Tych, którzy 24 i 25 sierpnia nie mogą być na konferencji zapraszamy do oglądania transmisji na żywo z otwarcia i zamknięcia wydarzenia. Poniżej linki do streamingu na YouTube i FB Kopernika:
Otwarcie 24 sierpnia, godz.10.00
Zamknięcie 25 sierpnia, godz. 15.30
Z opublikowanego w zeszłym roku raportu „Ziemianie atakują” wynika, że większość społeczeństwa jest świadoma, że zmiany klimatu rzeczywiście zachodzą i stanowią poważny problem. Jednak ta świadomość nie idzie w parze z wiedzą o mechanizmach i konsekwencjach tych zmian oraz o możliwych środkach zaradczych. Jakie błędy popełniamy w edukacji klimatycznej? Co powinniśmy robić inaczej? Jak uczyć o zmianach klimatu? Jak przekonać władze do koniecznych zmian systemowych? Te pytania będą punktem wyjścia konferencji Pokazać – Przekazać 2023
Program konferencji
Dzień I – 24 sierpnia 2023
Planujemy serię krótkich wystąpień i rozmów z ekspertami w trzech blokach tematycznych. Uczestniczki i uczestnicy konferencji będą mogli wybrać ze wszystkich trzech bloków spotkania, które najbardziej ich interesują. Na każdym spotkaniu zapewnimy czas na bezpośrednie rozmowy z prelegentami.
Blok „Co chcemy wiedzieć?”
Posłuchamy krótkich wystąpień naukowców o klimacie i kryzysie klimatycznym oraz o zmianach w naszym życiu, które z niego wynikają. Przyjrzymy się m.in. sposobom pozyskiwania energii, związkom między klimatem i produkcją żywności, migracjom klimatycznym oraz zagrożonej bioróżnorodności.
Blok „Co robimy?”
Poświęcony spotkaniom z osobami działającymi na rzecz powstrzymania kryzysu klimatycznego bądź przystosowania warunków życia ludzi do zmiany klimatu. Poznamy projekty ukierunkowane na zachowanie wody w ekosystemach, tworzenie alternatywnych sieci żywności, zapewnienie zielonej i błękitnej infrastruktury oraz inne działania, których systemowe przyjęcie może pomóc opanować kryzys.
Blok „Jak edukujemy?”
Będzie miał formę rynku pomysłów i projektów edukacyjnych. Zaoferujemy Wam udział w krótkich warsztatach oraz zaprezentujemy stoiska organizacji prowadzących rzetelną edukację klimatyczną i projekty szczególnie warte upowszechnienia.
Dzień II – 25 sierpnia 2023
Tego dnia oddamy inicjatywę w Wasze ręce! Zaprosimy Was do współpracy w formule Open Space, w której to Wy zadecydujecie o tym, jakie zagadnienia związane z edukacją klimatyczną należy poddać pogłębionej dyskusji. Otworzymy w ten sposób przestrzeń do dzielenia się wiedzą i umożliwimy powstawanie nowych przedsięwzięć. Cały proces będziemy moderować, a później opracujemy jego efekty. Co z tego eksperymentu wyniknie? – sami jesteśmy ciekawi.
Prezentacje z prelekcji i warsztatów
- Kamil Wyszkowski, wystąpienie inauguracyjne
- Lidia Prabucka, Jakub Janas, Po co organizujemy Szkolną Konferencję Klimatyczna
- Maciej Skinderowicz, Konsumpcjonizm – irracjonalne zjawisko w czasach katastrofy klimatycznej
- Magdalena Budziszewska, Klimat w wielkim mieście. SKN UW dla Klimatu
- Małgorzata Hajto, Planujemy adaptację miast do zmian klimatu
- Maria Jakubowska Fundacja BOŚ, O Fundacji BOŚ i edukacji klimatycznej
- Marta Kałużyńska, Myśl jak planeta
- Marta Kocon, Wykorzystujemy odnawialne źródła energii
- Mateusz Galica, Dwójka z plusem z wiedzy o klimacie
- prof. Jacek Piskozub, Jak i dlaczego klimat się zmienia
- Adam Rajewski, OZE i atom skąd brać energię
- Anna Mikulska, Nasz dom tonie, nasz dom wysycha. Uchodźstwo klimatyczne - nowe wyzwanie dla świata
- dr hab. Jacek Wasilewski, Dlaczego Twoje doświadczenie jest takie ważne w dyskusji o klimacie
- dr hab. Jacek Wasilewski, Jak nas oszukują - Fake newsy o klimacie w przestrzeni publicznej
- dr hab. Zbigniew Karaczun, Czy będziemy głodni - zboże, warzywa i klimat
- dr Joanna Grzymała Moszczyńska, Jak młodzi ludzie radzą sobie z wiedzą o zmianie klimatu
- Joanna Iszkowska, Tworzymy prawo, które sprzyja klimatowi. Szkodników pozywamy do sądu
- Joanna Lilpop, Niebezpieczne związki przyczynowo-skutkowe
- Joanna Sawicka-Gajin, Obnażamy greenwashing, czyli jak stać się krytycznym konsumentem
- Joanna Studzińska Małgorzata Żmijska, Klimat się zmienia, a my
- Judyta Łuczyńska, Szkoła przyjazna klimatowi modelowe centrum edukacji na temat łagodzenia i adaptacji do zmian klimatu w mieście (MF EOG)
- Kamil Leziak i młodzi aktywiści klimatyczni, Zmiany klimatu - na czym stoimy
Rozmowy z ekspertami i ekspertkami z cyklu „PP na FB – live”
W trakcie przygotowań do konferencji, od 12 lipca do 17 sierpnia, organizowaliśmy na Facebooku cotygodniowe spotkania z ekspertami i ekspertami związanymi z konferencją. Rozmowy prowadziła Bogusława Mikołajczyk, nauczycielka biologii, autorka bloga Biologus Designans.
- 26 lipca, Joanna Gadomska, Biologia z Blondynką
- 19 lipca, dr hab Jacek Wasilewski, zespół ds Klimatu UW
- 17 sierpnia, Mateusz Galica, Lata Dwudzieste
- 12 lipca, Sylwia Żmijewska Kwiręg, Centrum Edukacji Obywatelskiej
- 9 sierpnia, Aleksandra Kardaś, Fundacja Edukacji Klimatycznej
- 2 sierpnia, Elżbieta Wołoszyńska Wiśniewska, UNEP GRID
24 sierpnia, 10:00–10:05: Rozpoczęcie / Powitanie
Irena Cieślińska, Dyrektor Programowa Centrum Nauki Kopernik
24 sierpnia, 10:05–10:15: Dlaczego edukacja klimatyczna?
Kamil Wyszkowski
Przedstawiciel Krajowy, Dyrektor Wykonawczy United Nations Global Compact Network Poland (UN GCNP). Od 2002 roku związany z ONZ. W latach 2009-2014 dyrektor biura United Nations Development Programme (UNDP) w Polsce, od 2004 do dziś Przedstawiciel UN GCNP (ONZ-owskiej sieci koordynującej z ramienia ONZ współpracę z biznesem, miastami, uczelniami wyższymi, administracją publiczną oraz organizacjami pozarządowymi), od 2011 roku Dyrektor Centrum Transferu Wiedzy – Know-How Hub (powołanego w ramach UNDP Poland, obecnie zarządzanego przez UN GCNP).
24 sierpnia, 10:15-11:00: Wystąpienie otwarcia
Zmiany klimatu: na czym stoimy?
dr Kamil Leziak (Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW) i młodzi aktywiści klimatyczni
Zamiast wykładu inauguracyjnego, w tym roku zapraszamy na inauguracyjną dyskusję. Dr Kamil Leziak, klimatolog z Katedry Geografii Fizycznej UW, spotka się z trzema młodymi aktywistkami zaangażowanymi w działania proklimatyczne. Wspólnie zastanowią się nad politycznym impasem związanym z wiedzą o zmianach klimatu, porozmawiają o działaniach, które powinny być podejmowane w skali globalnej, lokalnej i indywidualnej oraz o roli, jaką ma do odegrania młodzież.
Dr Kamil Leziak – klimatolog, adiunkt w Katedrze Geografii Fizycznej Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych UW. Prowadzi badania z zakresu dynamiki procesów pogodo- i klimatotwórczych, cyrkulacji atmosferycznej, a także zmian klimatu. Specjalizuje się w wykorzystaniu systemów informacji geograficznej w badaniach klimatu lokalnego i analizach topoklimatycznych. Interesuje się niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi, w tym burzami i trąbami powietrznymi.
