Submissions
The conference is payable - the conference fee is PLN 246 (including 23% VAT).
Check the terms and conditions of participation in the conference (pdf file)
Piątek, 26 sierpnia 2022 r.
9:00 – 10:00 Rejestracja
10:00 – 10:15 Otwarcie konferencji
Robert Firmhofer, dyrektor Centrum Nauki Kopernik
10:15 – 11:00 Wykład inauguracyjny
Od partycypacji do dekolonizacji myślenia o edukacji w i dla różnorodności (opis wykładu znajduje się poniżej)
Dr Urszula Markowska-Manista, Uniwersytet Warszawski
11:00 – 11:30 Rozmowa z dr Urszulą Markowską-Manistą oraz sesja pytań od uczestników
Moderator: Anna Dziama, Centrum Nauki Kopernik
11:30 – 11:40 Informacje organizacyjne
11:40 – 12:00 Przerwa kawowa
12:00 – 13:30 Panele dyskusyjne: Jacy jesteśmy? Widoczne – niewidoczne.
Opisy paneli znajdują się poniżej, w zakładce Panele.
Zapraszamy do dyskusji na temat różnorodności, z jaką spotykamy się w najbliższym nam otoczeniu społecznym, czyli w środowiskach edukacyjnych. W szkole, w klasie, na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, w domu kultury, bibliotece czy muzeum, w miejscu pracy. Porozmawiamy o wyzwaniach, jakie stawia przed nami wielokulturowość, zróżnicowanie potrzeb i możliwości osób uczących się, nierówności społeczne i ekonomiczne, które mają wpływ na nierówny start młodych w dorosłe życie. Z różnych perspektyw i w odwołaniu do różnych doświadczeń – teoretyków i praktyków edukacji - spróbujemy określić, na czym te wyzwania polegają, co stanowi problem, gdzie pojawiają się pola konfliktu. Z jakimi barierami i dylematami się mierzymy, aby zwiększać szanse osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i edukacyjnym? Co czynimy, aby osoby nieuprzywilejowane miały możliwość dostępu i uczestnictwa w nauce, kulturze? Na czym ma polegać równe traktowanie każdego w grupie?
Panel 1. Wielokulturowość - niezwykła codzienność współczesnej edukacji
Paneliści:
- Agnieszka Kozakoszczak, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej
- Jolanta Żurańska, XVIII LO im. J. Śniadeckiego w Łodzi
- Urszula Majcher-Legawiec, Fundacja im. M. Reja
- Paweł Małysz, Stypendysta Erasmus Mundus
Moderator: dr Anna Grabowska, Centrum Nauki Kopernik
Panel 2. Uniwersalność a „specjalność” potrzeb edukacyjnych
Paneliści:
- dr hab. Piotr Plichta, Uniwersytet Wrocławski
- Anna Puchta, Centrum Nauki Kopernik
- Barbara Skrok, Stowarzyszenie PASE
- Ryszard Sikora, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
- Agata Jurkiewicz
Moderator: dr Małgorzata Czajkowska-Kisil, Instytut Głuchoniemych / Uniwersytet Warszawski
Panel 3. Inny – nie obcy
Panel 4. Edukacja jako wspólnota obywatelska w kulturze indywidualizmu
Paneliści:
- Mirosław Sielatycki, Biuro Edukacji m. st. Warszawy
- Małgorzata Zasuńska, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
Moderator: Katarzyna Grubek, Centrum Edukacji Obywatelskiej
Panel 5. Różny start – równe szanse
Paneliści:
- Maria Mach, Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci
- dr Waldemar Grabowski, program ESERO
- Przedstawiciel programu Równać Szanse
- dr Jarosław Kilon, Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA
Moderator: Przedstawiciel Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności
13:30 – 14:30 Obiad
14:30 – 15:30 Potencjał różnorodności – wykorzystajmy tę szansę
Opis panelu znajduje się poniżej, w zakładce Panele.
Każdy z porannych paneli dotyka innego zagadnienia. A przecież z każdym z tych wyzwań spotykamy się w naszych społecznościach i codziennej pracy. Budujemy indywidualne i wspólne strategie zarządzania różnorodnością. Chcemy robić to lepiej. Mniejszym kosztem i skuteczniej. Dlatego dzielimy się wiedzą i doświadczeniem. Uczymy się od siebie nawzajem. Szukamy sprzymierzeńców. Budujemy koalicje.
