Pokazać – Przekazać 2024

Edukacja – dobra szkoła dobrego życia

Czym jest dobre życie? Jak je sobie wyobrażamy? Młode osoby, które w 2023 roku głosowały w wyborach po raz pierwszy, jako najważniejsze dla siebie sprawy wskazują dobre relacje z bliskimi, zdrowie, wystarczające zarobki, dobrostan psychiczny, poczucie bezpieczeństwa i satysfakcjonującą pracę. Czy nie na tym właśnie polega dobre życie?

W raporcie publikowanym przez Uniwersytet SWPS i agencję They.pl „Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie” młodzież mówi, że ponad wszystko stawia samorozwój, przyjaciół i zdrowie (w tym zdrowie psychiczne). To pokolenie urodzone po 2000 r. ceni sobie czas wolny (do odpoczynku, pogłębiania swoich pasji). Czy to zaskakujące, że samorozwój stanowi priorytet dla 52 proc. ankietowanych, a systemowe wykształcenie tylko dla 37 proc.? Czy wyzwania, przed którymi stoi środowisko edukacyjne, bierze pod uwagę opinie i wnioski wynikające z dostępnych badań i raportów?

Baza wiedzy ambasadorzy i eksperci streamingi

dekoracja

Konferencja Pokazać – Przekazać 2024, zatytułowana „Edukacja – dobra szkoła dobrego życia”, otwiera przestrzeń do rozmowy o dobrostanie społeczności edukacyjnej. Chcemy upowszechniać wiedzę o tym, co pomaga w uczeniu (się). Chcemy znaleźć sposoby na urządzenie przestrzeni, w której odbywa się nauka, a także na zagospodarowanie najbliższego otoczenia szkół w taki sposób, by służyły naszemu zdrowiu i równowadze. Chcemy nauczyć się wzmacniać siebie i innych, dążyć do własnego dobrostanu i dbać o dobro wspólne. Aktualny stan wiedzy i badań zaprezentują zaproszeni przez nas neurobiolodzy, inżynierowie, pedagodzy różnych specjalności oraz projektanci. Porozmawiamy o tym, jak stosunek i zachowanie otoczenia wobec osoby uczącej się oddziałuje na jej mózg na poziomie fizjologicznym, o wpływie aranżacji przestrzeni na proces uczenia się, a także o budowaniu wspólnot, do których należą osoby o różnych doświadczeniach edukacyjnych i życiowych. Zastanowimy się nad tym, jak budować i wzmacniać u młodzieży poczucie sprawczości w sprawach publicznych i jak poszerzać naszą własną strefę komfortu w edukacji.

Korzyści z konferencji

18 prelekcji, 6 sesji dialogowych, 30 ekspertów z wielu dziedzin – poznasz naukowców i specjalistów, którzy przedstawią aktualny stan wiedzy i badań o wpływie różnych zmiennych na środowisko i procesy uczenia. Spotkasz zaangażowaną młodzież, edukatorów i nauczycieli. Posłuchasz twórców rozwiązań edukacyjnych, innowatorów myśli i działań pomocnych w oddolnym tworzeniu dobrej szkoły dobrego życia.

Nawiążesz cenne kontakty. Podczas 13 warsztatów uzyskasz praktyczną wiedzę i narzędzia pomocne do pracy w szkole, w edukacji domowej, w układaniu relacji z dziećmi, młodzieżą, między rodzicami a szkołą, w budowaniu otoczenia sprzyjającego uczeniu i zachowaniu równowagi w życiu. Sam/a zdecydujesz, które są najważniejsze dla Ciebie.

Po zakończeniu dwudniowego wydarzenia otrzymasz certyfikat udziału w konferencji, potwierdzający poszerzenie wiedzy i kwalifikacji zawodowych. Wzbogacisz się o motywację, siłę do działania i mnóstwo inspiracji na nadchodzący rok szkolny!

    Ambasadorzy i eksperci konferencji

    Przeczytaj o ambasadorach konferencji oraz ekspertach, którzy poprowadzą spotkania lub warsztaty.

