Warsztaty 1. „Sztuczna inteligencja – kryzys edukacji? Co złego może się stać przy oswajaniu cyfrowych mózgów?”
Na pierwszym spotkaniu skupimy się na konsekwencjach, jakie dla edukacji formalnej i nieformalnej może mieć upowszechnienie się sztucznej inteligencji. Zastanowimy się nad tym, co „złego” może się stać, przyjrzymy się odcieniom szarości zjawiska i odwołamy do konkretnych zmian – tych potencjalnych i tych, które już dziś są widoczne. Poruszymy temat zderzenia cywilizacyjnych i kulturowych przyzwyczajeń edukacyjnych z potencjałem i praktycznymi zastosowaniami nowości. Podczas warsztatów będziemy dyskutować zarówno o pozytywnym wpływie sztucznej inteligencji na procesy edukacyjne, jaki i o ryzykach i zagrożeniach, jakie niesie ze sobą jej używanie. Przyjdź i dowiedz się, jak z optymizmem patrzeć w przyszłość, jednocześnie pozostając czujnym i świadomym możliwych niebezpieczeństw.
Spotkanie poprowadzi ekspert dr Grzegorz D. Stunża.
Dr Grzegorz D. Stunża – adiunkt w Pracowni Edukacji Medialnej Instytutu Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie edukacji i animacji kultury. Członek komitetów sterujących Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie edukacji kulturalnej i edukacji medialnej. Prezes zarządu Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. Członek Rady Doradczej Rodziców NASK. Współpracował z wieloma instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi, centrami doskonalenia nauczycieli i centrami nauki. Jest pomysłodawcą, wykonawcą i organizatorem kilkudziesięciu projektów edukacyjnych.
Warsztaty 2. „Kreatywność, twórczość i zarządzanie treściami z wykorzystaniem sztucznej inteligencji”
Nowe technologie rozwijają się dziś błyskawicznie, w szybkim tempie rośnie też popularność sztucznej inteligencji. Dlatego nasze drugie spotkanie poświęcimy narzędziom i umiejętnościom, które są niezbędne do efektywnego wykorzystania sztucznej inteligencji w procesach twórczych oraz w zarządzaniu treściami. Uczestnicy warsztatów nie tylko poszerzą wiedzę na temat możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja w tym zakresie, ale także zdobędą praktyczne umiejętności pozwalające skutecznie wykorzystać AI we własnych projektach edukacyjnych oraz organizacjach.
Spotkanie poprowadzi ekspert dr Grzegorz D. Stunża.
Dr Grzegorz D. Stunża – adiunkt w Pracowni Edukacji Medialnej Instytutu Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie edukacji i animacji kultury. Członek komitetów sterujących Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie edukacji kulturalnej i edukacji medialnej. Prezes zarządu Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. Członek Rady Doradczej Rodziców NASK. Współpracował z wieloma instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi, centrami doskonalenia nauczycieli i centrami nauki. Jest pomysłodawcą, wykonawcą i organizatorem kilkudziesięciu projektów edukacyjnych.
Warsztaty 3. „Fakty o klimacie — jak weryfikować informacje i radzić sobie z dezinformacją klimatyczną?”
Podczas warsztatów przyjrzymy się bliżej zagadnieniu dezinformacji i weryfikacji informacji w kontekście tematyki klimatycznej. Uczestnicy spotkania poznają cechy charakterystyczne dezinformacji (narracje i mechanizmy) oraz sposoby sprawdzania publikowanych treści w otwartych zasobach internetu. Będą mieli możliwość przeanalizowania i porównania typowych przykładów dez- i misinformacji klimatycznej. Zapoznają się także z narzędziami ułatwiającymi proces weryfikacji i przetestują je w mniejszych grupach podczas ćwiczeń interaktywnych. Najbliższe warsztaty to doskonała okazja do poszerzenia swojej wiedzy w zakresie rozpowszechniania fałszywych treści o klimacie oraz zwiększenia kompetencji związanych z wyszukiwaniem i sprawdzaniem informacji.
Uczestnicy i uczestniczki otrzymają świadectwo uczestnictwa w warsztatach.
Spotkanie poprowadzi Aleksy Szymkiewicz, ekspert Stowarzyszenia Demagog.
