Program wieczoru obejmuje energiczną „IV Sonatę” Grażyny Bacewicz oraz jej „Witraż”, który stał się inspiracją dla tytułu koncertu, sugestywne i śpiewne „Recitativo e arioso” Witolda Lutosławskiego, pełne gwiezdnych inspiracji „Plejady” Romualda Twardowskiego i elegancką, niemal wyjętą ze świata baśni „Sonata quasi una Fantasia” Aleksandra Tansmana, łączącą francuski esprit i echa neoklasycyzmu z polską wrażliwością. Całość tworzy spójną opowieść ukazującą bogactwo polskiej muzyki kameralnej, która oddziałuje na wyobraźnię.
Koncert odbędzie się 9 i 16 stycznia 2026 o godz. 20.00 w Planetarium. Bilet ulgowy/normalny w cenie 52 zł można zakupić na naszej stronie.
Program:
- Grażyna Bacewicz – „IV Sonata” na skrzypce i fortepian (1949), cz. I–IV
- Grażyna Bacewicz – „Witraż” na skrzypce i fortepian (1932)
- Witold Lutosławski – „Recitativo e arioso” (1951)
- Romuald Twardowski – „Plejady” na skrzypce i fortepian (1993)
- Aleksander Tansman – „Sonata quasi una Fantasia” (1924), cz. I–IV
O artystkach:
Katarzyna Bąkowska – skrzypaczka. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Henryka Keszkowskiego. Obecnie pracuje w tej uczelni na stanowisku profesora nadzwyczajnego, prowadząc klasę skrzypiec. Jest również pedagożką Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych II stopnia im. F. Chopina w Warszawie oraz wykładowczynią mistrzowskich kursów muzycznych (m.in. w Radziejowicach). Zasiada w jury konkursów skrzypcowych. Swoje umiejętności doskonaliła na studiach podyplomowych w Indiana School of Music (Bloomington, USA) u Henryka Kowalskiego i Franco Gulli. W 2012 roku zakończyła trzyletni staż artystyczny w Katedrze Kameralistyki Fortepianowej kierowanej przez prof. Maję Nosowską w UMFC w Warszawie. Była stypendystką wielu polskich i zagranicznych instytucji promujących utalentowanych artystów. Zdobyła I Nagrodę w kategorii Instrumenty Smyczkowe, Grand Prix w kategorii Kameralistyka oraz Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora („Duetto Lirico” A. Kurylewicza wraz z pianistką Ewą Skardowską) podczas I Międzynarodowego Konkursu dla Pedagogów (Warszawa, 2013). Jest finalistką konkursu T. Wrońskiego na skrzypce solo (1995). Brała udział w wielu festiwalach muzycznych i koncertach w Polsce i za granicą. Uczestniczyła w mistrzowskich kursach interpretacji w Polsce, Francji, Szwajcarii i USA, pracując obok wyżej wymienionych z Janem Staniendą, Erikiem Friedmanem, Gerardem Poulet, Dong-Suk Kangiem, Pierrem Amoyalem. W działalności skrzypaczki szczególne miejsce zajmują recitale kameralne: od baroku do muzyki współczesnej. Bliska jest jej twórczość kompozytorów polskich: Szymanowskiego, Wieniawskiego i Paderewskiego (nagranie Sonaty a-moll). Wszechstronności jej zainteresowań dopełnia wykonawstwo muzyki dawnej (m.in. z Urszulą Bartkiewicz, Anną Sawicką, Dorotą Zimną i Antonem Birulą).
Ewa Skardowska – pianistka, doktor habilitowana Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, kameralistka, pedagożka i publicystka. Absolwentka dyplomowych i podyplomowych studiów pianistycznych UMFC w klasach fortepianu Bronisławy Kawalli i Jana Ekiera oraz klasie kameralistyki Mai Nosowskiej (dyplom z wyróżnieniem), a także Post Graduate Diploma Program w Peabody Conservatory of Music w Baltimore (USA) w klasie Ellen Mack. Laureatka czołowych nagród ogólnopolskich konkursów pianistycznych w Katowicach i Szczecinie. Uczestniczyła w pianistycznych kursach mistrzowskich w Weimarze i Salzburgu, u Jacoba Lateinera i Borisa Blocha oraz festiwalach muzycznych w Polsce, Chinach, Turcji i Francji. Była stypendystka Fundacji Kultury, MKiS, salzburgskiego Mozarteum oraz Peabody Conservatory. Od lat uprawia działalność koncertową, najczęściej jako kameralistka. W składzie Varsovia Piano Trio, a także w duetach z Anną Karasińską (sopran) i Piotrem Haunseplasem (wiolonczela) koncertowała w wielu krajach świata. Jurorka konkursów międzynarodowych: V i VIII Seattle International Music Festival and Competition (2013, 2019) i Międzynarodowego Konkursu im. J. Zarębskiego (2022). W latach 2010–2017 występowała z recitalami utworów fortepianowych Andrzeja Kurylewicza (m.in w Seattle, Warszawie i Londynie). W 2008 wydała płytę doktorską z utworami kameralnymi Martinu, Hubeau, Basseta, Merssona i Denisova, a w 2022 autorską płytę „Polish Piano Preludes Anew” z nieznanymi preludiami kompozytorów polskich: Marczewskiego, Chrzanowskiego, Gawrońskiego, Hofmanna, Joteyki, Różyckiego, Konopki, Friedmana i Wertheima (DUX, 2023), zrealizowaną ze stypendium twórczego MKiDN. Autorka 150 publikacji muzycznych i naukowych, książki „O relacjach w trio fortepianowym” (wyd. UMFC, 2014) oraz dwóch suit fortepianowych pt. „Warsaw Along” (2022 i 2023, wyd. Ars Musica). Dla Chopin University Press nagrała albumy „Fitelberg & Wajnberg” (2022) oraz „Cello Impressions” z Piotrem Hausenplasem (2024). Pod koniec 2024 roku ukazała się jej autorska płyta „Polish Preludes and more” z utworami J. Sarneckiej, J. Skrzydlewskiego i R. Koczalskiego, wydana przez londyńską Sheva Collection Ltd., popularna na Spotify.