autorską – wielokrotnie sprawdzoną zasadą Setpoint, czyli równowagi pomiędzy tym co lubimy a tym co powinniśmy jeść. Wieloletni praktyk uczy nie tylko jak powinniśmy dbać o siebie, ale również jak wprowadzać nowości do codziennego menu. Uważa, że ważne jest to by w sposób naturalny, uczyć nasze dzieci zdrowych nawyków żywieniowych.
Na podstawie kilkunastoletniej współpracy z pacjentami opracowała nowoczesną metodę osiągania i utrzymywania dobrej sylwetki i masy ciała. Jej ogromną zaletą jest to, że stworzyła wyjątkowy zespół profesjonalnych dietetyków, którzy łatwo nawiązują bliski kontakt z pacjentem, co przekłada się na efektywność współpracy.
Czy wiesz co jesz? Sekrety przemysłu spożywczego
Producenci żywności często celowo posługują się manipulacją i wprowadzają konsumentów w błąd. Ale gdzie kończy się dobra reklama i niewinne naginanie rzeczywistości, a zaczyna wielkie tłuste kłamstwo? I co tak naprawdę jest w produktach, które codziennie lądują na naszych stołach i w żołądkach? Odkryjemy sekrety branży spożywczej, które producenci woleliby zatrzymać dla siebie.
Podczas spotkania weźmiemy pod lupę zwykłe, codzienne produkty, które regularnie lądują na naszych stołach – i odkryjmy je na nowo. Przyjrzymy się powszechnie stosowanym metodom produkcji i dodatkom do żywności, o których niewiele się mówi. Sprawdzimy do czego służą rybie pęcherze, czym są komórki somatyczne w mleku i czy wydzielina z gruczołów napletkowych bobra jest w stanie odebrać apetyt na lody… oraz jak ta rzeczywistość ma się do obrazów kreowanych przez producentów żywności.
godz. 13.00 i 15.00
Monika Kuźniewska – doktorantka w Katedrze Ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego, zajmuje się społecznym i ekonomicznym kosztem chowu przemysłowego; absolwentka University of Southampton i Hogeschool-Universiteit Brussel, interesuje się przemysłem spożywczym, zwłaszcza w kontekście produktów odzwierzęcych oraz zagadnieniami bezpieczeństwa żywnościowego.
Kiedy i gdzie?
07.09.2014
godz. 11.00–18.00
Park Odkrywców Centrum Nauki Kopernik
Wstęp wolny
Kuratorka
Joanna Kowalik
Silent Sety
Każdy uczestnik imprezy, dzięki bezprzewodowym słuchawkom, słucha muzyki indywidualnie. Umożliwia to zarazem kolektywny, jak i bardzo intymny odbiór granych na żywo setów. Obserwatorzy nie mający słuchawek nie słyszą muzyki; wydaje im się, że uczestnicy bawią się w ciszy.
Na kameralnej scenie w Centrum Nauki Kopernik zaprezentują się:
- 04.09.2014
Lutto Lento
To pseudonim Lubomira Grzelaka - muzyka, DJ-a, promotora oraz założyciela wytwórni Sangoplasmo Records.
- 06.09.2014
Souvenir de Tanger
Warszawski producent muzyczny, który w swoich utworach opowiada o kulturze arabskiej dźwiękami zachodniej muzyki klubowej.
- 07.09.2014
Mech
Mech tworzą dwaj dubowi producenci: Mateusz Wysocki (Fischerle) oraz twórca labelu Minicromusic, Michał Wolski, który prowadzi także znaną audycję Funfte Strasse.
Kiedy i gdzie?
04, 06 i 07.09.2014
godz. 21.00–24.00
Taras Centrum Nauki Kopernik, piętro 1
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona
Kurator
Łukasz Strzelczyk
Kino Przemian
Kiedy i gdzie?
04-07.09.2014
Centrum Nauki Kopernik, parter
Wstęp wolny
Kuratorka
Katarzyna Boratyn
Podziękowania
Goethe-Institut,
Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie,
Transatlantyk Festiwal,
Centrum Sztuki WRO,
Kino.Lab i A-I-R Laboratory (CSW ZU)
Google i elektroniczny mózg świata
reż. Ben Lewis, USA 2013, 90’
Marzenia o największej bibliotece świata, zawierającej wszystkie napisane dotychczas książki i zapewniającej dostęp do nich praktycznie każdemu, miały się wreszcie ziścić w 2002 roku, kiedy Google rozpoczął ambitną akcję skanowania książek. Niewielu zastawiało się nad konsekwencjami tej szczytnej akcji, wielu za to przyklasnęło pomysłowi, a rozmaite instytucje bez zastanowienia podpisywały umowy na udostępnianie swoich zasobów bibliotecznych na rzecz wspólnego dobra. Google bardzo szybko pokazał brak poszanowania prawa własności intelektualnej i lekceważący stosunek do powierzonych mu dzieł. Pojawiają się wątpliwości, czy dobrym pomysłem jest przekazanie całego dorobku intelektualnego ludzkości w ręce prywatnej firmy, której podstawowym celem wcale nie jest upowszechnianie kultury, ale prozaiczne generowanie zysków. Pojawia się również pytanie o to, kto w przyszłości przejmie kontrolę nad dostępem do wiedzy i kultury.