Aleksy Szymkiewicz – w Stowarzyszeniu Demagog koordynuje projekty edukacyjne dotyczące dezinformacji klimatycznej. Antropolog, medioznawca i filozof – doktorant Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W pracy naukowej zajmuje się aktywnością ruchów factcheckingowych i konspiracyjnych w kontekście gospodarki opartej na wiedzy i dezinformacji. Uczestnik DFR Lab’s Digital Sherlocks (2021) i badacz w HAT Center. Ukończył międzynarodowy program CREOLE oraz prowadził badania w ramach grantu OPUS Narodowego Centrum Naukowego.
Warsztaty 4. Dane o klimacie – jak pozyskiwać, analizować i wykorzystywać dane klimatyczne w edukacji
Podczas warsztatów porozmawiamy o tym, jak w ciekawy sposób wykorzystywać dane klimatyczne w edukacji szkolnej. Dowiecie się, w jaki sposób pozyskiwać wiarygodne dane o elementach pogody i klimatu oraz jak je przetwarzać, aby czytelnie ilustrować zmiany warunków na Ziemi w różnych horyzontach czasowych. Poznacie repozytoria danych klimatycznych oraz sposoby pracy z nimi. Nauczycie się samodzielnej selekcji tych danych , ich pobierania oraz analizy. Zdobędziecie także praktyczne umiejętności z zakresu posługiwania się danymi klimatycznymi o różnym stopniu złożoności: od podstawowych po specjalistyczne.
Dr Kamil Leziak – klimatolog, adiunkt w Katedrze Geografii Fizycznej Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych UW. Prowadzi badania z zakresu dynamiki procesów pogodo- i klimatotwórczych, cyrkulacji atmosferycznej, a także zmian klimatu. Specjalizuje się w wykorzystaniu systemów informacji geograficznej w badaniach klimatu lokalnego i analizach topoklimatycznych. Interesuje się niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi, w tym burzami i trąbami powietrznymi.
Warsztaty 5. „Myśl obrazem – warsztat pisania scenariuszy filmów edukacyjnych”
Na kolejnych warsztatach towarzyszących wystawie „Przyszłość jest dziś” zajmiemy się pisaniem scenariuszy filmów edukacyjnych i popularnonaukowych. Uczestnicy poznają proces przygotowywania takich treści i samodzielnie spróbują stworzyć inspirujące filmy dotyczące biotechnologii czy medycyny przyszłości, czyli tematów poruszanych na wystawie „Przyszłość jest dziś. Człowiek 2.0”. Wszystkie scenariusze zostaną omówione podczas zajęć. Chętni będą mogli także skorzystać z konsultacji z prowadzącym po zajęciach.
Uczestnicy i uczestniczki otrzymają świadectwo uczestnictwa w warsztatach.
Spotkanie poprowadził dr Mariusz Gogól – doktor nauk biologicznych, biochemik, popularyzator nauki i edukator. Od kilku lat współpracuje m.in. z Fundacją Adamed SmartUp, Wydawnictwem Naukowym PWN i kanałem Copernicus, tworząc filmy popularnonaukowe i edukacyjne. Jest także współautorem materiałów multimedialnych w najnowszym Vademecum maturalnym z biologii wydawnictwa Nowa Era. Był gościem wielu wydarzeń popularnonaukowych, m.in.: Kongresu Społecznej Odpowiedzialności Nauki – "Nauka dla Ciebie", Nocy Naukowców, a także Konwentu Pyrkon. Szkoleniowiec programu Nakręcona Nauka.
Spotkanie 6. Neuroróżnorodność – o różnych obliczach mózgu i zachowaniach oraz o ich znaczeniu w relacjach społecznych i w edukacji
Marcowy webinar, nawiązujący do wystawy „Przyszłość jest dziś”, poświęcimy ludzkiej różnorodności, a dokładnie rozmaitości stylów, w jakich przetwarzamy informacje, odczuwamy, reagujemy i komunikujemy się między sobą. Przyjrzymy się naszym zachowaniom, unikając odnoszenia się do stygmatyzujących kategorii „prawidłowości” i „normalności”. Omówimy biologiczne podłoże zakreślonych różnic oraz to, jak przekładają się one na sytuacje społeczne – w środowisku szkolnym, miejscu pracy czy relacjach towarzyskich. Uczestnicy spotkania zapoznają się więc zarówno z postaciami i źródłami neuroróżnorodności, jak i ich praktycznym znaczeniem. Znaczenie to prowadzący poprze osobistym doświadczeniem życia z ADHD.
