Już nie tylko ludzie kształtują przyszłość. W coraz większym stopniu przekazujemy tę moc samodzielnym maszynom i inteligentnym kodom. Nasza cywilizacja stworzyła algorytmy. A jaką cywilizację stworzą one?
Festiwal Przemiany 2018
Sztuczna inteligencja w coraz większym stopniu wkracza w nasze życie. Powoli – lecz konsekwentnie – wnika w codzienność, zacieśniając relację człowieka z technologią. Dzieje się to jednak dyskretnie i większość z nas nie zdaje sobie sprawy ze skali zjawiska.
Jakie technologie naprawdę przyniesie jutro, a które to sensacyjne banialuki? W jaki sposób rozwój uczenia maszynowego, sieci neuronowych i automatyzacji wpłynie na nasze życie? Zapraszamy do debaty z udziałem wybitnych ekspertów!
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje sposób, w jaki rozwijamy naukę, zdobywamy wiedzę i nowe kompetencje. Na festiwal zaprosiliśmy naukowców i badaczy, którzy opowiedzą jak algorytmy zmieniają filozofię, socjologię, etykę i inne dziedziny wiedzy. Cywilizacja algorytmów to przede wszystkim nowy wymiar wyobraźni.
Kameralne spotkania ekspertów i pasjonatów jak zwykle kierujemy do przedstawicieli różnych środowisk. W tym roku rozmawiamy o AI w sztuce i projektowaniu, o transparentności oprogramowania, etyce związanej ze sztuczną inteligencją i popularyzowaniu tego tematu.
Technologia jest siłą, która zmienia idee w rzeczywistość i otwiera drzwi do nieznanych przyszłości. Warsztaty Przemian to okazja do bezpośredniego kontaktu z innowacyjnymi rozwiązaniami zarówno dla osób mogących wykorzystać je zawodowo, jak i pasjonatów.
Pin Park
13 września, 21.00–24.00
Kawiarnia festiwalowa, Centrum Nauki Kopernik
Wstęp bezpłatny, bez rejestracji
Przemiany Live!
14 września, 21.00–02.00
Scena w parku, Centrum Nauki Kopernik
Noon
15 września, 22.00–23.00
Planetarium, Centrum Nauki Kopernik
Sztuczna inteligencja staje się integralną częścią naszego życia. Przemiany Showroom to doskonała okazja, by się o tym przekonać. W specjalnie zaprojektowanej przestrzeni prezentujemy produkty i prototypy, wykorzystujące AI. Każdy z gości może tu zobaczyć sztuczną inteligencję w działaniu – w narzędziach z których korzystamy świadomie i nieświadomie.
Alexander Whitley – uznany i cieszący się popularnością angielski choreograf młodego pokolenia, zaprezentuje etiudę Regresja Wzorca.
Przyszłość jest w rękach młodych! To oni stoją przed trudnymi życiowymi wyborami. Obecnie żyją w świecie, w którym nowe zawody powstają podczas ich edukacji, a stare giną zanim ukończą studia.
Kino Przemian to kilkanaście filmów dokumentalnych, specjalnie wyselekcjonowanych przez Against Gravity. Ich tematyka związana jest ze sztuczną inteligencją, technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, a także pracą, kulturą, życiem i śmiercią w drugiej epoce maszyn.
Nie możesz się doczekać festiwalu Przemiany? My też! Dlatego już od początku sierpnia zapraszamy na wydarzenia, które nam to oczekiwanie umilą. A także rozbudzą apetyt na więcej. Zapraszamy do zwiedzenia Glass Roomu oraz na spotkania z algorytmami w różnych instytucjach.
Czy kolejne zastosowania sztucznej inteligencji pozbawiają nas siły sprawczej? Czy na tyle ufamy sieciom neuronowym i programom analizującym ogromne ilości danych, by bez obaw przekazać im władzę nad naszym życiem? W jaki sposób zadbać o to, aby mechanizmy automatyzujące coraz to nowe obszary naszego życia uwzględniały różne punkty widzenia, a nie tylko proste prawidłowości i wybiórcze informacje? Jak coraz powszechniejsze stosowanie sztucznej inteligencji wpłynie na społeczeństwo? Podczas ósmej edycji festiwalu Przemiany sprawdzamy, jak algorytmy zmieniają naszą cywilizację.
Przyszłości nie da się przewidzieć, ale można ją kształtować. Uczestnicy organizowanego przez Centrum Nauki Kopernik festiwalu Przemiany mogą się przekonać, że moc tworzenia przyszłości ma każdy z nas.
Interesuje nas siła sprawcza człowieka, która może zmieniać świat. Ogranicza nas tylko wyobraźnia. Aby ją rozwijać, musimy przekraczać granice specjalizacji. Dlatego festiwal łączy naukę, sztukę, projektowanie i nowe technologie. Jego program – na który składają się wystawa, panele dyskusyjne, warsztaty, koncerty oraz performance – pozwala odbiorcom konfrontować różne idee i punkty widzenia, ośmielając ich do krytycznej refleksji nad kierunkami rozwoju.
Bohaterowie Przemian działają w różnych dziedzinach życia. Ich projekty są wyrazem pasji i chęci zmiany zastanej rzeczywistości. Bo żeby tworzyć, trzeba tylko wiedzieć po co.
ORGANIZATOR: Centrum Nauki Kopernik
DYREKTOR Wydarzeń Naukowych i Artystycznych: Wiktor Gajewski
ZESPÓŁ: Adam Mandziejewski, Anna Skrzypek, Jakub Puzyna, Mateusz Pawełczuk, Rafał Zarzeka, Anna Charko
KURATOR FESTIWALU: Adam Mandziejewski
PRODUCENT FESTIWALU: Mateusz Pawełczuk
STRATEGIA I KOORDYNACJA KOMUNIKACJI: Jakub Puzyna
NADZÓR KREATYWNY: Jakub Puzyna
RELACJE Z MEDIAMI: Anna Charko, Katarzyna Nowicka
MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE: Jagoda Staszek
REALIZACJA FILMÓW: Agata Steifer
REDAKCJA TEKSTÓW: Katarzyna Nowicka
ZAKUP REKLAM DIGITAL: Neemblee.pl
KURATOR WYSTAWY: Anna Skrzypek
KOORDYNATOR WYSTAWY: Karolina Śmigiel
SCENOGRAFIA FESTIWALU I WYSTAWY: Ewa Dulcet i Martyna Świerczyńska – Item Projekt
KOORDYNACJA FILMÓW: Jakub Puzyna
REALIZACJA FILMÓW: Agata Steifer, Damian Śmigielski
LOGISTYKA I OPRAWA TECHNICZNA FESTIWALU: Rafał Zarzeka
REDAKTOR PUBLIKACJI: Aleksandra Przegalińska
KURATOR PRZEMIANY LIVE!: Łukasz Strzelczyk
IDENTYFIKACJA FESTIWALU I MATERIAŁY GRAFICZNE: Julian Kondej, Patryk Kalwas, Damian Ziółkowski – we3studio
KONCEPCJA SPOTU: Julian Kondej, Patryk Kalwas, Damian Ziółkowski – we3studio
WYKONANIE SPOTU: Piotr Donda
UDŹWIĘKOWIENIE SPOTU: Michał Maletz, Michał Wachnowski – Negativ
Bohaterowie Przemian

Machina Sapiens
Wystawa

Sztuczna inteligencja w coraz większym stopniu wkracza w nasze życie. Powoli – lecz konsekwentnie – wnika w codzienność, zacieśniając relację człowieka z technologią. Dzieje się to jednak dyskretnie i większość z nas nie zdaje sobie sprawy ze skali zjawiska.
