Festiwal Przemiany pod hasłem „Czyj jest Kosmos?” podejmuje temat eksploracji przestrzeni kosmicznej w kontekście nowych modeli ekonomicznych oraz technologii, które przygotowują grunt pod takie projekty, jak wydobycie surowców na asteroidach czy zasiedlenie Marsa. Czy postęp technologiczny przyniesie za sobą nowe modele życia społecznego? W dniach od 14 do 17 września Centrum Nauki Kopernik inicjuje debatę o społeczeństwie, dla którego Kosmos to już nie tylko marzenia, ale codzienność.
Festiwal Przemiany 2017
14 września 2017, godz. 19:00 – 24:00
Audytorium Centrum Nauki Kopernik – wstęp wolny
Taniec w mikrograwitacji, kosmiczne wiertło, spadające gwiazdy na żądanie, warzywa uprawiane na glebie marsjańskiej oraz spekulatywny projekt hodowli muszek owocówek na księżycu Saturna – to tylko niektóre elementy wielowątkowej opowieści, którą niesie ze sobą wystawa zbiorowa „Powrót na Księżyc”.
Joe Davis w wykładzie „Łabędzi śpiew, czyli ortografia biochemiczna i koło czasu” oraz Leopold Summerer z wykładem „Zaawansowane koncepcje dla Kosmosu 4.0”.
Uczestnicząc w warsztatach dowiesz się, jak pomóc naukowcom w poznaniu Wszechświata. Podczas Openlabów zapoznacie się z technikami, które oni stosują do weryfikacji hipotez dotyczących życia na Marsie. Dowiecie się po co astrobiologii ekstremofile, spotkacie jego konstruktorów, laureatów tegorocznych, międzynarodowych zawodów University Rover Challengeodbywających się w USA, przy analogowej bazie marsjańskiej Mars Desert Research Station w Utah.
Spotkania pod hasłem „Czyj jest Kosmos?” to okazja do głębszego poznania idei stojących za festiwalem poprzez rozmowy z tworzącymi go artystami, naukowcami oraz gośćmi specjalnymi. Interdyscyplinarne panele dyskusyjne poświęcone będą projektom z pogranicza sztuki, designu, bioinżynierii, astronomii, a także nauk społecznych. Przed rozpoczęciem całodniowego programu rozmów i prezentacji, zapraszamy na wspólny brunch w kawiarni festiwalowej.
W niedzielę tereny zielone wokół Kopernika zamienią się w targ zdrowej żywności i strefę wypoczynku. Będzie można zjeść dania kuchni międzynarodowej, posiedzieć na leżakach i skorzystać z wypożyczalni gier. A wszystko przy dźwiękach muzyki na żywo granej przez DJ Phoen’a. Nie zabraknie tez ciekawych rozmów o uprawach warzyw na Marsie oraz co jedzą, jak dbają o zdrowie i kondycje fizyczną potencjalni zdobywcy Kosmosu.
Czy poziom współczesnej nauki i technologii pozwala realnie myśleć o budowie cywilizacji międzyplanetarnej? Jak pokonać bariery fizyczne, biologiczne, techniczne, aby opuścić Ziemię i osiedlić się w innym miejscu Kosmosu?
Autorski program filmowy, przygotowany przez nowojorską fundację Imagine Science Films, łączący perspektywę naukową z eksperymentalną formą filmową. Trzy bloki tematyczne składają się na opowieść o Kosmosie, nowych technologiach i różnorodności życia na Ziemi.
Przemiany Live! to plenerowy koncert ukierunkowany na muzykę elektroniczną. Gwiazdami tej edycji będą: Andy Stott (UK), Demdike Stare (UK), HMOT (RU), Astma (PL) oraz FOQL (PL).
Zapraszamy też na audiowizualny performance zespołu Stefana Wesołowskiego i VJa Roberta Bęzy.
„Przemiany Młodych” to całodzienne wydarzenie, poświęcone zawodom przyszłości. Przygotowane we współpracy z Europejskim Biurem Edukacji Kosmicznej ESERO, skierowane do nauczycieli i uczniów szkół średnich.
Dynamiczny rozwój sektora kosmicznego to jeden z głównych czynników, kształtujących naszą najbliższą przyszłość. Na scenie, na której do niedawna role rozdzielone były pomiędzy kilka agencji rządowych – NASA, CNSA, ESA czy Roskosmos – pojawiają się nowi aktorzy. Obecnie to produkty takich firm jak SpaceX (rakieta wielokrotnego użytku Falcon 9), Bigelow Aerospace (nadmuchiwane moduły stacji orbitalnej) czy Blue Origin (statek New Shepard) wyznaczają horyzont innowacji. Powstają start-upy projektujące przyszłe habitaty marsjańskie (np. amerykański RedWorks czy polski Space is More), firmy lobbujące na rzecz górnictwa asteroidalnego (Deep Space Industries i Planetary Resources), a także inicjatywy oddolne, choćby takie jak The Planetary Society, organizacja non-profit która na budowę mikrosatelity, napędzanego wiatrem słonecznym, zebrała już 1,2 miliona dolarów. Należy także zauważyć projekty studenckie. Polski satelita PWSAT 2 z systemem deorbitacji, czy pierwsza wiertarka w mikrograwitacji, przetestowana przez studentów Politechniki Wrocławskiej – to dowód na to, że dla ludzi, wchodzących dziś w dorosłe życie otwierają się zupełnie nowe perspektywy.
Entuzjazm wynikający z kosmicznych odkryć oraz innowacji, które już – dzięki nim – wykorzystujemy w codziennym życiu na Ziemi, nie powinien „zasłaniać” niepokojących zjawisk. Największym zagrożeniem są setki tysięcy śmieci kosmicznych, krążących wokół naszej planety. Wśród nich ponad 20 tysięcy ma wielkość piłki tenisowej, ale nawet te kilkumilimetrowe, pędzące z zawrotną prędkością 7.89km/s, mogą uszkodzić Międzynarodową Stację Kosmiczną albo zniszczyć satelitę nawigacyjną czy telekomunikacyjną. Te ostatnie ułatwiają ludziom kontakt i szybki obieg informacji na całym świecie – ale wśród nich znacząca ilość „pracuje” wyłącznie na potrzeby militarne i szpiegowskie, dając światowym mocarstwom ogromne poczucie władzy i kontroli nad wszystkim.
ORGANIZATOR: Centrum Nauki Kopernik
DYREKTOR Wydarzeń Naukowych i Artystycznych: Wiktor Gajewski
ZESPÓŁ: Jakub Bochiński, Ina Boruszewska, Maciej Cegłowski, Beata Głowacka, Marta Hekselman, Ewa Janowska, Aleksander Jasiak, Paweł Kolanowski, Rafał Kosewski, Adam Mandziejewski, Mateusz Pawełczuk, Justyna Picheta, Jakub Puzyna, Agata Steifer, Łukasz Strzelczyk, Dagmara Szawdyn, Michał Szenkin, Rafał Zarzeka.
KURATOR FESTIWALU: Rafał Kosewski
PRODUCENT FESTIWALU: Adam Mandziejewski
KONSULTANT MERYTORYCZNY FESTIWALU: Maciej Cegłowski
KURATOR KONCERTÓW: Łukasz Strzelczyk
STRATEGIA KOMUNIKACJI, MEDIA i PR: Ina Boruszewska
NADZÓR KREATYWNY: Jakub Puzyna
REALIZACJA FILMÓW: Agata Steifer
MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE: Jan Król
REDAKTOR PUBLIKACJI: Andrzej Szozda
REDAKCJA TEKSTÓW: Patrycja Strzetelska
TŁUMACZENIE TEKSTÓW: Anna Rosiak, Kancelaria Środa
KURATOR WYSTAWY: Rafał Kosewski
KOORDYNATOR WYSTAWY: Marta Hekselman
SCENOGRAFIA FESTIWALU i WYSTAWY: Ewa Dulcet, Martyna Świerczyńska
REŻYSERIA DŹWIĘKU WYSTAWY: Mateusz Boruszczak
LOGISTYKA i OPRAWA TECHNICZNA FESTIWALU: Rafał Zarzeka, Michał Szenkin
KURATOR Śniadania nad rzeką: Ewa Janowska
KOORDYNATOR Kongresu Marsjańskiego: Paweł Kolanowski
KOORDYNATORZY Przemian Młodych: Justyna Picheta, Aleksander Jasiak
IDENTYFIKACJA FESTIWALU: Emilka Bojańczyk, Michał Drabik / Podpunkt
SPOT: Wojtek Waydel, Emilka Bojańczyk, Michał Drabik / Podpunkt
UDŹWIĘKOWIENIE SPOTU : Marcin „Kwazar” Cisło / Gagarin Studio
DTP: Podpunkt
Idea eksploracji Kosmosu, rozpięta pomiędzy potrzebą poznania a chęcią zysku i panowania, budzi tyleż nadziei, co obaw. Do kogo będzie należał Kosmos? Czy planowane misje i programy doprowadzą do zrównoważonej współpracy, czy wręcz przeciwnie – spowodują wyścig po surowce, patenty i władzę? Kto będzie czerpał z tego korzyści? Jak funkcjonuje prawo własności w Kosmosie? Kiedy zyskamy niezbędną wiedzę i narzędzia, umożliwiające zasiedlanie innych planet? Jak będziemy „użytkować” pozaziemskie środowiska? Międzynarodowe agencje kosmiczne, politycy, wpływowe lobby na świecie, wielkie prywatne firmy, niezależni eksperci, grupy pasjonatów, konstruujących własne satelity - wszyscy mają różnorodne wizje przyszłości.
Która z nich ma szansę na realizację?
Program
Festiwal Przemiany pod hasłem „Czyj jest Kosmos?” inicjuje wielka debatę.
My do dyskusji zaprosiliśmy naukowców: inżynierów, astronomów, astrofizyków, biologów, humanistów, socjologów, etyków i prawników. Naszymi gośćmi są również artyści, projektanci, architekci, ekolodzy i aktywiści społeczni. Razem, w interdyscyplinarnych zespołach, w atmosferze otwartości i twórczego eksperymentowania, będziemy rozmawiać o tym, jaka przyszłość czeka nas poza bezpiecznym, ziemskim habitatem. Tak ułożyliśmy program, by uczestnicy mogli doświadczać tego dyskursu jak najpełniej.
Dwa główne elementy festiwalu to: wystawa pt. „Powrót na Księżyc”, prezentująca badania naukowe, projekty technologiczne oraz prace z zakresu art&science, designu i architektury oraz I Kongres Marsjański – forum do dyskusji nad budową cywilizacji międzyplanetarnej, gdzie eksperci tylko inicjują dialog (wprowadzają w tematykę, zadają kluczowe pytania), a konkretnych rozwiązań szukają uczestnicy w grupach.