Spotkanie poprowadzi Nikodem Krawczyk-Zieliński – przyrodnik, neurobiolog zajmujący się podstawami zachowania i zaburzeń psychiki. Jego narzędziem pracy badawczej jest bioinżynieria. Stawiając pytania naukowe, równolegle zadaje sobie te o wymiarze społecznym i etycznym. Ukończył Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. W przeszłości związany z Uniwersytetem Amsterdamskim (UvA), Centrum Psychiatrii i Neurobiologii INSERM w Paryżu oraz Instytutem Nenckiego (IBD PAN) w Warszawie. Obecnie pracuje w Centrum Nauki Kopernik. Jest współtwórcą wystawy „Przyszłość jest dziś. Człowiek 2.0”. Prywatnie pasjonat fantastyki, tańca i akrobacji.
Spotkanie 7. Czy można się cieszyć, rozmawiając o klimacie?
Wspólnie spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy można się cieszyć, prowadząc rozmowy o zmianie klimatu. W trakcie interaktywnego webinarium przyjrzymy się temu, co wiedzą, myślą i czują ludzie na temat kryzysu klimatycznego. Okaże się, że choć w tej sprawie większość ludzi ma w głowie chaos i sprzeczne emocje, istnieją konstruktywne narracje i ścieżki działania pozwalające edukację klimatyczną nie tylko skutecznie prowadzić, ale także naprawdę się nią cieszyć. Na spotkaniu porozmawiamy także o tym, jak psychologicznie wspierać uczniów i siebie w tym procesie.
Spotkanie poprowadzą: dr Magdalena Budziszewska i dr Karolina Małek.
Dr Magdalena Budziszewska – psycholożka i badaczka związana z Wydziałem Psychologii UW. Redaktorka i współautorka podręcznika do edukacji klimatycznej: Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu. Liderka wielu inicjatyw związanych z edukacją klimatyczną w Polsce. Bada wiedzę i emocje ludzi dotyczące współczesnych kryzysów środowiskowych. Miłośniczka gór i dzikich istot.
Dr Karolina Małek – psycholożka. Pracuje na Wydziale Psychologii UW i w publicznej stołecznej poradni psychoterapeutycznej. W ramach działalności dydaktycznej na Uniwersytecie zajmuje się psychoedukacją i wsparciem nauczycieli na różnych etapach rozwoju zawodowego. Jest współautorką programu edukacji psychologicznej studentów specjalizacji nauczycielskich, realizowanego na UW. W swojej pracy, także badawczej, szuka efektywnych rozwiązań dla dydaktyki. Badawczo zajmuje się szkołą, przyglądając się nauczycielom, uczniom i rodzicom oraz relacjom między nimi.
Spotkanie 8. Jak sztuczna inteligencja i satelitarne obserwacje Ziemi mogą pomóc chronić naszą planetę?
Podczas warsztatów porozmawiamy o tym, jak w ciekawy sposób wykorzystywać obserwacje satelitarne w edukacji. Dowiecie się, w jaki sposób satelita „widzi” zanieczyszczenia środowiska na Ziemi. Poznacie rolę danych satelitarnych w mapowaniu zasięgu fali powodziowej na Wiśle czy śledzeniu przebiegu skażenia Odry. Przyjrzycie się zjawisku wypalania traw i rozprzestrzeniania się pożarów. Przekonacie się, jak wygląda zastosowanie sztucznej inteligencji do monitorowania torfowisk i różnorodności biologicznej, tak istotnej w kontekście zmian klimatycznych i programów redukcji emisji węgla. Zobaczycie, jak sprawdzić, czy w danym miejscu występuje susza. Poznacie repozytoria danych satelitarnych oraz sposoby pracy z nimi. Nauczycie się ich samodzielnej selekcji i interpretacji na potrzeby własnej praktyki edukacyjnej.
Spotkanie poprowadzą dr Maciej Bartold i Marcin Kluczek.