Natalia Tomaszuk
Przewodnicząca Rady Młodzieżowej w Łomiankach. Uczestniczka projektów „Młodzieżowe rady gmin dla demokracji i klimatu" oraz „Parki Narodowe Przyszłości". Interesuje się śpiewem i fotografią.
Natalia Wepa
Uczennica klasy III o profilu Technik Reklamy w Zespole Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim. Brała udział w Olimpiadzie Zwolnionych z Teorii oraz programie Centrum Edukacji Obywatelskiej „Globalna Szkoła. Razem dla klimatu”. W ramach edukacji klimatycznej zrealizował projekty „Kroczymy po lepsze jutro”. Interesuje się psychologią, czytaniem książek, gotowaniem oraz układaniem puzzli.
Maksymilian Duszczyk
Uczeń klasy III o profilu Technik Reklamy w Zespole Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim. Finalista Olimpiady Zwolnionych z Teorii, uczestnik programu Centrum Edukacji Obywatelskiej „Globalna Szkoła. Razem dla klimatu”. W ramach edukacji klimatycznej zrealizował projekty „Kroczymy po lepsze jutro’’ oraz „Razem po lepszy świat”. Interesuje się muzyką i literaturą.
Mirella Kłosińska
Współzałożycielka młodzieżowej ekologicznej Fundacji Earth Day Everyday, COO w młodzieżowym akceleratorze startupowym TeenCrunch, mentorka i finalistka Olimpiady Zwolnieni z Teorii (Złoty Wilk dla Najlepszego Projektu Ekologicznego w Polsce 2022).
Lidia Prabucka
Współzałożycielka i wiceprezeska Stowarzyszenia Szkolna Konferencja Klimatyczna. Była przewodnicząca Młodzieżowej Rady Miasta Wrocławia i była radna Młodzieżowego Sejmiku Województwa Dolnośląskiego. Od 2016 r. aktywnie zaangażowana w działalność na rzecz młodych osób.
Wystąpienie zamknięcia: 25 sierpnia, 15:15-16:00
Najważniejsze wyzwanie dla cywilizacji
Adam Wajrak, dziennikarz Gazety Wyborczej
Dlaczego wyzwanie, przed jakim staje dzisiaj nasza cywilizacja jest najpoważniejszym w całych jej dziejach? Dlaczego należy mówić nie tylko o katastrofie klimatycznej, ale i o planetarnej katastrofie ekologicznej, której ta pierwsza jest jednym z ważnych elementów składowych? Dlaczego tylko takie całościowe ujęcie daje prawdziwy obraz sytuacji, w której się znaleźliśmy i która już dziś istotnie wpływa na nasze życie? Dlaczego powinien być to ważny temat nie tylko na lekcjach przyrody, biologii, chemii i fizyki, ale również historii i wychowania obywatelskiego? Jak poważna jest sytuacja, jak możemy sobie z nią radzić i co daje nadzieję, że nam się uda?
Adam Wajrak – dziennikarz „Gazety Wyborczej”. Pisze głównie o ochronie przyrody i o zwierzętach, które są jego pasją od dzieciństwa. Od ponad 20 lat mieszka w Teremiskach w Puszczy Białowieskiej, o której ochronę zabiega. Autor kilku książek o tematyce przyrodniczej (m.in. „Wilki”, „Na północ” oraz wspólnie z żoną Nurią Selva Fernadez – „Kuny za kaloryferem”). Wielbiciel przemierzania świata na nartach, uczestnik wypraw polarnych na Svalbard i Grenlandię. W 2005 r. magazyn „Time” przyznał mu tytuł Bohatera Europy. Laureat nagrody im. Andrzeja Woyciechowskiego za działania na rzecz ocalenia unikalnej Doliny Rospudy, a także nagród im. Andrzeja Wajdy oraz Polskiego PEN Clubu im. Ksawerego i Mieczysława Prószyńskich (2019).
Edukacja klimatyczna: co robimy nie tak? to hasło konferencji Pokazać – Przekazać 24-25.08.2023, podczas której pokażemy już realizowane projekty dotyczące edukacji klimatycznej oraz rzetelne/naukowe dane o zmianach klimatu. Więcej informacji: https://www.kopernik.org.pl/pokazac-przekazac-2023
Zanim 24 sierpnia spotkamy się w Warszawie, zachęcamy do oglądania cyklu mini-wywiadów z ekspertami.
Na żywo, w każdą środę lipca i sierpnia, zawsze o godz. 18.00 na profilu FB Centrum Nauki Kopernik https://www.facebook.com/CentrumNaukiKopernik
Prowadząca: Bogusława Mikołajczyk, nauczycielka biologii, autorka bloga Biologus Designans. Prowadzi webinaria i spotkania na żywo dla nauczycieli w całej Polsce (o uczeniu przez odkrywanie, stosowaniu metody badawczej na zajęciach w szkole i poza nią itp.) Aktywnie działa m.in. w grupie SUPERBELFRZY RP, MAMY PROJEKT/EkoEksperymentarium.
Harmonogram na sierpień:
2 sierpnia – gościem będzie Elżbieta Wołoszyńska-Wiśniewska, UNEP/GRID. Geografka z wykształcenia, edukatorka z wyboru. Wierzy w siłę interdyscyplinarności w edukacji #dlaPlanety. Trenerka międzynarodowego Programu GLOBE, w którym aktywizuje młodych i podnosi ich świadomość poprzez włączanie w obserwacje środowiska. Dyrektorka ds. edukacji w UNEP/GRID-Warszawa, organizacji wspierającej misję Programu ds. Środowiska ONZ (UNEP).
9 sierpnia – rozmowa z dr Aleksandrą Kardaś, fizyczką atmosfery i popularyzatorką nauki, wiceprezeską Fundacji Edukacji Klimatycznej. Redaktor naczelną serwisu Naukaoklimacie.pl, autorką popularno-naukowej „Książki o wodzie”, a także współautorką podręczników „Nauka o klimacie” oraz „Klimatyczne ABC”.
17 sierpnia – gościem będzie Mateusz Galica, Partner Zarządzający w agencji zielonych transformacji „Lata Dwudzieste”. Pracuje z firmami, samorządami i organizacjami pozarządowymi, pomagając tworzyć i wdrażać strategie zrównoważonego rozwoju. Pomysłodawca i lider projektu „Ziemianie atakują”. Członek Rady Programowej Polskiego Prawa Klimatycznego przy Client Earth. Współautor raportu „Edukacja klimatyczna w Polsce” wydanego w 2021 przez UN Global Compact.
Harmonogram na lipiec:
12 lipca – rozmowa z Sylwią Żmijewską-Kwiręg, dyrektor programową i członkinią Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej, szefową projektu „Szkoła ucząca się”. Wspiera działy programowe, zajmujące się edukacją kulturalną i społeczną, w tym projektami dotyczącymi edukacji klimatycznej. Od ponad 21 lat angażuje się w zmiany w szkole - na rzecz własnej trójki dzieci, jak i wszystkich młodych ludzi w Polsce.
19 lipca – gościem będzie dr hab. Jacek Wasilewski, członek zespołu ds. Klimatu UW. Na co dzień pracuje na Wydziale Dziennikarstwa UW. Zajmuje się storytellingiem i ogólnie perswazją w komunikacji. Autor badań dotyczących działania języka, audycji w radiu TOK FM oraz książek o języku, m.in. : Uwięzieni w słowach rodziców (z Agnieszka Kozak), Mała książeczka o współpracy (z Victorem Wekselbergiem), Baśnie wolnego rynku, Opowieści o Polsce. W ramach Narrative Impact robi analizy komunikacji, reklam i kodów kulturowych.
26 lipca – rozmowa z Joanną Gadomską, nauczycielką biologii w III LO im. C.K. Norwida w Koninie, nagrodzoną tytułem Wielkopolski Nauczyciel Roku 2021 oraz Edukator Roku 2020 w kategorii Ekologia. Prowadzi blog Biologia z Blondynką. Autorka licznych publikacji edukacyjnych, programów nauczania, innowacji pedagogicznych, scenariuszy zajęć i materiałów dydaktycznych. Prowadzi szkolenia i webinaria z zakresu metod pracy na lekcji, budowy i funkcjonowania mózgu oraz edukacji ekologicznej. Autorka ogólnopolskich projektów m.in: "EKO-SZKOŁA", „Tydzień Uczniowskiej SuperMocy”, „Jestem AS – Akceptuję Siebie”.
