Konferencja

Forum KMO

Forum KMO to doroczne spotkanie międzynarodowej społeczności opiekunów i partnerów, którzy wspólnie z Centrum Nauki Kopernik i Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności rozwijają program Klub Młodego Odkrywcy w Polsce, Gruzji, Ukrainie, Armenii, Rumunii i Etiopii.

Istotą programu Klub Młodego Odkrywcy jest tworzenie społeczności uczącej się (ang. learning community). Na co dzień zwykle widzimy jej mały wycinek: nasz klub, czasem kluby z okolicy lub regionu. Tymczasem Forum KMO jest okazją, aby spojrzeć na naszą społeczność z szerszej perspektywy i poczuć się częścią większej zmiany. W trakcie tego wydarzenia spotykają się osoby, które mogą nie znać się osobiście, ale mają wspólne wartości i misję – wspieranie dzieci i młodzieży w rozwijaniu niezbędnych we współczesnym świecie kompetencji, takich jak krytyczne myślenie, kreatywność, otwartość na świat, gotowość do podejmowanie wyzwań czy umiejętność rozwiązywania problemów.

Forum to miejsce, w którym spotykają się różnorodność, kreatywność i potencjał. 

XIII Forum KMO „B(ł)ądźmy razem” 

29–30 listopada 2024 

Prowadzisz Klub Młodego Odkrywcy? Chcesz dodać swoim uczniom wiary w siebie, zachęcić ich do śmielszego badania otaczającego świata i zwiększyć ich odwagę w mierzeniu się z wyzwaniami? Koniecznie weź udział w XIII Forum Klubów Młodego Odkrywcy w Centrum Nauki Kopernik. Podczas tegorocznej edycji będziemy odczarowywać błędy, dyskutując o ich roli w procesie uczenia się i odkrywania.  

Błąd – niechciany towarzysz szkolnych lat, pokazujący, że czegoś nie umiemy lub że nie jesteśmy wystarczająco dobrzy. Kojarzy się z czerwonym długopisem, niższą oceną i nieprzyjemnym uczuciem wstydu. Strach przed popełnieniem błędu potrafi paraliżować i frustrować, zabiera czas, energię i utrudnia dążenie do celu.

Produktywna porażka to nie oksymoron 

A gdybyśmy tak pomyłkę potraktowali jako narzędzie, które napędza kreatywność, uczy nas wytrwałości i prowadzi do lepszego zrozumienia otaczającego świata? Badania dowodzą trafności powiedzenia, że „uczymy się na błędach”. Profesor Manu Kapur, twórca koncepcji „produktywnej porażki”, odkrył, że mierzenie się z trudnymi zadaniami, nawet jeśli na początku skutkuje porażką, może ostatecznie prowadzić do głębszego zrozumienia i trwalszej wiedzy. Z jego badań wynika, że kiedy uczniowie mają szansę popełniać błędy, ich mózgi pracują bardziej aktywnie – szukając odpowiedzi na pytanie, dlaczego dane rozwiązanie nie działa. Uczą się wówczas więcej niż wtedy, gdy otrzymują gotowe odpowiedzi. Popełnianie błędów prowadzi do refleksji, zmusza do myślenia i analizowania problemów z różnych perspektyw. Próby znalezienia rozwiązania – nawet jeśli zakończą się niepowodzeniem – pomagają w budowaniu elastycznych schematów poznawczych i uczą wytrwałości. 

Błąd jako motor naukowego postępu  

W naukach ścisłych, społecznych czy przyrodniczych błędy są naturalnym zjawiskiem, a także istotnym źródłem wiedzy. Umożliwiają badaczom głębsze rozumienie zjawisk oraz doskonalenie własnych metod pracy. Wolna od oceny analiza błędów sprzyja otwartej dyskusji oraz refleksji nad procesem badawczym, pozwala na ulepszenie technik pomiarowych czy wyeliminowanie potencjalnych błędów systematycznych. To z kolei prowadzi do bardziej precyzyjnych i wiarygodnych wyników. 

Jak błądzić bez wstydu i żalu? 

Skoro w nauce błąd odgrywa tak ważną rolę, dlaczego w szkolnych ławach jest tak niemile widzianym gościem? Jak w Klubach Młodego Odkrywcy możemy pokazywać wartość błędów? Co jest potrzebne, żeby stworzyć bezpieczne środowisko, w którym błądzenie jest nie tylko dozwolone, ale wręcz oczekiwane; miejsce, gdzie pomyłki można analizować, wykorzystywać, a nawet świętować – bez strachu, wstydu czy poczucia porażki; przestrzeń, w której błądzą nie tylko klubowicze, ale również ich opiekunowie? 

Tegoroczne Forum to okazja do zastanowienia się nad własnym podejściem do błędów, do nawiązania nowych kontaktów, podzielenia się swoimi doświadczeniami i zebrania inspiracji, które wzbogacą dalszą pracę. W tym roku spodziewamy się uczestników z Polski, Ukrainy, Gruzji, Armenii, Rumunii, Etiopii a także Kuby, Izraela i Kenii, co umożliwi jeszcze szerszą wymianę wiedzy i doświadczeń.   

B(ł)ądźmy razem, dążąc do konstruktywnej akceptacji wszystkich etapów procesu uczenia (się) i wyrozumiałości – dla siebie i innych. W końcu to właśnie błądzenie prowadzi nas do prawdziwych odkryć i rozwoju – nie tylko intelektualnego, ale i osobistego.

Poprzednie wydarzenia