Dr Maciej Bartold – doktor nauk ścisłych i przyrodniczych, adiunkt w Centrum Teledetekcji Instytutu Geodezji i Kartografii w Warszawie. Jego badania koncentrują się na wykorzystaniu obserwacji satelitarnych do monitorowania kondycji roślin oraz detekcji zagrożeń środowiskowych. Specjalizuje się w przetwarzaniu i analizie danych dostarczanych przez europejskie i amerykańskie agencje kosmiczne w celu ochrony środowiska. Aktywnie uczestniczy w badaniach terenowych związanych z monitorowaniem obszarów podmokłych na terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego. Członek Komitetu Mokradłowego działającego przy Krajowym Sekretariacie Konwencji Ramsarskiej. Uczestnik programu Top500, największego rządowego programu wspierającego innowacyjność w nauce.
Marcin Kluczek – doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych Uniwersytetu Warszawskiego. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na opracowywaniu na podstawie danych satelitarnych algorytmów sztucznej inteligencji do modelowania i klasyfikacji parametrów biofizycznych roślinności. Kierownik projektu badawczego skupiającego się na czasoprzestrzennej ocenie wpływu inwazji kornika drukarza na stan zdrowotny drzewostanów tatrzańskich, z wykorzystaniem innowacyjnych metod teledetekcyjnych (Narodowe Centrum Nauki, Preludium 22). Jest członkiem międzynarodowych organizacji naukowych związanych z: bioróżnorodnością – GEO BON (Group of Earth Observations Biodiversity Observation Network), obszarami górskimi – GEO Mountains, a także pokryciem terenu – Global LAND Programme.
Spotkanie 9.
Glony w stanie nieważkości: co nam dają eksperymenty w Kosmosie?
Podczas warsztatów porozmawiamy o przyszłości innowacyjnych biotechnologii. W ostatnich latach mają one wpływ na wiele dziedzin naszego życia – od nauk ścisłych, przyrodniczych i inżynieryjno-technicznych po medyczne i rolnicze – a tym samym na każdego z nas.
Na przykładzie eksperymentu Space Volcanic Algae firmy Extremo Technologies, pierwszego polskiego eksperymentu kosmicznego z glonami, który w przyszłym roku poleci na Międzynarodową Stację Kosmiczną z naszym astronautą, dowiesz się, czym są organizmy ekstremofilne, po co wysyłamy je w Kosmos i dlaczego mogą nam pomóc w rozwiązywaniu palących problemów na Ziemi, takich jak zmiany klimatu, w tworzeniu innowacyjnych terapii leczniczych czy budowie nowych instrumentów do badań w ekstremalnie trudnych i jedynych w swoim rodzaju warunkach mikrograwitacji. Zobaczysz, jak konstruuje się taki eksperyment i jak wygląda misja kosmiczna w interdyscyplinarnym zespole. Pokażemy także, jak pobudzić kreatywność u dzieci i młodzieży dzięki edukacji STEAM i eksperymentom kosmicznym.
Ewa Borowska – założycielka Extremo Technologies, obecna dyrektor ds. technologii (CTO), mentorka i naukowiec. Łączy innowacyjne technologie, udoskonala systemy w oparciu o nowe biotechnologie i wdraża podejście interdyscyplinarne. Wierzy, że badania nad organizmami ekstremofilnymi odpowiedzą na wiele pytań dotyczących życia na innych planetach Układu Słonecznego i poza nim, pomogą w walce z chorobami czy w lepszej ochronie środowiska. Ukończyła m.in. oceanografię na Uniwersytecie Gdańskim. Odbyła liczne staże w zakresie badań kosmicznych, w tym staż w NASA Ames Research Center (Kalifornia, USA), realizując grant własnego pomysłu dotyczący mikroorganizmów, w szczególności mikroglonów z obszarów wulkanicznych i ich przemieszczania się w kwaśnych aerozolach wulkanicznych i atmosferze. Obecnie jej zainteresowania naukowo-badawcze skupiają się na projektowaniu koncepcji eksperymentów w warunkach mikrograwitacji na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO) oraz wykorzystaniu organizmów ekstremofilnych w badaniach w sektorze kosmicznym i do rozwiązywania problemów naszej planety.