Dr Magdalena Budziszewska
Psycholożka i badaczka, związana z Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Redaktorka i współautorka podręcznika do edukacji klimatycznej „Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu”. Liderka wielu inicjatyw związanych z edukacją klimatyczną w Polsce. Bada wiedzę i emocje ludzi związane ze współczesnymi kryzysami środowiskowymi. Miłośniczka gór i dzikich istot.
Mateusz Galica
Partner Zarządzający w agencji zielonych transformacji „Lata Dwudzieste”. Pracuje z firmami, samorządami i organizacjami pozarządowymi, pomagając tworzyć i wdrażać strategie zrównoważonego rozwoju. Pomysłodawca i lider projektu „Ziemianie atakują”. Członek programu Balticlead Uniwersytetu Sztokholmskiego dla liderów zmian i transformacji biznesu w obszarze człowiek – Ziemia. Członek Rady Programowej Polskiego Prawa Klimatycznego przy Client Earth. Współautor raportu „Edukacja klimatyczna w Polsce” wydanego w 2021 przez UN Global Compact. Członek rady ESG przy Stowarzyszeniu komunikacji Marketingowej SAR. Członek Rady Programowej Pokazać – Przekazać Centrum Nauki Kopernik. Członek PTBRiO, Akademii PR i ThinkTank.
Dr Aleksandra Kardaś
Fizyczka atmosfery i popularyzatorka nauki, wiceprezeska Fundacji Edukacji Klimatycznej. Jest redaktorką naczelną serwisu Naukaoklimacie.pl, autorką popularno-naukowej „Książki o wodzie”, a także współautorką podręczników „Nauka o klimacie” oraz „Klimatyczne ABC”. Od wielu lat dzieli się z publicznością wiedzą na temat klimatu, uczestnicząc w festiwalach nauki, prowadząc wykłady i kursy internetowe, a także pisząc artykuły prasowe i internetowe.
Patryk Warchoł
Aktywista, twórca projektów społecznych „Patrząc inaczej” i „Erytrocyty na cenzurowanym”. Od 5 lat jako Chief Customer Officer zmienia wraz z Fundacją Zwolnieni z Teorii polską edukację, nadzorując realizowane co roku przez tysiące uczniów i uczennic projekty społeczne. W 2022 roku kierował projektem „Wielki Finał Olimpiady Zwolnieni z Teorii” –największym eventem edukacyjnym w Polsce. „Wielki Finał” otrzymał nagrodę MP Power Awards, najważniejszą nagrodę branży eventowej w Polsce. Na co dzień reżyser i założyciel Teatru Od_wróconego, z którym realizuje zaangażowane społecznie spektakle teatralne. Wiceprezes Fundacji Kreacje Teatralne.
Sylwia Żmijewska-Kwiręg
Nauczycielka wiedzy o społeczeństwie, autorka, trenerka, pracowniczka i działaczka środowiska NGO. Od 2001 roku związana z Centrum Edukacji Obywatelskiej, aktualnie jego dyrektor programowa. Współautorka i redaktorka programu nauczania oraz podręcznika do wiedzy o społeczeństwie, programu nauczania przedmiotu „Ekonomia w praktyce”, publikacji metodycznych dla nauczycieli realizujących projekty edukacyjne, scenariuszy zajęć, programów warsztatów i artykułów o tematyce obywatelskiej. Od wielu lat współpracuje z różnymi instytucjami, którym z edukacją jest po drodze (m.in. Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, Europejskim Centrum Solidarności, Teatrem Powszechnym, Stowarzyszeniem Era Nowe Horyzonty, Fundacją Szkoła z Klasą, Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń).
Jak i dlaczego klimat się zmienia?
Klimat Ziemi zależał zawsze od zmiennych uwarunkowań fizycznych, takich jak jasność Słońca, ruch orbitalny naszej planety, zapylenie atmosfery przez wulkany i stężenia gazów cieplarnianych w atmosferze. Od ponad stu lat zmiany te są coraz szybsze i chociaż ich fizyka jest taka sama jak w całej historii planety, pojawiła się nowa zmienna: spalanie paliw kopalnych i wycinanie lasów w skali globalnej przez człowieka.
Prof. dr hab. Jacek Piskozub, Instytut Oceanografii PAN
Kierownik Zakładu Dynamiki Morza w Instytucie Oceanologii PAN w Sopocie. Od 30 lat zajmuje się oceanografią fizyczną, a od 15 – klimatem. Prowadzi wykłady o roli oceanów w klimacie naszej planety, a także popularyzuje w Polsce wyniki klimatycznych badań naukowych.
Czy będziemy głodni? Zboże, warzywa i klimat.
Zmiana klimatu stanowi duże wyzwanie dla produkcji żywności. Czynniki decydujące o powodzeniu produkcji rolnej są modyfikowane przez skutki tego procesu. Jeśli go nie powstrzymamy, to zagrożone będzie bezpieczeństwo żywnościowe rozumiane zarówno jako brak fizycznego dostępu do żywności, jak i brak bezpieczeństwa ekonomicznego – zbyt wysokie ceny produktów spożywczych. Jednocześnie rolnictwo musi partycypować w ochronie klimatu. To także rola konsumentów – od tego, co jemy, zależy, jak duża będzie emisja zanieczyszczeń pochodzących z sektora rolnego.
Dr hab. inż. Zbigniew Karaczun
Profesor w Katedrze Ochrony Środowiska i Dendrologii SGGW w Warszawie. Prowadzi badania w zakresie polityki klimatycznej i ekologicznej. Współtwórca i dyrektor (1994–1998) Climate Action Network Central and Eastern Europe. Współzałożyciel Koalicji Klimatycznej, od 2003 r. Ekspert zarządzający Sekretariatem Koalicji Klimatycznej.
OZE i atom: skąd brać energię?
Ledwie 20 lat temu temat energetyki interesował tylko specjalistów. Prąd brało się z gniazdka – a że w nim był, to wszyscy byli zadowoleni. Kryzys klimatyczny to zmienił. Zorientowaliśmy się, że miks energetyczny ma znaczenie dla wszystkich. Debata o transformacji trafiła do mainstreamu. A wraz z nią spory: które źródła są lepsze, których unikać? I czy stać nas na to, by którychś nie wykorzystywać?
Adam Rajewski, nuclear.pl
Absolwent PW, specjalista w obszarze energetyki. Od 2009 r. zajmuje się kształceniem, a także badaniami związanymi z rozwojem energetyki niskoemisyjnej. Współautor analiz dotyczących rozwoju energetyki jądrowej i programów edukacyjnych. Pracuje jako ekspert ds. projektów jądrowych w Polimex Mostostal S.A.
Jak młodzi ludzie radzą sobie z wiedzą o zmianie klimatu?
Według najnowszych badań dla 75% dzieci i młodych osób „przyszłość jest przerażająca”. Co dokładnie to oznacza? Jak młodzi ludzie radzą sobie z informacjami dotyczącymi kryzysu klimatycznego? W jaki sposób możemy ich wspierać w tej sytuacji? Pomóc nam w tym mogą wyniki badań dotyczące roli wsparcia w budowaniu poczucia sprawczości, kontaktu z naturą i kreowania nadziei w obliczu tego najpoważniejszego kryzysu współczesności.
Dr Joanna Grzymała-Moszczyńska
Psycholożka, działaczka społeczna. Pracuje w Instytucie Psychologii UJ, gdzie bada czynniki wpływające na chęć zaangażowania się na rzecz dobra wspólnego, m.in. na rzecz klimatu. Członkini Rady Klimatycznej UJ. Współautorka książki „Walcz, protestuj, zmieniaj świat! Psychologia aktywizmu”.
Nasz dom tonie, nasz dom wysycha. Uchodźstwo klimatyczne – nowe wyzwanie dla świata?
W trakcie sesji porozmawiamy o tym, czym jest uchodźstwo klimatyczne – zjawisko dopiero niedawno nazwane i nadal pozostające na marginesie debaty o zmianie klimatu. Odpowiemy sobie na pytanie, kim jest uchodźca, a kim migrant. Pojęcia te są często wymiennie stosowane w mediach, chociaż oznaczają coś zupełnie innego. Następnie przyjrzymy się temu, jak klimat wpływa na różne regiony tzw. globalnego Południa i gdzie w tym wszystkim jesteśmy my – Państwa Unii Europejskiej.
Anna Mikulska
Dziennikarka i badaczka. Zajmuje się tematami związanymi z prawami człowieka, głównie migracjami i uchodźstwem. Autorka reportaży m.in. z Lampedusy, irackiego Kurdystanu czy Hiszpanii. Przez rok monitorowała sytuację uchodźców z Ukrainy w Polsce, w ramach projektu badawczego Amnesty International. Laureatka konkursu Festiwalu Wrażliwego. Współtworzy projekt reporterski „Historie o Człowieku”.