Bardzo często wyuczone algorytmy i sieci neuronowe są istotnym wsparciem, zwłaszcza przy analizowaniu gigantycznych ilości danych, które generujemy i nad którymi nie jesteśmy już w stanie samodzielnie zapanować. Doskonale radzą sobie z wyszukiwaniem powtarzających się wzorów i zależności, co z sukcesem wykorzystuje się w diagnostyce medycznej. Coraz lepiej rozpoznają obrazy i ludzki język, zmniejszając tym samym dystans pomiędzy człowiekiem a technologią. Pewną nowością jest jednak fakt, że sztuczna inteligencja zaczyna pojawiać się w niezdobytych jak dotąd twierdzach człowieka, a więc tych obszarach życia, które do tej pory zarezerwowane były wyłącznie dla ludzi. Wystawa prezentuje różne oblicza sztucznej inteligencji. Przybliża połączenie organicznego z syntetycznym. Pokazuje jak rozumne maszyny łączą świat natury i technologii, kształtując nową rzeczywistość. Ekspozycja podzielona jest na trzy części – warstwy – nawiązując swym rozplanowaniem do struktury sieci neuronowej i powiązań pomiędzy jej poszczególnymi elementami.
Abecadło AI
Ta warstwa wystawy wprowadza w temat sztucznej inteligencji, przybliża podstawowe narzędzia i wyjaśnia najważniejsze terminy, takie jak algorytmy, uczenie maszynowe czy sieci neuronowe. Filmy, aplikacje i modele wyjaśniają zasady działania kluczowych narzędzi sztucznej inteligencji. Punktem kontrastowym tej części są dwa, unikatowe obiekty związane z historią technik obliczeniowych – AKAT-1 oraz Pamięć ferrytowa – udostępnione przez Narodowe Muzeum Techniki.
Algorytmy codzienności
Kolejna warstwa wystawy przybliża wpływ sztucznej inteligencji na życie społeczne. Prezentowane projekty artystyczne i badawcze dotykają różnych obszarów naszej codzienności: medycyny (RAMCIP, robot wspierający chorych na Alzheimera), rynku pracy (robot SCARA) czy ekonomii (wideo Handel wysokich częstotliwości). Temat wykorzystywania danych porusza Monolog algorytmu, który na przykładzie Facebooka ujawnia jakie informacje o użytkownikach są gromadzone, które z nich są najcenniejsze i w jakim celu te skomplikowane operacje są prowadzone. Prace Nieproszeni goście i Ascetyczna estetyka z przymrużeniem oka pokazują jak inteligentne przedmioty mogą – mniej lub bardziej napastliwie – wspierać człowieka w kształtowaniu dobrych nawyków. A co, jeśli odwrócimy role znane z codzienności? I to my, ludzie, świadczyć będziemy usługi na rzecz maszyn? (Ad infinitum, Element ludzki). A może pójdziemy krok dalej i oddamy sztucznej inteligencji władzę nad losem żywych istot? (flyAI, B-612). Dopełnieniem obrazu rzeczywistości kształtowanej przez algorytmy są projekty Beholder, X stopni oddalenia oraz Komputerowy kurator, pokazujące, że także świat sztuki nie jest wolny od wpływów sztucznej inteligencji.
Zależność, więź, relacja
Ostatnia, najgłębsza warstwa wystawy dotyka kwestii osobistej relacji z technologią. Prezentuje programy umożliwiające twórczy dialog człowieka i maszyny (AIVA i Tandem) czy wyspecjalizowanego chatbota czuwającego nad nastrojem użytkownika (Woebot). Ekspozycję zamyka kontrowersyjna instalacja Maszyna kresu życia. Robot stworzony do opieki nad konającym człowiekiem zmusza do zadania sobie pytań o istnienie granic intymności za które chcemy – lub nie chcemy – wpuszczać technologii.
Machina Sapiens dotyka wielu wątków. Pokazuje skalę udziału sztucznej inteligencji w życiu człowieka i fakt, że jest ona obecna w większości dziedzin i profesji. Mam nadzieję, że ekspozycja pozwoli także dostrzec, że sztuczna inteligencja jest zbiorem narzędzi i struktur matematycznych, których zrozumienie jest w zasięgu większości z nas. Ta świadomość jest niezwykle ważna, bo rozumne maszyny same z siebie nie mają mocy sprawczej. Ludzie ją mają. I to, jaka będzie przyszłość – wciąż w dużej mierze zależy od nas.
Anna Skrzypek – kuratorka wystawy
Wystawa powstała we współpracy z firmami Accrea i Astor, a także: Copenhagen Institute of Interaction Design, Narodowym Muzeum Techniki oraz Uniwersytetem Medycznym w Lublinie.
Autorzy prac prezentowanych na wystawie:
Harshit Agrawal, Nicolas Armand, Natalia Balska, Pierre Barreau z zespołem, Wiesław Bartkowski, Patrick Baudisch, Stephan Bogner, David Bowen, Leila Byron, Dan Chen, Alison Darcy z zespołem, Maria Dębińska, Eames Office, Priscila Ferreira, Charlie Gedeon, Adam W. Harley, Paul Hoover, Benedict Huebener, Eric Hunsader, Alexandra Ion, Vladan Joler, Mario Klingemann, Gene Kogan, Robert Kovacs, Jakub Koźniewski, David Lindlbauer, Pedro Lopes, Nanex, Vena Naskręcka, Andreas Refsgaard, Philipp Schmitt, Beata Seweryn, Monika Seyfried, Urszula Skiepko, Partycja Stefanek, Wojtek Stokowiec, Superflux, Katarzyna Szymielewicz
Wystawie towarzyszy projekt Po drugiej stronie lustra autorstwa Filipa Ostojskiego i Piotra Migdała, który pozwala zobaczyć obraz świata i człowieka widziany oczami sztucznej inteligencji.
Wydarzenia towarzyszące
Nie możesz się doczekać festiwalu Przemiany? My też! Dlatego już od początku sierpnia zapraszamy na wydarzenia, które nam to oczekiwanie umilą. A także rozbudzą apetyt na więcej. Zapraszamy do zwiedzenia Glass Roomu oraz na spotkania z algorytmami w różnych instytucjach.
THE GLASS ROOM EXPERIENCE
Centrum Nauki Kopernik, Pawilon 512
3 sierpnia – 16 września 2018
W cyberprzestrzeni nic nie ginie. Informacje o nas są generowane, zbierane i sprzedawane. Im większa aktywność, tym łatwiej stracić kontrolę nad wirtualnym ja. Dlatego warto od czasu do czasu wysłać naszą kartotekę na detoks. W Glass Roomie zobaczysz artystyczną wizję naszej cyfrowej przyszłości i nauczysz się dbać o własną prywatność. Spojrzysz na swoje cybernetyczne ja z wielu perspektyw. Więcej o The Glass Room Experience »
Wystawa została przygotowana przez Tactical Tech Collective, przy współudziale Fundacji Panoptykon.
