Podczas całorocznego projektu badawczo-rozwojowego, który przeprowadziliśmy we współpracy z firmą Moje Bambino badaliśmy: jakie możliwości dają przestrzenie edukacyjne w polskich szkołach? czy nauczyciele i uczniowie je dostrzegają? czy potrafią z nich efektywnie korzystać?
To był wieloetapowy projekt. Przeprowadziliśmy konkurs „Pochwal się swoją klasą”, do którego nauczyciele nadesłali 158 prac dokumentujących ich aranżacje przestrzenne. Przeprowadziliśmy w kilku szkołach badaniach obserwacyjne, które pokazały nam praktykę szkolną. Zaangażowaliśmy nauczycieli i uczniów w testy przestrzeni oraz mebli stanowiących wyposażenie klas. Analizowaliśmy czas poświęcony na różne etapy lekcji oraz wrażenia uczestniczących w nich nauczycieli i uczniów, by ocenić wpływ różnych ustawień mebli na przebieg zajęć.
Zapytaliśmy uczniów jak postrzegają przestrzenie edukacyjne. Podczas warsztatów eksploracyjnych tworzyli oni projekty idealnych sal lekcyjnych i moodboardy oraz brali udział w dyskusjach, wskazując w jakich warunkach najlepiej im się uczy.
Podsumowanie tych wszystkich badań zawarliśmy w raporcie. Zachęcamy do lektury! Mamy nadzieję, że wnioski badawcze przydadzą się w Waszej pracy w szkołach.
Obejrzyj zapis webinaru i poznaj twórców badania i programu wdrożeniowego. Dowiedz się jak przebiegał cały projekt.
Weź udział w projekcie badawczo-wdrożeniowym. Jesteś nauczycielem klas 6-8 szkół podstawowych? Odwiedź Centrum Nauki Kopernik ze swoimi uczniami i pomóż nam stworzyć rekomendacje dla dyrektorów szkół, nauczycieli i twórców pomocy szkolnych w zakresie aranżacji przestrzeni!
UWAGA: zakończyliśmy rekrutację uczestników do projektu. Wyniki badania przedstawimy jesienią tego roku.
Wszyscy czujemy, że przestrzeń ma znaczenie. Tylko jak to naprawdę działa? Co lepsze: układ w podkówkę czy okrągłe stoliki? A może nie ma jednego idealnego przepisu, a wszystko zależy od celów lekcji, a także technicznych możliwości i predyspozycji uczestników? No ale jak to wszytko połączyć i zawrzeć w wielowariantowym modelu?
W ostatnich latach coraz częściej zwraca się uwagę na środowisko uczenia się. Możliwość szybkiej rearanżacji przestrzeni ułatwia wykorzystywanie różnych form i stylów pracy na lekcji (m.in. indywidualnej i grupowej) oraz zwiększa motywację nauczyciela do ich stosowania. Uczniowie natomiast z biegiem czasu zaczynają postrzegać środowisko lekcyjne bardziej pozytywnie. To wzmacnia ich zaangażowanie i sprawia, że odczuwają większy komfort podczas nauki. Dlatego właśnie chcemy przeprowadzić badanie i na podstawie jego rezultatów stworzyć rekomendacje dla szkół i twórców pomocy szkolnych.
Co chcemy zbadać?
Do współpracy w badaniu zaprosiliśmy Human Interactivity and Language Lab z Wydziału Psychologii UW, z którym chcemy wspólnie z Waszym udziałem poszukać odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy wykorzystywanie różnych aranżacji ławek szkolnych w klasie rzeczywiście ma sens?
- Jak sprawdzają się różne typy mebli podczas zajęć szkolnych?
- W jaki sposób pracować w klasie wyposażonej w mobilne meble?
- W jaki sposób aranżacja przestrzeni wpływa na komunikację i współpracę w klasie?
Pomóż nam zbadać, jakie znaczenie ma przestrzeń dla edukacji.
