projekt badawczo-rozwojowy

Przestrzeń ma znaczenie!

Przestrzeń ma znaczenie. W szkole to nie tylko kwestia komfortu uczniów czy estetyki. Przestrzeń, w której odbywa się edukacja, może bezpośrednio wpływać na efektywność nauki oraz interakcje społeczne. Układ mebli, oświetlenie czy akustyka, znacząco wpływa na koncentrację i osiągnięcia uczniów. Tym samym, przestrzeń jest istotnym elementem wspierającym proces dydaktyczny.

Podczas całorocznego projektu badawczo-rozwojowego, który przeprowadziliśmy we współpracy z firmą Moje Bambino badaliśmy: jakie możliwości dają przestrzenie edukacyjne w polskich szkołach? czy nauczyciele i uczniowie je dostrzegają? czy potrafią z nich efektywnie korzystać?

To był wieloetapowy projekt. Przeprowadziliśmy konkurs „Pochwal się swoją klasą”, do którego nauczyciele nadesłali 158 prac dokumentujących ich aranżacje przestrzenne. Przeprowadziliśmy w kilku szkołach badaniach obserwacyjne, które pokazały nam praktykę szkolną. Zaangażowaliśmy nauczycieli i uczniów w testy przestrzeni oraz mebli stanowiących wyposażenie klas. Analizowaliśmy czas poświęcony na różne etapy lekcji oraz wrażenia uczestniczących w nich nauczycieli i uczniów, by ocenić wpływ różnych ustawień mebli na przebieg zajęć.

Zapytaliśmy uczniów jak postrzegają przestrzenie edukacyjne. Podczas warsztatów eksploracyjnych tworzyli oni projekty idealnych sal lekcyjnych i moodboardy oraz brali udział w dyskusjach, wskazując w jakich warunkach najlepiej im się uczy.

Podsumowanie tych wszystkich badań zawarliśmy w raporcie. Zachęcamy do lektury! Mamy nadzieję, że wnioski badawcze przydadzą się w Waszej pracy w szkołach.

Pobierz raport (plik pdf)

Obejrzyj zapis webinaru i poznaj twórców badania i programu wdrożeniowego. Dowiedz się jak przebiegał cały projekt.

Obejrzyj nagranie