Przestrzeń do wymiany wiedzy i doświadczeń, a także do poznania nowych kierunków badań naukowych i praktyk artystycznych zapewnią: całodniowy program paneli dyskusyjnych (wyjątkowa okazja do osobistych rozmów z twórcami, stojącymi za tegoroczną edycją Przemian), dwa wykłady specjalne: Joe Davisa – amerykańskiego badacza, artysty i wizjonera prosto z MIT i Harvardu oraz Leopolda Summerera – naukowca i szefa zespołu Advanced Concepts Team w Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), zajmującego się badaniami nad przyszłością; Przemiany Medialab – zamknięte warsztaty dla naukowców, projektantów i branży kreatywnej oraz Openlaby: otwarte warsztaty z geologii planetarnej i pokaz z ekipą konstruktorów łazików marsjańskich.
We współpracy z Europejskim Biurem Edukacji Kosmicznej ESERO organizujemy całodniowy program wydarzeń dla nauczycieli i uczniów szkół licealnych, poświęcony zawodom przyszłości – Przemiany Młodych. Największą atrakcją dla uczestników będą bezpośrednie rozmowy z finalistami konkursów Remote Mars Yard i CanSat oraz ze studentami Politechniki Częstochowskiej, zdobywcami III miejsca na zawodach łazików marsjańskich – University Rover Challenge 2017.
W bogatym programie festiwalu znalazło się także Kino Przemian. Tegorocznym organizatorem pokazów jest prestiżowa, nowojorska fundacja – Imagine Science Films. Repertuar tworzą trzy bloki tematyczne, układające się w spójną opowieść o Kosmosie, nowych technologiach i różnorodności życia na Ziemi.
Część rozrywkowa festiwalu to Przemiany Live! – plenerowy koncert muzyki elektronicznej, z gwiazdami takiego formatu, jak: Andy Stott (UK), Demdike Stare (UK), HMOT (Rosja), Astma i FOQL z Polski. Dodatkową atrakcję muzyczną stanowi „Marsjański pył”, kameralny koncert Stefana Wesołowskiego pod kopułą Planetarium – dźwiękom harfy, wiolonczeli, pianina i syntezatora towarzyszyć będą wizualizacje, inspirowane futuryzmem kosmicznym lat 40. i 50.
Ostatni dzień festiwalu upłynie na Śniadaniu nad rzeką. Targ warzyw i zdrowej żywności, połączyliśmy z wykładem o uprawie roślin na Marsie i spotkaniem z pierwszymi polskimi astronautami analogowymi, uczestnikami misji LUNAR EDITION.
14 września o godzinie 19:00 zapraszamy wszystkich na uroczyste Otwarcie Festiwalu Przemiany 2017, w Centrum Nauki Kopernik.
19:00 - 20:30 / 7 p.m.–8:30 p.m.
Audytorium CNK / CSC Auditorium
Otwarcie festiwalu, wykład: Europejczycy – wieczni odkrywcy, Mark McCaughrean (ESA) / Opening lecture of the Przemiany Festival: Europeans: always explorers - Mark McCaughrean (ESA)
20:30 - 24:00 / 8:30 p.m.–midnight
CNK, 1. piętro / CSC, 1st floor
Wernisaż wystawy: Powrót na Księżyc / Opening of the exhibition: Going back to the Moon
21:00 - 23:00 / 9 p.m.–11 p.m.
Planetarium
Projekcje multimedialne – Jasmin Blasco, studenci PJATK / Multimedia show – Jasmin Blasco, students of PJAIT
21:30 - 24:00 / 9:30 p.m.–midnight
Kawiarnia festiwalowa CNK, 1. piętro / Festival Café, 1st floor
Live set – Mchy i Porosty
22:30 - 23:30 / 10:30 p.m.–11:30 p.m.
Planetarium
Live event: Modulator Księżyca – Joe Davis (MIT) / Live event: Moon Modulator – Joe Davis (MIT)
10:00 - 12:00 / 10 a.m.–12 noon
Planetarium
Wykład i dyskusja: Przemiany Młodych / Lecture and discussion: Przemiany of the Young
11:00 - 23:00 / 11 a.m.–11 p.m.
CNK, 1. piętro / CSC, 1st floor
Wystawa: Powrót na Księżyc / Exhibition: Going back to the Moon
12:30 - 20:30 / 12:30 p.m.–8:30 p.m.
CNK, 1. piętro / CSC, 1st floor
Openlaby: łazik marsjański, geologia planetarna / Open Labs: Mars rover, planetarian geology
13:00 - 19:30 / 1 p.m.–7:30 p.m.
Audytorium CNK / CSC Auditorium
Bloki filmowe: Imagine Science Satellite Film Festival / Film cycles: Imagine Science Satellite Film Festival
13:00 - 14:30 Poszukiwania na krańcu wszechświata / 1 p.m.–2:30 p.m. Searching the Beyond
16:00 - 17:30 Życie na pograniczu osobliwości / 4 p.m.–5:30 p.m. Life on the Brink of the Singularity
18:00 - 19:30 Sceny z życia biosfery / 6 p.m.–7:30 p.m. Scenes from the Biosphere
19:00 - 20:30 / 7 p.m.–8:30 p.m.
Planetarium
Wykład: Advanced Concepts Team, czyli zespół do zadań specjalnych, Leopold Summerer (ESA) / Lecture: Advanced Concepts Team - Leopold Summerer (ESA)
20:30 - 02:00 / 8:30 p.m.–2 a.m.
Scena Letnia CNK / CSC, Summer Stage
Koncert: Przemiany LIVE! / Concert: Przemiany LIVE!
10:00 - 18:00 / 10 a.m.–6 p.m.
CNK, 1. piętro / CSC, 1st floor
Przemiany Medialab: Internet Rzeczy / Przemiany Medialab: Internet of Things
11:00 - 23:00 / 11 a.m.–11 p.m.
CNK, 1. piętro / CSC, 1st floor
Wystawa: Powrót na Księżyc / Exhibition: Going back to the Moon
12:30 - 20:30 / 12:30 p.m.–8:30 p.m.
CNK, 1. piętro / CSC, 1st floor
Openlaby: łazik marsjański, geologia planetarna / Open Labs: Mars rover, planetarian geology
12:00 - 13:30 / 12 noon–1:30 p.m.
Kawiarnia festiwalowa CNK, 1. piętro / Festival Café, 1st floor
Spotkanie: Artyści kolonizują Kosmos / Meeting: Artists colonise Space
13:30 - 15:00 / 1:30 p.m.–3 p.m.
Kawiarnia festiwalowa CNK, 1. piętro / Festival Café, 1st floor
Spotkanie: Habitat jutra / Meeting: The Habitat of Tomorrow
15:00 - 16:30 / 3 p.m.–4:30 p.m.
Kawiarnia festiwalowa CNK, 1. piętro / Festival Café, 1st floor
Spotkanie: Ludzie, rośliny, roboty / Meeting: Humans, plants, robots
16:30 - 18:00 / 4:30 p.m.–6 p.m.
Kawiarnia festiwalowa CNK, 1. piętro / Festival Café, 1st floor
Spotkanie: Kosmos - przestrzeń wspólna / Meeting: Universe as common space
15:00 - 20:30 / 3 p.m.–8:30 p.m.
Audytorium CNK / CSC Auditorium
Bloki filmowe: Imagine Science Satellite Film Festival / Film cycles: Imagine Science Satellite Film Festival
15:00 - 16:30 Życie na pograniczu osobliwości / 3 p.m.–4:30 p.m. Life on the Brink of the Singularity
17:00 - 18:30 Sceny z życia biosfery / 5 p.m.–6:30 p.m. Scenes from the Biosphere
19:00 - 20:30 Poszukiwania na krańcu wszechświata / 7 p.m.–8:30 p.m. Searching the Beyond
19:00 - 20:30 / 7 p.m.–8:30 p.m.
Planetarium
Wykład: Łabędzi śpiew, czyli ortografia biochemiczna i koło czasu, Joe Davis (MIT) / Lecture: Swansong: Biochemical Orthography and the Wheel of Time - Joe Davis (MIT)
11:00 - 18:00 / 11 a.m.–6 p.m.
Scena Letnia CNK / CSC, Summer Stage
Piknik i spotkania: Śniadanie nad rzeką / Picnic and meetings: Breakfast by the river
11:00 - 23:00 / 11 a.m.–11 p.m.
CNK, 1. piętro / CSC, 1st floor
Wystawa: Powrót na Księżyc / Exhibition: Going back to the Moon
12:30 - 20:30 / 12:30 p.m.–8:30 p.m
CNK, 1. piętro / CSC, 1st floor
Openlaby: łazik marsjański, geologia planetarna / Open Labs: Mars rover, planetarian geology
12:00 - 15:00 / 12 noon–3 pm.
CNK, 1. piętro / CSC, 1st floor
Warsztat: Łowcy gwiazd / Workshop: Star Hunters
15:00 - 20:30 / 3 p.m.–8:30 p.m.
Audytorium CNK / CSC Auditorium
Bloki filmowe: Imagine Science Satellite Film Festival / Film cycles: Imagine Science Satellite Film Festival
15:00 - 16:30 Sceny z życia biosfery / 3 p.m.–4:30 p.m. Scenes from the Biosphere
17:00 - 18:30 Poszukiwania na krańcu wszechświata / 5 p.m.–6:30 p.m. Searching the Beyond
19:00 - 20:30 Życie na pograniczu osobliwości / 7 p.m.–8:30 p.m. Life on the Brink of the Singularity
15:00 - 18:00 / 3 p.m.–6 p.m.
Planetarium
Debata: I Kongres Marsjański / Debate: 1st Martian Congress
20:00 - 21:30 / 8 p.m.–9:30 p.m.
Planetarium
Koncert: Marsjański pył / Concert: Martian dust
Otwarcie festiwalu
14 września 2017, godz. 19:00 – 24:00
Audytorium Centrum Nauki Kopernik – wstęp wolny
19:00 – 20:30
Wykład inauguracyjny
Audytorium CNK
„Europejczycy – wieczni odkrywcy” – Mark McCaughrean (Senior Science Advisor, ESA).
Co oznacza współpraca w przestrzeni kosmicznej i gdzie może nas ona zaprowadzić? Kto bierze udział w dziele eksploracji Kosmosu? Pytania te stanowić będą punkt wyjścia do dyskusji po wykładzie i później podczas kolejnych wydarzeń festiwalowych.
20:30 – 24:00
Wernisaż wystawy
CNK, 1. piętro
Uroczyste otwarcie wystawy „Powrót na Księżyc” łączącej art&science, design, nowe technologie i prezentacje projektów badawczych.
21:00 – 23:00
Pokazy multimedialne
Planetarium
„The First Human Born in Space” (reż. Jasmin Blasco, 2015) – multidyscyplinarny projekt łączący spekulację naukową i dziennik filmowy. To seria ośmiu filmów krótkometrażowych opisujących fikcyjną historię pierwszej osoby urodzonej w przestrzeni kosmicznej.
W przerwach pomiędzy projekcjami zobaczyć będzie można etiudy filmowe studentów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, zaprojektowane specjalnie do wyświetlania na kopule planetarium.
21:30 – 24:00
Live set
Kawiarnia festiwalowa CNK, 1. piętro
Mchy i Porosty – projekt muzyczny Bartosza Zaskórskiego, opisywany jako „hipnagogiczna polska muzyka dla nastoletnich mutantów”.