CZŁOWIEK I SZTUCZNA INTELIGENCJA – KOEGZYSTENCJA W ŚWIECIE PRZYSZŁOŚCI
7 września 2018, godz. 17.00
Wolskie Centrum Kultury
Otwarta Kolonia, ul. Górczewska 15
Czy w świecie, w którym w olbrzymim tempie wzrasta obecność sztucznej inteligencji, a pierwsze roboty są rejestrowane w urzędzie stanu cywilnego, istnieje alternatywa wobec automatyzacji? Czy obok głównej drogi rozwoju technologicznego może istnieć równoległa ścieżka, dążąca do inwestowania w rozwój ludzkiego mózgu? Czy ludzki umysł i sztuczna inteligencją są w stanie koegzystować? Co je łączy, a co dzieli? O tym będziemy rozmawiać 7 września w Otwartej Kolonii – filii Wolskiego Centrum Kultury.
17.00-18.30 – Jeśli nie sztuczna inteligencja, to co? Interfejsy mózg-komputer – wykład prof. Piotra Durki
Wraz z pionierem neuroinformatyki w Polsce zastanowimy się nad możliwościami przeniesienia ludzkiej świadomości do komputera, zastosowaniem interfejsów mózg-komputer i cyborgizacją świata.
18.30-20.00 – Człowiek czyta robota, robot czyta człowieka – czytanie performatywne Redy Haddada
W 2016 roku japońskie opowiadanie Dzień, w którym komputer napisał powieść było o krok od zdobycia nagrody literackiej. Tymczasem naprawdę zostało ono napisane przy użyciu sztucznej inteligencji! Jak profesjonalne jury mogło tego nie rozpoznać? O tym przekonasz się podczas performance’u, w którym zostaną odczytane fragmenty takich opowiadań. Dla porównania, pojawią się również teksty ludzkiego autorstwa – odczytywane przez syntezator mowy.
Wydarzenie organizowane przez Wolskie Centrum Kultury.
SZTUCZNA INTELIGENCJA – CZY MAMY CZEGO SIĘ BAĆ?
7 września 2018, godz. 18.00
Dom Kultury Kadr
ul. P. Gintrowskiego 32, Warszawa
Jakiś czas temu świat naukowców żył wiadomością o wygranej komputera AlphaGo z człowiekiem, w arcytrudnej grze go (liczba kombinacji tak duża, że nawet maszyna nie jest w stanie ich opanować). Firma Google od kilku miesięcy wykorzystuje moduł sztucznej inteligencji do tłumaczenia w Google Translator. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że ów moduł zaczął „sam” z siebie tłumaczyć pary języków, których nie miał w repozytorium. Czy mamy czego się bać? Zastanowimy się nad tym 7 września z dr Aleksandrą Przegalinską-Skierkowską – badaczką rozwoju nowych technologii, sztucznej inteligencji, robotów społecznych.
Spotkanie odbywa się w ramach cyklu Wielogłos, podejmującego najbardziej aktualne, uniwersalne, a często także kontrowersyjne tematy społeczne, kulturowe czy naukowe. Projekt konfrontuje namacalne problemy i wyzwania z globalnymi trendami w kulturze i społeczeństwie.
Wydarzenie organizowane przez Dom Kultury Kadr.
SATURN I MEL
9 i 12 września 2018
Klub Komediowy
Ul. Nowowiejska 1, Warszawa
Nowa premiera Klubu Komediowego to historia rozpadającej się miłości dwójki tytułowych bohaterów, osadzona w wizji futurystycznego mieszczaństwa czasów rozwiniętej robotyki. Fabuła nawiązuje do fantastycznych i futurologicznych humoresek Henri Michaux, Swifta, C. S Lewis, a także absurdalnych wisji Słonimskiego. To bajka, która przygląda się teraźniejszości z jednej strony strony jako futorologicznej wizji, a z drugiej jako dawno minionej epoce. To także próba wpuszczenia żmii melancholii do ogrodu sztucznej inteligencji. Tytuł spektaklu nieprzypadkowo parafrazuje tytuł pracy o psychologicznych korzeniach Dürerowskiej ryciny „Melancolia I”. Z pozoru fantastyczno-naukowy sztafaż scen, absurdów i utworów muzycznych, faktycznie złoży się na opowieść liryczno-absurdalną.
Klub Komediowy łączy chęć mówienia z niedzisiejszą swadą o tematach palących, a współpraca Klubu z Centrum Nauki Kopernik daje okazję do wzbogacenia debaty o sztucznej inteligencji o tony absurdalne i w niedorzeczności swej zaskakujące.
Wydarzenie organizowane przez Klub Komediowy.
STARTBERRY
AI showcase meetup
spotkanie
Warsztaty analizy obrazu
warsztat
XAI
spotkanie
Wydarzenia odwołane przez organizatora: Startberry.
DATA WORKSHOP TOUR
To cykl 7 szkoleń z podstaw Machine Learning, który odbywa się we wrześniu w 6 miastach. Szkolenie dedykowane jest programistom, data scientists, środowisku akademickiemu związanemu z technologiami informacyjnymi, a także wszystkim innym, którzy lubią dane, analizowanie, język programowania Python i fascynuje ich potencjał uczenia maszynowego i rozwoju AI. Podczas jednodniowych warsztatów poznacie szereg narzędzi potrzebnych to tworzenia inteligentnych algorytmów.
Terminy i lokalizacje warsztatów:
1.09 Kraków - Miquido, ul. Zabłocie 43a, 30-701 Kraków
2.09 Katowice, Q Hotel, ul. Wojewódzka 12, 40-026 Katowice
8.09 Gdańsk, Gdański Park Naukowo-Technologiczny, Trzy Lipy 3, 80-172 Gdańsk
15.09 Poznań, TBA
22.09 Wrocław, RST Software Masters, ul. Racławicka 2-4, 53-146 Wrocław
28.09 Warszawa, Startberry, ul. Grochowska 306/308, 03-840 Warszawa
29.09 Warszawa, TBA
Przemiany Młodych
Przyszłość jest w rękach młodych! To oni stoją przed trudnymi życiowymi wyborami. Obecnie żyją w świecie, w którym nowe zawody powstają podczas ich edukacji, a stare giną zanim ukończą studia.
Przemiany Młodych to wydarzenie dla licealistów. Wykład Witolda Kowalczyka, finalisty prestiżowego konkursu Global Impact Challenge, pozwoli im poznać możliwości i wyzwania, pojawiające się w wyniku rozwoju gospodarki opartej na sztucznej inteligencji.
Po wykładzie odbędzie się panel, dotyczący kompetencji potrzebnych na rynku pracy przyszłości oraz warsztaty, na których uczestnicy poznają podstawy uczenia maszynowego.