07.09.2014, godz. 18.30-20.30
Za Żelazną Bramą
reż. Heidrun Holzfeind, Austria/Polska/USA 2011, 55’
Austriacka artystka Heidrun Holzfeind w czasie rezydencji artystycznej w Warszawie zainteresowała się osiedlem Za Żelazną Bramą, zbudowanym w latach 1965-1972 na gruzach tzw. Małego Getta. W latach siedemdziesiątych kompleks dziewiętnastu szesnastopiętrowych bloków postrzegany był jako symbol polskiego socjalistycznego dobrobytu. Z dzisiejszej perspektywy osiedle oceniane jest jako niemiła pamiątka po komunizmie, a mieszkaniom o wyjątkowo skromnym metrażu zarzuca się niski standard. Za Żelazną Bramą jest miejscem borykającym się z coraz większą ilością problemów społecznych, związanych z przemianami społecznymi, coraz liczniej zasiedlającymi osiedle mniejszościami etnicznymi i konsekwencjami niewyobrażalnej, jak na dzisiejsze standardy ciasnoty. Holzfeind zderza mit modernistycznej architektury z efektem socjalistycznych niedoborów i niedoróbek i współczesną, zmieniającą się rzeczywistością społeczną.
04.09.2014, godz. 22.00-24.00
Sieć
reż. Lutz Dammbeck, Niemcy 2004, 120’
Ted Kaczynski, nazwany przez FBI Unabomberem, przez prawie 20 lat nękał amerykańską elitę intelektualną, wysyłając do jej przedstawicieli ładunki wybuchowe w zwykłych listach i paczkach. Dlaczego genialny matematyk porzucił karierę akademicką, przeprowadził się do lasu i został terrorystą? W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie Lutz Dammbeck stawia widza przed układanką, złożoną z elementów XX-wiecznych teorii matematycznych, technologicznego pozytywizmu, cybernetyki, eksperymentów nad ludzkim mózgiem i ruchem hipisowskim z LSD jako głównym motorem refleksji. Odkrywając kolejne warstwy tajemnicy, reżyser sięga do idei takich osobistości jak Marshall McLuhan, Nam June Paik, Timothy Leary, czy Ken Kessey. W tle majaczą domysły na temat kulisów rozwoju komputeryzacji w połowie XX wieku i globalnego systemu połączonych w sieć maszyn z towarzyszeniem tajnej sieci naukowców i służb różnego typu. Po aferach ze Snowdenem i Wikileaks w rolach głównych te spiskowe teorie nabierają całkiem realnego kształtu.
Pokaz organizowany we współpracy z Goethe-Institut.
06.09.2014, godz. 21.00-23.00
Goodbye Privacy wersja beta
Tytuł zapożyczony od edycji festiwalu Ars Electronica sprzed 7 lat. To był rok, kiedy iphony dopiero wchodziły na rynek, a kilku posiadaczy ówczesnych smartfonów należeło jeszcze do grona gadżeciarzy i dziwaków. Czy dziś – w dobie Facebooka, Instagrama i Foursquare’a – można jeszcze mówić o prywatności? Czy ktoś faktycznie nam ją odbiera, czy nie pozbywamy się jej sami, dzieląc się ze światem szczegółami życia prywatnego, wdając się w powierzchowne relacje z przypadkowymi osobami spotkanymi w sieci. Wpatrzeni w ekrany, śledzimy, co jedzą nasi znajomi, gdzie spędzają wakacje i z kim idą właśnie do kina. Nikt nie kontroluje ustawień prywatności, za to wszyscy z przyjemnością wysyłają na internetowe wysypisko niezliczoną ilość danych o życiu własnym i cudzym. Wplątani w matnię domysłów tracimy kontrolę nad tym, co należy do sieci, a co jest realem.
07.09.2014, godz. 11.00-17.00, 20.30-24.00
Czas trwania: 48 min., filmy wyświetlane w pętli
- Sharing a beautiful sunset, reż Jasper Elling, Holandia 2010, 2’
Jasper Elling należy do grona szperaczy, dla których internetowe śmietnisko stanowi źródło danych. W dwuminutowym klipie złożonym z fotografii znalezionych w internecie odtwarza zbiorowe wspomnienie kiczowatego zachodu słońca. - Noah, reż. Walter Woodman i Patrick Cederberg, Kanada 2013, 18’
Życie skupione na ekranie komputera. Facebook , Skype i inne wynalazki miały nam pomóc w komunikacji, a generują tylko szum, jeszcze bardziej utrudniający nasze relacje. Okazuje się, że włamanie się na cudze konto jest znacznie łatwiejsze od zwykłej rozmowy i nie trzeba wcale wychodzić z domu. - Spotkanie, reż. Kristina Inčiūraitė, Litwa 2012, 26’
Dokumentalistyka eksperymentalna. Na portalu randkowym artystka udaje mężczyznę i nawiązuje bardzo intymną relację z samotną Rosjanką. Korespondencja zostaje wykorzystana do filmu. Wizualną ilustracją są zdjęcia niszczejącej architektury kurortu, jakim niegdyś był Swietłogorsk, gdzie w dzieciństwie Inčiūraitė spędzała wakacje, a jej adresatka mieszka obecnie.
