Na spotkania z nimi zapraszają dr Ilona Iłowiecka-Tańska oraz Wiktor Gajewski.
Możecie słuchać nas na platformach:
Nie wierz we wszystko, co pewne. O trudnym języku nauki
W pierwszym odcinku zastanawiamy się, jak korzystać z nauki i jak się nią zachwycać. Komu ufać i jak zadawać pytania, by znaleźć odpowiedzi? Jak komunikować naukę, by budować porozumienie między ludźmi?
Jak robi to vlogerka i youtuberka, której każdy film ogląda kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy ludzi, a jak dyrektor jednego z największych centrów nauki w Europie? Czy każdy może mieć rację? Czy wszystkie głosy są równoważne w dyskusji? Dlaczego niekonsekwencja może być wartościowa? Jak ćwiczyć się w krytycznym myśleniu i rozumieniu badań naukowych?
Jak zatrzymać katastrofę klimatyczną? Jak nie tracić nadziei oraz motywacji do działania? Nasi goście patrzą na te kwestie z perspektywy naukowej oraz kulturowej. Rozmowę prowadzi Wiktor Gajewski.
Które rozwiązania, wykraczające poza zmiany osobistych nawyków, powinniśmy wspierać? - podpowiada dr Aleksandra Kardaś. Jak instytucje kultury mogą popularyzować tematykę klimatyczną? - mówi Sebastian Cichocki.
Jak kształtuje się społeczne zaufanie do nauki? Jak zaufać naukowcom? I skąd przeświadczenie, że pewnych rzeczy naukowcom nie wypada?
W tym odcinku porozmawiamy o kondycji społecznego zaufania do nauki. Dr Monika Koperska opowie o stereotypowym wizerunku zamkniętego w laboratorium naukowca oraz o tym, dlaczego nauka może wydawać się ludziom czymś odległym, niezrozumiałym, a przez to niemającym wpływu na ich codzienne życie. Marcin Rotkiewicz natomiast będzie mówił o potrzebie wprowadzania emocji do nauki, o GMO, o szczepionkach i potrzebie krytycznego myślenia.
Goście odcinka
Dr Monika Koperska - doktor nauk chemicznych i popularyzator nauki, zwyciężca konkursu FameLab w 2012 roku i współzałożyciel Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki
Marcin Rotkiewicz - dziennikarz naukowy, obecnie związany z działem nauki w Polityce, autor artykułów i książki o odbiorze upraw GMO na świecie i w Polsce
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy o wielkich narracjach dotyczących nauki, postępu i szczęścia ludzkości. Kiedy pojawiły się po raz pierwszy? Czego dotyczyły? W jaki sposób przenikały wyobraźnię społeczną?
Nauka stała się częścią kultury i popkultury. Praca w laboratoriach badawczych, naukowcy, odkrycia to tematy budzące dziś zbiorową ciekawość, obecne zarówno w literaturze i filmie, jak i w mediach społecznościowych. Jednocześnie naukowcy są bliżej ludzi: uczestniczą w piknikach i festiwalach związanych z nauką, piszą popularne książki, udzielają się w internecie. Komunikacja naukowa postrzegana jest często jako nowość, zjawisko powstałe współcześnie, oswajające nas z wyzwaniami naszej epoki. Czy na pewno?
Gośćmi odcinka będą prof. Leszek Zasztowt – historyk, profesor Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów Polskiej Akademii Nauk, oraz dr hab. Małgorzata Litwinowicz-Droździel – adiunktka w Zakładzie Historii Kultury IKP UW, historyczka kultury polskiej XIX wieku, lituanistka, animatorka kultury.
Żyjemy w kulturze przenikniętej myślą o konfliktach: ich przyczynach, sposobach rozwiązywania, ocenach moralnych. Nowoczesne wychowanie w dużej części skupia się na prewencji i przekazaniu norm, pozwalających im zapobiegać. Wierzymy, że są bezkonfliktowe społeczeństwa, które już sobie poradziły z tym „ problemem". To utopia, czy szansa na lepszą przyszłość?
Czy konfliktów jest dziś więcej, niż kiedyś? Czy przynoszą wyłącznie straty? Dlaczego tak bardzo się w nie angażujemy? Czy mogą niknąć z naszego życia?
Zapraszamy na rozmowę!
Gospodarzem odcinka jest dr Ilona Iłowiecka-Tańska.
Goście:
Prof. Andrzej Leder – filozof kultury, profesor w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, psychoterapeuta. Członek Polskiego Towarzystwa Fenomenologicznego.
Maciej Tański - mediator i trener umiejętności mediacyjnych. Specjalizuje się w sprawach rodzinnych, cywilnych, gospodarczych i relacjach wewnątrzorganizacyjnych.
Profesor Manu Kapur stworzył koncepcję „produktywnej porażki”. Z jego badań wynika, że doświadczenie błędu stanowi bardzo silny impuls do uczenia się, o ile będziemy potrafić wiedzę o porażce spożytkować w dalszej pracy.
Czy uczenie się na błędach naprawdę działa? Jeśli tak – dlaczego boimy się popełniać błędy? Czy można przestać obawiać się błędów, a ich doświadczenie wykorzystywać do osiągnięcia powodzenia?
Rozmowę o tym, jaką rolę w naszym rozwoju pełnią błędy, poprowadzi dr Ilona Iłowiecka-Tańska.
Goście:
Prof. Wojciech Pisula – psycholog z Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauki, członek Krajowej Komisji Etycznej ds. doświadczeń na zwierzętach
Dr Marta Fikus-Kryńska – mikrobiolożka, pracowniczka Działu Wystaw w Centrum Nauki Kopernik
Goście wszystkich odcinków
Zobacz, z kim rozmawialiśmy i co nasi rozmówcy polecają