Rejestracja na wydarzenie zakończona.
Wykład
14 września
11.00–11.45
Witold Kowalczyk (CEO BOHR Technology, ekspert komisji europejskiej ds. AI, finalista konkursu Global Impact Challenge Polska) opowie o wiedzy i umiejętnościach, które musi posiadać młody człowiek, planujący założyć własny technologiczny start-up.
Witold Kowalczyk to przedsiębiorca oraz naukowiec, doktorant na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Pracuje nad automatyzacją prawa, założył spółkę BOHR.TECHNOLOGY, zajmującą się tworzeniem oprogramowania oraz ulam.ai– grupę technologiczną, tworzącą spółki z obszaru sztucznej inteligencji.
Panel dyskusyjny
14 września
11.45–13.00
Młodzi naukowcy z Fundacji na Rzecz Dzieci i przedstawiciele drużyny FRC5883 Spice Gears razem z uczestnikami zastanowią się nad umiejętnościami najbardziej przydatnymi w świecie zmienionym przez sztuczną inteligencję. Goście panelu opowiedzą o sposobach weryfikacji źródeł wiedzy, roli kursów on-line w edukacji, relacjach uczeń – nauczyciel oraz wpływie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję na uczenie się.
Warsztaty
14 września
13.10–15.00
W dzisiejszych czasach nie trzeba dokładnie rozumieć sposobu programowania algorytmów wykorzystujących AI, aby tworzyć działające programy. Wystarczy umiejętność korzystania z odpowiednich narzędzi i podstawy wiedzy programistycznej. Uczestnicy warsztatów poznają podstawy tworzenia programów wykorzystujących uczenie maszynowe. Zajęcia docenią zarówno osoby doświadczone w programowaniu, jak i początkujące.
Na warsztaty należy przynieść swój komputer. Liczba miejsc ograniczona! Informacje o sposobie zapisów podamy już wkrótce.
Partner Przemian Młodych:
Digital University, Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci
Regresja wzorca
Performance
Alexander Whitley – uznany i cieszący się popularnością angielski choreograf młodego pokolenia, zaprezentuje etiudę Regresja Wzorca.
To utwór na jednego aktora i sztuczną inteligencję, opisujący za pomocą języka tańca związek człowieka z technologią. Oświetleniem zarządza algorytm, który „nauczył się” ruchów tancerza i potrafi z nim współgrać. System świateł otacza solistę, śledząc i reagując na jego ruchy w czasie rzeczywistym.
Także widownia będzie miała szansę wejść w kontakt z algorytmem.
Przemiany Showroom
Sztuczna inteligencja staje się integralną częścią naszego życia. Przemiany Showroom to doskonała okazja, by się o tym przekonać. W specjalnie zaprojektowanej przestrzeni prezentujemy produkty i prototypy, wykorzystujące AI. Każdy z gości może tu zobaczyć sztuczną inteligencję w działaniu – w narzędziach z których korzystamy świadomie i nieświadomie.
Zobaczymy pierwszą platformę, umożliwiającą w pełni cyfrowe przyznawanie kredytów i aplikację robotową, która na co dzień wspiera procesy technologiczne w nowoczesnych zakładach produkcyjnych na całym świecie. Spróbujemy swoich sił w rywalizacji z robotem, przeprowadzającym piłeczkę przez labirynt.
- CargoBoy (VERSABOX)
Autonomiczny system transportu, oparty na robotach mobilnych oraz uczących się algorytmach. Sprawdza się na liniach produkcyjnych, w magazynach i obniża koszty obsługi oraz produkcji. - Czujnik zanieczyszczeń powietrza (AIRLY Sp. z o.o. )
Gęsta sieć czujników, oparta o AI to precyzyjne dane, szybkie uaktualnienia i możliwość udostępniania danych z miejsc dotychczas nie objętych pomiarami. - Stetoskop StethoMe™
Domowe urządzenie, łączące funkcje stetoskopu i termometru. Wykorzystuje innowacje w dziedzinach informatyki i akustyki, stanowiąc krok do rozwoju telemedycyny. - Skarby muzeum (DS)
Aplikacja, ułatwiającej indywidualne zwiedzanie. Przeznaczona dla rodziców i dzieci, umożliwiająca wybór własnych ścieżek zwiedzania. - WiseGlass
Innowacyjna platforma reklamowa, która umożliwia emisję ściśle dopasowanych materiałów na lustrze.
Partner Przemiany Showroom:
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) to instytucja, która od 10 lat wspiera polskich przedsiębiorców i naukowców w rozwoju nowatorskich przedsięwzięć badawczo-rozwojowych. Bierze aktywny udział w procesie budowy ekosystemu wspierania innowacji i podejmowania działań mających na celu wykorzystanie potencjału polskich badaczy i przedsiębiorców. Na stanowisku NCBR poznamy możliwości finansowania projektów za pośrednictwem programów Centrum.
Koncerty
PRZEMIANY LIVE!
14 września, godz. 21.00
Park przy Centrum Nauki Kopernik
Wstęp biletowany. Kup bilet »
Przemiany Live to koncert , który zbudował silną, muzyczną markę. Od 8 lat przyciąga fanów ambitnej muzyki elektronicznej na jedyną taką imprezę w Koperniku. Zagranicznym gwiazdom towarzyszą nowe odkrycia oraz polscy wykonawcy. Zabawa pod gołym niebem trwa całą noc! W pozostałe wieczory festiwalu towarzyszą nam bardziej kameralne projekty muzyczne, nawiązujące charakterem do tematyki danej edycji.
Wystąpią:
- Mondkopf – „księżycowa głowa”, producent, autor muzyki filmowej, gość licznych festiwali i rezydent najważniejszych klubów techno w Europie. To jego pierwsza wizyta w Polsce.
Posłuchaj: Mondkopf » - Schwefelgelb – duet Techno Body Music z Berlina, mający liczne grono fanów w Polsce. Występowali w całej Europie oraz w Kanadzie i Japonii.
Posłuchaj: Schwefelgelb » - Sleeparchive – artysta aktywny na scenie niemieckiego techno od końca lat 90. Odwołuje się do źródeł techno, jednocześnie nie bojąc się eksperymentów i improwizacji.
Posłuchaj: Sleeparchive » - Nazira – wschodząca gwiazda, występująca zarówno na Unsound Festival, jak i klubowych imprezach Berlina i Londynu, rezydentka Room 4 Resistance.
Posłuchaj: Nazira » - VTSS – rodzima artystka, związana z cyklem Brutaż, była związana z kolektywem Behind The Stage.
Posłuchaj: VTSS »
NOON
15 września, godz. 22.00-23.00
Planetarium
Wstęp bezpłatny, rejestracja nie jest wymagana
Liczba miejsc ograniczona: 115
Okazja, by usłyszeć najnowsze utwory warszawskiego producenta muzycznego – Mikołaja „Noona” Bugajaka. Algorytm to jego czwarta solowa płyta. Album wyłonił się z setek notatek spisanych na brudno. To dziennik, oparty na szczątkach kompozycji powstałych w 2010 roku. Domyka on trylogię, której niepozorny początek dały Pewne sekwencje, a wyraźnym zwrotem w nieznane były Dziwne dźwięki i niepojęte czyny.