    Program konferencji 

    Pobierz program (plik pdf)

    Dzień I – czwartek 22 sierpnia

    Otwarcie

    • Wystąpienie dr Katarzyny Młynek, Zastępczyni Dyrektor programowej Centrum Nauki Kopernik
    • Wystąpienie min. Pauliny Piechny-Więckiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej

    Dzień II – piątek 23 sierpnia

    Drugi dzień wydarzenia będzie dniem warsztatowym. Uczestnicy konferencji będą mogli wybrać spośród 13 propozycji warsztatów odbywających się zarówno w Centrum konferencyjnym, jak i w sąsiednim budynku Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego. Po dwóch sesjach warsztatów wysłuchamy inspirującego wystąpienia gościa specjalnego.

    10.00–12.00 
    I sesja warsztatów (równolegle)
    13.00–15.00
    II sesja warsztatów (równolegle)
      1. Towarzyszyć, ale jak? Eksperymentowanie z dziećmi
        Prowadzące: Natalia Arciszewska i Iga Cieślak, Centrum Nauki Kopernik
      2. „Pierwsza pomoc” w sytuacji konfliktu – jak twórczo radzić sobie w sporach
        Prowadząca: dr Anna Duda-Machejek, Stowarzyszenie Mediatorów Polskich
      3. Równowaga w działaniu
        Prowadząca: Paulina Jędrzejewska, Fundacja Culture Shock
      4. Prototypowanie
        Prowadzące: Magdalena Aszer i Natalia Arciszewska, Centrum Nauki Kopernik
      5. Budowanie i doświadczanie wspólnoty uczącej się
        Prowadzące: dr n. med. Emilia Grzęda i Małgorzata Ratkowska, Centrum Nauki Kopernik
      6. Być tu i teraz w czasach ciągłych zmian.  Techniki improwizacji teatralnej w budowaniu dobrostanu
        Prowadząca: Marta Kamińska, Centrum Nauki Kopernik
      7. W (neuro)różnorodnej klasie: jak oddać sprawczość?
        Prowadzący: Grzegorz Święch, Wiktoria Nowak i Agnieszka Święch, Dom Spokojnej Młodości
      8. Z kreatywnym instruktażem
        Prowadzący: Monika Jędrzejewska i Adam Zahler, Centrum Nauki Kopernik
      9. Dobre spotkania z rodzicami
        Prowadząca: Ewa Radanowicz
      10. Kręgi
        Prowadzący: Centrum Edukacji Obywatelskiej
      11. Ten wspaniały ogień! 
        Prowadzący: Katarzyna Pruzińska i Bartek Guentzel, Leśna Banda
      12. Przeciwdziałanie radykalizmom: badania DigiPatch i ich wykorzystanie w edukacji
        Prowadzącey: prof. dr hab. Anna Siewierska i dr Marta Sałkowska, Szymon Filipowicz, Centrum Nauki Kopernik
      13. Załóż maskę najpierw sobie, czyli jak wzmacniać odporność młodych
        Prowadząca: Marta Puciłowska-Schielmann, Fundacja Szkoła z Klasą

      Miniwywiady z ekspertami „PP na Facebooku – live”

      Tegoroczna konferencja Pokazać – Przekazać, która odbędzie się 22–23 sierpnia pod hasłem Edukacja – dobra szkoła dobrego życia, otworzy przestrzeń do rozmowy o dobrostanie społeczności edukacyjnej. Chcemy upowszechniać wiedzę o tym, co pomaga w uczeniu (się) oraz w budowaniu wspólnot, do których należą osoby o różnych doświadczeniach edukacyjnych i życiowych. Pokażemy, jak zagospodarować najbliższe otoczenie szkół i urządzić w nich przestrzeń, tak by służyły nauce, sprzyjały zdrowiu i równowadze.

      Zanim spotkamy się w Warszawie, zachęcamy do oglądania cyklu minirozmów z ekspertami konferencji. Będziemy je transmitować na  żywo w każdą środę aż do 14 sierpnia, zawsze o godz. 18.00 na profilu Facebook Centrum Nauki Kopernik

      Sprawdź szczegóły

      Zgłoszenia na konferencję

      Wszystkie miejsca na konferencję zostały już wyprzedane. Bardzo dziękujemy za nadesłane zgłoszenia i dokonanie opłaty za udział w dwudniowym wydarzeniu.

      Streamingi

      Wszystkich zainteresowanych konferencją Pokazać – Przekazać 2024 „Edukacja – dobra szkoła dobrego życia”, którzy nie mogą być z nami 22 i 23 sierpnia w Centrum Nauki Kopernik, zachęcamy do oglądania transmisji na żywo z wybranych wydarzeń.