22:30 – 23:30
Live act
Planetarium
„Moon Modulator” to eksperymentalny projekt dźwiękowy, pozwalający usłyszeć światło Księżyca i gwiazd. Jego autorem jest Joe Davis, legendarny twórca art&science, biolog, współpracownik MIT.
Powrót na Księżyc
Wystawa
Taniec w mikrograwitacji, kosmiczne wiertło, spadające gwiazdy na żądanie, warzywa uprawiane na glebie marsjańskiej oraz spekulatywny projekt hodowli muszek owocówek na księżycu Saturna – to tylko niektóre elementy wielowątkowej opowieści, którą niesie ze sobą wystawa zbiorowa „Powrót na Księżyc”.
Zgromadzono na niej prace łączące język sztuki, nauki i nowych technologii. Zgodnie z myślą Rogera Maliny, astronoma i promotora działań typu art&science, przyszłość należy do Nowych Leonardów – innowatorów, łączących w sobie wrażliwość artysty i metodyczność naukowca. Być może to właśnie Księżyc stanie się miejscem rozwoju dla tej nowej kategorii twórców.
Tytułowy powrót na Srebrny Glob odnosi się w pierwszej kolejności do koncepcji Wioski Księżycowej, wypracowanej przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Pomysł budowy stałej, międzynarodowej bazy, spełniającej konkretne funkcje zarówno dla nauki, jaki i przemysłu to punkt centralny, wokół którego krążą pozostałe eksponaty. Wystawa jest również wyrazem powrotu do śmiałych planów kolonizacji, a zarazem humanizacji Kosmosu, stającego się obecnie terenem działalności człowieka na każdym możliwym poziomie – od eksperymentów naukowych po rozrywkę i działania artystyczne.
Na wystawie zaprezentowane zostaną między innymi dzieła filmowe i fotograficzne (np. A World without Gravity Kitsou Dubois, The Afronauts Cristiny de Middel), projekty w technologii rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, a także prototypy biomateriałów, wykonane w laboratorium Advanced Concept Teams pod egidą ESA. Nie zabraknie również prac z zakresu architektury (modele habitatów marsjańskich autorstwa wrocławskiej grupy Space is More), wzornictwa użytkowego (studencki projekt konfigurowalnej przestrzeni mieszkalnej dla załogowych lotów kosmicznych, pt. Mars 2030) oraz inicjatyw o charakterze artystyczno-badawczym, których tematem przewodnim jest implementacja życia w warunkach ekstremalnych (m.in. Merapi Terraforming Project Angelo Vermeulena oraz Drosophilia titanus Andy’ego Gracie). Dodatkowo, będzie można się przyjrzeć przykładom technicznych innowacji, opracowanych przez polskich inżynierów kosmicznych z firmy Sener, Centrum Badań Kosmicznych PAN i Politechniki Warszawskiej.
„Powrotowi na Księżyc” towarzyszą trzy osobne instalacje artystyczne, zlokalizowane w różnych miejscach na terenie Centrum Nauki Kopernik:
„Microvenus” Joe Davisa, „Some Parts Of The Subsystem Are Present” (SPOTSAP) Saschy Mikloweita oraz „Hear the World Ending” Aloïs Yanga.
W wystawie udział biorą:
Joe Davis, Kitsou Dubois & Ki Productions Dance Company, Andy Gracie, Kornel Janczy, Agata Kołodziejczyk, Eliza McNitt, Cristina de Middel, Sascha Mikloweit, Joseph Popper, Zofia Szczęsna, Katarzyna Tretyn-Zečević, Angelo Vermeulen & HONF, Richard Vijgen, we3studio (Damian Ziółkowski, Patryk Kalwas, Julian Kondej), Wieger Wamelink, Aloïs Yang
A także:
ALE Co. Ltd., Centrum Badań Kosmicznych PAN, DREAM (DRilling Experiment for Asteroid Mining) (projekt grupowy), Europejska Agencja Kosmiczna & Foster + Partners, Laboratorium biologiczne CNK, Pracownia Multimediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, SENER Polska., Space is More, Studenckie Koło Astronautyczne Politechniki Warszawskiej, Wydział Wzornictwa Przemysłowego ASP w Krakowie
Kiedy i gdzie?
wernisaż:
14 września 2017,
godz. 20:30–24:00;
15-17 września 2017,
godz. 11:00–23:00
CNK, 1. piętro
Wstęp wolny
KURATOR:
Rafał Kosewski
KOORDYNACJA:
Marta Hekselman
SCENOGRAFIA:
Item Studio – Ewa Dulcet, Martyna Świerczyńska
REDAKCJA TEKSTÓW:
Maciej Cegłowski, Paweł Kolanowski
Wykłady
„Łabędzi śpiew, czyli ortografia biochemiczna i koło czasu”
Wysiłki podejmowane w celu nawiązania kontaktu z istotami pozaziemskimi skłaniają nas do próby odpowiedzi na fundamentalne pytania filozoficzne: kim jesteśmy i co wiemy?
Działalność człowieka na naszej planecie przyspieszyła zmiany w środowisku naturalnym na skalę globalną, a także spowodowała wyginięcie wielu gatunków. Co więcej, praktycznie każda rasa ludzi ma na swoim koncie próbę eksterminacji innej części rasy ludzkiej – i jest to historia powtarzająca się od początku dziejów ludzkości. A jednak wszystkie komunikaty, które wysyłamy do potencjalnych mieszkańców innych planet niosą ze sobą jeden przekaz: Homo sapiens to przyjazny i miłujący pokój gatunek, charakteryzujący się racjonalnym i naukowym podejściem do rzeczywistości.
Wiadomości te zawierają rzekomo uniwersalne obliczenia matematyczne, obrazy i treści audio dostosowane do odbioru przez ludzi, a tymczasem jeśli istoty pozaziemskie wykształciły swój sposób odbioru oparty na swoich kryteriach percepcyjnych, realiach społecznych czy filozofii, jest mało prawdopodobne, że będzie on choćby porównywalny z naszym. Najbardziej niejednoznaczną część naszych zaawansowanych komunikatów dla istot pozaziemskich stanowić mogą informacje, przeznaczone dla samej ludzkości.
W ramach swojego wykładu, Joe Davis prześledzi historię kilku projektów, skupionych wokół idei nawiązania kontaktu z istotami pozaziemskimi, które dały początek nowym technikom naukowym i zrodziły nowe formy ekspresji artystycznej.
Olbrzymia liczba skomplikowanych czynników biologicznych może być dziś przesyłana przez miliony lat, na ogromne odległości; co więcej, możliwa stała się jeszcze nowsza forma międzygwiezdnych transmisji. Jej twórca i zarazem autor wykładu zapowiada: Wyjaśnię, jak można stworzyć międzygwiezdne wiadomości przeznaczone dla ludzi, a nie dla mieszkańców Kosmosu – taki „łabędzi śpiew” z precyzyjnymi raportami na temat kondycji ludzkości, które można wykorzystać do przełamania koła czasu.
Joe Davis
Dzieciństwo i wczesną młodość spędził na Głębokim Południu USA. W trakcie studiów magisterskich na wydziale Sztuk Kreatywnych w Mt Angel College w Oregon (ukończone w 1973), stał się pionierem tworzenia rzeźb przy użyciu lasera, współpracując z takimi instytucjami jak: w Bell Laboratories w Murray Hill, NJ czy University of Cincinnati Medical Center Laser Laboratory.
W 1976 r. Davis podpisał z NASA pierwszą umowę na wyniesienie na orbitę wahadłowcem kosmicznym ładunku zawierającego dzieła sztuki, a w roku 1980 został pierwszym prelegentem spoza kręgu naukowców, który wystąpił na forum Goddard Spaceflight Center’s Engineering Colloquium. Pięć lat później dostał stypendium i możliwość prowadzenia badań w Centrum Zaawansowanych Badań Wizualnych w Instytucie Technologicznym w Massachusetts (MIT), a niedługo potem został tam wykładowcą na wydziale architektury.
W roku 1986 Joe Davis stworzył Microvenus, pierwsze genetycznie modyfikowane dzieło sztuki oraz wytworzył najsilniejsze i najdalej sięgające sygnały radarowe dla istot pozaziemskich, jakie kiedykolwiek stworzono (Poetica Vaginal).
W 1989 r. zbudował rzeźbę publiczną, fontannę i oświetlenie dla pieszych na Kendall Sq. w Cambridge, w stanie Massachussets. W tym samym roku dołączył do laboratorium Alexandra Richa w MIT, gdzie położył podwaliny pod rozwój nowych dziedzin sztuki i biologii. Przymocował wędki i drobne haczyki na ryby do swoich mikroskopów i opracował inne niespotykane wcześniej instrumenty służące do rozpoznawania sygnatury dźwiękowej mikroorganizmów. Jego projekty - w tym „Język programowania DNA”, służący do wprowadzania tekstów poetyckich i ilustracji do żywych organizmów – były często przedmiotem artykułów w magazynach naukowych.
W 2009 roku, w ramach projektu Rubisco Stars, Davis przesłał najbogatszy w białko istniejący na Ziemi gen z Radaru Arecibo w Puerto Rico do trzech gwiazd podobnych do Słońca. Rok później dołączył do zespołu laboratoryjnego George’a Churcha na Harvardzie, gdzie został obwołany „naukowcem-artystą”.
W 2011 r. Davis wraz ze współpracownikami z Harvardu oraz Japońskiego Narodowego Instytutu Nauk Agrobiologicznych genetycznie zmodyfikował jedwabniki, aby wytwarzały transgeniczne jedwabie biomineralizowane metalicznym złotem. W latach 2012-13 stworzył międzynarodowe konsorcjum, którego celem było sekwencjonowanie genomu poprzednika wszystkich krajowych odmian jabłka, a potem umieszczenie mocno skompresowanej wersji Wikipedii w tym samym genomie.
Za projekt „Bacterial Radio” otrzymał. nagrodę Golden Nica na festiwalu Ars Electronica 2012. Cztery lata później – na tym samym festiwalu – pokazał projekt „Astrobiological Horticulture”, którego jest współtwórcą, a który zakłada stworzenie organizmów zdolnych do przeżycia w środowisku pozaziemskim.
Obecnie – wraz z naukowcami z Harvardu – pracuje nad projektem wprowadzenia ruchomych obrazów 3D oraz danych holograficznych do żywych komórek. Drugi projekt, którym zajmuje się we współpracy z Ashley Seifert Lab na University of Kentucky, jest badanie genetyki przypadkowości u myszy przy użyciu urządzeń do rzucania kostką sterowanych przez myszy.
„Zaawansowane koncepcje dla Kosmosu 4.0”
O najbardziej niezwykłej drużynie w Europejskiej Agencji Kosmicznej - ACT Advanced Concepts Team) opowie Leopold Summerer podczas wykładu „Zaawansowane koncepcje dla projektu Kosmos 4.0”. Prowadzony przez niego zespół genialnych naukowców poszukuje rozwiązań technologicznych dla najbardziej zawiłych problemów związanych z eksploracją Kosmosu.