Znalezione – nie kradzione
Nie trzeba było internetu, żeby nasze fragmenty naszego prywatnego życie wystawione zostało na pastwę innych. Tak samo jak pliki wysyłane są na wysypiska społecznościowych mediów, tak fotografie i kasety lądują na lokalnym śmietniku. W przypadku informacji zapisanych na nośnikach analogowych mamy do czynienia z materialnymi przedmiotami, o które możemy się najnormalniej w świecie potknąć. To samo dotyczy pozostawionych przez kogoś rzeczy, dla innych stanowiących świadectwo czyjejś egzystencji. Wśród szperaczy po cudzych odpadach są tacy, którzy znalezione materiały traktują jak wyzwanie, usiłując przywrócić pamięć o właścicielach znajdowanych przedmiotów czy o ludziach uwiecznionych na fotografiach. Niekiedy to intruz pozostawia po sobie ślady, które dla jego ofiary stają się pretekstem do nawiązania kontaktu.
06.09.2014, godz. 11.00-15.00
07.09.2014, godz. 20.30-24.00
Czas trwania: 48 min., filmy wyświetlane w pętli
- Peter is Dead, reż. Clemens Wilhelm, Niemcy 2012, 15’
Clemens Wilhelm w śmietniku własnego domu znalazł plik prywatnych fotografii. Nie wiedział do kogo należą, ani kogo przedstawiają, ale też nie starał się odnaleźć właścicieli. Artysta wykorzystał zdjęcia do skonstruowania własnej historii o niemieckim everymanie, i w ten sposób przywracając pamięć ich bohaterowi. - Grave goods, reż. Leslie Tai, USA 2010, 12’
Po śmierci ukochanej babci artystka odnajduje pamięć o niej w pozostawionych przez staruszkę rzeczach. Dla obcego człowieka wyglądają na zwyczajne śmieci, ale – jak mówi sama autorka – trzeba wiedzieć czego szukać. - Mój włamywacz i ja, reż. Kaweh Modiri, Holandia 2010, 16’
Skradziony laptop został szczęśliwie odzyskany. Złodzieja pozostawił na nim jednak interesujące ślady w postaci swoich amatorskich nagrań. Znalezisko prowokuje bohatera filmu do poznania złoczyńcy bliżej, nawiązania z nim kontaktu i przeniknięcia do jego życia.
Ekran poza kontrolą
Każdy nasz krok śledzą kamery – jeśli nie przemysłowe, to nasze własne albo cudze. Większość wydarzeń i działań udaje się dziś odtworzyć z mozaiki rozmaitych nagrań. Nasze życie toczy się na wielu ekranach równocześnie, bez naszej wiedzy i zgody na wykorzystanie wizerunku. Jednak inwigilacja nie jest domeną jakiegoś zewnętrznego wobec nas systemu – to społeczeństwo obserwuje, kontroluje i narzuca własne normy i wzorce zachowań. Choć niektórzy podejmują próby przejęcia kontroli nad własnym życiem, wszelkie starania wymknięcia się mechanizmom opresji kończą się fiaskiem. Zdarzają się też próby ingerencji i wpływu na system kontroli.
05.09.2014, 15.00-24.00
07.09.2014, 20.30-24.00
Czas trwania: 67 min., filmy wyświetlane w pętli
- Nothing is going to happen, reż. Roeland van Doorm, Holandia 2013, 12’
Eksperyment, wykorzystujący obraz z kamer przemysłowych. Artysta przechwytuje obraz z kamery przemysłowej, modyfikuje go, uzupełniając własnymi obrazami i dźwiękami i z powrotem umieszcza w systemie. - Stopover in Dubai, reż. Chris Marker, Francja 2011, 27’
Chris Marker z zapisu monitoringu odtwarza skrupultanie zaplanowaną i zakamuflowaną akcję, przygotowywana prawdopodobnie miesiącami właśnie po to, by nie udało się odkryć jej przebiegu. - Fenfen, reż. Leslie Tai, USA 2013, 28’
Leslie Tai spotkała Fenfen w 2006 roku, podarowała dziewczynie kamerę wideo, by filmowała swoje własne życie. Po kilku latach Fenfen oddała jej około 100 godzin zarejestrowanego materiału, którego nigdy wcześniej nie widziała. „Możesz je mieć – powiedziała – teraz, kiedy wszystkie moje marzenia legły w gruzach”.