Jak pokazują dane z badań zrealizowanych przez Centrum Nauki Kopernik między wrześniem a grudniem 2023 roku, niemal wszyscy uczniowie (96%) w wieku 13–19 lat codziennie używają smartfonów, a prawie połowa z nich (41%) dysponuje również tabletami.
Skoro urządzenia mobilne są tzw. trzecią ręką młodzieży, zasadne wydaje się pytanie o sposób wykorzystania tych narzędzi w edukacji. Wykorzystanie to może polegać na zastępowaniu lub rozszerzaniu metod nauczania. Przykładem pierwszego podejścia jest zamiana tradycyjnych pomocy edukacyjnych na rozwiązania technologiczne. Typową praktyką jest tu przekazywanie uczniom plików PDF albo e-booków zamiast papierowej książki lub kopii ćwiczeń. Wykorzystanie rozszerzające polega na wprowadzeniu nowej praktyki edukacyjnej, która istotnie zmienia dotychczasowy sposób uczenia się i nauczania. Funkcję tę przedstawiamy w jednym ze studiów przypadku, w którym nauczyciel i uczniowie używają urządzeń mobilnych jako stacji pomiarowych, korzystając z sensorów wbudowanych w urządzenia. Jakie funkcje dominują w praktyce edukacyjnej polskich szkół? Kto i w jaki sposób wykorzystuje potencjał urządzeń mobilnych w edukacji? Odpowiedzi na te pytania służy niniejszy raport.
Raport „Urządzenia mobilne w uczeniu się i nauczaniu. Raport z badań ilościowo-jakościowych" powstał dzięki współpracy Centrum Nauki Kopernik i firmy Samsung.