Paneliści:
- prof. Małgorzata Żytko, Uniwersytet Warszawski
- Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Centrum Edukacji Obywatelskiej
- Joanna Gospodarczyk, dyrektorka Biura Edukacji m.st. Warszawy
Moderator: Anna Dziama, Centrum Nauki Kopernik
15:30 – 16:00 Przerwa kawowa
16:00 – 18:00 Wydarzenie towarzyszące programowi edukacyjnemu wystawy „Przyszłość jest dziś”.
Seminarium: Koalicje dla Ziemi
Mimo alarmujących komunikatów naukowych dopiero niszczące burze, deszcze zalewające centra miast i ekstremalne upały zwróciły uwagę opinii publicznej na zmianę klimatu. Wśród stron biorących udział w debacie o zagrożeniach i szansie na ratunek widoczne są podziały i wzajemna nieufność. Wiemy, że zmiana klimatu jest faktem, jednak różnimy się w przekonaniach o tym, jak jej przeciwdziałać. Czy lepiej jest budować elektrownie atomowe, czy rozwijać OZE? Co przyniesie nam większą korzyść? Co jest bezpieczne, gdzie możemy postawić granice, jakie ryzyka jesteśmy skłonni zaakceptować, z jakich wygód zrezygnować?
Celem seminarium pt.: „Koalicje dla Ziemi” jest próba zrozumienia i doświadczenia przynależności, wspólnoty i różnorodności, które wynikają z naszego miejsca na świecie, wiedzy i gotowości do działania. Porozmawiamy o ratowaniu Ziemi, naszych przekonaniach i gotowości do budowania solidarności, która pozwoli nam skuteczniej dbać o planetę i o nas samych.
Zwiedzanie wystawy „Przyszłość jest dziś” w Centrum Nauki Kopernik
Sobota, 27 sierpnia 2022 r.
9:15 – 10:00 Co zrobić, żeby się udało? Pułapki włączania i jak sobie z nimi radzić?
Mamy już coraz mniej wątpliwości, że edukacja włączająca powinna być w jak najszerszym zakresie obecna w szkołach i przedszkolach. Co to oznacza w praktyce? Czy wystarczy tylko połączyć dzieci z różnorodnymi potrzebami rozwojowymi w jednej grupie czy placówce? Badania dostarczają nam wielu dowodów na to, że nie zawsze przynosi to pożądane efekty. Czasem nie wszystko się udaje. To właśnie takie kwestie będą tematem naszej dyskusji. Zmapujemy i zidentyfikujemy najważniejsze problemy oraz zastanowimy się, jak można je rozwiązać, przedstawiając konkretne przykłady działań i zachęcając do dyskusji.
Rozmowa ekspertów:
- prof. Małgorzata Żytko, Uniwersytet Warszawski
- prof. Jacek Pyżalski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
10:00 – 12:00 Warsztaty
Celem warsztatów, które odzwierciedlają tematykę poruszaną w czasie piątkowych paneli jest zainspirowanie uczestników do podejmowania działań włączających, wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności oraz pobudzenie do refleksji nad własną praktyką i działaniami. Wspólnym mianownikiem proponowanych sesji jest pytanie, co to znaczy praktykować edukację włączającą wobec otaczającej nas różnorodności. Jak zapewnić dostępność do edukacji wszystkim osobom uczącym się? Co to znaczy zapewnić równe traktowanie i wyrównywać szanse? Co to znaczy zapobiegać dyskryminacji? Jak zapewnić i dbać o jakość w edukacji włączającej? Co to znaczy integrować, np. poprzez sztukę lub naukę?
Wszystkie warsztaty będą miały limit miejsc. Niektóre będą powtórzone po przerwie kawowej. Opisy warsztatów można znaleźć w zakładce Warsztaty poniżej.
Warsztat 1. Budujemy most – czyli porozumienie bez barier
Prowadzący: Adam Zahler, Aleksander Jasiak, Centrum Nauki Kopernik
Warsztat 2. Małe rzeczy, które dużo znaczą (Fundacja Szkoła z Klasą)
Warsztat 3. Niebezpieczeństwo prostych historii
Prowadząca: Małgorzata Zasuńska, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
Warsztat 4. Język, kultura, tożsamość
Prowadząca: Urszula Majcher-Legawiec, Fundacja im. Mikołaja Reja
Warsztat 5. Cztery filary szkoły otwartej.
