Program edukacyjny

Przyszłość jest dziś

„Wyłączcie telefony”. „Zamknijcie Instagrama”. „Wyjdźcie na boisko, zamiast grać”. Niejeden nauczyciel powtarza te zdania wielokrotnie w ciągu dnia. Wszyscy wiemy, jak trudno jest oderwać młodzież od elektroniki. Czy zawsze trzeba? A może warto wykorzystać tę naturalną ciekawość technologiczną do uczenia? To wyzwanie, przed którym stoi program edukacyjny, towarzyszący wystawie „Przyszłość jest dziś” w Centrum Nauki Kopernik.

Program edukacyjny jest ściśle związany z wystawą o przyszłości. Tematy opracowanych scenariuszy lekcji dotyczą tych samych zagadnień co eksponaty. Na wystawie można zobaczyć prawdziwy samochód autonomiczny, robotyczne niemowlę, hologramową partnerkę. Sprawdzić, jak uczą się maszyny. A nawet wspólnie ze sztuczną inteligencją stworzyć dzieło sztuki. Wystawa prezentuje najnowsze rozwiązania technologiczne i skłania do zadawania pytań, na które nie ma jednoznacznych odpowiedzi. Czy można zaprzyjaźnić się z robotem? Czy sztuczna inteligencja może być artystą? To złożone zagadnienia problemowe, które świetnie sprawdzą się jako tematy lekcji: informatyki, przyrody, biologii, geografii, filozofii, etyki, historii sztuki, edukacji dla bezpieczeństwa, WOS-u, a lekcji wychowawczych. Forma i treść dostosowane są do możliwości, potrzeb, sposobów pracy, zainteresowań i motywacji młodzieży szkolnej w wieku 13-19 lat.

Przeczytaj więcej o wystawie

Scenariusze lekcji

Scenariusze lekcji poruszają zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją, cyfryzacją, robotyzacją, kryzysem klimatycznym i zmianami w środowisku naturalnym. Zostały opracowane wspólnie z nauczycielami i uczniami. Do współpracy zaprosiliśmy też ekspertów – naukowców oraz youtuberów. Scenariusze lekcji i uzupełniające je filmy mają atrakcyjną i przystępną formę. Wspierają rozwój kompetencji przyszłości u uczniów.


Program edukacyjny jest prowadzony w ramach projektu „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych”, realizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji wspólnie z Państwowym Instytutem Badawczym NASK oraz Centrum Nauki Kopernik. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje pięć obszarów: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci, programowanie i cyfrową przyszłość.