Obecnie sektor kosmiczny szybko się rozwija i przechodzi głębokie zmiany. Nigdy wcześniej w historii tyle państw nie prowadziło tak zróżnicowanych działań w przestrzeni kosmicznej, ani tyle firm i korporacji nie było tak bardzo zaangażowanych w przemysł kosmiczny jak dziś.
Jednocześnie przestrzeń kosmiczna nie wydaje się już skomplikowana i odległa – temat jej eksploracji jest obecny w codzienności, rzadko zdarzają się dni bez informacji o postępach w badaniu naszej galaktyki.
A jednak przestrzeń kosmiczna wciąż ma pewne cechy, które są i pozostaną wyjątkowe. Wywiera to ogromny wpływ na sposób, w jaki ludzie podchodzą do działalności w sektorze kosmicznym: jak tworzą projekty i przygotowują misje, jak rozwijają technologie dla Kosmosu. Dlatego Leopold Summerer podczas wykładu „Zaawansowane koncepcje dla Kosmosu 4.0” zaprezentuje, w jaki sposób Zespół ds. Zaawansowanych Koncepcji Europejskiej Agencji Kosmicznej (Advanced Concepts Team – ESA) przygotowuje Agencję i cały europejski sektor kosmiczny do wejścia w obszar Kosmosu 4.0. Prezentacja dotyczyć będzie takich tematów , jak: wielodziedzinowe myślenie, ogromna rola otwartej nauki, obrzeża nauki i przenikające się obszary badawcze, podejmowanie ryzyka i stosowanie metod naukowych.
Zespół ds. Zaawansowanych Koncepcji (ang. Advanced Concepts Team, ACT) to wyjątkowy think-tank Europejskiej Agencji Kosmicznej. Ta interdyscyplinarna grupa badawcza stanowi medium dla opracowania technologii i pomysłów kluczowych z punktu widzenia strategii w długofalowym planowaniu przyszłych przedsięwzięć dotyczących zasiedlania innych planet. W ramach działań grupy naukowcy i inżynierowie prowadzą skomplikowane badania w obszarach nowych technologii i trudnych do wyobrażenia zagadnień dotyczących przyszłości. Zajmują się kompleksową analizą najróżniejszych zjawisk i mechanizmów, takich jak: uczenie maszynowe, struktura czasu w poza ziemskich warunkach, hibernacja, biomateriały, które mają zastosowanie w mikrograwitacji. odchylenia trajektorii asteroidów, itp.
Warsztaty
Łowcy gwiazd
Warsztat
Uczestnicząc w warsztatach dowiesz się, jak pomóc naukowcom w poznaniu Wszechświata.
Ilość rejestrowanych danych dotyczących Kosmosu jest przytłaczająca. Znacznie przekracza możliwości analityczne naukowców i oprogramowania, jakim dysponują.
W trakcie warsztatów porozmawiamy o konkretnych projektach astronomicznych, w których możesz wziąć udział. Pokażemy, w jaki sposób możesz wesprzeć pracę naukowców i mieć swój istotny wkład w ważne dla nauki odkrycia astronomiczne.
Partnerzy warsztatu:
Openlaby
Astrobiolodzy badają najróżniejsze możliwości życia poza Ziemią. Podczas Openlabów zapoznacie się z technikami, które oni stosują do weryfikacji hipotez dotyczących życia na Marsie. Dowiecie się po co astrobiologii ekstremofile i skąd wzięła się nazwa „Czerwona Planeta”. Na stanowisku z łazikiem marsjańskim spotkacie jego konstruktorów, laureatów tegorocznych, międzynarodowych zawodów University Rover Challenge odbywających się w USA, przy analogowej bazie marsjańskiej Mars Desert Research Station w Utah.
Warsztaty: Geologia planetarna
Mars ma jedną z najbardziej zróżnicowanych i interesujących powierzchni ze wszystkich znanych nam planet skalistych. Rzeźba obejmuje między innymi Olympus Mons- największą górę w Układzie Słonecznym, która wznosi się na 24 km ponad powierzchnię otaczających ją równin. W wielu lokalizacjach widać dowody erozji, w tym wpływu powodzi i małych systemów rzecznych. W pewnym okresie w przeszłości na powierzchni Marsa na pewno znajdował się jakiś rodzaj cieczy.
Podczas warsztatów uczestnicy wcielą się w rolę naukowców, którzy poszukują dowodów na obecność mikroorganizmów w symulancie gleby marsjańskiej. Będą również analizować podobieństwa i różnice między Ziemią a Marsem w celu weryfikacji hipotez badawczych, przetestują właściwości ferromagnetyczne gleby oraz wiele innych. Scenariusz zajęć został zaprojektowany przez ekspertów z Europejskiej Agencji Kosmicznej i dostosowany do podstawy programowej polskich szkół. Zdobytą wiedzę oraz umiejętności wszyscy, w tym nauczyciele będą mogli wykorzystać m. in. na lekcjach geografii, fizyki, chemii czy biologii.
Pokazy: Łazik marsjański
W przestrzeni Openlabu będzie obecny łazik marsjański „Modernity”. Towarzyszyć mu będą jego konstruktorzy, członkowie zespołu PCz Rover Team z Politechniki Częstochowskiej. Zespół świętował w tym roku duży sukces – zdobył 3 miejsce na prestiżowych zawodach University Rover Challenge, odbywających się przy analogowej bazie marsjańskiej Mars Desert Research Station w Utah, USA.
Podczas Festiwalu odwiedzający będą mieli okazję zobaczyć robota podczas wykonywania przez niego czynności, „uścisnąć mu dłoń” oraz porozmawiać z jego konstruktorami o procesie tworzenia łazika od zera, zmaganiach podczas zawodów, wymaganiach względem robota oraz funkcjonalnościach które może w międzyczasie zaprezentować.
Medialab: Internet Rzeczy
Technologia jest siłą, która zmienia idee w rzeczywistość i otwiera drzwi do nieznanych przyszłości. Medialab Przemiany to warsztat dla projektantów, branży kreatywnej i naukowców – w tym humanistów – w ramach którego będziemy pracować z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi, aby lepiej zrozumieć ich wpływ na rzeczywistość społeczną.
Cel warsztatu: Uczestnicy warsztatów najpierw poznają technologię internetu rzeczy (IoT), stworzą prosty system, którego działanie będzie można obserwować na wizualnej prezentacji. W drugiej części, w procesie burzy mózgów, stworzymy koncepcję instalacji obrazującej IoT, którą zbudujemy i zaprezentujemy na festiwalu Przemiany 2018.
Internet rzeczy to sieć otaczających nas urządzeń, które mogą pośrednio albo bezpośrednio gromadzić, przetwarzać lub wymieniać dane za pośrednictwem inteligentnej instalacji elektrycznej KNX lub sieci komputerowej. Częścią z nich dzielą się z nami w postaci powiadomień jak np. lodówka, która informuje nas o braku jakiegoś produktu. Te informacje, których nie widzimy przekazywane są do innych urządzeń wywierając na nie wpływ jak np. system inteligentnych czujników wilgotności gleby, który aktywuje zdalnie zraszacze.
Sprzęt:
Podczas warsztatów będziemy korzystać z węzłów (jednostek zbierających i wysyłających informację) Node MCU v2 z wbudowanym modułem WiFi, różnych czujników, np. fotorezystory, czujniki siły nacisku, wygięcia oraz czujnika temperatury. Z dodatkowych materiałów przygotowaliśmy dla was przyciski, potencjometry, rezystory, płytki stykowe i kable połączeniowe. Każdy uczestnik warsztatów musi posiadać własny komputer z zainstalowanym oprogramowaniem arduino IDE (do pobrania ze strony Arduino).
Eksperci:
Na warsztatach obecni będą eksperci, którzy zapewnią potrzebną wiedzę. Uczestnicy warsztatów nie muszą się martwić brakami w przygotowaniu merytorycznym.
Krzysztof Goliński (moderator warsztatów) -artysta multimedialny specjalizujący się w tworzeniu obrazów algorytmicznych, instalacji interaktywnych i obiektów generatywnych. Swoje prace często opiera na matematycznych relacjach miedzy kształtami i kolorami. Aktywnie pracuje w edukacji związanej z nowymi mediami. Współzałożyciel grupy artystycznej panGenerator.
dr Marcin Lelit i dr Maciej Haras (eksperci technologiczni) - Specjalizujący się w technologii internetu rzeczy przedstawiciele partnera naszych warsztatów Centrum Zaawansowanych Materiałów i Technologii (CEZAMAT). Obecni na wydarzeniu przedstawiciele tej instytucji, będą pełnić rolę ekspertów technologicznych, ich rolą będzie zaprezentowanie technologii i pomoc merytoryczna w kwestii wykorzystania tych dostępnych materiałów.
Barbara Malinowska, Anna Skrzypek, Michał Grzymała, Maciej Mieczkowski (eksperci metodologiczni) - Ekspertami w kwestii metodologii tworzenia instalacji wizualnych będą przedstawiciele działu wystawa Centrum Nauki Kopernik wspomogą zespoły w trakcie drugiej części warsztatów, czyli burzy mózgów nad instalacją która pojawi się w Centrum Nauki Kopernik na festiwalu Przemiany 2018.
Harmonogram:
Część I (10:00 – 13:00)
1. Prezentacja wstępna (30 min.) – Elementarz IoT, przykłady realizacji ze świata sztuki i kultury ( Krzysztof Goliński )
2. Wprowadzenie do ćwiczeń (30 min.) - prezentacja sensorów i opis ćwiczenia ( Krzysztof Goliński )
3. Warsztaty praktyczne przy użyciu sensorów (120 min.) - stworzenie 16 węzłów internetu rzeczy wysyłających sygnały do serwera podłączonego do projektora. Stworzone na potrzeby warsztatu oprogramowanie przełoży odbierane sygnały z węzłów na wizualizację zmieniającej się powierzchni planety ( projektanci CNK + Krzysztof Goliński )
4. Prezentacja projektów wykorzystujących internet rzeczy ( CeZaMat ) (120 min.)
- Część ogólna
- Energy harvesting
- Rój satelitów
Przerwa na lunch - 30 min
Część II (13:30 – 17:30)
1. Burza mózgów w 4 podgrupach nad pomysłem instalacji na Przemiany 2018 (210 min.) - obrazującej technologię internetu rzeczy ( projektanci CNK + CeZaMaT + Krzysztof Goliński). Obszary tematyczne:
- Prywatność
- Otwartość
- Wygoda
- Bezpieczeństwo
- Podsumowanie powstałych pomysłów (prowadzący grupy projektanci CNK ) i dyskusja (30 min.)
Koordynacja: Adam Mandziejewski, Mateusz Pawełczuk
Czyj jest Kosmos?
Spotkania pod hasłem „Czyj jest Kosmos?” to okazja do głębszego poznania idei stojących za festiwalem poprzez rozmowy z tworzącymi go artystami, naukowcami oraz gośćmi specjalnymi. Interdyscyplinarne panele dyskusyjne poświęcone będą projektom z pogranicza sztuki, designu, bioinżynierii, astronomii, a także nauk społecznych. Przed rozpoczęciem całodniowego programu rozmów i prezentacji, zapraszamy na wspólny brunch w kawiarni festiwalowej.