Zasady udziału w badaniu
W ramach projektu badawczo-wdrożeniowego nauczyciel odwiedzi dwukrotnie Centrum Nauki Kopernik wraz z grupą uczniów. Każda wizyta potrwa 45 minut. Przewidziany jest także dodatkowy czas na udział w proponowanych atrakcjach: spektaklu naukowym przygotowanym przez inspiratorów Centrum Nauki Kopernik.
W trakcie badania nauczyciel zostanie poproszony o przeprowadzenie dla uczniów aktywności według scenariuszy zajęć opracowanych przez Centrum Nauki Kopernik: „Parkietaże” oraz „Szacowanie”. Scenariusze wraz materiałami metodycznymi zostaną wysłane nauczycielom z wyprzedzeniem. Są one tak przygotowane, by każdy nauczyciel mógł je zrealizować, niezależnie od wykształcenia kierunkowego.
Oferujemy różne terminy w czerwcu - szczegóły znajdują się w formularzu zgłoszeń.
Dodatkowe korzyści dla nauczycieli
Nauczyciel, który weźmie udział w badaniu, otrzyma:
- certyfikat udziału w projekcie realizowanym przez Pracownię Przewrotu Kopernikańskiego – prowadzone przez Centrum Nauki Kopernik centrum badawczo-rozwojowe, specjalizujące się w edukacji;
- podręczniki metodyczne do nauczania matematyki dla nauczycieli o wartości 150 złotych;
Partnerem projektu jest Moje Bambino – firma oferująca kompleksowe wyposażenie szkół.
Przestrzeń ma znaczenie
Masz własny patent na ustawienie ławek? Dbasz, by wszystkie rzeczy były na swoich miejscach, czy lubisz zmiany i ciągle coś przestawiasz? Klasa wydaje Ci się za mała, brak w niej miejsca na pomoce edukacyjne? A może jesteś mistrzem logistyki i umiesz wykorzystać każdy centymetr wolnej przestrzeni?
Chcemy poznać Wasze doświadczenia, by stworzyć praktyczne meble i innowacyjne rozwiązania aranżacyjne sal szkolnych i pracowni STEAM. Zostańcie naszymi ekspertami. W końcu wiecie najlepiej, co się sprawdza w pracy z uczniami, co zupełnie „nie działa”, a co warto przetestować. Dzisiejsze wyzwania edukacyjne stawiają sprawiają, że musimy na nasze przestrzenie edukacji spojrzeć zupełnie na nowo. Łatwiej wspierać uczniów w odpowiednio przystosowanej sali. Pokażcie nam swoje klasy, podzielcie się pomysłami ich modernizacji. Przeanalizujemy wszystkie materiały i wraz z firmą Moje Bambino opracujemy kilka nowych koncepcji pełnego wykorzystania potencjału klas. Zwycięskie prace konkursowe opublikujemy, aby każdy z uczestników mógł zobaczyć, jak robią to inni.
Wyniki konkursu "Pochwal się swoją klasą"
W swojej klasie czujesz się „u siebie”? Lubisz w niej przebywać? A może wiesz, jak powinna wyglądać ta przestrzeń, ale jeszcze nie udało Ci się wcielić w życie swoich pomysłów? Nauczycieli – zarówno posiadaczy idealnych sal, jak i marzycieli – zapraszamy do udziału w konkursie, który organizujemy razem z firmą Moje Bambino. Wystarczy wysłać zdjęcie swojej klasy lub wizualizację pomysłu, by wygrać dodatkowe wyposażenie.
W kategorii klasy I–III szkoły podstawowej zwyciężyła praca nadesłana przez Annę Wantuch z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Klęczanach w województwie małopolskim.
Kliknij, żeby zobaczyć prezentację zwycięskiej pracy
Aranżacja jest elastyczna, umożliwia aktywne i różnorodne działania. Uczniowie mogą zmieniać miejsca, pracować na dywanie (co uwielbiają!), odpoczywać na pufach. Korzystają z gier planszowych, ale też z nowoczesnych technologii.