Dwójka z plusem z wiedzy o klimacie
Badania społeczne nie pozostawiają złudzeń – w sferze zagrożenia katastrofą środowiskową Polacy są jak klasa przestraszonych i nieprzygotowanych do klasówki uczniów. Kilka lat temu niektórym wydawało się, że „młodzi” przyczynią się do zmiany tego stanu rzeczy (pamiętamy Gretę Thunberg i Młodzieżowe Strajki Klimatyczne, prawda?). Czy była to słuszna teza? Czego młodzi oczekują od szkoły i państwa? Jak do nich mówić? Nie ma lepszego grona, żeby wspólnie się nad tym zastanowić.
Mateusz Galica
Partner Zarządzający w agencji zielonych transformacji Lata Dwudzieste. Pracuje z firmami, samorządami i NGO, pomagając tworzyć i wdrażać strategie zrównoważonego rozwoju. Pomysłodawca i lider projektu „Ziemianie atakują”. Członek programu Balticlead Uniwersytetu Sztokholmskiego dla liderów zmian i transformacji biznesu w obszarze człowiek-Ziemia. Członek Rady Programowej Polskiego Prawa Klimatycznego przy Client Earth oraz konferencji Pokazać – Przekazać Centrum Nauki Kopernik. Współautor raportu „Edukacja klimatyczna w Polsce” UN Global Compact (2021).
Skąd wiemy, że klimat się zmienia?
Analizując zmiany klimatu, sięgamy po historyczne obserwacje, wnioskujemy na podstawie przyrody ożywionej i nieożywionej. Przyglądamy się Ziemi i jej atmosferze z orbity oraz zaprzęgamy do pracy superkomputery pieczołowicie odtwarzające historię naszego globu. Dzisiaj nauka dostarcza niezbitych dowodów na głęboki związek działalności człowieka z globalnym ociepleniem. O związku tym mogą również świadczyć opady śniegu w maju. Zastanówmy się zatem – skąd wiemy, że klimat się zmienia?
Dr Michał Chiliński
Zmiany klimatu i wpływ człowieka na środowisko oderwały go od biurka i pociągnęły w teren, gdzie przemierzając lądy, oceany i powietrze, stara się zrozumieć, co dzieje się wokół nas i co jeszcze można uratować. Weganin. Zajmuje się ochroną środowiska i fizyką atmosfery. W piórniku nosi serwery, macierze, satelity, drony i mikrosensory.
Jak nas oszukują? Fake newsy o klimacie w przestrzeni publicznej
Czy klimat na Ziemi staje się coraz gorętszy? Czy odpowiada za to gatunek ludzki? Czy konsekwencje tej zmiany dotkną żyjących dzisiaj pokoleń? Jakie strategie siania wątpliwości wykorzystują negacjoniści klimatyczni? Z jakimi problemami boryka się świat nauki w komunikacji o kryzysie klimatycznym?
Dr hab. Jacek Wasilewski
Wykładowca na Wydziale Dziennikarstwa UW, członek zespołu ds. klimatu UW. Zajmuje się storytellingiem i perswazją w komunikacji. Autor badań dotyczących działania języka, audycji w radiu TOK FM pt. „Program Językowy” oraz książek o języku, m.in. : „Uwięzieni w słowach rodziców” (z A. Kozak), „Mała książeczka o współpracy” (z V. Wekselbergiem). W ramach Narrative Impact robi analizy komunikacji, reklam i kodów kulturowych.
Tworzymy prawo, które sprzyja klimatowi. Szkodników pozywamy do sądu
ClientEarth to organizacja prawnicza, która pracuje dla dobra swojej jedynej klientki – Ziemi. Wykorzystujemy siłę prawa, by chronić środowisko w Polsce, planetę i jej mieszkańców. Przygotowaliśmy projekt ustawy o ochronie klimatu, monitorujemy przestrzeganie prawa, publikujemy raporty oraz edukujemy o ochronie środowiska. Naszym „orężem” są opinie prawne, czasem pozwy. Działając za pomocą paragrafów, chcemy pozostać blisko ludzi, mówić o „zielonych” tematach, tak, by słuchali. Jak robić to skutecznie?
Joanna Iszkowska
Kierowniczka działu komunikacji w Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. Wcześniej kierowniczka działu komunikacji w McKinsey & Company, a także dziennikarka tygodnika „Newsweek Polska” oraz „Gazety Wyborczej”. Współautorka książki „Chińska ruletka. Olimpiada i co dalej”. Ukończyła stosunki międzynarodowe na UW. Studiowała komunikację na Rutgers University w USA.
Projektujemy budynki odporne i niewpływające na zmiany klimatu
Zmiany klimatu oznaczają, że ekstremalne zjawiska pogodowe, które wcześniej występowały średnio raz na sto lat, dotkną nieuchronnie liczne obiekty infrastruktury mieszkalnej jeszcze za naszego życia. Projektowanie budynków wiąże się dziś poszukiwaniem rozwiązań zapewniających odporność na te zjawiska i równocześnie minimalny ślad ekologiczny w całym cyklu ich życia. Współczesne technologie pozwalają na budowę takich budynków i co ciekawe – nie zwiększa to znacząco kosztów budowy, a znacząco obniża wydatki mieszkaniowe. Wyzwaniem pozostaje transformacja obecnej zabudowy w kierunku zwiększenia jej odporności na zmiany klimatu i ograniczenia emisji.
Dr Ludomir Duda
Doktor nauk chemicznych, termodynamik. Praktyk i popularyzator idei budownictwa zrównoważonego, autor kilkudziesięciu publikacji na ten temat. Współtwórca pierwszego w Polsce domu ekologicznego (1989). Organizator i pierwszy prezes Zarządu Fundacji Poszanowania Energii. Twórca systemu auditingu energetycznego w Polsce, Audytor Energetyczny Krajowej Agencji Poszanowania Energii. Twórca wielu patentów, w tym rewolucyjnego mgłowego systemu gaśniczego. Autor idei Autonomicznego Domu Dostępnego. zrównoważonego budownictwa
Wykorzystujemy odnawialne źródła energii
Jaka jest rola różnych typów odnawialnych źródeł energii w pokrywaniu potrzeb cieplnych, w wytwarzaniu energii elektrycznej i w transporcie? Jakie cechy techniczne poszczególnych źródeł wpływają na ich realne wykorzystanie? Jakie inne czynniki warunkują rozwój OZE?
Marta Kocon
Inżynier technologii energii odnawialnej (SGGW), absolwentka zarządzania (UW). Od 10 lat pracuje w administracji publicznej – w Wydziale Polityki Energetycznej, aktualnie ulokowanym w Ministerstwie Klimatu i Środowiska (wcześniej w Ministerstwie Gospodarki oraz Ministerstwie Energii).
Przygotowujemy transformację energetyczną
Opanowanie kryzysu klimatycznego wymaga szeroko pojętej transformacji energetycznej, działań podejmowanych globalnie, ale przede wszystkim lokalnie. Często mówi się, że w miastach problemy skupiają się jak w soczewce — wysokoemisyjny sposób funkcjonowania miast znacząco wpływa na zmianę klimatu, ale też w miastach najbardziej odczuwane są jej skutki. Dlatego na transformację energetyczną spojrzymy przez pryzmat przekształceń, jakich wymagają miasta. Przyjrzymy się m.in. możliwościom aktywowania biznesu i współpracy lokalnych społeczności i samorządów, jako czynnikom będącym w sercu procesu transformacji.
Maria Andrzejewska
Ekspertka Programu ds. Środowiska ONZ (UNEP) w zakresie analiz środowiskowych, współtwórczyni Programu Climate Leadership. Dyrektorka generalna UNEP/GRID-Warszawa, wiceprezeska NFOŚ. Trzykrotnie nagrodzona przez Ministra Środowiska za szczególne osiągnięcia naukowo-badawcze w zakresie ochrony, kształtowania i użytkowania środowiska i jego zasobów. Liderka Zrównoważonego Rozwoju (FORBES Women Polska), Laureatka Zielonego Orła „Rzeczpospolitej” (w kategorii Tytanka) oraz nagrody „Odpowiedzialne zaangażowanie” (FORBES).
Obnażamy greenwashing, czyli jak stać się krytycznym konsumentem
Czym jest greenwashing? Jakie działania firm można określić tym mianem? Czy istnieją regulacje prawne ograniczające to zjawisko? Dlaczego musimy być nie tylko odpowiedzialnymi, ale także krytycznymi konsumentami?