12:00 – 13:30
Artyści kolonizują Kosmos
Moderatorzy: Rafał Kosewski (CNK), dr Joanna Jeśman (Uniwersytet SWPS)
Goście: Sascha Mikloweit, Joseph Popper, Aloïs Yang
Zdaniem astronoma Rogera Maliny, użytkowanie przestrzeni kosmicznej przez człowieka wymaga udziału artystów, jeżeli ma być działaniem kompletnym i nastawionym na rozwój. Jaką rolę odgrywają projekty artystyczne w budowaniu międzyplanetarnej świadomości? Czy eksploracja Kosmosu wpływa na współczesne oblicze sztuki? Do dyskusji zaprosiliśmy 3 artystów, których praktyki twórcze opierają się zarówno na wykorzystaniu danych naukowych, jak i inspiracji kulturą popularną.
13:30 – 15:00
Habitat jutra
Moderator: Bogna Świątkowska (Bęc Zmiana)
Goście: dr Michał Kracik (Wydział Form Przemysłowych ASP w Krakowie), Leszek Orzechowski (Space is More)
Od projektowania podróży kosmicznych po budowę habitatów na Marsie. Do jakiego stopnia funkcjonalność przedmiotów w środowisku pozaziemskim odpowiada na wrodzone potrzeby estetyczne człowieka? Czy w Kosmosie będziemy próbowali odtwarzać ziemski porządek czy raczej wyruszymy w poszukiwaniu nowych form? W panelu o architekturze i designie kosmicznym udział wezmą: dr Michał Kracik (opiekun projektu studentów ASP w Krakowie „Mars 2030”, przygotowanego w konsultacji z NASA) oraz Leszek Orzechowski (współzałożyciel inicjatywy Space is More, zajmującej się projektowaniem habitatów kosmicznych).
15:00 – 16:30
Ludzie, rośliny, roboty
Moderator: Jakub Bochiński (CNK)
Goście: dr Agata Kołodziejczyk (ESA), Ivan Henriques
Przetrwanie długich podróży kosmicznych i budowa domu na obcych planetach uzależnione będą nie tylko od zapewnienia odpowiedniej infrastruktury technicznej, ale i możliwości przeprogramowania naszych organizmów tak, aby dostosowały się do nowych warunków (np. promieniowanie kosmiczne, obniżona grawitacja). Roboty zbudują dla nas siedliska, w których posadzimy rośliny, służące do produkcji pożywienia i przedmiotów codziennego użytku. Czy jesteśmy zatem bliscy stworzenia nowej symbiozy, pomiędzy tym, co organiczne, syntetyczne i cybernetyczne? O ewolucji życia w przestrzeni kosmicznej opowiedzą dr Agata Kołodziejczyk, astrobiolog z Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz Ivan Henriques, artysta, autor prac multimedialnych i hybrydycznych.
16:30 – 18:00
Kosmos – przestrzeń wspólna
Moderator: Łukasz Wilczyński (Europejska Fundacja Kosmiczna)
Goście: prof. Mirosława Marody (UW, PAN), dr Aleksandra Bukała (SENER Polska), mec. Bohdan Widła
Międzynarodowe agencje kosmiczne, wielkie prywatne firmy, niezależni eksperci, grupy pasjonatów, konstruujących własne satelity, naukowcy, dziennikarze, aktywiści społeczni – wszyscy mają różnorodne wizje przyszłości dotyczące eksploracji Układu Słonecznego. Która z nich ma szansę na realizację? Jak innowacje wypracowywane w Kosmosie zmieniają nasze codzienne życie na Ziemi? Czy Kosmos pozostanie dobrem wspólnym czy terenem rywalizacji wielkiego kapitału? O nowych modelach społecznych i ekonomicznych w kontekście zasiedlania Księżyca i kolonizacji Marsa, o prawie określającym „użytkowanie” innych planet, o traktatach regulujących wydobycie cennych surowców na tychże planetach i asteroidach opowiedzą mecenas Bohdan Widła, prof. Mirosława Marody i dr Aleksandra Bukała z SENER Polska, firmy z branży kosmicznej, która od kilku lat dostarcza produkty i rozwiązania technologiczne w ramach kontraktów dla ESA i NASA.
Przemiany Młodych
Wykład i dyskusja
„Przemiany Młodych” to całodzienne wydarzenie, poświęcone zawodom przyszłości. Przygotowane we współpracy z Europejskim Biurem Edukacji Kosmicznej ESERO, skierowane do nauczycieli i uczniów szkół średnich.
Wydarzenie otworzy wykład Alany Bartolini, ekspert ds. edukacji STEM w Europejskiej Agencji Kosmicznej, która opowie o najbardziej pożądanych kierunkach studiów w sektorze kosmicznym. Dowiemy się jakie umiejętności, nie tylko techniczne, są potrzebne do realizacji międzynarodowych projektów o ogromnym budżecie.
Przemiany Młodych – plan wydarzeń
- 10:00 – 12:00 otwarty wykład Alany Bartolini, panel dyskusyjny z udziałem finalistów konkursów CanSat, REMY i University Rover Challenge 2017
- 12:30 – 20:30 Openlaby: łazik marsjański, geologia marsjańska (Centrum Konferencyjne CNK)
- 12:30 – 16:30 warsztaty marsjańskie dla nauczycieli (sale CNK)
Potem odbędzie się panel dyskusyjny z udziałem uczniów – finalistów konkursów: Remote Mars Yard – zespól Marsjanusze oraz Solar Squat.
CanSat – zespół CANpernicus z Torunia, III miejsce na europejskich finałach konkursu. Przyjadą również studenci, zdobywcy III miejsca na zawodach URC (University Rover Challenge) 2017 – PCz Rover Team z Częstochowy.
Konkurs ReMY jest współorganizowany przez Europejskie Biuro Edukacji Kosmicznej ESERO i firmę ABM Space. Daje młodym ludziom szansę wykazania się pomysłowością i możliwość pogłębienia wiedzy o Kosmosie w różnych dziedzinach, od astronautyki i astrobiologii, przez geologię i inżynierię kosmiczną, po podróże międzyplanetarne. Zadaniem uczestników jest stworzenie zespołu badaczy i inżynierów, którzy wezmą udział w symulowanym lądowaniu na Marsie.
CanSat to międzynarodowy konkurs, który zachęca uczniów do samodzielnego konstruowania minisatelitów i prowadzenia za ich pomocą badań naukowych.
University Rover Challenge 2017, to prestiżowe, międzynarodowe zawody, odbywające się przy analogowym habitacie marsjańskim, Mars Desert Research Station, na pustyni w Utah – w Stanach Zjednoczonych. Podczas zawodów zespół pierwszorzędnie poradził sobie z zadaniami stawianymi przez sędziów, m.in. obsługą mechaniczną oprzyrządowania stacji badawczej, jazdą autonomiczną, naukową analizą pobranej próbki gruntu.
Po wykładzie i dyskusji na uczestników czekają inne atrakcje. Zachęcamy do udziału w eksperymentach, w formule „openlab”, skupiających się na tematyce badań gleby marsjańskiej i wyciągania (astro)biologicznych wniosków na ich podstawie.
Obok – w przestrzeni festiwalowej – będzie można „podpatrzeć w akcji” studencki zespół łazika marsjańskiego i porozmawiać z jego członkami o wyzwaniach, które przed nimi i ich robotem stawiają międzynarodowe zawody.
Alana Bartolini – ekspert ds. edukacji STEM w Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Absolwentka wydziału nauk medycznych University of Toronto. Pracowała jako badaczka w NASA Ames, skupiając się na długotrwałych efektach lotów kosmicznych na przebudowę kości u myszy, ale również poświęcając się popularyzacji nauki. W ESA opracowuje programy edukacyjne dla misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną oraz materiały dydaktyczne dla szkół. Jest również absolwentką NASA Academy oraz ISU Space Science Program.
Koncerty
Przemiany LIVE!Koncert
Przemiany Live! to plenerowy koncert ukierunkowany na muzykę elektroniczną. Gwiazdami tej edycji będą: Andy Stott (UK), Demdike Stare (UK), HMOT (RU), Astma (PL) oraz FOQL (PL).
Koncert prezentuje uznanych zagranicznych artystów i młodych muzyków u progu kariery. Mocną stroną projektu jest udział artystów spoza muzycznego mainstreamu, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru byłego Związku Radzieckiego (przede wszystkim Rosji i Ukrainy).
Andy Stott – brytyjski artysta i producent, związany z wytwórnią Modern Love. Jedna z czołowych postaci współczesnej sceny techno. Jako muzyk jest aktywny od 2004 roku. Ma na swoim koncie 5 autorskich albumów, przyjętych z ogromnym entuzjazmem. Podczas Przemian artysta będzie promował swój ostatni album „Too Many Voices”.
Posłuchaj »
Demdike Stare – niezwykłe historie utkane z dżwięków. Duet DJa Seana Canty’ego i producenta Milesa Whittakera. Trzy longplay’e w dorobku tej formacji, w tym ostatni „Wonderland”, zostały bardzo dobrze przyjęta przez krytyków.
Posłuchaj »
HMOT – artysta pochodzący z Lesosibirska na Syberii, producent, organizator i muzyk. Występował m.in. na CTM Berlin, CTM Syberia, a także w ramach kultowego Boiler Room. Prowadzi własną wytwórnię o nazwie Klammklang.
Posłuchaj »
FOQL – pod nazwą tą ukrywa się Justyna Banaszczyk. Występowała na najważniejszych festiwalach muzyki elektronicznej i alternatywnej: Unsound, Tauron Nowa Muzyka czy Cocart. Swoje albumy wydawała dla New York Haunted, Oficyna Biedota czy Pointless Geometry.
Posłuchaj »
Astma – czyli Tomasz Popakul, muzyk i twórca filmów animowanych. Udziela się także w zespołach Osty, BETH. Wydawał w Audile Snow i Pointless Geometry.
Posłuchaj »
Vj: Robert Bęza
Posłuchaj »
Stefan Wesołowski — koncert: Marsjański pył
Audiowizualny performance zespołu Stefana Wesołowskiego i VJa Roberta Bęzy.
Stefan Wesołowski zaprezentuje m.in. utwory z najnowszego albumu „Rite of the End”. Jest to głęboko liryczna, noeklasyczna w formie, muzyczna reinterpretacja marzeń o podboju Kosmosu. Zabrzmią subtelne dźwięki harfy w towarzystwie wiolonczeli, skrzypiec, syntezatorów i pianina. Dopełnieniem muzyki będzie wizualny performance VJ Roberta Bęzy – inspirowany filmem, komiksem i sztuką lat 40. i 50., ukazujący kosmiczne podróże z perspektywy możliwości, jakie wtedy dawała technologia.
