nowy! Ludzka bioróżnorodność
Lekcja ma przybliżyć uczniom zagadnienia związane z ewolucją człowieka oraz przyczynami różnorodności gatunku ludzkiego.
nowy! Bioniczne kończyny – zrozumieć układ ruchu
Lekcja ma przybliżyć uczniom zagadnienia związane z bioniką. W trakcie zajęć uczniowie zapoznają się z pojęciem bionicznej kończyny. Zrozumieją zasadę jej działania oraz poznają zalety tego nowoczesnego rozwiązania. W dalszej części przyjrzą się budowie i funkcjonowaniu układu mięśniowego – jednego z elementów układu ruchu. Dowiedzą się też, jak wiedza na temat anatomii i czynności układu ruchu inspiruje twórców bionicznych protez do tworzenia coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań.
nowy! Instrukcja obsługi mózgu
Lekcja ma przybliżyć uczniom zagadnienia związane ze sposobem przekazywania informacji w układzie nerwowym. Na zajęciach uczniowie bliżej zapoznają się z działaniem tzw. hormonów szczęścia. Dowiedzą się też, jak dbać o mózg.
nowy! Rośliny transgeniczne, czyli GMO w służbie człowiekowi
Lekcja ma przybliżyć uczniom tematykę związaną z genetycznie modyfikowanymi roślinami jako przykładem genetycznie modyfikowanych organizmów. Uczniowie poznają historię dostosowywania cech roślin do potrzeb człowieka – od krzyżowania i selekcji osobników z korzystnymi cechami poprzez mutagenezę aż po inżynierię genetyczną. Zapoznają się też z przykładowymi technikami wprowadzania wybranego genu do roślin. Na koniec przyjrzą się zaletom upraw GMO oraz ich potencjalnym wadom.
Co dwa kółka, to nie cztery
Lekcja ma przybliżyć uczniom problem nadmiernej emisji CO2 (dwutlenku węgla) do atmosfery na przykładzie różnych środków transportu. Uczniowie korzystają z kalkulatora śladu węglowego, obliczają i porównują emisje po[1]chodzące z różnych środków transportu oraz ich wpływ na środowisko.
Co nam powie statystyka
Scenariusz rozwija kompetencje uczniów w zakresie przetwarzania i analizy danych liczbowych oraz skłania do refleksji nad antropogenicznymi przyczynami zmiany klimatu. Uczniowie wraz z nauczycielem realizują prosty eksperyment statystyczny i samodzielnie badają dane zbierane od setek lat.
Czy planeta nas wyżywi
Lekcja ma przybliżyć uczniom problemy wyżywienia ludności świata w kontekście wciąż rosnącej populacji, degradacji środowiska naturalnego oraz zmian klimatu, a także związane z tymi kwestiami wyzwania stojące przed rolnictwem.
Dane, których nie znamy
Lekcja ma uwrażliwić uczniów na problem manipulacji danymi liczbowymi oraz wyciągania błędnych wniosków z prawdziwych, lecz niekompletnych lub „starzejących się” danych, a także z danych nieweryfkowalnych. W trakcie zajęć uczniowie, zadając pytania i wykorzystując metodę storytellingu, będą starali się naświetlić wybrane zagadnienia z różnych stron. Spróbują uzyskać jak najwięcej informacji na ich temat i określić, jakich danych brakuje im do wyciągnięcia poprawnych wniosków.
Jak nie zginąć w gąszczu informacji
Lekcja ma rozwijać w uczniach świadomość mechanizmów, jakie rządzą powstawaniem i rozprzestrzenianiem się fake newsów, a także nauczyć ich sposobów przeciwstawiania się tym mechanizmom. Zakładanym efektem zajęć jest kampania informacyjna odnosząca się do autentycznych wydarzeń, zaplanowana przez uczniów dla konkretnej grupy odbiorców w oparciu o materiały otrzymane od nauczyciela.
Newsy i fake newsy
Lekcja ma zachęcić uczniów do dyskusji o naturze treści pseudonaukowych i ich szkodliwości dla ludzi i planety. W czasie zajęć uczniowie poznają cechy wspólne wypowiedzi mających charakter manipulacji danymi. Rozwiną także umiejętność pozyskiwania, selekcjonowania i weryfkowania informacji. Zaprojektowane w ramach lekcji aktywności mają też wspierać samodzielność uczniów w rozwiązywaniu problemów.
Po co nam komary
Lekcja ma przybliżyć uczniom tematykę bioróżnorodności, a także pozwolić im zrozumieć jej znaczenie dla równowagi ekologicznej na Ziemi oraz wpływ, jaki na różnorodność biologiczną wywiera działalność ludzka – ze szczególnym uwzględnieniem gatunków kluczowych w kontekście zachodzących zmian klimatycznych.
Prawda o klimacie
Scenariusz zwiększa wiedzę o mechanizmach powstawania efektu cieplarnianego, przybliża charakterystykę fake newsów i rozwija umiejętność weryfikowania informacji oraz kształtowania opinii w oparciu o rzetelne źródła.
Migracje klimatyczne
Scenariusz przybliża problem zależności pomiędzy zmianami klimatu (m.in. globalnym ociepleniem) a migracjami i warunkami życia ludzi.
Cyfrowy Van Gogh
Scenariusz dotyczy kwestii: kim jest artysta, co to jest dzieło sztuki.
Czy chatboty zastąpią człowieka?
Pytanie o automatyzację procesów i podejmowanie decyzji przez ludzi w tym kontekście, o relacje człowieka z maszynami, autonomiczność człowieka w wirtualnym świecie.
Pojazdem autonomiczny w podróż (plik pdf)
Scenariusz przybliża technologię oraz wspiera dyskusję o wyzwaniach dla użytkowników i przyszłych konstruktorów autonomicznych aut.
Czy można zaprzyjaźnić się z robotem
Zwiększenie wiedzy uczniów na temat sztucznej inteligencji (SI) i zastosowania robotów w służbie społecznej (m.in. pozyskanie wiedzy na temat tego, czym są roboty społeczne, w jakich obszarach wspierają ludzi, jak kształtują się relacje między ludźmi a robotami).
Szkoła przyszłości
Sztuczna inteligencja w edukacji. Zwiększenie wiedzy uczniów na temat nowych technologii – zwłaszcza na temat szans i zagrożeń wynikających z korzystania z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (SI) w edukacji.
Internet rzeczy
Wyjaśnienie pojęcia; dyskusja na temat inteligencji i aktywności człowieka w oparciu o przetwarzanie danych w internecie rzeczy.
Trenerzy maszyn
Przybliżenie tematyki sztucznej inteligencji, uczniowie testują narzędzie pozwalające „wytrenować” własny program oparty na SI.
Scenariusz metodyczny
Przybliża metodę pracy z uczniami, która została użyta w scenariuszach lekcji, „studium przypadku”.