Joanna Sawicka-Gajin, Fundacja Kupuj odpowiedzialnie
Kulturoznawczyni, ekspertka ds. zrównoważonej produkcji i konsumpcji. W Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie zajmuje się projektami związanymi z transparentnością łańcuchów dostaw (głównie w branży modowej), zrównoważonym rozwojem oraz koordynacją kampanii ChemBee – #DomNaDetoksie.
Planujemy adaptację miast do zmian klimatu
Czym jest adaptacja do zmian klimatu? To proces dostosowywania się, mający na celu zmniejszanie lub unikanie negatywnych konsekwencji ekstremalnych zjawisk meteorologicznych i hydrologicznych oraz długotrwałych zmian warunków klimatycznych. Adaptacja obejmuje łagodzenie skutków zmian klimatu, a nie samych zmian (ang. mitigation). Dlaczego warto realizować działania adaptacyjne? Na czym one polegają? Oraz w jaki sposób są wdrażane w Polsce? Opowie o tym Małgorzata Hajto podczas swojej prelekcji.
Małgorzata Hajto
Kierownik Zakładu Ocen Środowiskowych, Ochrony Przyrody i Krajobrazu Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy. Zajmuje się problematyką adaptacji do zmian klimatu, planowania przestrzennego, planowania ochrony przyrody i krajobrazu oraz społecznymi aspektami ochrony środowiska. Koordynatorka merytoryczna w projektach „Climcities. Adaptacja do zmian klimatu w średnich i małych miastach” oraz „Opracowanie planów adaptacji do zmian klimatu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców”. Kierowniczka Zespołu IOŚ-PIB w projekcie, w ramach którego powstaje Koncepcja Rozwoju Kraju 2050.
Przygotowujemy miasta na okresy suszy i deszczy nawalnych
Jak wygląda susza w mieście i jakie są jej skutki? Co to są deszcze nawalne, skąd się biorą i jakie mają konsekwencje? Czy susza może wpływać na miejskie dostawy wody i energii? Jak wodociągi warszawskie minimalizują omawiane skutki zmian klimatycznych? Jakimi rozwiązaniami dysponujemy w skali mikro i makro? Czym jest koncepcja miasta gąbki? Jak każdy z nas może indywidualnie przeciwdziałać suszy?
dr Anna Zdanowicz
absolwentka Wydziału Biologii Uniwersytetu Łódzkiego. W Zakładzie Zasobów Wodnych IMUZ (obecnie Instytut Technologiczno-Przyrodniczy) przez wiele lat naukowo zajmowała się tematyką związaną z przemieszczaniem się zanieczyszczeń w zlewniach rzecznych oraz ochroną zasobów wodnych. Organizatorka szkoleń z zakresu edukacji środowiskowej dla dzieci i młodzieży oraz dla gmin z zakresu małej retencji. Od 2006 r. pracownik MPWiK w Warszawie, gdzie zdobyła doświadczenie w obszarze uzdatniania wody, pełniąc różne funkcje, obecnie kierowniczki Działu Technologii Wody. Kierowniczka i wykonawczyni wielu polskich i międzynarodowych projektów grantowych. Uczestniczka licznych sympozjów i konferencji krajowych i zagranicznych. Autorka kilkudziesięciu publikacji głównie z zakresu gospodarki wodnej, a także uzdatniania wody.
Dlaczego potrzebujemy edukacji klimatycznej?
Żyjemy w świecie wciąż ewoluującej cywilizacji i zmieniającego się środowiska naszej planety, a dynamika tych zmian jest dziś szczególnie intensywna. Otwierają one przed nami zupełnie nowe możliwości, jednocześnie stawiając ludzkość w obliczu niezwykłych wyzwań, które ważą na jakości naszego życia. Jak w warunkach tej kruchej, niestabilnej i nieprzewidywalnej rzeczywistości powinna wyglądać edukacja młodego pokolenia? Jak z wiedzą, którą dziś dysponujemy, przygotowywać je do funkcjonowania w świecie, który jeszcze nie istnieje?
Elżbieta Wołoszyńska-Wiśniewska, UNEP/GRID
Geografka z wykształcenia, edukatorka z wyboru. Wierzy w siłę interdyscyplinarności w edukacji #dlaPlanety. Trenerka międzynarodowego Programu GLOBE, w którym aktywizuje młodych i podnosi ich świadomość poprzez włączanie w obserwacje środowiska. Dyrektorka ds. edukacji w UNEP/GRID-Warszawa, organizacji wspierającej misję Programu ds. Środowiska ONZ (UNEP).
Akcja #dotablicy: jak możemy dać znać biznesowi, że oczekujemy odpowiedzialności?
Jakie są założenia kampanii #dotablicy? W jaki sposób zwracać uwagę wielkim firmom i korporacjom na ich działania związane ze zmianą klimatu? Czy w szkole jest miejsce na mówienie o istotnych zmianach, jakim podlega funkcjonowanie świata, i zwracanie uwagi nie tylko na indywidualne nawyki ekologiczne, ale także na występujące w przyrodzie nierozerwalne związki i współzależności, kluczowe dla przetrwania życia na naszej planecie, w tym życia naszego gatunku?
Marta Jackowska-Uwadizu, Centrum Edukacji Obywatelskiej
Absolwentka afrykanistyki UW, koordynatorka programów edukacji globalnej, ekologicznej i klimatycznej w CEO. Autorka materiałów edukacyjnych z zakresu edukacji globalnej i ekologicznej oraz artykułów i materiałów o Afryce. Prowadzi warsztaty edukacyjne.
Po co organizujemy Szkolną Konferencję Klimatyczną?
Jak wygląda coroczna praca nad Szkolną Konferencją Klimatyczną? Dlaczego młodzi ludzie decydują się podjąć się tego zadania? Czemu w ogóle służy ta konferencja? O tym wszystkim opowiedzą młodzi organizatorzy Konferencji.
Lidia Prabucka
Współzałożycielka i wiceprezeska Stowarzyszenia Szkolna Konferencja Klimatyczna. Była przewodnicząca Młodzieżowej Rady Miasta Wrocławia i była radna Młodzieżowego Sejmiku Województwa Dolnośląskiego. Od 2016 r. aktywnie zaangażowana w działalność na rzecz młodych osób.
Jakub Janas
Wiceprezes Stowarzyszenia Szkolna Konferencja Klimatyczna, aktywista miejski, członek Akcji Miasto. Były młodzieżowy radny Wrocławia. Entuzjasta transportu zbiorowego i urbanistyki, współtwórca kampanii „Dziki Wrocław, dzika przyjemność”.
Prezentacja projektu klimatycznego „Earth Day Everyday”, zrealizowanego w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii
Jak wygląda działalność młodej fundacji na rzecz klimatu? Jakie były początki drogi założycielek Earth Day Everyday? Jak działają one na co dzień i jak powstaje projekt od kuchni? Czy młodzi mogą działać świadomie i dlaczego jest to tak ważne? Dlaczego ich głos jest cenny? Czy zmiana musi zaczynać się od nas – oddolnie?
Mirella Kłosińska
Współzałożycielka młodzieżowej ekologicznej Fundacji Earth Day Everyday, COO w młodzieżowym akceleratorze startupowym TeenCrunch, mentorka i finalistka Olimpiady Zwolnieni z Teorii (Złoty Wilk dla Najlepszego Projektu Ekologicznego w Polsce 2022).
Anna Niemiec
Menedżerka projektu w ekologicznej Fundacji Earth Day Everyday, w której odpowiedzialna jest za koordynację projektów oraz kontakty z partnerami i dla której tworzy kolaże na stronę redakcyjną. Studiuje prawo na UJ. Jej pasje to literatura, malarstwo i joga.
Konsumpcjonizm – irracjonalne zjawisko w czasach katastrofy klimatycznej
Jak nieracjonalne wybory konsumenckie wpływają na nasze zdrowie, portfele oraz środowisko? Przeanalizujemy nieświadome nawyki, pobudzone przez świat reklamy i mechanizmy kulturowo ekonomiczne. Przeanalizujemy je holistycznie i poznamy ich przyczyny, aby stać się świadomymi konsumentami.
Maciej Skinderowicz
Edukator oraz ekspert ds. odpowiedzialnej produkcji i konsumpcji. Współpracuje przy młodzieżowych i aktywistycznych projektach edukacyjnych oraz koordynuje wydarzenia ekologiczne. Od 15 lat współpracuje z NGO (Greenpeace Polska, Polska Zielona Sieć, Fairtrade Polska, Fundacja Otwarty Plan). Na co dzień związany z Fundacją Kupuj Odpowiedzialnie. Aktywista miejski, miłośnik zwierząt i przyrody.