LIVE-ACT i VJ SHOW
13 września, godz. 21.00
Kawiarnia festiwalowa
Wstęp bezpłatny, rejestracja nie jest wymagana
PIN PARK to zarówno nazwa projektu, jak i tytuł debiutanckiej płyty duetu sformowanego przez Macieja Polaka i Macieja Bączyka – dwóch miłośników analogowych syntezatorów. Maciej Polak - kolekcjoner i jedna z niewielu w Europie osób zajmujących się renowacją tego sprzętu, z racji ogromnej wiedzy na temat tych instrumentów uchodzi w środowisku za legendę. Maciej Bączyk znany jest z grup takich jak Robotobibok czy Kristen. Jako Pin Park, czerpią z krautrocka i niemieckiej eksperymentalnej elektroniki lat 70. Korzystając z oryginalnego instrumentarium, rozpościerają szerokie spektrum analogowych brzmień, generując muzykę pełną melancholii i wyciszenia.
Koncertowi towarzyszyć będą wizualizacje tworzone przez duet kinoMANUAL. Tworzą go Aga Jarząb i Maciej Bączyk, który wystąpi tego wieczoru w podwójnej roli (również jako muzyk PIN PARK). Artyści tworzą filmy i obiekty, odwołujące się do bogatej tradycji ruchomych obrazów, sztuki kinetycznej, animacji i kina eksperymentalnego. Preferują tradycyjne, analogowe techniki pracy, takie jak: rysunek, wycinanka, non camera, found footage i wszelkiego rodzaju manipulacje materiałem światłoczułym.
Warsztaty
Technologia jest siłą, która zmienia idee w rzeczywistość i otwiera drzwi do nieznanych przyszłości. Warsztaty Przemian to okazja do bezpośredniego kontaktu z innowacyjnymi rozwiązaniami zarówno dla osób mogących wykorzystać je zawodowo, jak i pasjonatów.

Medialab Przemiany
15 września, godz. 11.00-18.00
Pawilon 512
Rejestracja na wydarzenie zakończona.
Medialab Przemiany to warsztat dla projektantów, branży kreatywnej i naukowców – także humanistów – dający możliwość pracy z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi. W tym roku uczestnicy będą budować wyposażone w algorytmy uczenia maszynowego „soft boty”, czyli roboty posiadające elastyczne części ciała (imitacje tkanek miękkich). Takie rozwiązania poprawiają bezpieczeństwo pracy z maszynami i zapobiegają przypadkowym urazom, np. w wyniku awarii.
Prowadzący: Wiesław Bartkowski – kierownik studiów podyplomowych Creative Coding – wydziału projektowania School of Form, Uniwersytet SWPS, Bohater Przemian
Dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Open Laby
14 września, godz. 11.00–18.00
15 i 16 września, godz. 11.00–19.00
Centrum Nauki Kopernik, I piętro
Wstęp bezpłatny, rejestracja nie jest wymagana
Od dawna wyobraźnię naukowców rozbudza wizja bezpośredniego połączenia ludzkiego mózgu z komputerem. Umożliwiło by to bezpośrednią komunikację z urządzeniami zewnętrznymi, a myszki i klawiatury stałyby się najzwyczajniej niepotrzebne. Takie rozwiązanie określa się mianem interfejsu mózg-komputer (ang. Brain-Computer Interfaces, BCI). Obecnie trwa wielki wyścig. Ogólnodostępne urządzenie tego typu próbuje stworzyć firma Neuralink, której współzałożycielem jest Elon Musk oraz laboratorium Building 8, należące do Facebooka.
Open Laby to zajęcia prowadzone przez laboratoria Kopernika, na których każdy może wypróbować interfejs mózg-komputer, sprawdzić jak widzą roboty i poznać humanoida, który wykorzystuje uczenie maszynowe w praktyce.
- Interfejs mózg- komputer. Praca mózgu powoduje zmiany potencjału elektrycznego naszej skóry, który może być zarejestrowany przez elektrody umieszczone na czaszce. Lekarze wykorzystują to zjawisko w badaniu elektroencefalograficznym. My nawiążemy łączność z komputerem.komputerem.
- Rozpoznawanie twarzy. Komputerowe systemy rozpoznawania twarzy są już tak czułe, że analizują obraz lepiej niż ludzie. Sprawdźmy, jak to robią i spróbujmy się z nimi zmierzyć.
- Okiem robota. Przetestujemy robota, który rozpoznaje twarze, wykrywa obiekty, rozumie mowę i odpowiada na pytania. Spojrzymy na świat jego oczyma.
- 14 września, 21.00 — performance N & N (Nameless and Neutral)
Improwizacja w wykonaniu Aarina Shepharda i Karoliny Sulich
Rozmowy
Kameralne spotkania ekspertów i pasjonatów jak zwykle kierujemy do przedstawicieli różnych środowisk. W tym roku rozmawiamy o AI w sztuce i projektowaniu, o transparentności oprogramowania, etyce związanej ze sztuczną inteligencją i popularyzowaniu tego tematu.
Panel: Etyka maszyn
14 września, godz. 17.00
Kawiarnia festiwalowa
Wstęp bezpłatny, rejestracja nie jest wymagana
Liczba miejsc ograniczona: 30
prowadzone po angielsku, tłumaczone symultanicznie
Jak sprawić, by algorytmy sztucznej inteligencji uwzględniały nasze systemy etyczne?
Dla humanistów i badaczy społecznych.
Moderacja:
- Łukasz Lamża – Tygodnik Powszechny
Eksperci:
- Pedro Lopes i Robert Kovacs – artyści, uczestnicy wystawy Machina Sapiens
- Michał Wroczyński – fido.ai
- Łukasz Jonak – DELab UW
Panel: Co kryje czarna skrzynka?
14 września, godz. 18.30
Kawiarnia festiwalowa
Wstęp bezpłatny, rejestracja nie jest wymagana
Liczba miejsc ograniczona: 30
Sztuczna inteligencja podejmuje za nas coraz więcej, coraz ważniejszych decyzji. Jakie warunki musi spełnić, żebyśmy uznali ją za odpowiedzialną?
Dla specjalistów zajmujących się transparentnością danych i procesów oraz bezpieczeństwem oprogramowania.
Moderacja:
- Jowita Michalska – Digital University, Bohaterka Przemian
Eksperci:
- Łukasz Kozioł – Cosmose
- Katarzyna Szymielewicz – Panoptykon, Bohaterka Przemian
- Aleksandra Przegalińska – MIT, Bohaterka Przemian
Panel: Artysta i algorytm
15 września, godz. 16.30
Kawiarnia festiwalowa
Wstęp bezpłatny, rejestracja nie jest wymagana
Liczba miejsc ograniczona: 30
Bezosobowy algorytm może konkurować z kreatywnością człowieka! Jakie są tego konsekwencje? Czy można wykorzystać to na własną korzyść?
Dla przedstawicieli branży kreatywnej i artystów.