Stefan Wesołowski – kompozytor, skrzypek, producent muzyczny. Od kilku lat związany z wytwórniami Importnant Records i Mute Song. Autor muzyki teatralnej, filmowej – skomponował ścieżkę dźwiękową do filmu “Listen To Me, Marlon” w reż. Stevan Riley (premiera w Sundance). Jego ostatni album nosi tytuł “Rite of the End”.
https://stefanwesolowski.bandcamp.com/
Posłuchaj »
VJ: Robert Bęza
Posłuchaj »
Kino Przemian
Imagine Science Satellite Film Festival
Autorski program filmowy, przygotowany przez nowojorską fundację Imagine Science Films, łączący perspektywę naukową z eksperymentalną formą filmową. Trzy bloki tematyczne składają się na opowieść o Kosmosie, nowych technologiach i różnorodności życia na Ziemi.
15.09.2017
13:00 – 14:30 Poszukiwania na krańcu wszechświata
16:00 – 17:30 Życie na pograniczu osobliwości
18:00 – 19:30 Sceny z życia biosfery
16.09.2017
15:00 – 16:30 Życie na pograniczu osobliwości
17:00 – 18:30 Sceny z życia biosfery
19:00 – 20:30 Poszukiwania na krańcu wszechświata
17.09.2017
15:00 – 16:30 Sceny z życia biosfery
17:00 – 18:30 Poszukiwania na krańcu wszechświata
19:00 – 20:30 Życie na pograniczu osobliwości
OPISY WSZYSTKICH FILMÓW
I. Poszukiwania na krańcu wszechświata
(czas trwania bloku filmowego: 83 min)
„Podróżnicy”, reż. Santiago Menghini, Kanada 2015
Podróżuj razem ze statkiem kosmicznym Voyager, który przemierza układ słoneczny w ramach ekspedycji trwającej już ponad trzy dekady. Z przylądka Canaveral na Florydzie wystartował 5 wrześni a 1977 roku. Sonda wykorzystała technikę przyspieszania w polu grawitacyjnym mijanych planet, co pozwoliło na osiągnięcie dużych prędkości bez konieczności używania paliwa.
Na początku 2017 r. sondę dzieliła od Ziemi odległość około 137 au (1 au = ok. 150 mln km). Voyager jest najdalszym i ciągle działającym obiektem wysłanym w przestrzeń kosmiczną przez człowieka. Sygnał wysłany przez sondę w kierunku anten Deep Space Network ulokowanych na terenie Kalifornii, w Hiszpanii i Australii potrzebował ponad 19 godzin, by dotrzeć do Ziemi.
„Hotaru”, reż. William Laboury, Francja, 2015
– Masz dar, Martha – powiedzieli. – Ale tutaj nic on nie znaczy. Pokażemy ci niesamowicie piękne rzeczy. Nie obudzisz się, ale zabierzesz ze sobą niezwykle cenne wspomnienia…
Zobacz zwiastun »
„Coraz bliżej Marsa”, reż. Annelie Boros i Vera Brückner, Niemcy / Japonia / Łotwa, 2015
„Pogodziliśmy się z myślą, że już nigdy tu nie wrócimy. Jesteśmy pierwszymi w historii mieszkańcami innej planety. Staliśmy się bytami międzyplanetarnymi”.
Jest rok 2024. Prywatna organizacja planuje wysłać czteroosobową grupę na Marsa. Paul Leeming i Pauls Irbins są brani pod uwagę do udziału w misji, w ramach której na tej odległej planecie po raz pierwszy ma się osiedlić człowiek. Powrót nie jest planowany.
Zobacz zwiastun »
„Czerń”, reż. Tomasz Popakul, Polska, 2016
opowiada o parze astronautów uwięzionych na stacji orbitalnej w wyniku wojny nuklearnej, która niespodziewanie wybuchła na Ziemi. Załoga straciła kontakt ze swoją planetą, a żadna próba nawiązania łączności z bazą lub z kimkolwiek innym się nie powiodła. Teraz mogą jedynie oglądać eksplozje nuklearne na powierzchni Ziemi i próbować wspólnie przetrwać.
Zobacz zwiastun »
„Łukowa fala uderzeniowa”, reż. Javier Diez, Hiszpania, 2016
Pewien obiekt pojawia się na kilku zdjęciach z teleskopu, umożliwiając młodej astronom i jej współpracownikom dokonanie niezwykłego odkrycia. W ramach nowego przeglądu astronomicznego wykonane zostają zdjęcia szerokokątne, służące stworzeniu trójwymiarowej mapy nieba. Pozwoli ona ustalić pozycje i odległości dzielące nas od dalekich galaktyk, gwiazd Drogi Mlecznej oraz szeregu różnych obiektów Układu Słonecznego, takich jak planetoidy czy asteroidy. Na serii zdjęć wykonanych podczas przeglądu młoda astronom zauważa dziwny obiekt, który zachowuje się w nietypowy sposób. Konsultacje ze współpracownikami doprowadzają do uzyskania nieoczekiwanych wyników.
Nowe obserwatorium astronomiczne zbudowano specjalnie w celu stworzenia szerokokątnego przeglądu optycznego nieba północnego. Film przedstawia pokrótce metody pracy obserwatorium oraz to, w jaki sposób zgromadzone dane są później wykorzystywane przez naukowców. Pojawia się też w nim realistycznie ujęty motyw pierwszego kontaktu.
Więcej informacji na temat projektu naukowego, o którym mowa w filmie »
II. Życie na pograniczu osobliwości
(czas trwania bloku filmowego: 77 min)
„Fluktuacje kwantowe”, reż. Markos Kay, Wielka Brytania, 2016
W filmie „Quantum Fluctuations” przedstawiono symulacje cząstek służące wizualizacji poszczególnych mikrozdarzeń mających miejsce w Wielkim Zderzaczu Hadronów (Large Hadron Collider – LHC) podczas zderzania protonów. Film, stworzony w formie szeregu doświadczeń koncepcyjnych, ma na celu ukazanie złożoności i abstrakcyjnego charakteru tych niewidocznych aspektów naszego świata, które tworzą materialną rzeczywistość.
Mechanika kwantowa, fizyka wielkich energii, model standardowy, interpretacja kopenhaska, cząstki elementarne, emergencja, teoria złożoności, teoria informacji, symulacje – bezpośrednia obserwacja świata kwantowego jest niemożliwa, a wizualizacje interakcji kwantowych są od czasów Heisenberga zabronione. Obecność i właściwości cząstek elementarnych potwierdza się poprzez dokonywanie pomiarów wywoływanych przez nich niewielkich zmian z wykorzystaniem takich instrumentów, jak LHC, a następnie porównywanie ich z danymi zgromadzonymi na podstawie symulacji przeprowadzanych przez superkomputery. Jest to być może najbardziej abstrakcyjna forma obserwacji, zapośredniczona przez symulację komputerową.
„System luster”, reż. Eva Zornio, Szwajcaria, 2015
Obrazy wymykają się ze snu. Dziwny neuronowy las, który młoda reżyserka przemierza co noc. Sen łączący mózg z kinem oraz wspomnienia z eksperymentami naukowymi. Dziewczyna chce zrozumieć, co wspólnego ma ze sobą neuronauka i filmy. Poetycka podróż do serca systemu luster – mechanizmu, który decyduje o tym, czy odczuwamy empatię względem innych, zarówno tych, których spotykamy w prawdziwym świecie, jak i na ekranie.
Zobacz zwiastun »
„Niebieskookie ja”, reż. Alexey Marfin, Wielka Brytania / Hongkong, 2015
Witamy w świecie stworzeń po 99 centów sztuka. Atrakcyjny profil na portalu społecznościowym lub lista zakupów online dostosowana do naszych zainteresowań to już za mało. Teraz kolekcjonujemy genetycznie modyfikowane zwierzęta, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby wyglądać jak ich właściciele. Nikt nie jest wyjątkowy. Tak właśnie wygląda gospodarka postpersonalna.
Zobacz zwiastun »
„Sygnał i szum”, reż. Charlie Tweed, Wielka Brytania, 2016
Funkcję narratora pełni tutaj anonimowa grupa hybrydowych maszyn pochodzących z niedalekiej przyszłości. Maszyny te postrzegają ludzi i zwierzęta jako nieudolne urządzenia, dlatego rozważają, w jaki sposób można zmodyfikować i udoskonalić ich kod genetyczny. Choć cała przedstawiona koncepcja przywodzi na myśl film science fiction, wszystkie omawiane technologie i idee oparte są na rzeczywistych postępach naukowych oraz na całkiem prawdopodobnych wizjach tego, czego świadkiem możemy stać się w przyszłości, jeżeli chodzi o DNA, bioinformatykę oraz najnowszą technologię modyfikacji genomu – CRISPR.
Film autorstwa Charliego Tweeda, stworzony we współpracy z dr. Darrenem Loganem. Projekt zrealizowano na zamówienie Animate Projects przy wsparciu Wellcome Trust.
„Zespół paramuzyczny”, reż. Tim Grabham, Wielka Brytania, 2015
Krótki film dokumentalny opisujący przygotowania oraz wykonanie kompozycji muzycznej pod tytułem Activating Memory [Aktywacja pamięci], będącej dziełem zespołu „Paramusical Ensemble”, w którego skład weszło czworo pacjentów z ciężkim stopniem niepełnosprawności ruchowej oraz kwartet smyczkowy. Projekt zrealizowano w londyńskim Royal Hospital for Neuro-disability. Partie na każdy z instrumentów tworzone były w czasie rzeczywistym na podstawie aktywności elektrycznej czterech wykonawców, na których głowy nałożono czepek wyposażony w elektrody odczytujące sygnały elektryczne płynące z mózgu. System ten, noszący nazwę Brain-Computer Music Interfacing system, umożliwiał łączność między mózgiem a komputerem generującym muzykę. Sygnały elektryczne umożliwiały sterowanie systemem przekształcającym polecenia w muzykę.
Activating Memory, utwór na kwartet smyczkowy, to projekt, którego pomysłodawcą jest Eduardo Reck Miranda. Brain-Computer Music Interfacing system został stworzony przez Joela Eatona we współpracy z dr. Julianem O’Kellym oraz dr Sophie Duport – lekarzy z Royal Hospital for Neuro-disability w Londynie
System BCMI składa się z czepka wyposażonego w elektrody odczytujące sygnały elektryczne płynące z mózgu. Sygnały te umożliwiają sterowanie systemem przekształcającym polecenia w muzykę. Podczas koncertu, o którym opowiada ten dokument, czworo pacjentów szpitala RHN mogło tworzyć zapis nutowy odgrywany w czasie rzeczywistym przez kwartet smyczkowy. Wydarzenie to było możliwe za sprawą przełomowej technologii BCMI opracowanej w ośrodku ICCMR (Interdisciplinary Centre for Computer Music Research – Interdyscyplinarny ośrodek badań nad muzyką wspieraną komputerowo) na Uniwersytecie w Plymouth.