Prowadzący: Jan Dąbkowski, Elżbieta Grab, Centrum Edukacji Obywatelskiej
Warsztat 6. Narracje migrantów
Prowadząca: Agnieszka Kozakoszczak, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej
12:00 – 13:00 Obiad
13:00 – 15:00 Warsztaty
Warsztat 1. (O)twórzmy szkołę!
Prowadzący: Kamil Wachol, Adam Zahler i Katarzyna Potęga, Centrum Nauki Kopernik
Warsztat 2. Język, kultura, tożsamość
Prowadząca: Urszula Majcher-Legawiec, Fundacja im. Mikołaja Reja
Warsztat 3. Wystarczy wyjść na spacer
Prowadząca: Dorota Kulesza-Tałan, Monika Jędrzejewska, Centrum Nauki Kopernik
Warsztat 4. Niebezpieczeństwo prostych historii
Prowadząca: Małgorzata Zasuńska, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
Warsztat 5. Sztuka. W poszukiwaniu punktów stycznych
Prowadząca: dr Małgorzata Minchberg
Warsztat 6. Narracje migrantów
Prowadząca: Agnieszka Kozakoszczak, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej
15:00 – 15:30 Przerwa kawowa
15:30 – 16:15 Przewrót w edukacji – scenariusze przyszłości
16:15 – 16:30 Zakończenie konferencji
Sobota 27.08, godz. 15.30–16.15
Rozmowa ekspertów: Przewrót w edukacji – scenariusze przyszłości
Jaka jest przyszłość edukacji i jej możliwe scenariusze? Czy zrealizują się wizje rodem z filmów science fiction? Czy uczyć nas będą roboty? A jak na edukację wpłyną globalne zmiany klimatyczne, ekonomiczne i polityczne? Czy czeka nas nieunikniony przewrót?
Od lat słyszymy o konieczności wprowadzenia zmian w edukacji, próbujemy wyznaczać trendy. Jednak bez otwartości, rozmowy i wspólnego działania niczego nie zmienimy. A przecież w coraz większym stopniu różnorodne środowisko kształcenia stawia przed nami nowe, coraz bardziej złożone wyzwania. Zakończymy konferencję wspólną rozmową o tym, czy edukację należy wymyśleć od nowa, czy może – jak mawiali starożytni – nihil novi sub sole, czyli wszystko już było i wystarczy wrócić do sprawdzonych metod i rozwiązań edukacyjnych. Mamy nadzieję, że debata z zaproszonymi gośćmi zainspiruje Państwa do tworzenia nowoczesnej, odpowiadającej na potrzeby osób uczących się edukacji na miarę XXI wieku.
Eksperci:
- Judyta Kotarba, Collegium Da Vinci
- Paweł Małysz, student Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
- Zofia Dzik, Instytut Humanites
Moderatorka: Katarzyna Młynek, Centrum Nauki Kopernik
Zofia Dzik
Inwestorka zaangażowana społecznie, myślicielka, założycielka i prezeska zarządu Instytutu Humanites: Człowiek i Technologia
Inwestorka zaangażowana społecznie (ang. impact investor), innowatorka, doświadczona menedżerka C-Level, pionierka rynku fintech w obszarze direct w Europie Wschodniej i Środkowej, opartego o zaawansowane nowe technologie (m.in. dyrektor generalna w TU Link4 S.A.). Wieloletnia członkini szeregu rad nadzorczych spółek giełdowych (m.in. CCC S.A., InPost S.A., PKOBP S.A.) oraz członkini Rady Ekspertów Forum Rad Nadzorczych przy Giełdzie Papierów Wartościowych. Założycielka Instytutu Humanites – think&do tanku w zakresie rozwoju spójnego przywództwa i kapitału społecznego, łączącego systemowo tematykę „Człowiek i Technologia”. Współzałożycielka międzynarodowego Centrum Etyki Technologii. Autorka Modelu „Wioski” Rozwoju Ekosystemu Społecznego, Modelu Spójnego Przywództwa™, Modelu „Pętli” oraz Nielinearnego Modelu Długoterminowego Rozwoju Społecznego. Wykładowczyni, mentorka, jurorka, założycielka Akademii Przywództwa Liderów Oświaty – pierwszego w Polsce programu rozwoju przywództwa w edukacji (do 2022 roku: 13 edycji, ponad 600 absolwentów – dyrektorów szkół z całej Polski z wpływem społecznym, ok. miliona dzieci i młodzieży). Inicjatorka Międzynarodowego Ruchu Społecznego „Dwie Godziny dla Rodziny” / „Dwie godziny dla Człowieka” na rzecz zbliżania ludzi i przeciwdziałania samotności (udział pracodawców z 59 krajów). Członkini Rady Naukowej IDEAS NCBR oraz Rady Społecznej Politechniki Wrocławskiej. Prywatnie żona i matka trojga dzieci. Lubi wędrówki po pustyniach świata.