Moderacja:
- Anna Skrzypek i Adam Mandziejewski – Centrum Nauki Kopernik
Eksperci:
- Wiesław Bartkowski – School of Form, Bohater Przemian
- Annalie Berner – CIID researcher
- Ewa Drygalska – Muzeum Narodowe w Warszawie
Panel: Jak rozmawiać o AI?
16 września, godz. 12.00
Kawiarnia festiwalowa
Wstęp bezpłatny, rejestracja nie jest wymagana
Liczba miejsc ograniczona: 30
Konsekwencje ekspansji AI dotkną każdego z nas. Jak sprawić, by ludzie podejmowali dyskusję o kierunku rozwoju sztucznej inteligencji?
Dla specjalistów komunikacji oraz popularyzatorów tematu.
Moderacja:
- Błażej Dawidson i Jakub Puzyna – Centrum Nauki Kopernik
Eksperci:
- Edwin Bendyk – Polityka
- Stanisław Dyrda – NCBR
- Emilia Kaczmarek – Kultura Liberalna
- Robert Kroplewski – Ministerstwo Cyfryzacji
- Katarzyna Szymielewicz – Panoptykon
- Kamil Śliwowski – www.otwartezasoby.pl
Wykłady
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje sposób, w jaki rozwijamy naukę, zdobywamy wiedzę i nowe kompetencje. Na festiwal zaprosiliśmy naukowców i badaczy, którzy opowiedzą jak algorytmy zmieniają filozofię, socjologię, etykę i inne dziedziny wiedzy. Cywilizacja algorytmów to przede wszystkim nowy wymiar wyobraźni.
Wykład otwarcia:
Sztuczna inteligencja i społeczeństwo: szansa,
ale i wyzwanie
prof. Luciano Floridi
13 września, godz. 18.00
Sala audytoryjna
Wstęp bezpłatny, rejestracja nie jest wymagana.
Liczba miejsc ograniczona: 250
Wykład w języku angielskim z symultanicznym tłumaczeniem
Po wykładzie odbędzie się dyskusja.
We współczesnym świecie nie żyjemy ani „online”, ani „offline”, tylko „onlife” – w przestrzeni, którą przenika zarówno rzeczywistość cyfrowa, jak i analogowa. To miejsce można porównać do ujścia rzeki, w którym woda słodka miesza się ze słoną. W podobny sposób to, co naturalne miesza się w naszym życiu z technologią. Jak przystosować się do egzystowania w takim środowisku? Jak pogodzić współistnienie człowieka i sztucznej inteligencji?
Prof. Luciano Floridi wykłada filozofię informacji na Uniwersytecie Oksfordzkim. Jest autorem książek: Augmented Intelligence – A Guide to IT for Philosophers, Philosophy and Computing: An Introduction oraz Internet – An Epistemological Essay.
Aktywność online i jej potencjał badawczy
Merve Alanyali
14 września, godz. 19.30
Sala audytoryjna
Wstęp bezpłatny, rejestracja nie jest wymagana.
Liczba miejsc ograniczona: 250
Wykład w języku angielskim z symultanicznym tłumaczeniem
Po wykładzie odbędzie się dyskusja.
Nasze codzienne interakcje z urządzeniami technologicznymi i usługami online generują ogromne ilości danych. Oferują one możliwość szybszych i tańszych pomiarów ludzkich zachowań w skali globalnej. Przykładem może być wykorzystanie obrazów z Instagrama do oszacowania dochodów w różnych obszarach Londynu i Nowego Jorku, a także analizowanie zdjęć udostępnionych w serwisie Flickr w celu śledzenia wybuchów protestów na całym świecie.
Merve Alanyali to doktorantka w Data Science Lab w Warwick Business School, University of Warwick. Pracuje również w londyńskim Instytucie Alana Turinga.
Sieć łącząca inteligencje
Fabien Gandon
15 września, godz. 18.00
Sala audytoryjna
Wstęp bezpłatny, rejestracja nie jest wymagana.
Liczba miejsc ograniczona: 250
Wykład w języku angielskim z symultanicznym tłumaczeniem
Po wykładzie odbędzie się dyskusja.
W internecie trzy miliardy użytkowników współdziałają z miliardami stron i licznymi programami. Sieć stała się wspólną przestrzenią dla naturalnej i sztucznej inteligencji – powstała społeczność hybrydowa. Wymaga ona pogodzenia formalnej semantyki świata informatyki, z której składa się architektura sieci (logiki, ontologii, systemów pisania) z miękką semantyką ludzi, na której opiera się internetowy kontent (posty, tagi, statusy). Wykład przybliży niektóre z wyzwań, z którymi trzeba się mierzyć chcąc stworzyć uniwersalną przestrzeń, łączącej różne rodzaje inteligencji.
Fabien Gandon – dyrektor ds. badań w informatyce i naukach komputerowych w INRINA (Inventors for Digital World) oraz kierownik wspólnego zespołu badawczego WIMMICS (Web-Instrumented Man-Machine Interactions, Communities, and Semantics) w Sophia-Antipolis Research Center (UCA, INRINA, CNRS, I3S).
Etyka autonomicznych agentów
Jean-Gabriel Ganascia
15 września, godz. 19.00
Sala audytoryjna
Wstęp bezpłatny, rejestracja nie jest wymagana.
Liczba miejsc ograniczona: 250
Wykład w języku angielskim z symultanicznym tłumaczeniem
Po wykładzie odbędzie się dyskusja.
Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji, możliwe stało się projektowanie autonomicznych agentów, działających bez pomocy człowieka. Czy roboty nawigowane przez takich agentów mogą być zbyt „drapieżne”? Aby temu zapobiec, programiści pracują nad specjalnym „etycznym bezpiecznikiem”. Podczas wykładu omówimy wymiary etyczne, które muszą uwzględnić, oraz trudności techniczne, które na nich czekają.
Jean-Gabriel Ganascia – profesor z Sorbony, kierujący zespołem w LIP6 (Centrum badawczym, zajmującym się nauką o danych i sztucznej inteligencji).
Partnerzy wykładów:
British Council, Ośrodek Studiów nad Kulturą Francuską UW, Instytut Francuski, Ambasada Francji, Digital University
Kino Przemian
Kino Przemian to kilkanaście filmów dokumentalnych, specjalnie wyselekcjonowanych przez Against Gravity. Ich tematyka związana jest ze sztuczną inteligencją, technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, a także pracą, kulturą, życiem i śmiercią w drugiej epoce maszyn.
Wstęp bezpłatny, rejestracja nie jest wymagana
REPERTUAR:
Facebookistan
(reż. Jakob Gottschau | Dania/Finlandia | 2015 | 59 min)
14 września, godz. 14.00
Prawie 1,4 miliarda ludzi korzysta dziś z Facebooka i dobrowolnie dzieli się w sieci prywatnymi danymi, dając tym samym portalowi zgodę na używanie osobistych danych i zarabianie na tym pieniędzy. Facebook dąży do tego, byśmy ujawnili prywatne oblicze wirtualnemu światu, ale czy on sam chce pokazać swoją prawdziwą twarz? W rzeczywistości niewiele wiemy na temat największej na świecie publicznej sieci, stworzonej przez Marka Zuckerberga, łączącej dziś tak wielu ludzi na Ziemi. Czy jest ona w jakikolwiek sposób kontrolowana i monitorowana? Dlaczego niektóre posty i strony podlegają cenzurze? I dlaczego Facebook przechowuje dane użytkownika, nawet gdy ten usunął swój profil? Film prześwietla działalność i strukturę Facebooka, ujawniając, jak wiele osób i organizacji jest mniej lub bardziej powiązanych z jego polityką.