Jury doceniło potencjał tej przestrzeni i możliwości organizacji pracy, jakie daje, a także pojedyncze stoliki dla każdego dziecka, zakamarki, kąciki, pomysłowe miejsca do przechowywania różnych przydatnych rzeczy. Zauważono także elementy dekoracyjne – miękką chmurkę z liści pod sufitem i akcesoria, dzięki którym sala jest przytulnym miejscem. Klasa może być doskonałą inspiracją dla innych nauczycieli.
Pani Anna otrzymuje piankowe pufy Lobo, które doskonale będą pasować do tej przestrzeni.
W kategorii klasy IV–VIII szkoły podstawowej zwyciężyła praca Jakuba Błaszczaka ze szkoły podstawowej w Niemczu w województwie kujawsko-pomorskim.
Kliknij, żeby zobaczyć prezentację zwycięskiej pracy
Sala została zaaranżowana tak, by obniżać poziom stresu. Znajduje się tu wiele roślin, kolorowe rybki w akwarium, często słychać muzykę. Jest to również przestrzeń pełna naukowych aranżacji, takich jak: kącik dotyczący kosmosu, modele sprzętów NASA z klocków LEGO, kolekcja minerałów, lawowa lampa oraz robot tworzący rysunki. Pan Jakub szczególnie lubi wielką korkową tablicę, którą wykorzystuje do prezentowania prac uczniów.
Jury urzekła subtelność dodatków i detali, przełamujących szkolne standardy i sprawiających, że panuje tu przyjazna atmosfera. Cała aranżacja jest przemyślana i starannie przygotowana. W klasie można poczuć się jak w domu. Pomysł jest na tyle uniwersalny, że doskonale sprawdzi się w każdej szkole.
Pan Jakub otrzymuje 3-osobową kanapę Verba, dzięki której sala będzie jeszcze bardziej przytulna.
W kategorii klasy szkół ponadpodstawowych zwyciężyła praca zgłoszona przez Barbarę Zegrodnik z Zespołu Szkół Nr 1 w Tychach w województwie śląskim.
Kliknij, żeby zobaczyć prezentację zwycięskiej pracy
To sala lekcyjna i jednocześnie pracownia fizyczna. Są tu wysokie szafy, mieszczące (uporządkowane tematycznie) przyrządy niezbędne do przeprowadzania doświadczeń. Można je szybko wyjąć i wykorzystać podczas zajęć. Klasa posiada niewielkie zaplecze z dostępem do wody, co ułatwia eksperymentowanie. To także dodatkowe miejsce przechowywania pomocy dydaktycznych – zwłaszcza tych, które powinny być wykorzystywane pod nadzorem nauczyciela. Pani Barbara posiada także stół na kółkach, przy którym przygotowuje doświadczenie do pokazów. Jeśli wymaga tego sytuacja lekcyjna, uczniowie mogą swobodnie przemieszczać się po klasie.
Zgłoszenia nadesłane w tej kategorii nie spełniły wszystkich kryteriów i istotnie odbiegały od prac nadesłanych w pozostałych kategoriach. Jury postanowiło przyznać wyróżnienie pani Barbarze. Z opisu wynika, że wykorzystuje ona różnorodne techniki nauczania i elastycznie dostosowuje do aktualnych potrzeb układ mebli. Otrzymuje kanapę wyciszającą Arkadia, która pozwoli jej na jeszcze większą swobodę.
Nagrody dla Laureatów konkursu ufundowała firma Moje Bambino, konsorcjant Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego i partner konkursu „Pochwal się swoją klasą”.
Do konkursu zostały nadesłane 583 zgłoszenia, z czego formalnie poprawnych było 87 prac zdjęciowych oraz 31 rysunkowych. Zdjęciowa oceniało jury, natomiast rysunki – obserwatorzy profilu Centrum Nauki Kopernik na Facebooku. Od 6 do 13 października zagłosowało ponad 2000 osób. Najwyższą liczbę głosów uzyskała praca nadesłana przez Aleksandrę Grześkowiak.