Zobacz zwiastun »
„Geosynchroniczny”, reż. Toby Smith, Wielka Brytania, 2015
Od 1957 roku, kiedy to Związek Radziecki wystrzelił Sputnika, w przestrzeń kosmiczną wysłano ponad 6600 satelitów. Obecnie działa 3600 z nich, a częstotliwość, z jaką dołączają do nich kolejne, jest coraz większa – wszystko po to, by zaspokoić nasze potrzeby i dostarczenie nam coraz bardziej zaawansowanej łączności, coraz większej ilości danych i coraz liczniejszych kanałów nadawczych. W 2012 roku nawiązałem długoterminową współpracę z firmą SES. Moim celem było udokumentowanie cyklu użytkowania jednych z najbardziej zaawansowanych technologicznie satelitów komercyjnych na świecie, począwszy od etapu ich projektowania, budowy i testowania, przez międzynarodowy transport, aż po wystrzelenie w kosmos i następującą po tym pracę. Ze swojej siedziby znajdującej się w Luksemburgu firma SES zarządza dużą flotą satelitów, monitorując ich położenie i pracę, a także dane i kanały nadawcze, które przekierowują.
„Kurcząca się soczewka”, reż. Chris Burns, Stany Zjednoczone, 2016
Podczas gdy baterie, ekrany i inne elementy elektroniczne od dawna poddawane są procesowi miniaturyzacji, soczewki pozostawały dotąd w tyle. Teraz, za sprawą badań materiałowych, naukowcom udało się stworzyć niezwykłe małe soczewki metamateriałowe.
„Siatka na światło”, reż. Erin Espelie, Stany Zjednoczone, 2016)
Zarówno z cyfrowego, jak i z energetycznego punktu widzenia światło ma wpływ na nasz rytm okołodobowy, nasze wewnętrzne zegary oraz na siatkówkę naszego oka. Wraz z ujednoliceniem wykorzystywanych przez człowieka źródeł światła szczególnie światło niebieskie o długości fali mieszczącej się w zakresie od 400 do 500 nanometrów stało się coraz bardziej wszechobecne. Jaki może mieć to wpływ na jakość naszego odpoczynku?
„Autonomiczny”, reż. Per Eriksson i Alexander Rynéus, Szwecja, 2014
Nowa, przytłaczająca era zmierza w naszym kierunku niezauważona. Postęp technologiczny sprawia, że granice między tym, co prawdziwe, a tym, co nierealne, coraz bardziej się zacierają. Czy którakolwiek z rzeczy na tym świecie okaże się być niezastąpiona? Autonomous to mocny, pełen emocji obraz mówiący o przyszłości, która w zasadzie już nadeszła.
III. Sceny z życia biosfery
(czas trwania bloku filmowego: 71 min)
„Nogolotka”, reż. Laura Verlinden, Holandia, 2016
Refleksyjna podróż w głąb przyrody i jej różnych aspektów. Naszym przewodnikiem jest tutaj tajemnicza istota. Przedstawiona w filmie wyprawa stawia pod znakiem zapytania nasze miejsce we wszechświecie i zmusza do chwili zadumy nad otaczającym nas światem.
„Archives of Extinction” [Archiwa wymarcia], reż. Alyce Takayesu, Stany Zjednoczone, 2016
W XIX wieku naukowcy przekształcali żywe ptaki w martwe, wypchane okazy przeznaczone do badań. Dziś natomiast starają się na powrót tchnąć w nie życie za sprawą nowej nauki służącej wskrzeszaniu wymarłych gatunków. Zgłębiając zagadnienie tych transformacji, film Archives of Extinction zadaje pytania dotyczące pozbawiania istot życia i ponownego ich ożywiania, a także roli, jaką odgrywa człowiek w procesie rozkładania przeszłości na części i składania z nich nowych realiów ekologicznych.
„A.D.A.M.”, reż. Vladislav Knežević, Chorwacja, 2014
Awaria urządzenia o nazwie A.D.A.M. (Autonomous Drone for Asteroid Mining – Niezależny dron wydobywający surowce z asteroid) wzmacnia jego procesy poznawcze i uruchamia tryb autonomiczny, przez co maszyna odmawia komunikowania się z operatorami z firmy satelitarnej. Ta metafikcyjna opowieść o relacjach między człowiekiem a maszyną zanurzona jest w kakofonii języków, kodów i sieci komunikacyjnych, dla których tło stanowią rozległe krajobrazy zionące pustką, ogromne miejskie budowle i daleki bezkres.
„Wyroby ziem rzadkich”, reż. Toby Smith, Wielka Brytania, 2015
Podczas gdy zwiedzanie niezwykłych miejsc stanowi istotę turystyki luksusowej, przedstawiony w filmie projekt dotyczy nieco mniej znanych podróży, jakie odbywają się w ramach globalnych łańcuchów dostaw. Pozwala on prześledzić drogę, jaką przemierzają metale ziem rzadkich, stosowane powszechnie w wysokiej klasy urządzeniach elektronicznych i zielonych technologiach, aż do miejsc ich pochodzenia. Film zrealizowany z udziałem fotografa Toby’ego Smitha dokumentuje wędrówkę tychże metali począwszy od kontenerowców i portów, przez hurtownie i fabryki, aż do radioaktywnego, sztucznie utworzonego „jeziora” w Mongolii Wewnętrznej, gdzie mieszczą się rafinerie zajmujące się przetwarzaniem metali. Grupa Unknown Fields Division we współpracy z Kevinem Callaghanem użyła błota pochodzącego z tego jeziora do stworzenia zestawu trzech naczyń ceramicznych o rozmiarach odpowiadających ilości odpadów powstałych w procesie produkcji trzech urządzeń – smartfonu, ultralekkiego laptopa i ogniwa akumulatora inteligentnego samochodu.
„Bez-las”, reż. Grayson Cooke, Australia, 2015
Film jest projektem artystyczno-naukowym łączącym w sobie krytykę polityki środowiskowej i rzeczowe dochodzenie. W ramach jego realizacji wykorzystano kwas siarkowy – silnie żrącą substancję, która wypala wszystko, z czym się zetknie – aby rozpuścić fotografie przedstawiające wiekowe podzwrotnikowe lasy deszczowe rosnące w Queensland.
Wylesianie stanowi jeden z najbardziej istotnych elementów związanych ze zmianą klimatu spowodowaną działalnością człowieka. Zjawisko to odpowiada za około 12% światowej emisji gazów cieplarnianych, a także prowadzi do erozji i znaczących strat w zakresie bioróżnorodności. Lasy pełnią ważną funkcję polegającą na pochłanianiu dwutlenku węgla, ale stanowią one również repozytoria dodatkowego czasu dla rasy ludzkiej i swego rodzaju „ziemską pamięć”, która jest każdego dnia kasowana, aby służyć naszym aktualnym potrzebom. W kontekście epoki antropocenu deforestacja stanowi istotną kwestię pozwalająca określić, w którym momencie środowisko powinno mieć pierwszeństwo przed gospodarką, zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się.
Projekt ten w wyjątkowy sposób dotyka powyższych zagadnień. Deforest szuka metafory będącej odpowiednikiem procesu uszczuplania zasobów leśnych i znajduje ją w połączeniu mediów fotograficznych i żrącego kwasu, które umożliwia „urzeczywistnienie” procesu wylesiania z wykorzystaniem różnych kanałów rejestrowanych w ramach filmu. Zniszczenie obrazu, świadomość jego utraty oraz związek, jaki ma to ze światem, to elementy leżące u podstaw opisywanego projektu.
W celu ukazania złożonej interakcji między kwasem a przeźroczem wykorzystano metodę fotografii poklatkowej. Filmowi towarzyszy muzyka skomponowana przez Matthew Bourne’a oraz ścieżka dźwiękowa składająca się głównie z odgłosów natury nagranych w Górach Bunya, w lesie deszczowym strefy umiarkowanej położonym w południowo-wschodnim Queensland oraz w miejscu, w którym wykonano fotografie wykorzystane w projekcie.
„Katalizator zmian, czyli adaptacja do zmieniających się warunków pogodowych w Ladakh”, reż. Chintan Gohil, Indie, 2013
Region Ladakh, będący zimną pustynią położoną wysoko w Himalajach na terenie Indii, to jedno z wielu miejsc, w których można zaobserwować subtelną równowagę ekologiczną i które znajduje się na pierwszej linii ognia, jeżeli chodzi o zmianę klimatu. Ekosystem oraz ludzie zamieszkujący ten region doświadczani są przez nieprzewidziane zmiany, takie jak susze, gwałtowne powodzie oraz szereg innych trudności wywołanych brakiem równowagi klimatycznej. Film przedstawia niektóre z problemów, z którymi boryka się to miejsce, a także wysiłki mające na celu przystosowanie się do zmiany klimatu, czynione przez różne organizacje oraz przez dalekowzrocznych mieszkańców regionu.
„Czy wystarczy gleby, by wyżywić planetę pełną miast?”, reż. Valerio Palma, Włochy, 2015
Istnieje zasada mówiąca o tym, że zapotrzebowanie na glebę wzrasta proporcjonalnie do liczby ludności. Jak długo miasta będą mogły nadal się rozrastać? W którym momencie zabraknie gleby potrzebnej, aby wykarmić mieszkańców Ziemi? Oto krótki film popularnonaukowy opowiadający o tym badaniu. Do jego animacji użyto wyłącznie kodu programowania wykorzystywanego w dostępnym bezpłatnie programie POV-Ray.
Badanie naukowe o nazwie „Is there enough soil to feed a planet of growing cities?” [Czy wystarczy gleby, by wyżywić planetę pełną rozrastających się miast?], prowadzone przez Roberto D’Autilię i Ilarię D’Ambrosi, analizuje prawo skalowania w odniesieniu do zapotrzebowania na ziemię rolną przez miasta. Nieliniowa zależność między wielkością miasta a liczbą mieszkańców stała się przyczynkiem do opracowania równania ilustrującego dynamikę populacji. Rozwiązanie tego równania ograniczone jest tzw. pojemnością środowiska w zakresie liczby mieszkańców, których można wykarmić. Pojemność środowiska jako funkcja wykładnika prawa skalowania wskazuje, że wykładnik ten musi mieć bardzo małą wartość, aby zapewnić zrównoważoną gospodarkę żywnościową. Sugeruje się nacisk na jakość, a dążenie do jej osiągnięcia stanowi wyzwanie, z jakim miasta muszą się w przyszłości zmierzyć.
„Zbłąkane liście”, reż. Fern Silva, Stany Zjednoczone, 2014
Film Wayward Fronds opowiada o szeregu zdarzeń, które ukształtowały mokradła Everglades na Florydzie, oraz przedstawia fabularną wersję geologicznej przyszłości tego obszaru, a także jego wpływu zarówno na rdzennych, jak i napływowych mieszkańców. W związku z inspiracją, jaką stanowią ostatnie rozmowy dotyczące przepisów obowiązujących na Florydzie, zgodnie z którymi planuje się wreszcie przeznaczenie miliardów dolarów na stworzenie funduszy rekultywacyjnych, zdarzenia przedstawione w tym filmie stanowią wizualizację tego, jak może wyglądać rozkwit ekologiczny obszaru Everglades. Natura zaczyna brać górę, pochłania i po stuleciach oblężenia podporządkowuje sobie cywilizację, a nawet wiedzie ją do swoich tajemniczych wodnych głębin, zmuszając ludzi, aby przystosowali się do życia w nowym otoczeniu.