Polaroid. Błyskawiczne spełnienie marzeń
(reż. Willem Baptist | Holandia | 2017 | 91 min)
14 września, godz. 15.10
Polaroid był pierwszy firmą, która oferowała możliwość błyskawicznego wywoływania błyskawicznie zdjęć. Kiedy korporacja w 2008 r. ogłosiła koniec produkcji, obawiano się, że zniknie na zawsze. Tymczasem ostatnia działająca fabryka Polaroida została zakupiona przez grupę entuzjastów, wśród których znalazł się emerytowany naukowiec, wizjonerski geniusz Stephen Herchen. Wcześniej współpracował on z wynalazcą Polaroida, Edwinen Landem, a dziś wciąż próbuje odkryć tajemnicę zaginionej tajnej formuły chemicznej, na bazie której produkowano polaroidy. Film ilustruje magię tej technologii, a także jej rolę i znaczenie w świecie popkultury i społeczeństwie. Reżyser zabiera nas w niesamowitą podróż do nieistniejącego już dziś świata fotografii, pokazując kilka wyjątkowych osób, które właśnie za pomocą aparatu Polaroida próbują uchwycić ważne dla siebie, unikalne momenty w życiu.
Creative control
(reż. Benjamin Dickinson | USA | 2015 | 97 min)
14 września, godz. 17.00
David (reżyser i scenarzysta filmu Benjamin Dickinson) to uzależniony od technologicznych nowinek, przemęczony pracownik agencji reklamowej. Przygotowuje kampanię o okularach nowej generacji, dających dostęp do „rozszerzonej rzeczywistości”. Jego związek z instruktorką jogi Juliette (Nora Zehetner, „Mad Men”) przechodzi kryzys. Zazdrości swojemu kumplowi fotografowi mody Wimowi (Dan Gill, „The Office”) wspaniałego życia z seksowną Sophie (Alexia Rasmussen, „Listen To Your Heart”). Tworzy więc przy pomocy okularów… bardzo udanego awatara Sophie. Granice między fantazją i rzeczywistością zacierają się. A namiętności sięgają zenitu i sprawy wymykają się spod kontroli.
Zero Days
(reż. Alex Gibney | USA | 2016 | 116 min)
14 września, godz. 19.00
15 września, godz. 21.00
Zdobywca Oscara Alex Gibney odkrywa przed nami fenomen Stuxnet – samoreplikującego się wirusa komputerowego, odkrytego przez ekspertów w 2010 roku. Złośliwe oprogramowanie, stworzone najprawdopodobniej przez amerykańskie i izraelskie cyberoddziały, było skierowane przeciw irańskim instalacjom nuklearnym. Jednak po tym, jak wirus skutecznie zainfekował komputery w Iranie, wymknął się spod kontroli i zaczął swobodnie się rozprzestrzeniać. Nikt nie zdawał sobie sprawy, że w ten sposób otwarto puszkę Pandory z bronią epoki cyfrowej. Film uświadamia, że właśnie przeżyliśmy pierwszą wojnę w cyberprzestrzeni. Nie potrzeba już sił militarnych i atomowych czy jednostek wojskowych, aby siać spustoszenie i śmierć.
Genesis 2.0
(reż. Christian Frei, Maxim Arbugaev | Chiny, Rosja, Szwajcaria, USA, Korea Południowa | 2018 | 113 min)
15 września, godz. 12.00
16 września, godz. 12.00
Jak co roku na odległych Wyspach Nowosyberyjskich na Oceanie Atlantyckim zespół zapaleńców poszukuje w wiecznej zmarzlinie kłów mamutów. Takie znaleziska są magnesem dla zaawansowanych technologicznie pionierskich genetyków i naukowców, którzy balansują na granicy genetyki i biologii syntetycznej, marząc o przywróceniu do życia wymarłego dawno temu mamuta. Chcą go sklonować z zamrożonego materiału genetycznego z prawie nienaruszonym DNA, który pozyskany został z syberyjskiego lodowca. Najnowszy film nominowanego do Oscara reżysera („Fotograf wojenny”, 2001) opowiada o tajemnicach ukrytych w naturze, fundamencie stworzenia świata i nowej roli, jaką może odegrać w tym procesie człowiek. Bada nie tylko granice pomiędzy nauką a mitem lecz również skutki przejęcia przez człowieka kontroli nad ewolucją. I choć ten obszar badań znajduje się dopiero na wczesnym etapie, to jego efekty mogą za kilka lat zmienić nie do poznania nas samych i świat wokół.
Amatorzy w kosmosie
(reż. Max Kestner | Dania | 2016 | 79 min)
15 września, godz. 14.10
Dwaj duńscy przyjaciele: Peter i Kristian już jako chłopcy marzyli tylko o jednym – chcieli polecieć w kosmos w zbudowanej przez siebie rakiecie. Gdy dorośli, postanowili zrealizować ten plan i tym samym stać się pierwszymi w historii kosmonautami-amatorami. Zrealizowali swój plan. Zbudowali rakietę, która kosztowała ich równowartość małego samochodu, podczas gdy kosmiczny program Apollo pochłonął miliony dolarów i wymagał zaangażowania 400 000 ludzi. Kręcony przez sześć lat film jest nie tylko portretem pozytywnych zapaleńców, którzy za wszelką cenę starają się zrealizować swoje plany. Pokazuje również jedno z największych marzeń człowieka – szalone i wyzwalające zarazem – udowadniając, że nawet najbardziej nierealne fantazje można zrealizować przy pomocy wiary, pracy i uporu, które pozwolą pokonać największe przeciwności losu.
Profil: Amina
(reż. Sophie Deraspe | Kanada | 2015 | 84 min)
15 września, godz. 15.50
Czy z pozoru zwykły internetowy flirt może przerodzić się w szokującą międzynarodową intrygę? Sandra z Montrealu romansowała w Internecie z Aminą, Syryjko-Amerykanką, z którą wymieniała się miłosnymi i intelektualnymi wiadomościami. Zachęcona przez Sandrę Amina założyła blog „Lesbijka w Damaszku”, wyrażający głos mniejszości ze Środkowego Wschodu w sprawach politycznych, religijnych i seksualnych. Kiedy Syrię ogarnęła Arabska Wiosna, Sandra otrzymała wiadomość, że Amina została uprowadzona. Gdy jej poszukiwania nabrały międzynarodowego rozgłosu okazało się, że internetowy profil Aminy to fałszywka, a stoi za nim zagadka, której rozwiązanie jest dla wszystkich zaskakujące i szokujące. Film jest przykładem fascynującej love story z elementami thrillera politycznego. To prawdziwa przypowieść o naszych czasach, w których nic nie jest takie, jak nam się wydaje. To również opowieść o roli i znaczeniu internetu, jego etycznych i moralnych konsekwencjach, a przede wszystkim o manipulacjach, jakie umożliwia internetowa rzeczywistość.