Kliknij, żeby zobaczyć prezentację zwycięskiej pracy
Klasa marzeń Pani Aleksandry byłaby podzielona na trzy stref: pomysłów, działania i zajęć. W takiej przestrzeni byłyby odpowiednie warunki by uczniowie rozmawiali, pomagali sobie wzajemnie i uczyli się od siebie. W takiej sali z przyjaznym klimatem, która nie jest "sztywną, zimną" przestrzenią, tętniłoby życie edukacyjne, a pomysły nie miałyby końca.
Nagrodą Publiczności jest 31 voucherów do Centrum Nauki Kopernik.
Gratulujemy wszystkim zwycięzcom. Dziękujemy zaangażowanym: jury oraz publiczności, a przede wszystkim uczestnikom konkursu za udział w projekcie.
Zachęcamy do obejrzenia innych, równie ciekawych prac złożonych w konkursie. Mamy nadzieję, że będą one inspiracją dla wszystkich nauczycieli, dla których ważna jest dobra atmosfera do pracy w klasie i możliwość osiągania celów nauczania.
- Michał Kwaśnik, uczeń 4 klasy szkoły podstawowej
- Karolina Jeziorska, uczennica szkoły ponadpodstawowej I klasa o profilu matematyczno-fizyczno-informatycznym
- Maja Żebrowska, uczennica szkoły ponadpodstawowej, IV klasa z rozszerzoną biologią, językiem polskim i angielskim
dr Ilona Iłowiecka-Tańska - Zastępca dyrektor programowej ds. innowacji. Centrum Nauki Kopernik
Antropolożka kultury (UW). Interesuję się relacjami między kulturą, nauką i edukacją. W swojej pracy skupiam się na dwóch obszarach. Pierwszym z nich jest budowa partnerstw między naukowcami i edukatorami, które inspirują rozwój innowacyjnych narzędzi edukacyjnych. Drugi to badania nad kulturowym i pedagogicznym znaczeniem eksponatów, wystaw i pomocy naukowych. Publikuję prace naukowe i popularnonaukowe związane z obu tymi zagadnieniami. Razem z zespołem opracowałam koncepcję Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego – centrum badawczo-rozwojowego w obszarze edukacji, otwartego przy Centrum Nauki Kopernik w 2023 roku. Jestem stypendystką Fundacji Kościuszkowskiej na Uniwersytecie Kalifornijskim Berkeley w Embodied Design Research Laboratory (2022). Kieruję grupą roboczą ds. badań i ewaluacji przy ECSITE.
Ewa Myka-Zaprawa – Dyrektor handlowy, cała Polska. Moje Bambino
Od 2007 roku współtworzyłam firmę Moje Bambino. Swoją pracę rozpoczynałam od stanowiska przedstawiciela handlowego, piastując kolejne szczeble w strukturach działu sprzedaży. Ten czas określam jako niezwykle owocny okres, w którym zyskałam bardzo dużo wiedzy i doświadczenia, współpracując ze żłobkami, przedszkolami, szkołami oraz instytucjami odpowiedzialnymi za oświatę. Przez ostatnie siedem lat pełnię funkcję dyrektora handlowego i zajmuję się m.in. rozwojem struktur sprzedaży, budżetowaniem oraz szkoleniem zespołu sprzedaży. W firmie Moje Bambino odpowiadam za politykę handlową i zarządzam 70 – osobowym zespołem przeszkolonych Konsultantów, zajmujących się doradztwem przy wyborze mebli, pomocy dydaktycznych, asortymentu pod projekty. Opracowuję strategię i plany sprzedaży oraz nadzoruje ich realizację. Aktywnie uczestniczę w doborze asortymentu do oferty katalogowej Moje Bambino. Jestem wnikliwą obserwatorką zmian i trendów i dbam o utrzymanie edukacyjnego oraz innowacyjnego przeznaczenia oferty Moje Bambino.
dr Jolanta Starzak - Architektka, urbanistka. Uniwersytet SWPS.
Zawodowo zajmuje się projektowaniem mebli, wnętrz, architektury oraz urbanistyki. Interesuje się wpływem tych dziedzin na definiowanie relacji między ludźmi. Bliska jest jej także architektura tymczasowa i eksperymenty w tkance miejskiej. W projektowaniu intryguje ją różnorodna skala działań od mebli i wnętrz, poprzez domy, budynki użyteczności publicznej, aż do urbanistyki ze szczególnym zwróceniem uwagi na funkcje miastotwórcze. Realizowała liczne projekty m.in. stworzyła wyposażenie wnętrz nowej siedziby Narodowego Instytutu Audiowizualnego w Warszawie, tymczasowe zagospodarowanie przestrzeni Placu Wolności w Poznaniu w ramach międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta oraz mobilne meble miejskie na Dziedzińcu Urzędu Miasta w Poznaniu. Od 2011 roku prowadzi pracownię projektową Atelier Starzak Strebicki, która działa w Polsce i Belgii. Współpracuje z fundacją Bęc Zmiana oraz magazynem Zawód: Architekt. W 2016 roku została zaproszona do wzięcia udziału w 15. Biennale Architektury w Wenecji, a jeden z jej projektów „Kijkgat” był prezentowany w Pawilonie Belgijskim. W School of Form prowadzi zajęcia z podstaw konstrukcji oraz projektowania przestrzeni miejskiej. Pełni funkcję koordynatorki kierunku wzornictwo.
Monika Jaworska - Konsultant merytoryczny, koordynator projektów edukacyjnych, wicedyrektor-lider zespołu i nauczyciel. Szkoła Kolumbus w Błoniu
Jestem doświadczoną nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i wicedyrektorem w Szkole Kolumbus, posiadam także doświadczenie w roli terapeuty pedagogicznego. W szkole Kolumbus pełnię rolę doradcy merytorycznego (metodyk nauczania). Jako metodyk tworzę programy nauczania w klasach 1-3, z wykorzystaniem autorskich narzędzi i pomocy dydaktycznych w codziennej pracy nauczyciela. Współtworzyłam programy edukacyjne dla Szkoły Podstawowej KOLUMBUS i Przedszkola KOLUMBUS JUNIOR. Posiadam niezbędne umiejętności i doświadczenie praktyczne pozwalające na kierowanie zespołem nauczycieli, jako lider zespołu edukacji wczesnoszkolnej. Tworzę, wdrażam i prowadzę programy szkoleń dla nauczycieli i metodyków – dotyczące scenariuszy zajęć oraz wdrażania podstawy programowej. Moja praca jest moją pasją. Moje kluczowe kompetencje to: - Doradztwo merytoryczne w tworzeniu programów nauczania oraz scenariuszy zajęć dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. - Tworzenie i wykorzystywanie autorskich narzędzi i pomocy dydaktycznych w codziennej pracy nauczyciela. - Kierowanie zespołem nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. - Praktyczne szkolenia dla nauczycieli m.in. pracy z nową podstawą programową – wygrana w konkursie ORE „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach” – stworzenie scenariuszy zajęć oraz prowadzenie szkoleń dla doradców metodycznych z całej Polski.
Ekspertka wspomagająca Jury:
dr Monika Rosińska – Socjolog. Uniwersytet SWPS.
Zajmuje się społeczno-kulturową refleksją nad projektowaniem oraz badaniami dla designu. Analizuje współczesne praktyki projektowe (design krytyczny/spekulatywny i partycypacyjny). Interesuje się historią designu w kontekście polityki, społeczeństwa i kultury oraz socjologią przedmiotów i projektowaniem w kontekście codzienności. Zajmuje się designem nieantropocentrycznym (dla roślin i zwierząt) oraz prowadzi studia nad nauką i technologią (STS). Bada, dlaczego proces twórczy to nie tylko forma i funkcja, co to znaczy „dobry design” i czym współcześnie zajmują się projektanci.