      Streaming Otwarcia 

      Czwartek 22 sierpnia 2024

      10.00 – 10.15 Powitanie

      Wystąpienie dr Katarzyny Młynek, Zastępczyni Dyrektor programowej Centrum Nauki Kopernik

      Wystąpienie min. Pauliny Piechny-Więckiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej

      10.15 – 11.00 Rozmowa otwarcia: „Życie dobre, czyli jakie?”

      Moderacja: dr Jędrzej Witkowski, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej

      Goście:

      Rozmowa o tym, jak rozumiemy dobre życie, jak się go uczyć i jak je sobie ułatwiać, korzystając z dostępnych możliwości. Ważnym jej elementem będzie projekcja krótkiego filmu dokumentalnego, inspirowanego „Gadającymi głowami” Krzysztofa Kieślowskiego, w którym uczniowie, nauczyciele i rodzice prezentują swoją wizję dobrego życia i tego, jak można się do niego przygotować.

      Streaming na FB CNK

      Link: https://www.facebook.com/events/416433874650960

      Streaming na YouTube CNK

      Otwarcie

      link: https://youtube.com/live/X_5Uz3bBq90?feature=share

      Streaming Zamknięcia

      Piątek, 23 sierpnia 2024

      15.15 –16. 00 Zakończenie konferencji

      wystąpienie dr Katarzyny Młynek, Zastępczyni Dyrektor Programowej Centrum Nauki Kopernik

      i zaproszonych gości.

      Streaming na FB CNK

      Link: https://www.facebook.com/events/416433874650960

      Streaming na YouTube CNK  

      Zamknięcie

      link: https://youtube.com/live/L2sPk3mJJH4?feature=share

      Baza wiedzy

      Rozmowa otwarcia - życie dobre, czyli jakie? (plik pdf)

      Poszerzanie stref komfortu

      dr Zuzanna Michalska "Sprawczość - sekretny składnik skutecznego uczenia się" (plik pdf)

      prof. dr hab. Małgorzata Żytko "Co dalej z pracą domową" (plik pdf)

      dr Emilia Kopiec "Przewrót edukacyjny, robić rzeczy rękami" (plik pdf)

      Marcin Karpiński "Kto się boi matematyki" (plik pdf)

      W zdrowym mózgu

      dr hab. Agnieszka Pluta "Co dwie głowy to nie jedna – co neuronauka społeczna mówi nam o naturze interakcji społecznych" (plik pdf)

      dr Ksenia Meyza "Zachowania społeczne w spektrum autyzmu – od modelu do praktyki" (plik pdf)

      dr Małgorzata Chojak "Neurodydaktyka, fakty i mity" (plik pdf)

      We wspólnocie siła

      dr Karolina Małek "Jak działa poczucie przynależności" (plik pdf)

      Jan Gawroński "Szkoła - spektrum niedostępności" (plik pdf)

      Anna Polozhii, Renata Tomczuk "Wspólnota międzyklulturowa" (plik pdf)

      Dominik Kuc "Co to znaczy, że szkoła jest przyjazna LGBTQ+" (plik pdf)

      Architektura dobrostanu

      dr inż. Marcin Zastawnik "Hałas w szkole" (plik pdf)

      Maciej Siuda "Budynek szkolny jako narzędzie" (plik pdf)

      Monika Jaworska "Przyroda wokół szkoły i dobrostan" (plik pdf)

      Szymon Filipowicz "Przestrzeń ma znaczenie, czyli co działa w sali szkolnej" (plik pdf)

      Sprawczość obywatelska

      Mateusz Wojcieszak, Bartłomiej Pękalak "Wybory, które nie różnią" (plik pdf)

      dr Olga Napiontek "Jeśli chcemy demokracji, niezbędna jest edukacja obywatelska" (plik pdf)

      Elżbieta Damm "Zasady mediacji rówieśniczych" (plik pdf)

      Mateusz Galica "No to jak – zależy im, czy mają wylane; Aktywność społeczna i wyborcza młodych Polaków" (plik pdf)

      Portret środowiska edukacyjnego

      dr hab. Anna Błasiak "Rodzic w ponowoczesnym świecie – między kreacją i przystosowaniem" (plik pdf)

      Justyna Suchecka "Ta dzisiejsza młodzież. Kim są i jak się z nimi dogadać" (plik pdf)

      Sylwia Żmijewska-Kwiręg "Nauczycieli i nauczycielek portret zbiorowy" (plik pdf)