Oko na Julię
(reż. Kim Nguyen | Francja, Kanada, Maroko | 2017 | 96 min)
15 września, godz. 17.20
16 września, godz. 16.00
Love story widziana z perspektywy… drona, w reżyserii Kima Nguyena, autora nominowanego do Oscara „Wiedźmy wojny”. Gordon (Joe Cole, znany z seriali „Peaky Blinders” i „Czarne lustro”) pracuje w amerykańskiej firmie ochraniającej rurociąg położony na północnoafrykańskiej pustyni. Za pomocą robota-drona bacznie obserwuje okolicę. Pewnego dnia na horyzoncie zjawia się dziewczyna – Ayusha (Lina El Arabi), która intryguje Gordona. Ten odkrywa, że rodzice chcą ją zmusić do zamążpójścia ze starszym mężczyzną, którego ona nie zna, podczas gdy jest zakochana w innym. Pustynna wersja Romeo i Julii wciąga Gordona, który postanawia pomóc parze. W „Oko na Julię” zaawansowana technologia zbliża do siebie ludzi oddalonych o tysiące kilometrów, którzy w innych okolicznościach mogliby się nigdy nie spotkać.
Dobry Amerykanin
(Friedrich Moser | Austria | 2015 | 100 min)
15 września, godz. 19.00
16 września, godz. 20.00
Ujawnione przez Edwarda Snowdena rewelacje na temat amerykańskiego systemu inwigilacji obywateli nie były pierwszym skandalem w historii Amerykańskiego Biura Bezpieczeństwa Narodowego (NSA). Film ujawnia niezwykle niepokojące fakty, dowodzące, że korupcja, niekompetencja, arogancja, kłamstwa i osobiste ambicje oraz chciwość doprowadziły do zablokowania taniego i niezwykle skutecznego systemu monitoringu i analiz, który skutecznie mógł powstrzymać ataki terrorystyczne z 11 września 2001 r. Film jest przykładem fascynującego politycznego thrillera śledzącego konspiracyjne działania NSA.
Pre Crime. Inwigilacja 3.0
(reż. Monika Hielscher, Matthias Heeder | Niemcy | 2017 | 87 min)
16 września, godz. 14.15
„Pre-crime” (tłumaczone jako przestępstwo albo prewencja kryminalna) to termin ukuty przez pisarza science fiction Philipa K. Dicka i spopularyzowany w filmie Stevena Spielberga „Raport mniejszości”. Coraz częściej stosowany jest jednak w literaturze naukowej do opisu systemów karnych, zajmujących się przestępstwami jeszcze nie popełnionymi. To ogół działań mających na celu przewidzenie, zakłócenie, powstrzymanie lub ograniczenie zagrożeń kryminalnych. Matthias Heeder i Monika Hielscher przedstawiają współczesne systemy prewencji kryminalnej funkcjonujące już w zachodnich krajach (m.in. Wielka Brytania, Niemcy, USA). Film jest socjologicznym esejem, badającym zacierające się granice między bezpieczeństwem a prywatnością, technologią a prawami człowieka, statystyką a konkretnym życiem.
Czyściciele internetu
(reż. Moritz Riesewieck | Brazylia, Niemcy | 2015 | 88 min)
16 września, godz. 18.00
Co minutę na YouTube trafia 500 godzin materiału filmowego jest przesyłanych, na Twitterze pojawia się 450 000 tweetów, a na Facebooku 2,5 miliona postów na Facebooku. Mark Zuckerberg obiecał kiedyś, że Facebook będzie bez ograniczeń dzielić się wszystkim z każdym. Okazało się jednak, że prawda wygląda zupełnie inaczej. Internet nie jest wcale tak neutralny, demokratyczny i wolny, jak się nam z pozoru wydaje. Tysiące moderatorów treści na Filipinach dzień w dzień decyduje o tym, co pojawia się, a co nie w mediach społecznościowych. To właśnie oni akceptują lub odrzucają publikowane przez nas filmy i zdjęcia. Film przedstawia kulisy, skutki i ofiary internetowej cenzury, która de facto okazuje się idealnym narzędziem do sterowania rzeczywistością. Wysoko postawieni eksperci techniczni i byli czyściciele sieci opowiadają o potrzebie i praktyce takich działań. Okazuje się, że media społecznościowe negocjują z niektórymi krajami dostęp do materiałów krytycznych wobec ich rządów. Jak to możliwe, że wielkie internetowe korporacje, takie jak Facebook, czy Instagram mają dziś władzę, o jakiej do tej pory większość państw mogłaby tylko pomarzyć?
Partner Kina Przemian:
Czy dogadamy się z AI?
Jakie technologie naprawdę przyniesie jutro, a które to sensacyjne banialuki? W jaki sposób rozwój uczenia maszynowego, sieci neuronowych i automatyzacji wpłynie na nasze życie? Zapraszamy do debaty z udziałem wybitnych ekspertów!
Trzy główne gałęzie technologii AI, coraz bardziej obecne w naszym życiu, to rozpoznawanie obrazu, przetwarzanie języka naturalnego i autonomiczne działania. A to dopiero początek! Podczas debaty wspólnie stworzymy obraz rozwoju technologii w perspektywie 5, 10 i 15 lat. Ocenimy także, jak wpłynie ona na nasze życie i wypracujemy wizję świata, który będziemy dzielić z inteligentnymi algorytmami.
Debata podzielona jest na 3 części:
Rozmowa ekspercka: Eksperci przedstawią swoją wizję rozwoju technologii AI i zmian społecznych, które wywoła. Opowiedzą o technologiach wykorzystywanych już dziś, tych widocznych na horyzoncie oraz zupełnie nieoczekiwanych. Rozmowa będzie punktem wyjścia debaty.
Rozmowa z publicznością: Uzupełnimy ekspercką mapę rozwoju technologii AI o własne pomysły, nadzieje i obawy.
Rozmowa na zakończenie: Komentarz ekspercki, wnioski.
Prowadzenie debaty:
- Aleksandra Przegalińska – filozofka, ekspertka w dziedzinie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji. Należy do grona wybitnych ekspertów wspierających tegoroczną edycję festiwalu.
Zobacz wszystkich Bohaterów Przemian » - Wiktor Gajewski – dyrektor Pracowni Wydarzeń Naukowych i Artystycznych w Centrum Nauki Kopernik.
Eksperci:
- Dominik Batorski – socjolog i data scientist, Bohater Przemian
- Julia Krysztofiak-Szopa – filozofka, lobbystka technologiczna, prezeska Fundacji Startup Poland
- prof. Włodzisław Duch – fizyk, kognitywista, szef Katedry Informatyki Stosowanej na UMK w Toruniu
- Michał Boni – polityk, socjolog, poseł do Parlamentu Europejskiego, w latach 2011-2013 minister administracji i cyfryzacji
- dr hab. Piotr Sankowski – informatyk i matematyk z Instytutu Informatyki UW, specjalista w dziedzinie algorytmów