Judyta Kotarba
Pedagożka, politolożka, kierowniczka Zespołu ds. realizacji kształcenia w Collegium Da Vinci. Akredytowana praktyczka tutoringu, wykładowczyni akademicka, trenerka umiejętności miękkich i kreatywności. Współtwórczyni innowacyjnego programu tutoringu zespołowego, realizowanego w Collegium Da Vinci i prowadzonego w ramach międzykierunkowych grup studenckich. Pomysłodawczyni programu dobrych praktyk Akademia Tutora, podnoszącego kompetencje tutorskie, zrzeszającego wielkopolskich tutorów. Autorka cyklicznych badań nad obszarami oddziaływania programu tutoringowego na studentów biorących udział w procesie kształcenia. Współautorka kursów e-learningowych o tematyce związanej z kreatywnością oraz krytycznym myśleniem, realizowanych przez studentów w ramach programu studiów. Naukowe zainteresowania skupia głównie w obszarze przyszłości tutoringu w Polsce, rozwoju kompetencji w kontekście różnicy pokoleń, przyszłości edukacji zindywidualizowanej i odejściu od modelu transmisyjnego, trendów (kompetencje przyszłości, edukacja dorosłych).
Paweł Małysz
Student Szkoły Głównej Handlowej na kierunku Globalny biznes, finanse i zarządzanie, którego wybór wskazuje chęci poznania świata i innych kultur. Doświadczenie międzynarodowe zdobywał uczestnicząc w wolontariatach w Europie, projektach licealnych i studenckich, a także podczas stypendium w Hong Kongu. Zainteresowany problematyką edukacji – uczestnik kliku Hackatonów Idei skupiających się na poprawie systemu edukacji na uczelni oraz w skali kraju. Interesuje się sportem tradycyjnym oraz esportem. Wielokrotny medalista Akademickich Mistrzostw Polski oraz reprezentant 3 sekcji AZS SGH – pływania, wioślarstwa oraz esportu. Zorganizował jednodniową Esport Conference o tematyce gier komputerowych, streamingu i esportu.
Dr Katarzyna Młynek
Filozofka i psycholożka, facylitatorka dialogu, autorka tekstów, moderatorka i uczestniczka debat oraz konferencji naukowych. Doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii (KUL) oraz absolwentka psychologii (UMCS). Zajmuje się filozofią komunikacji, psychologią społeczną oraz badaniem trendów. Dyrektorka ds. Edukacji i Komunikacji Naukowej Centrum Nauki Kopernik. Do września 2021 dyrektor programowa ośrodka THINKTANK oraz redaktor naczelna magazynu „THINKTANK”.
Giełda inicjatyw
Linki do stron zewnętrznych:
- Centrum Edukacji Obywatelskiej
- Biuro Edukacji m.st. Warszawy
- Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
- Centrum Edukacji i Rozwoju dla uchodźców
- Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci, Program Zdolni
- Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
- Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA
- Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej
- Fundacja Edukacja dla Demokracji
- Instytut Głuchoniemych im. Jakuba Falkowskiego
- Centrum Nauki Kopernik, Program Klub Młodego Odkrywcy
- Centrum Nauki Kopernik, Biuro Edukacji Kosmicznej ESERO
- Fundacja Kosmos dla Dziewczynek: