Ми використовуємо файли coocies на нашому сайті, бо хочемо, щоб ти почувався чудово і повертався до нас! Докладніше про нашу політику використання файлів coocies.

Наш сайт використовує файли coocies. Використовуючи його, ви погоджуєтеся на використання файлів coocies відповідно до поточних налаштувань браузера. Докладніше про нашу політику використання файлів coocies.

Більше

Weź udział w Forum Rozwoju Mazowsza! 

07.10.2024
07.10.2024

Forum Rozwoju Mazowsza to święto Funduszy Europejskich na Mazowszu. Przyjdź do Centrum Konferencyjnego Legii Warszawa 15 października i poznaj inicjatywy sfinansowane dzięki Unii Europejskiej. My też tam będziemy!  

Polecamy szczególnie debatę główną pt. „W drodze do przyszłości”. Do czego musimy się przygotować?” oraz debaty interaktywne pt. „W drodze do przyszłości”. Moda vs. Planeta” i „W drodze do przyszłości”. Megamiasta vs. miasta ogrody”. Zapraszamy też na stanowisko Centrum Nauki Kopernik, na którym zaprezentujemy nasze działania B+R rozwijające edukację przyszłości, realizowane w Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego. Będzie też można zobaczyć naszego niezwykłego robotycznego psa SPOT-a. 

Serdecznie zapraszamy! 

 

Debata główna: „W drodze do przyszłości. Do czego musimy się przygotować?” 

Młodzież o swojej dorosłości myśli z obawą i niepokojem. Badani przez Centrum Nauki Kopernik uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych wyraźnie sformułowali swoją potrzebę. Ich zdaniem najcenniejszy w programie szkolnym byłby przedmiot, który nazwali „przyszłe życie”. Choć pewnie nigdy o nich nie słyszeli, młodzi ludzie sami odkryli potrzebę rozwijania kompetencji przyszłości, umiejętności niezbędnych do stawienia czoła współczesności i jej wyzwaniom. 

Globalne ocieplenie i degradacja środowiska, zagrożenia dla zdrowia publicznego oraz społeczne aspekty rozwoju nowych technologii, zwłaszcza sztucznej inteligencji i biotechnologii – z tymi wyzwaniami przyszłości mierzymy się już teraz. Jak więc powinien wyglądać przedmiot „przyszłe życie”? 

Strategia Mazowsza 2030 odwołuje się do zasad równoważonego rozwoju, tj. poszanowania zasobów środowiska, tak by kolejne pokolenia miały do nich dostęp w nie mniejszym stopniu niż obecne. Wedle tej strategii silne, zintegrowane społeczeństwo obywatelskie, zaangażowane w rozwój województwa może dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnościom pomóc w budowie konkurencyjności Mazowsza w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym. Co to oznacza w praktyce? Jakie konkretnie wyzwania przed nami stoją? Jak ma wyglądać przyszła szkoła? Czego mają się uczyć uczniowie? Jak pogodzić oczekiwania rynkowe z oczekiwaniami społecznymi? 

  • Moderator sesji: Patrycjusz Wyżga 
  • Uczestnicy debaty: prof. Maciej Słodki, prof. Marcin Sobczak, dr Ilona Iłowiecka-Tańska, Konrad Zawadzki, Jacek Łęgiewicz 

Patrycjusz Wyżga – dziennikarz od 2001 roku. Autor kanału „Didaskalia” na YouTubie. Prowadzi publicystyczne programy wideo w Wirtualnej Polsce, programy informacyjne w Telewizji WP oraz audycje w Radiu 357. Poprzednio szef zespołu dziennikarzy ekonomicznych w Programie Trzecim Polskiego Radia i główny gospodarz trzygodzinnego popołudniowego pasma „Zapraszamy do Trójki”. Wcześniej – przez ponad 10 lat – pracował w TVN jako prezenter programów informacyjnych i prowadzący rozmowy w TVN24 Biznes i Świat oraz reporter TVN CNBC (Biznes) przygotowujący materiały o tematyce gospodarczej. 

Prof. dr hab. n. med. Maciej Słodki – rektor Akademii Mazowieckiej w Płocku. Lekarz,  specjalista w zakresie ginekologii, położnictwa, perinatologii oraz kardiologii prenatalnej. Autor licznych publikacji naukowych i doniesień konferencyjnych. Członek redakcji wielu czasopism specjalistycznych, zaangażowany w działalność towarzystw naukowych. Wielokrotnie odznaczany, m.in. za zasługi dla ochrony zdrowia. W 2022 roku wybrany na Płocczanina Roku. 

Prof. dr hab. Marcin Sobczak – profesor nauk medycznych i nauk o zdrowiu, menedżer posiadający ponad 25 lat doświadczenia w jednostkach badawczo-dydaktycznych oraz w sektorze prywatnym. Ukończył studia MBA, a także studia podyplomowe w zakresie zarządzania w ochronie zdrowia, higieny i epidemiologii, biomateriałów – materiałów dla medycyny oraz fizyki. Prowadzi badania naukowe w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, nauk ścisłych i przyrodniczych oraz nauk inżynieryjno-technicznych. Specjalizuje się w inżynierii biomateriałów, nanofarmacji, chemii farmaceutycznej, fizykochemii polimerów, chemii medycznej i technologii postaci leku. Za osiągnięcia naukowe otrzymał 19 nagród, m.in. Zespołową Nagrodę Naukową Ministra Zdrowia. Jest członkiem kilku krajowych towarzystw naukowych. 

Dr Ilona Iłowiecka-Tańska – dyrektor innowacji w Centrum Nauki Kopernik. Buduje partnerstwa między naukowcami a edukatorami, wspierając rozwój narzędzi edukacyjnych. Publikuje prace naukowe i popularnonaukowe dotyczące roli eksponatów oraz pomocy edukacyjnych w procesach uczenia się i rozwoju kompetencji. Jest autorką agendy badawczej Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego, centrum badawczo-rozwojowego Centrum Nauki Kopernik, otwartego w 2023 roku. W 2022 roku zdobyła stypendium Fundacji Kościuszkowskiej na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, gdzie pracowała w Embodied Design Research Laboratory. 

Konrad Zawadzki – zastępca dyrektora Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych Uniwersytetu Warszawskiego, Centrum Badań Przedklinicznych i Technologii CEPT. Wiceprzewodniczący Rady Akademickiej Sojuszu Uniwersytetów Europejskich 4EU+ oraz senator Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w zarządzaniu infrastrukturą badawczą, rozwijaniu przedsiębiorczości opartej na wiedzy oraz optymalizacji wspólnych zasobów badawczych w kontekstach akademickich. Od 2007 roku koordynuje projekty inwestycyjne i rozwojowe realizowane na rzecz uczelni, sektora prywatnego oraz administracji publicznej. Jego prace naukowe koncentrują się na rozwoju innowacji, komercjalizacji wyników badań i pojawianiu się nowych ról w organizacjach. Autor i współautor publikacji naukowych poświęconych zarządzaniu infrastrukturą badawczą oraz roli centrów core facilities w nowoczesnych organizacjach. 

Jacek Łęgiewicz – dyrektor ds. korporacyjnych w Samsung Technologies. Zajmuje się współpracą z rządem oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie inwestycji firmy w Polsce oraz jej zaangażowaniem społecznym. Koordynuje działania w zakresie ESG, PA, PR, CSR oraz PPP i partnerstw strategicznych. Wiceprezes Związku Cyfrowa Polska oraz wiceprzewodniczący Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji – największych organizacji zrzeszających polski biznes cyfrowy. Absolwent SGH i UW oraz programów podyplomowych na Boston University i Massachusetts Institute of Technology. 

Debaty interaktywne 

Debaty interaktywne w formule dyskusji, w której uczestnicy dzielą się na dwie grupy („za” i „przeciw” prezentowanej koncepcji) i próbują przekonać się nawzajem do swoich racji. Podczas forum ocenimy wizje miejskich utopii oraz wizje edukacji przyszłości przedstawione przez naszych ekspertów. Prowadzący spotkania inspiratorzy z Centrum Nauki Kopernik zadbają o ich dynamiczny i ciekawy przebieg. 

W drodze do przyszłości. Moda vs. Planeta 

(moderowana debata interaktywna z udziałem publiczności dotycząca myślenia krytycznego) 

Oddając stare ubrania do sklepu w celu recyklingu, wierzymy, że przyczyniamy się do ratowania planety. Jednak analizy organizacji pozarządowych dowodzą, że zaledwie 1% materiałów używanych do produkcji odzieży jest w ciągu roku poddawanych recyklingowi. Czy mamy więc przestać wierzyć w pozytywne akcje społeczne? A może skutecznie nauczyć się krytycznego myślenia, sprawdzania źródeł. Tradycyjny model szkoły opiera się na wiarygodności autorytetów. Czy jesteśmy w stanie pogodzić skuteczność edukacji z potrzebą kształcenia kompetencji krytycznego myślenia? 

W drodze do przyszłości. Megamiasta vs. miasta ogrody 

(moderowana debata interaktywna z udziałem publiczności dotycząca miejskich utopii) 

Utopijne wizje miast są z definicji niemożliwe do zrealizowania. Natomiast idealnie sprawdzają się jako teoretyczne ćwiczenia do projektowania przyszłości. Co jest bardziej ekonomiczne: życie pośród gęstej zabudowy megamiast czy w miastach-ogrodach na peryferiach? Czy znajdziemy schronienie pod szklaną kopułą, czy w otwartym, wciąż adaptującym się do zmian organizmie urbanistycznym? A może to nie ekonomia życia jest tu najważniejszą kwestią? 

Stanowisko Centrum Nauki Kopernik: Edukacja przyszłości 

(prezentacja prac B+R rozwijających edukację, prowadzonych w naszej Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego) 

Przestrzeń ma znaczenie – projekt realizowany we współpracy z firmą moje Bambino. Przyjdź i sprawdź, jak mogłaby wyglądać klasa szkolna, zaaranżowana zgodnie z modelem wypracowanym przez nas w procesie badawczo-rozwojowym. 

Szkoła z technologią – program realizowany we współpracy z firmą Samsung Technologies dotyczy twórczego wykorzystania potencjału tabletów i telefonów w uczeniu się i nauczaniu. Opowiemy o pracach B+R, wynikach badań oraz zaprezentujemy prototypy zajęć opracowanych przez nauczycieli.  

Zestawy edukacyjne Kopernika – mobilne zestawy pomocy edukacyjnych, które mogą zastąpić szkolną pracownię przyrodniczą. Na Forum będzie można przetestować zestawy „Woda” i „Powietrze” z serii Modułowe Pracownie Przyrodnicze. W sumie już prawie 10 tys. zestawów z różnych serii, które powstały w Koperniku, trafiło do nauczycieli ze szkół w całej Polsce.  

SPOT – ważący 32 kg i mierzący 70 cm robotyczny pies Syriusz, przywieziony prosto z naszej wystawy „Przyszłość jest dziś”. To stworzony przez amerykańską firmę Boston Dynamics robot, który posiada zdumiewające umiejętności ruchowe. Podczas 14. Forum Mazowsza będzie można osobiście nim posterować i przekonać się, ile naprawdę potrafi.  

Ньюслетер

Підпишись на розсилку Центру Науки Коперник і дізнавайся більше.