Klimat się zmienia, a my?
Dlaczego specjalistom od klimatu i naukowcom tak trudno trafić do społeczeństw, a szczególnie do młodzieży? Czy przypadkiem nie za często edukacja klimatyczna oderwana jest od tego, czym żyją uczniowie – smartfonów, internetu, gier, poszukiwania doświadczeń, mediów społecznościowych – a przez to staje się dla nich nie tylko mało atrakcyjna, ale też niezbyt zrozumiała? Jakie doświadczenie wyniosłyśmy z pracy nad e-learningowymi portalami: EkoEksperymentarium oraz gamifikowanym Ekocentrum, które otworzymy jesienią? Jak przebiega nasza współpraca z naukowcami i popularyzatorami w ramach Mamy Projekt i w jaki sposób przekładamy ich wiedzę na nowoczesne i stymulujące narzędzia do edukacji?
Joanna Studzińska, Małgorzata Żmijska
Założycielki kolektywu Mamy Projekt. Razem budują zespoły do realizowania projektów z pogranicza sztuki, edukacji i biznesu. Są twórczyniami portalu do ekoedukacji ekoeksperymentarium.pl, kreatywnych przewodników NIEMAPA oraz autorkami interaktywnych wystaw i przestrzeni.
Szkoła przyjazna klimatowi: modelowe centrum edukacji na temat łagodzenia i adaptacji do zmian klimatu w mieście (MF EOG)
Jaka jest szkoła przyjazna klimatowi? Jak połączyć działania infrastrukturalne z edukacją? Czy można przeprowadzić je w innych miejscach? Podczas konferencji podzielimy się doświadczeniami z prowadzenia kilkuletniego projektu – od pomysłu aż do jego realizacji. Zastanowimy się także nad wyzwaniami, jakie czekają nas w przyszłości.
Judyta Łuczyńska
Mgr gospodarki przestrzennej (EUROREG) na UW, absolwentka specjalizacji Zarządzanie miastem na UŁ. Edukatorka i aktywistka społeczna. Zawodowo związana z Fundacją Sendzimira promującą zrównoważony rozwój. Obecnie koordynuje projekt „Szkoła przyjazna klimatowi”, współtworząc przy SP nr 195 w Warszawie modelowe centrum edukacji na temat łagodzenia zmian klimatu i adaptacji do nich w mieście. Organizatorka konferencji i warsztatów z zakresu zarządzania zielenią w mieście, tworzenia obiektów błękitno-zielonej infrastruktury w przestrzeni polskich miast. Członkini warszawskiego stowarzyszenia Porozumienie dla Pragi.
O Fundacji BOŚ i edukacji klimatycznej
Fundacja BOŚ działa od 13 lat. Zajmuje się ekologią, ochroną środowiska i promocją zdrowego stylu życia. Dlaczego założyciele Fundacji zdecydowali się na taki obszar działań? Jak pracują na co dzień? Co robią w zakresie edukacji i kto może skorzystać z realizowanych przez tę organizację programów?
Maria Jakubowska
Absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie. Absolwentka VIII edycji Programu Menedżerowanie NGO Promengo. Z Fundacją BOŚ jest związana od 13 lat. Obecnie prowadzi dwa programy: „Zdrowo jem, więcej wiem” z zakresu edukacji prozdrowotnej i „Świat oczami młodych” z zakresu edukacji klimatycznej.
„Niebezpieczne związki: przyczynowo-skutkowe”
Podczas warsztatów skupimy się na związkach przyczynowo-skutkowych występujących pomiędzy działalnością człowieka a stanem naszej planety. Opierając się na danych z serwisu Our World in Data, będziemy dociekać przyczyn, szukać źródeł, przewidywać skutki i programować działania naprawcze. Wspólnie uporządkujemy nasze rozumienie pojęć katastrofy klimatycznej i globalnego kryzysu środowiskowego, naświetlając ich części wspólne i rozdzielne, a także łączące je zależności. Spojrzymy na dane i wykresy jako na narzędzia dydaktyczne do pracy dla nauczyciela, a uczniom umożliwiające zrozumienie skomplikowanych globalnych procesów na Ziemi.
Prowadząca: Joanna Lilpop, Szkoła Edukacji PAFW i U
Joanna Lilpop
Wykładowczyni w Szkole Edukacji PAFW i UW oraz na Wydziale Biologii UW. Przygotowuje do zawodu nauczyciela biologii, uczy sztuki projektowania zadań edukacyjnych, lekcji i programów nauczania. Współpracowała z uniwersyteckim zespołem UW dla klimatu i Klimatycznym ABC. Współprowadziła przedmiot akademicki: „Warsztaty umiejętności psychologicznych i trenerskich. Edukacja wobec kryzysu ekologicznego i klimatycznego”. Ekspertka ds. edukacji klimatycznej w projekcie „Jak uczyć o energii jądrowej” Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Warsztaty odbędą się:
- Czwartek, 24 sierpnia, g. 14.30-15.30, Centrum Konferencyjne Kopernika
- Piątek, 25 sierpnia, g. 10.00 – 11.00, Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego
„Cyrkulacja oceaniczna: nieoczekiwane efekty zmian klimatu”
Podczas warsztatów skupimy się na Prądzie Zatokowym – Golfsztromie. Wykonamy proste eksperymenty dotyczące mieszania się wód i relacji pomiędzy prądami powierzchniowymi, podpowierzchniowymi i głębinowymi. Przyjrzymy się również zdjęciom satelitarnym Grenlandii, którą Golfsztrom opływa. Zarówno eksperymenty, jak i zdjęcia satelitarne posłużą nam następnie do rozmowy o efektach ocieplania się klimatu i potencjalnych konsekwencjach tego zjawiska dla cyrkulacji oceanicznej.
Prowadzący: Olek Jasiak (Centrum Nauki Kopernik)
Warsztaty odbędą się:
- Piątek, 25 sierpnia, g. 10.00 – 11.00, Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego
„Oczy na orbicie. Jak analizować zmianę klimatu na podstawie danych satelitarnych”
Na warsztatach przybliżymy Wam podstawy teledetekcji. Zaprezentujemy portale internetowe prezentujące aktualne i archiwalne dane, z których można korzystać bezpłatnie i będziemy zachęcać Was do używania ich na lekcjach. Na podstawie dostępnych danych przeanalizujemy też wybrane zagadnienie związane ze zmianą klimatu.
Prowadząca: Agnieszka Bajtyngier (Europejskie Biuro Edukacji Kosmicznej (ESERO / ESA / Centrum Nauki Kopernik)
Warsztaty odbędą się:
- Czwartek, 24 sierpnia, g. 11.30-12.30, Centrum Konferencyjne Kopernika
- Piątek, 25 sierpnia, g. 10.00 – 11.00, Centrum Konferencyjne Kopernika
„Na chłodno o ociepleniu. Globalne tematy w edukacji szkolnej”
Ciepło, coraz cieplej, gorąco! – ta dziecięca zgadywanka nabrała dziś nowego znaczenia i zbliżanie się do punktu skrywającego odpowiedź nie oznacza wcale radosnego rozwiązania zagadki. Globalne zjawiska klimatyczne to także globalne wyzwania – edukacyjne, organizacyjne, logistyczne. A te wiążą się nie tylko z niezbędnymi zmianami w zakresie pozyskiwania i oszczędzania energii zasilającej współczesną cywilizację, ale także naszych postaw wobec środowiska naturalnego i naszych nawyków konsumenckich. Kryzys klimatyczny wymusza na nas proces przygotowań i adaptacji do funkcjonowania w zupełnie innym świecie. Czy w przestrzeni szkolnej można choćby częściowo pokazać złożoność tych problemów? Podczas warsztatów spróbujemy odwołać się do najprostszych zjawisk i zaproponować eksperymenty możliwe do przeprowadzenia samodzielnie przez uczniów w warunkach szkolnych – bez specjalistycznego sprzętu. Jak w praktyce pokazać proces zakwaszania oceanów? Co ma wspólnego woda sodowa ze światowym oceanem? Po co wody gazowane schładzamy przed podaniem? Czy szklarnie musimy ogrzewać? Liczymy na to, że nasze zajęcia ułatwią znalezienie odpowiedzi na wszystkie te pytania.