I Kongres Marsjański
Czy poziom współczesnej nauki i technologii pozwala realnie myśleć o budowie cywilizacji międzyplanetarnej? Jak pokonać bariery fizyczne, biologiczne, techniczne, aby opuścić Ziemię i osiedlić się w innym miejscu Kosmosu?
I Kongres Marsjański to forum do debaty o perspektywach kolonizacji Marsa. Osiem grup dyskusyjnych, osiem obszarów problemowych, ośmioro ekspertów. Razem z nimi omówimy zagadnienia logistyczne, technologiczne, zdrowotne i społeczno-prawne związane z transportem oraz późniejszym funkcjonowaniem kolonistów w ekstremalnych warunkach Czerwonej Planety.
Dzięki nietypowej formule „odwróconej kawiarni naukowej” debata nie jest wymianą tez przez specjalistów. Eksperci tylko inicjują dialog - wprowadzają w tematykę, zadają kluczowe pytania. Reszta należy do uczestników, którzy biorą aktywny i twórczy udział w dyskusji. Każdy może przedstawić własny punkt widzenia: oryginalny, nie obciążony rutyną naukową, wskazujący profesjonalistom nowe perspektywy badawcze.
Kongres poprowadzi Tadeusz Kocman – inżynier, absolwent Imperial College of Science, Technology and Medicine w Londynie, współzałożyciel i sekretarz Stowarzyszenia Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego (Polish Space Professionals Association, PSPA), od 2009 roku zaangażowany w realizacje projektów kosmicznych w Niemczech, Holandii, Anglii i Polsce.
Eksperci:
- Tobiasz Mayer, Instytut Lotnictwa / Centrum Technologii Kosmicznych
TRANSPORT i NAPĘDY – jak przetransportować setki kolonistów z Ziemi na Marsa? czy lepiej zbudować wielką rakietę do podróży bezpośredniej, czy kilka mniejszych do podróży z przystankami? gdzie zbudować bazy pośrednie? jakiego rodzaju paliwo użyć – stałe czy ciekłe (np. ciekły metan, co pozwoli produkować je na Marsie)? a może poczekać aż powstanie zupełnie nowa technologia, (napęd jonowy, plazmowy)?
- Justyna Barys, Europejska Agencja Kosmiczna, ESA
ZASOBY – jak zapewnić ludziom tlen, wodę, pożywienie w czasie wielomiesięcznej podróży? jak uprawiać rośliny w warunkach panujących na Marsie (niska temperatura, mniejsze nasłonecznienie, mikrograwitacja)? co zrobić z odpadami – składować i wysyłać z powrotem za Ziemię? jak i do czego wykorzystywać lokalne zasoby (np. regolit do druku 3D)?
- Marcin Wygachiewicz, SENER, PSPA (Polish Space Professionals Association)
ROBOTYKA i MECHANIZMY – jak przygotować infrastrukturę na Marsie, zanim nastąpi lądowanie ludzi? jak zapewnić sprawne sterowanie z orbity urządzeniami operującymi na powierzchni Marsa? jakich robotów potrzebujemy (łazik, humanoid, ramię robotyczne)? jakie prace mogą (a jakie muszą) zostać wykonane przez roboty? jakich zadań nie powinniśmy pozostawiać robotom?
- Jakub Falaciński, Fundacja Exorion
HABITATY, ŻYCIE W EKSTREMALNEJ IZOLACJI – jak uwzględnić psychologiczne potrzeby człowieka w warunkach izolacji, samotności, braku prywatności? jak zapobiegać konfliktom w zamkniętej przestrzeni? jak przystosować ludzki zegar biologiczny do funkcjonowania w ramach marsjańskiej doby – dłuższej od ziemskiej o 40 minut?
- Joanna Kuźma, LUNARES
FIZJOLOGIA – jak przeciwdziałać negatywnym skutkom niskiej grawitacji (atrofia układu kostnego i mięśniowego, zaburzenia widzenia, spadek odporności organizmu)? jak chronić organizm przed promieniowaniem kosmicznym podczas podróży na Marsa?
- Artur Łukasik, PSPA (Polish Space Professionals Association)
NAWIGACJA i KOMUNIKACJA – jak wylądować w odpowiednim miejscu na Marsie? jak prowadzić sprawną komunikację z Ziemią przy 20-minutowym opóźnieniu sygnału? czy w tej sytuacji procedury bezpieczeństwa powinny zakładać wsparcie z Ziemi?
- Kinga Gruszecka, PSPA (Polish Space Professionals Association)
KWESTIE SPOŁECZNO-POLITYCZNE – kto poleci na Marsa? kim będą pierwsi osadnicy, jak będą wybierani, dobierani? kogo będą reprezentować? jakie role społeczne powinni przyjmować? czy powinni być tam tylko inżynierowie i naukowcy? jak powinna funkcjonować osada na Marsie?
- Kamil Dobrowolski, Koło Naukowe Prawa Kosmicznego i Lotniczego UJ
KWESTIE PRAWNE – jak zapewnić bezpieczną, pokojową oraz prowadzoną w imię dobra całej ludzkości eksplorację Marsa? jaki status prawny powinni otrzymać pierwsi koloniści? jakiej ziemskiej władzy powinni oni podlegać? jakie prawa oraz wolności powinny zostać im przyznane? jak powinny zostać uregulowane stosunki własnościowe pomiędzy osadnikami na Marsie?
Piknik i spotkania: Śniadanie nad rzeką
W niedzielę tereny zielone wokół Kopernika zamienią się w targ zdrowej żywności i strefę wypoczynku. Będzie można zjeść dania kuchni międzynarodowej, posiedzieć na leżakach i skorzystać z wypożyczalni gier. A wszystko przy dźwiękach muzyki na żywo granej przez DJ Phoen’a. Nie zabraknie tez ciekawych rozmów o uprawach warzyw na Marsie oraz co jedzą, jak dbają o zdrowie i kondycje fizyczną potencjalni zdobywcy Kosmosu.
12:00 Co jeść w Kosmosie?
rozmowa Anny Charko (CNK) o kosmicznym uprawach z Wiegerem Wamelinkiem, egzobiologiem z Wageningen University.
Dr Wieger Wamelink – egzobiolog, pracownik Uniwersytetu i Centrum Badawczego w Wageningen w Holandii. Od 2013 roku wraz z zespołem prowadzi eksperyment, którego celem jest zbadanie możliwości uprawy niektórych roślin jadalnych – szczególnie zbóż – na Marsie oraz Księżycu. W ramach tego eksperymentu udało mu się nawet przyrządzić „obiad marsjański”.
13:30 Jak żyć w Kosmosie?
rozmowa Anny Charko (CNK) z Mariuszem Słoniną, Grzegorzem Ambroszkiewiczem, Piotrem Konorskim, analogowymi astronautami, uczestnikami misji LUNAR EXPEDTION w Rzepienniku Biskupim w 2016 r.
Mariusz Słonina
Vice-dowódca Lunar Expedition 0 (sierpień 2016). W trakcie misji zajmował się utrzymaniem systemów IT habitatu oraz przeprowadzał badania spektrograficzne pobieranych próbek gruntu.
Astronom, absolwent Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pracuje w toruńsko-bydgoskim startupie, Sybilla Technologies, gdzie zajmuje się robotyzacją obserwatoriów astronomicznych oraz interakcją użytkownika z sieciami obserwatoriów, m.in. w ramach segmentu SST Europejskiej Agencji Kosmicznej (Space Surveillance and Tracking, Space Situation Awareness). W swojej pracy łączy zdobyte doświadczenie naukowe oraz umiejętność posługiwania się najnowocześniejszymi technologiami IT. Współzałożyciel i członek Stowarzyszenia Inicjatyw Kulturalnych „Tartak” oraz Grupy Literackiej Piekary24. Twórca artystycznego cyklu „Transmisja Poetycka” – literackich spotkań na pograniczu słowa, muzyki i performance’u. Maratończyk, zdobywca Korony Maratonów Polskich, oraz wieloletni członek Klubu Maratońskiego UMK. Uczeń-pilot Aeroklubu Warszawskiego, w ramach szkolenia do licencji pilota szybowcowego.
Grzegorz Ambroszkiewicz
26-letni konstruktor w Centrum Badań Kosmicznych. Zajmuje się projektowaniem podzespołów satelitarnych w dwóch misjach Europejskiej Agencji Kosmicznej: Proba-3 mający badać koronę Słońca i JUICE, mający badać lodowe księżyce Jowisza. Zaangażowany również w projekt studenckiego satelity PW-SAT2, który zostanie wyniesiony na orbitę pod koniec tego roku. Podczas symulacji pełnił funkcje Inżyniera Biomedycznego (z racji ukończenia studiów o tej specjalizacji) i zajmował się eksperymentem badania sygnału oddechowego i EKG, drukiem 3D oraz sterowaniem łazika.
Piotr Konorski
Piotr Konorski jest absolwentem kierunku astronomia, a obecnie doktorantem na Uniwersytecie Warszawskim skupionym w swojej pracy na astrofizyce gwiazdowej oraz wskaźnikach precyzyjnych odległości w obrębie widzialnego wszechświata. Ponadto jest zaangażowany w rozwiązywanie problemów naukowych i społecznych z wykorzystaniem High Performance Computing oraz zaawansowanych równoległych technik programowania we współpracy z Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego w Warszawie. Piotr jest również trzykrotnym zwycięzcą międzynarodowych hakatonów z obszaru zaawansowanych koncepcji i analiz danych dotyczących kosmosu. Niedawno został wybrany do pierwszego zespołu polskich astronautów analogowych i bierze aktywny udział w rozbudowywaniu Modułowej Analogowej Stacji Badawczej oraz przygotowaniach do kampanii analogowych symulacji wypraw na księżyc i Marsa prowadzonych w Polsce – posłuchaj, co mówi o tym na y2u.be/FXxTdlixZos. Nauką zainteresował się już w dzieciństwie, gdy uświadomił sobie, jak wiele można dowiedzieć się o świecie, wykorzystując najprostsze urządzenia, takie jak mikroskop, teleskop, stetoskop itp. Z biegiem lat ogólna ciekawość świata przerodziła się w zainteresowanie astronomią i różnymi aspektami eksploracji kosmosu. Przez lata Piotr był zaangażowany w kilka projektów naukowych, w tym w badanie dotyczące obserwacji wysoko energetycznych jąder galaktyk przez satelity rentgenowskie, gwiezdnych gromad kulistych, spektroskopowych poszukiwań planet spoza naszego układu słonecznego oraz mapowania odległości lokalnych i pozagalaktycznych źródeł, rozwijając jednocześnie umiejętności i opanowując posługiwanie się wieloma narzędziami obserwacyjnymi, matematycznymi i obliczeniowymi niezbędnymi do osiągnięcia postawionych sobie celów.
Z kuchni międzynarodowej gotują dla nas dania:
PHO 206
Skamiejka
MY ONIGIRI
Mr. Pancake
Chmielarnia
Pyszne, zdrowe koktajle i inne niespodzianki:
Oryginalne śniadaniowe słodkie i słone rogaliki od:
Pyszne i wyrafinowane zupy od:
Świeże warzywa od: