Jeśli przed pandemią nauczyciele i nauczycielki pracowali nad tymi kompetencjami młodych ludzi, po przeniesieniu się do sieci ich uczniowie nadal:
- wytrwale podejmowali próby rozwiązywania zadań, także tych, które wydawały się zbyt trudne,
- radzili sobie z niepewnością, jaką niosła za sobą zmiana funkcjonowania szkoły, ale też odroczona informacja zwrotna,
- nie wiedząc, czy idą w dobrym kierunku improwizowali, sprawdzali różne możliwości
- myśleli niestandardowo, poszukiwali źródeł i mądrze selekcjonowali informacje wspierające ich w uczeniu się
- rozpoznawali problemy i podejmowali strategie radzenia sobie z nimi
Podczas webinarium wspólnie szukaliśmy odpowiedzi na pytania:
- Co sprawia, że uczniowie samodzielnie myślą, wytrwale dążą do celu, rozwiązują problemy, podejmują decyzje, zarządzają sobą i zmianą i po czym to możemy poznać?
- Co w szkole pomaga rozwijać uczenie się młodych ludzi?
- Co się sprawdziło w czasie edukacji zdalnej, ale co jest też podejściem dla szkoły stacjonarnej?
Webinarium poprowadziły ekspertki związane ze Szkołą Edukacji Obywatelskiej:
Magdalena Bogusławska – główna ekspertka merytoryczna w projekcie Szkoła dla innowatora realizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, z wykształcenia filolożka. Menedżerka oświaty, doradca zawodowy, trenerka, nauczycielka francuskiego i polskiego jako obcego, autorka publikacji z dziedziny edukacji. Obszarami jej szczególnych zainteresowań są: problematyka uczniowskiej aktywności, nowoczesne technologie w procesie uczenia się – nauczania, dwujęzyczność, edukacja wielokulturowa, zagadnienia przywództwa oraz wdrażanie zmiany.
Bernadetta Czerkawska – nauczycielka i trenerka. Od wielu lat współpracuje z Radami Pedagogicznymi, kadrą kierowniczą w Oświacie i dzieli się doświadczeniem jak prowadzić lekcje na których młodzież uczy się, nabywa kompetencje, buduje więzi i relacje.
Justyna Franczak – nauczycielka biologii i wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 36 w Katowicach; trenerka i ekspertka "Szkoły uczącej się”, członkini Stowarzyszenia Ekspedycja w Głąb Kultury.
Centrum Edukacji Obywatelskiej od lat koncentruje się na wspieraniu nauczycieli i szkół w rozwijaniu kompetencji uczenia się uczniów. W czasie edukacji zdalnej upowszechniane przez CEO strategie i metody pracy takie jaki ocenianie kształtujące (w tym informacja zwrotna), praca z błędem, zadania pogłębiające uczenie się uczniów, projekt uczniowski czy uczenie się we współpracy bardzo pomogły utrzymać zaangażowanie i systematyczną pracę. Nadal też budowały relację między uczniem a nauczycielem lub między uczniami wzajemnie.
Podczas ostatniego webinarium realizowanego w ramach konferencji Pokazać-Przekazać 2020 online prelegentki podzieliły się doświadczeniami praktyków i praktyczek współpracujących z CEO w programach „Szkoła ucząca się” i „Szkoła dla Innowatora”.