Prowadzący: Monika Jędrzejewska i Adam Zahler (Centrum Nauki Kopernik)
Warsztaty odbędą się:
- Piątek, 25 sierpnia, g. 10.00 – 11.00, Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego
„Myśl jak planeta. Szkoły na rzecz zrównoważonego świata”
W najbliższych dekadach będziemy świadkami przeobrażenia wielu aspektów życia na Ziemi. Wraz ze wzrostem świadomości trwającego kryzysu pojawia się potrzeba tworzenia zrównoważonych, zdrowych, odpornych, samoregulujących się, wspomaganych przez odpowiednią technologię siedlisk, w których ludzie i inne istoty będą mogły w pełni realizować swój niezmierzony potencjał. Podczas warsztatów przybliżymy Wam zagadnienia i narzędzia związane ze wzmacnianiem kompetencji krytycznego myślenia uczniów, zwłaszcza w obszarze rozumienia systemowych uwarunkowań globalnych procesów ekologicznych, ekonomicznych i społecznych. Zaprezentujemy propozycje konkretnych działań zwiększających sprawczość młodych ludzi i umożliwiających wprowadzanie pozytywnych zmian w szkole i lokalnej społeczności. Przedstawimy także możliwość zaangażowania się w program edukacyjny Centrum Edukacji Obywatelskiej, który porusza powyższe kwestie.
Prowadząca: Marta Kałużyńska (Centrum Edukacji Obywatelskiej)
Warsztaty odbędą się:
- Czwartek, 24 sierpnia, g. 12.30-13.30, Centrum Konferencyjne Kopernika
- Piątek, 25 sierpnia, g. 10.00 – 11.00, Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego
„Akcja – motywacja!”
Podczas warsztatów opowiemy o tym, jak motywować uczniów do angażowania się w projekty społeczne, w tym w działania na rzecz klimatu – na przykładzie Olimpiady Zwolnieni z Teorii, największej ogólnopolskiej olimpiady praktycznej (w edycji 2022/2023 udział wzięło ponad 18 tys. uczniów szkół średnich, którzy przeprowadzili w sumie 3 tys. projektów społecznych). Fundacja Zwolnieni z Teorii od ponad 5 lat skupia i wspiera nauczycieli Zwolnionych z Teorii – pedagogów ze szkół średnich, którzy edukują przez praktykę i pomagają uczniom w realizacji własnych projektów społecznych w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii.
Prowadzący: Maciej Madeksza, Ekspert Fundacji Zwolnieni z Teorii
Warsztaty odbędą się:
- Czwartek, 24 sierpnia, g. 15.30-16.30, Centrum Konferencyjne Kopernika
- Piątek, 25 sierpnia, g. 10.00 – 11.00, Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego
Głównym punktem programu drugiego dnia konferencji będzie sesja zrealizowana w formacie Open Space Technology (OST). To metoda doskonale nadająca się do prowadzenia dyskusji w dużych grupach, wśród osób, które mają pewną wiedzę i kompetencje w zakresie omawianych zagadnień. Po doświadczeniach zdobytych pierwszego dnia wydarzenia, uczestników i uczestniczki konferencji z pewnością będzie można zaliczyć do takiego grona.
Moderacją zajmą się Katarzyna Szajda i Joanna Hoffman, trenerki posiadające wieloletnie doświadczenie w facylitacji różnych typów procesów grupowych, w tym we wspólnym prowadzeniu sesji OST.
Przez całe lata kompletnej nieodpowiedzialności ludzi oraz firm przemysłowych wylewających ścieki do wód, rzeki ucierpiały szczególnie – dziś należą do najbardziej zdegradowanych ekosystemów. „Do ostatniej kropli” to najnowszy dokument znanej reżyserki i producentki Ewy Ewart, ujawniający konsekwencje niszczenia przyrody „w imię postępu”. To historia o bezsilności i desperacji, ale też o determinacji i nadziei. Opowiada o rzekach oraz o ludziach, którzy starają się je ratować i uświadamiać innym, dlaczego rozwiązanie problemu zanieczyszczenia i degradacji rzek jest tak ważne. Zdjęcia do filmu były kręcone w Kanadzie, Holandii, Włoszech, Szwajcarii, Albanii i Polsce, a ich autorami są Mateusz Kruszelnicki i Wiktor Strumiłło, operatorzy TVN24. Współautorem scenariusza jest Piotr Nieznański. Ostatnio dokument otrzymał dwie prestiżowe nagrody: 20 czerwca Ewa Ewart odebrała Nagrodę Specjalną im. księcia Rainiera III podczas uroczystej gali na Festiwalu Telewizyjnym w Monte Carlo; 29 czerwca została nagrodzona na międzynarodowym festiwalu filmowym w Los Angeles.
Serdecznie zapraszamy 24 sierpnia wieczorem, w godzinach 17.00 – 19.00 na seminarium KEI „Wokół wody”, które zaczniemy od projekcji filmu „Do ostatniej kropli”. Po projekcji będzie okazja, by porozmawiać z jego reżyserką, wybitną dokumentalistką Ewą Ewart. Oprócz niej w debacie wezmą udział: Piotr Nieznański, współzałożyciel WWF Polska i działacz w zakresie ochrony wód oraz Piotr Panek – hydrobiolog prowadzący wszechstronny monitoring wód śródlądowych w Polsce. Dyskusje moderuje Anna Dziama, Centrum Nauki Kopernik.
Pokaz filmu odbywa się w ramach programu Kampanie Edukacyjne i Informacyjne.
Ewa Ewart
Dziennikarka, wielokrotnie nagradzana reżyserka filmów dokumentalnych. Większość swojego życia zawodowego pracowała dla telewizji BBC. Jej filmy ujawniły nowe informacje o kwestiach takich jak korupcja w Rosji Borysa Jelcyna, tajne więzienia w Korei Północnej, wojna domowa w Kolumbii czy tajny i nielegalny program CIA ekstradycji w trybie nadzwyczajnym osób podejrzanych o terroryzm. Ewa Ewart jest też autorką dokumentów o zamachu w Biesłanie, w wyniku którego zginęło ponad 170 dzieci.
Piotr Nieznański
Inicjator i lider projektów w zakresie ochrony wód, w tym ekologicznie ukierunkowanej ochrony przeciwpowodziowej, ochrony gatunkowej, funkcjonowania obszarów chronionych, a także innowacyjnej i systemowej edukacji ekologicznej jako podstawy Zielonej Ekonomii. Współzałożyciel Fundacji WWF Polska, „Koalicji Ratujmy Rzeki”, programu „Code for Green”. Niezależny ekspert i autor licznych publikacji w zakresie ochrony przyrody i ochrony wód.
Piotr Panek
Specjalista ds. monitoringu jakości wód w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska. Hydrobiolog, współzałożyciel Centrum Ochrony Mokradeł, hobbistycznie popularyzator wiedzy przyrodniczej.
Anna Dziama
Hydrolożka, absolwentka Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Od lat 90. związana z warszawską edukacją. Była nauczycielką geografii i zastępczynią dyrektorki I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego "Bednarska". Kierowała zespołami nauczycielskimi szkół społecznych w Warszawie – Wesołej. Współpracowała z Komitetem Olimpiady Geograficznej i Olimpiady Nautologicznej. Od 13 lat pracuje w Centrum Nauki Kopernik. Propaguje działania edukacyjne pomagające poznawać i rozumieć przyrodę. Współpracuje z pasjonatami zajęć w terenie.
Szkolna Konferencja Klimatyczna
Konferencja naukowa organizowana corocznie (od 2020) we Wrocławiu przez młodych ludzi, którzy nie są obojętni na zmianę klimatu. Na celu ma edukowanie o klimacie i jego antropogenicznych zmianach. Wydarzenie skierowane jest w szczególności do uczniów, którzy nie mogą liczyć na systemową edukację w tym zakresie. Prelegentami i prelegentkami są zarówno znani w Polsce eksperci zajmujący się tą tematyką, jak i działający lokalnie aktywiści i społecznicy.
Facebook: www.facebook.com/szkolnakonferencjaklimatyczna/
Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie
Ogólnopolska organizacja prowadząca działalność na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, odpowiedzialnej konsumpcji i produkcji oraz przestrzegania praw człowieka i zasad ochrony środowiska w biznesie. Jako cel stawia sobie podnoszenie świadomości oraz zdolności polskiego społeczeństwa do podejmowania odpowiedzialnych środowiskowo i społecznie wyborów konsumenckich, a także zwiększenie wpływu konsumentów na politykę polskich firm i globalnych korporacji w celu poprawy ich standardów działania w zakresie ochrony środowiska i przestrzegania praw człowieka.
Strona internetowa: m.ekonsument.pl
Facebook: www.facebook.com/kupujodpowiedzialnie
LinkedIn: www.linkedin.com/company/fundacja-kupuj-odpowiedzialnie
Fundacja Mamy Projekt
Kolektyw specjalizujący się w przekazywaniu trudnych treści w prosty, angażujący sposób. Ich projekty edukują i budują wspólnotę opartą na przekonaniu, że dbanie o klimat to nasz wspólny priorytet. Realizują m.in. platformy e-learningowe (w tym EkoEksperymentarium używane przez setki tysięcy uczniów), wystawy, Niemapy, a już wkrótce otworzą Ekocentrum Punkt Zwrotny.
Strona internetowa: www.mamyprojekt.pl
Facebook: www.facebook.com/mamyprojekt
LinkedIn: www.linkedin.com/company/mamy-projekt/
Fundacja Sendzimira
Organizacja pozarządowa, której misją jest promocja zrównoważonego rozwoju poprzez upowszechnianie i praktyczne wdrażanie jego założeń oraz związanych z nim narzędzi, jak również zwiększanie świadomości społecznej w tym zakresie. Od 2008 r. Fundacja prowadzi działalność w Polsce. Współpracuje z instytucjami naukowymi, jednostkami samorządu terytorialnego oraz społecznościami lokalnymi i ich liderami. W ramach projektu „Szkoła przyjazna klimatowi” – realizowanego w partnerstwie z Urzędem Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy oraz PS Paaby Prosess z Norwegii – wspólnie ze społecznością szkolną tworzy miejsca sprzyjające retencji i dzieli się dobrymi praktykami.
Strona internetowa: sendzimir.org.pl; spk.sendzimir.org.pl
Facebook: www.facebook.com/FundacjaSendzimira
LinkedIn: www.linkedin.com/company/fundacja-sendzimira/
Szkoła Podstawowa nr 195 im. Króla Maciusia I w Warszawie
Miejsce, w którym zaangażowani w edukację przyrodniczą nauczyciele regularnie inicjują aktywności rozbudzające ciekawość dzieci, kształtujące ich odpowiedzialność i uwrażliwiające je na ochronę środowiska oraz konieczność działań na rzecz klimatu. Od 2014 r. na terenie szkoły funkcjonuje ogródek warzywny. Pracując w nim, uczniowie zdobywają umiejętności ogrodnicze, uczą się o ekologii i zrównoważonym rozwoju. Projekt „Szkoła przyjazna klimatowi” pozwoli placówce rozszerzyć ofertę edukacyjną i zwiększyć kompetencje zespołu prowadzącego edukację klimatyczną.
Strona internetowa: sp195.edu.pl
UNEP/GRID-Warszawa
Ośrodek afiliowany przy UNEP (Program ONZ ds. Środowiska), który realizuje w Polsce jego misję, wspierając i inspirując partnerów w działaniach na drodze do zrównoważonego rozwoju. Potrójny kryzys planetarny – klimatu, bioróżnorodności, zanieczyszczeń – wyznacza kierunek działań ośrodka, realizowanych wspólnie z przedstawicielami administracji, samorządami, biznesem, instytucjami nauki oraz gronem wspierających ekspertów.
Strona internetowa: www.gridw.pl/pl/
Facebook: www.facebook.com/CentrumUNEPGRIDWarszawa
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/unep-grid-warszawa/
Centrum Edukacji Obywatelskiej
Organizacja pozarządowa wspierająca szkoły. Inspiruje do stosowania innowacyjnych metod nauczania oraz poruszania z młodymi ludźmi tematów, które są ważne w życiu społecznym. Co roku współpracuje z 40 tys. nauczycieli i dyrektorów z 10 tys. szkół w całym kraju. Dzięki jej rozwiązaniom szkoły uczą skuteczniej. Młodzież angażuje się we własną edukację, lepiej rozumie współczesny świat i potrafi go zmieniać.
Strona internetowa: ceo.org.pl
Facebook: www.facebook.com/fundacjaCEO
LinkedIn: www.linkedin.com/company/fundacjaceo/
Młodzieżowy Strajk Klimatyczny
Grupa młodzieży zmotywowana do walki z biernością polityków, nietraktujących katastrofy klimatycznej wystarczająco poważnie oraz odpowiedzialnie. W swojej krótkiej, acz usianej wydarzeniami historii, podejmowała różnorodne formy działań – od słynnych wielotysięcznych protestów organizowanych w kilkudziesięciu miastach Polski przez współpracę z organizacjami trzeciego sektora i firmą IKEA po rozmowy z Rządem.
Strona internetowa: www.msk.earth
Facebook: www.facebook.com/msk.polska
Fundacja Banku Ochrony Środowiska
Fundacja od 13 lat działa na rzecz ochrony środowiska, kształtowania postaw proekologicznych oraz szeroko pojętego zrównoważonego rozwoju. Specjalizujemy się w edukacji ekologicznej i prozdrowotnej adresując swoje projekty, przede wszystkim w formie konkursów, do uczennic i uczniów szkół wszystkich stopni. Angażujemy do działań lokalne społeczności i wspieramy Jednostki Samorządu Terytorialnego w walce z dzikimi wysypiskami.
Strona internetowa: fundacjabos.pl
Facebook: www.facebook.com/fundacjabos
Wodociągi Warszawskie
„Z Wisły do Wisły – podróże z Kropelkiem” to Program Edukacji Ekologicznej Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie. Powstał z myślą o dzieciach i młodzieży szkolnej z aglomeracji warszawskiej, ale mogą z niego korzystać także uczniowie z całej Polski, a od 2020 r. również studenci, pracownicy firm i słuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Program uczy racjonalnie korzystać z zasobów wodnych i pomaga uświadomić sobie, że nasze codzienne nawyki mają istotne znaczenie i z realny wpływ na zmiany klimatyczne.
Strona internetowa: www.mpwik.com.pl
Polska Akcja Humanitarna (PAH)
PAH dostarcza pomoc osobom poszkodowanym w wyniku konfliktów zbrojnych i katastrof naturalnych. Aktualnie prowadzi działania w Ukrainie, Jemenie, Madagaskarze, Somalii, Sudanie Południowym, Kenii oraz Libanie. W Polsce zajmuje się m.in. edukacją społeczeństwa w zakresie globalnych wyzwań i współzależności. Co roku kilka tysięcy nauczycielek/i bierze udział w programach edukacyjnych PAH. www.pah.org.pl/edukuj.
Strona internetowa: www.pah.org.pl
Facebook: www.facebook.com/PolskaAkcjaHumanitarna
LinkedIn: www.linkedin.com/company/polish-humanitarian-action/
WWF
WWF to międzynarodowa organizacja działająca od 60 lat w ponad 100 krajach. Jej misją jest budowanie przyszłości, w której ludzkość żyje w zgodzie i harmonii z naturą. W Polsce Fundacja istnieje od 20 lat. Główne działania WWF Polska skupione są wokół ochrony gatunków zagrożonych (m.in. rysia), jak i najcenniejszych obszarów.
Strona internetowa: www.wwf.pl
Facebook: www.facebook.com/WWFpl
LinkedIn: www.linkedin.com/company/wwf-poland/
Edukacyjna Sieć Antysmogowa (ESA)
ESA jest programem cyfrowej edukacji ekologicznej realizowanym przez NASK – Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z Polskim Alarmem Smogowym. W projekcie aktywnie uczestniczy już ponad 1700 szkół i przedszkoli z całej Polski. Dzieci prowadzą pomiary jakości powietrza oraz działania edukacyjne skupione wokół problemu smogu i zmiany klimatu. Więcej o projekcie na: esa.nask.pl i Facebooku ESA.
Strona internetowa: esa.nask.pl
Facebook: www.facebook.com/ESAnaskpl
Polskie Stowarzyszenie Zero Waste (PSZW)
PSZW od 2017 r. działa na rzecz zmniejszenia ilości produkowanych odpadów i zmiany modelu ekonomicznego na cyrkularny. Poprzez działania edukacyjne kształtuje postawy konsumentów i wspiera tworzenie lokalnych społeczności zaangażowanych w budowanie bezodpadowej rzeczywistości. Prowadzi aktywność rzeczniczą w sferze praw tworzących fundamenty ekonomii cyrkularnej.
Strona internetowa: zero-waste.pl
Facebook: https://www.facebook.com/PolskieStowarzyszenieZeroWaste
LinkedIn: www.linkedin.com/company/polskie-stowarzyszenie-zero-waste/